Gamla enstånkor

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
men
Köp den här, det är en kompis till mig som säljer den. En småkubikare för kaffepengar, precis som du vill ha det


Fast den står ju inte nästgårds, så det kanske är kört ändå.
Nu var den tydligen såld. Han har blivit messad hela natten av såväl folk som fä. Mestadels det senare visar det sig. Det verkar inte spela någon roll om det är en bil eller motorcykel man säljer, en viss prisklass verkar dra till sig samma typ av spekulanter oavsett.
 

Bobby 600

Medlem
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Honda XR650R -00, Kawasaki ZX9R -98, Suzuki GSX-R750 -86
...åsså var det Eurokraven då.
I USA säljer de fortfarande 650L nya, så borde väl inte vara något problem. Bara sätta liknande smog-kit eller vad det heter som kunden plockar bort direkt. Eller investera lite och sätt på ett insprut-system, om KTM kan få 690 godkända så kan nog Honda fixa till en 650 med.
 

Tammer

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 May 2016
Ort
Uppland, Norrtälje
Hoj
Japanska 80-talare
men

Nu var den tydligen såld. Han har blivit messad hela natten av såväl folk som fä. Mestadels det senare visar det sig. Det verkar inte spela någon roll om det är en bil eller motorcykel man säljer, en viss prisklass verkar dra till sig samma typ av spekulanter oavsett.
Finns det alltså folk som frågar om "sista priset" på en hoj för 5000kr?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Den "tog slut". Jag körde den flera somrar i rad utan problem, men en dag ville den inte varva ur längre. Gick inte över 80km/t. Den blev svårstartad, och när jag nån gång fick igång den hostade och spottade motorn innan den dog igen. Jag gjorde ren tanken och fyllde på ny bensin. Jag bytte tändstift, tändhatt + tändkablar och tändspole. Sen regulator/likriktare. Nästa grej att byta var cdi-boxen, men den kostade åtskilliga tusenlappar så det fick vara. Vid det laget var hojen obesiktigad, däcken behövde bytas och drivlinan var slut. Förgasarrenovering fanns också på agendan, men jag var rätt trött på hojen vid det laget så jag sålde iväg den för ett par tusenlappar.
Jