Gamla enstånkor

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Jag känner precis likadant med lyx-yatcher, dom kostar alltid mer än jag har råd med
Här är problemet att folk med feta plånböcker och noll intresse för hojåkande köper upp allt bara på två hjul för att det är så himla häftigt att ha en mc i garaget där ute på Lidingö. Helst en gammal offroad som visar att man är en riktigt tuff ökenräv som klarar all strapatser. Varför tror du hojar som är 40 år gamla har körts 2000 mil totalt..? De har kanske stått i garaget hos nån som gillar att ha en mc, men egentligen inte gillar att köra.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
Japp, så är det.
Hade bevakning på den modellen lääänge innan jag lyckades hitta mitt exemplar!
Fast ger du mig ett inihelvete-inte-går-motstå-bud på min så kanske du slipper åka till Tyskland….
:jäs
Jag har en 650R som jag är väldigt nöjd med, funderar på att komplementera den med något mindre, (smidigare och inte lika soppatörstig) för skogen, typ 250/400R , men det verkar svårt om man inte vill fulköra en e-reggad hoj till skogen. Lite onödig lyx att ha 2 enduro kanske.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Här är problemet att folk med feta plånböcker och noll intresse för hojåkande köper upp allt bara på två hjul för att det är så himla häftigt att ha en mc i garaget där ute på Lidingö. Helst en gammal offroad som visar att man är en riktigt tuff ökenräv som klarar all strapatser. Varför tror du hojar som är 40 år gamla har körts 2000 mil totalt..? De har kanske stått i garaget hos nån som gillar att ha en mc, men egentligen inte gillar att köra.
:lol Men snälla ge dig nu jag orkar inte :) det kanske står 50 hojar till i garaget :hihi
Nu har du ju hackat på priser senaste året och nu i april/maj kan du väl inte räkna med att dom går ner :va
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det är väl bara jag som inte förstår varför en Yamaha XT 500 från 1979 är värd 75000kr, och en välskött Kawasaki KLE 500 nybesiktigad bara är värd 18 500 kr. Om det inte handlar om det något diffusa begreppet "samlarvärde" då. Skillnaden i körupplevelse eller användningsområde kan inte vara värd de felande 55.000kr


Eh... Jo!


Du har inte kört någon av dem. Jag har ägt båda.

KLE är en dröghög, därtill i de flesta årsmodeller drabbad av 90-talets allra mest hysteriska färgsättning.
Pastell ska ju vara milt mot öga och sinne, men på något sätt har man lyckats bryta fram en slags neonpastell som inte bara är skrikig i sig själv - utan dessutom skär sig bigtime med sina kontrastfärger.
Just annonsen du länkade till var ett sent exemplar med en mildare färgsättning, men de flesta är off the chart RAL-mässigt. Ja, även enligt Pantone eller vilken skala man än hittar att jämföra med.
Kawasaki har verkligen landat i ett eget universum med KLE.

Nå, det värsta kan man plastidippa över tänkte jag, och drog hem en lågmilad, snorbillig KLE i en onämnbar turkos-rosa färgkrasch.
Visade sig att färgen var det lilla problemet.

Motorn är missen. Den hör inte hemma där.
Jag vet inte om den ens passar i ER-5, men i ett on off-roadchassi funkar den inte!

Den kräver varv, men ger ändå inte effekt. Svaret när man varvar är inte det traditionella arbetsvilliga "örn-örn" utan mer ett plågat skorrande. Maskinen lät så illa att jag var tvungen att klä av den direkt för att kolla motorfästena. Något måste vara löst!

Inte. Ingen anliggning heller, och eländesplasten satt som den skulle.
Hojen var både ljudgenerator och resonanslåda på en och samma gång - och därtill modellerad efter Louise Epsteins stuphuvud. Atonalt, disharmoniskt med fel sorts vibrato. En plåga att lyssna på vid varje varvtal - men låter mer och mer ju fortare man vill avsluta turen.
Stålsätta sig för att snabbt komma hem och stänga av, eller prolongera plågan på en lägre nivå...?

Tanken var att ha hojen som slänghoj när det varken är vinter eller vår, när det ligger salt kvar ute eller för vinterkörningarna som börjar här nere i saltsölet men forsätter upp i riktigt vinterklimat.

17" + 21" borgar för användbarhet. Trodde jag.
I praktiken är KLE 500 inte någon Dual purpose-motorcykel. Det kan däremot vara världens första No purpose-hoj.
Den fick gå. DireCkt. Det fanns noll glädje i hojen.
Jag undrar om inte just KLE 500 kan vara hojen som fått flest människor att sluta med MC?
Den ligger på par med regnsemester i tält - i östblocket, right up there med bästa kompisens dödskrasch.


XT 500 däremot är A package full of Sunshine.
En ikon som förändrade massor. En total fullträff i alla aspekter.
Kondenserad körglädje. Njutbar nytta. Förfinad förströelse.
XT 500 är kanske inte allt vad alla vill ha ut av en motorcykel, men så otroligt många vektorer av det vi alla önskar uppleva på två hjul - medvetet eller omedvetet, passerar igenom XT 500 att det blir omöjligt att förbise cykeln.

Jag drar det så långt att jag hävdar att XT 500 är en hoj alla motorcyklister borde ha kört - bara för att ha en referens.
Man måste inte äga den. Köra räcker.
Chansen är överhängande att man vill äga en efter att man provkört, men det är inte det jag är ute efter.
XT 500 är anspråkslös underhållning, med bara en flisa av de hästkrafter dagens hojar har.
Men hojen öppnar dörrar i ditt inre.


Du ställer KLE 500 mot XT 500 som om dom vore jämförbara storheter.
Ha!

Jag kan berätta för dig att i uppställningen renoverad XT för 75' eller knappt inkörd KLE för 18' så är det faktiskt Kawasakin som är överprisad.

Men, man måste ha kört dem båda för att förstå.
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Louise Epsteins struphuvud...

En helt fantastisk sågning, otroligt träffsäker.
Hatten av
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det slog mig att en tvåcylindrig 500 borde kunna ge avsevärt mer än vad en KLE presterar så jag googlade och hittade direkt hur man skrämmer upp den i 65 hk.

En portning och dubbla FCR37, på det där så borde man passera 70 hk. Fast den är fortfarande väldigt tung. Så nästa fråga blir hur mycket man kan få ner vikten?
 

El Presidente

2 Stripes Mc
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Småland
Hoj
XR400 + Grom + Tricker + CB1000RA
Jag har en 650R som jag är väldigt nöjd med, funderar på att komplementera den med något mindre, (smidigare och inte lika soppatörstig) för skogen, typ 250/400R , men det verkar svårt om man inte vill fulköra en e-reggad hoj till skogen. Lite onödig lyx att ha 2 enduro kanske.
Gjorde samma resa som du funderar på.
Min 400:a ersätter en XR650R då mitt vägval blev mindre o mindre och jag njöt av små stigar snarare än breda grusvägsautostrador.
Nu har min XR400 rätt mkt lull-lull såsom bättre fjädring och ett 440-kit men jag är jävligt nöjd med bytet o saknar rovan i den större cykeln bara ibland

Mitt råd - do it!
:tummenupp
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
Eh... Jo!


Du har inte kört någon av dem. Jag har ägt båda.

KLE är en dröghög, därtill i de flesta årsmodeller drabbad av 90-talets allra mest hysteriska färgsättning.
Pastell ska ju vara milt mot öga och sinne, men på något sätt har man lyckats bryta fram en slags neonpastell som inte bara är skrikig i sig själv - utan dessutom skär sig bigtime med sina kontrastfärger.
Just annonsen du länkade till var ett sent exemplar med en mildare färgsättning, men de flesta är off the chart RAL-mässigt. Ja, även enligt Pantone eller vilken skala man än hittar att jämföra med.
Kawasaki har verkligen landat i ett eget universum med KLE.

Nå, det värsta kan man plastidippa över tänkte jag, och drog hem en lågmilad, snorbillig KLE i en onämnbar turkos-rosa färgkrasch.
Visade sig att färgen var det lilla problemet.

Motorn är missen. Den hör inte hemma där.
Jag vet inte om den ens passar i ER-5, men i ett on off-roadchassi funkar den inte!

Den kräver varv, men ger ändå inte effekt. Svaret när man varvar är inte det traditionella arbetsvilliga "örn-örn" utan mer ett plågat skorrande. Maskinen lät så illa att jag var tvungen att klä av den direkt för att kolla motorfästena. Något måste vara löst!

Inte. Ingen anliggning heller, och eländesplasten satt som den skulle.
Hojen var både ljudgenerator och resonanslåda på en och samma gång - och därtill modellerad efter Louise Epsteins stuphuvud. Atonalt, disharmoniskt med fel sorts vibrato. En plåga att lyssna på vid varje varvtal - men låter mer och mer ju fortare man vill avsluta turen.
Stålsätta sig för att snabbt komma hem och stänga av, eller prolongera plågan på en lägre nivå...?

Tanken var att ha hojen som slänghoj när det varken är vinter eller vår, när det ligger salt kvar ute eller för vinterkörningarna som börjar här nere i saltsölet men forsätter upp i riktigt vinterklimat.

17" + 21" borgar för användbarhet. Trodde jag.
I praktiken är KLE 500 inte någon Dual purpose-motorcykel. Det kan däremot vara världens första No purpose-hoj.
Den fick gå. DireCkt. Det fanns noll glädje i hojen.
Jag undrar om inte just KLE 500 kan vara hojen som fått flest människor att sluta med MC?
Den ligger på par med regnsemester i tält - i östblocket, right up there med bästa kompisens dödskrasch.


XT 500 däremot är A package full of Sunshine.
En ikon som förändrade massor. En total fullträff i alla aspekter.
Kondenserad körglädje. Njutbar nytta. Förfinad förstr
Du ställer KLE 500 mot XT 500 som om dom vore jämförbara storheter.
Ha!

Jag kan berätta för dig att i uppställningen renoverad XT för 75' eller knappt inkörd KLE för 18' så är det faktiskt Kawasakin som är överprisad.

Men, man måste ha kört dem båda för att förstå.
Jämförelsen med Kawan var bara ett exempel, det finns flera storstånkor att välja på i tjugotusenkronorsklassen. Och de tester och recensioner jag läst om XT500 utmålar den som en stenkross, en tung och trött dinosaurie och en hopplös skakmaskin som ingen pallar mer än ett par mil i sadeln.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
För mig som inte är byggd som en räka får ju inte en hoj vara alltför tjejig i dimensionerna så jag tyckte att den mångcylindriga XTZ750 var ok i storleken, men motorn hade en bakvänd vridmomentskurva utan botten.
Vilken enstånka ska man titta på ur den synvinkeln? DR800 upplever jag som klunsig.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Jämförelsen med Kawan var bara ett exempel, det finns flera storstånkor att välja på i tjugotusenkronorsklassen. Och de tester och recensioner jag läst om XT500 utmålar den som en stenkross, en tung och trött dinosaurie och en hopplös skakmaskin som ingen pallar mer än ett par mil i sadeln.
:tummenupp Länka gärna till den testen så vi vet vilken ynklig testare som pallar Max ett par mil på en stånka :) senast testaren sågs försvann hen på en lc4 och kom aldrig tillbaks :hihi
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Eh... Jo!


Du har inte kört någon av dem. Jag har ägt båda.

Jag har inte kört någon av dom, men jag har jävligt svårt att tro att Yamaha tillverkade sin bästa hoj 1979.

Varför bytte då folk upp sig 1980 och 1981 och 1982 osv osv...

Jag har kört andra gammhojar och utvecklingen har gått framåt på precis alla av dom, precis alla.

Men fortsätt att med dina rosa nostalgiglasögon hävda att det är den bästa hoj som någonsin är tillverkad, det är ju bara lite konstigt att dom inte fortfarande tillverkar den om den är bättre än alltt modernt på alla sätt.

Jag menar dom skulle ju kapa åt sig hela marknaden, ha tre hojar på podiet i Paris Dakar och totalt dominera alla andra MC tävlingar enligt dig.

Jag har en kompis som påstår att gamla trajjor är guds gåva till mänskligheten, att inget bättre har tillverkats efter dom, trots att han aldrig har kört längre än till kiosken utan att få ett haveri/elfel och att han måste ha en droppbalja under den för att få parkera den på gården.
 

Mr_Firestorm

Gudomlig sporthojare
Personal
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Avesta
Hoj
Suzuki Gsx-r 600 och Husqvarna Fe 250

Bifogat

  • Screenshot_20220424_100001.jpg
    Screenshot_20220424_100001.jpg
    263.3 KB · Visningar: 7

Tomas Lofterud

Avdankad murvel
Gick med
23 Jun 2005
Ort
Tokhult
Hoj
Triumph Sprint 900 -98, Honda Transalp -99, Yamaha FZ1 -07, Triumph Bonneville -65, Yamaha XT660R 2007
Ett litet inlägg i debatten. Har ägt Honda XL 250 och XR500, samt äger en Honda Transalp 600. Som synes i annan tråd så har jag nu införskaffat en XT660R från 2007, och jisses vilken skillnad på gammal stånka och ny! Tramsvalpen ska man kanske inte jämföra med sin v-twin, men jag är efter en dag på grus och vissa stigar helt såld!
Tittade också på KLE, men nää… Glad att jag inte blev dumsnål och köpte en billig sådan.
MEN en XR500 smäller klart högre i ballhetsgrad, men jag har kickat mig trött på en, och högerknäet räcker knappt till en Triumph 65:a, så jag avstår.
 

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Ort
Årsta
Hoj
Kawasaki KLX650C
Körde ju över 8000 mil på min XT660 innan den gav upp. Och har även kört en himla massa mil på min XT600 från -98. Min högst subjektiva uppfattning är att 600an är en roligare grushoj, men att 660n såklart objektivt sätt är en bättre hoj.

Men oavsett - nyckeln för att gigantiskt höja prestandan offroad på båda har för mig varit att byta fjädrar i gaffelbenen samt få på en bra dämpare med fullt justerbar retur bak. Är ofta mycket snack om hur man får några hk till, eller om byte av ljuddämpare. I min värld är det fjädringen som är det bästa att ge sig på för att hotta upp enstånkor offroad.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Det slog mig att en tvåcylindrig 500 borde kunna ge avsevärt mer än vad en KLE presterar så jag googlade och hittade direkt hur man skrämmer upp den i 65 hk.

En portning och dubbla FCR37, på det där så borde man passera 70 hk. Fast den är fortfarande väldigt tung. Så nästa fråga blir hur mycket man kan få ner vikten?
Är den?
Jag hade för mig att den väger cirkus samma som encylindriga dito?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Körde ju över 8000 mil på min XT660 innan den gav upp. Och har även kört en himla massa mil på min XT600 från -98. Min högst subjektiva uppfattning är att 600an är en roligare grushoj, men att 660n såklart objektivt sätt är en bättre hoj.

Men oavsett - nyckeln för att gigantiskt höja prestandan offroad på båda har för mig varit att byta fjädrar i gaffelbenen samt få på en bra dämpare med fullt justerbar retur bak. Är ofta mycket snack om hur man får några hk till, eller om byte av ljuddämpare. I min värld är det fjädringen som är det bästa att ge sig på för att hotta upp enstånkor offroad.

Det är en kille som lagt upp filmer där han tävlar på en XR600 mot moderna hojar och om jag minns rätt hade han bara styvat upp gaffeln och det går rätt bra för honom.
De visar tydligt att det huvudsakligen handlar om föraren och väldigt lite om att ha den senaste hojen.

Sen kan jag ju tycka att det skulle varit väl investerade pengar att byta till en modernare gaffel och helst även bakdämpare ifall man hittar en som passar.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Jag har inte kört någon av dom, men jag har jävligt svårt att tro att Yamaha tillverkade sin bästa hoj 1979.

Varför bytte då folk upp sig 1980 och 1981 och 1982 osv osv...

Jag har kört andra gammhojar och utvecklingen har gått framåt på precis alla av dom, precis alla.

Men fortsätt att med dina rosa nostalgiglasögon hävda att det är den bästa hoj som någonsin är tillverkad, det är ju bara lite konstigt att dom inte fortfarande tillverkar den om den är bättre än alltt modernt på alla sätt.

Jag menar dom skulle ju kapa åt sig hela marknaden, ha tre hojar på podiet i Paris Dakar och totalt dominera alla andra MC tävlingar enligt dig.

Jag har en kompis som påstår att gamla trajjor är guds gåva till mänskligheten, att inget bättre har tillverkats efter dom, trots att han aldrig har kört längre än till kiosken utan att få ett haveri/elfel och att han måste ha en droppbalja under den för att få parkera den på gården.


Nej, inget av det du försöker klistra på mig är något jag har sagt, tyckt eller skrivit.
XT 500 var en revolution när den kom.

Oktobernumret 1975

nedladdning.jpeg-7.jpg

"Shocking new"

Den bildade skola, den blev likaren alla försökte jämställa sig med - och den förblev oförändrad genom sin levnad.
I stort sett. Lite grafik och några minimala förändringar. Det var allt.

Så bygger man en ikon.

Självklart går utvecklingen framåt, självklart finns det både idag och igår bättre hojar.
Men titta på helheten. Hållbarheten. Möjligheten att hålla liv i hojen.

Allt vad du behöver till XT 500 finns att köpa, från slitdelar ner till enstaka udda plastdetaljer för petnoga renoverare.
Det Yamaha går slut på nytillverkas i andras regi. Kedo i Hamburg är en tung aktör.


"Rosafärgade nostalgiglasögon"...?
Tja, kanske det.
Jag har och kör hojar med en spännvidd över 4 decennier.
Nyaste hojen är en CRF 1000 från 2017.
Fantastisk maskin!
Duglig, pålitlig, extrem snyggt paketerad.
De nätta yttermåtten förklaras när man börjar plocka ner den.
Den är extremt tight byggd under utanpåverket.
Den är rolig att köra, absolut.

Nästan lika rolig som en XT 500.
XTn har en given plats i mitt hjärta. Den ger sanslöst många smile per mile.
Men den är inte förstavalet när jag skall någonstans, har packning eller har bråttom.

En tur på en XT då och då är en bra tillnyktring i en allt snabbare snurrande värld av teknik och "förarstöd".
En chans att reflektera över vad motorcykelkörning egentligen handlar om.
Hur mycket lull-lull behöver man? Förstår alla sig ens på de add-ons som hojen levereras med?
Ladda en hoj med så mycket effekt att det behövs olika körprogram för att kunna hantera den...?

Själv ser jag inte mig själv som speciellt nostalgisk, men jag vet också med mig att jag inte omfamnar precis varje nyhet som lanseras.
Jag är helt enkelt less på att se hjulet gång på gång kläs upp i Kejsarens nya kläder och presenteras som en revolutionerade nyhet.

Det händer ofta att jag lägger upp bilder från Anno Dazumal här inne, eller berättar gamla skrönor.
Det är inte ett resultat av att jag önskar oss tillbaka till den tiden eller epoken.
Tvärt om är det en liten blänkare att det mesta redan är gjort, och att framtiden går lättare att förutspå och därför styra - om man har koll på sin historia.
Dessutom går samtiden lättare att uthärda...
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Är den?
Jag hade för mig att den väger cirkus samma som encylindriga dito?

Vet inte hur väl det här stämmer men dom säger 178 kg torrvikt och 192 kg tjänstevikt. 15 liters tank kan ju vara lite onödigt beroende på hur man tänkt använda den.

Men det vore en kul hoj som projekt att trimma och rensa på allt onödigt, kanske kostym från någon KXF.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
I ett nummer av Classic Bike, från kanske runt 2008, kör de XT500 ihop med flera andra nyare stånkor på Gotland, de är klart impade över hur bra XT’n hänger med de andra nyare hojarna.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top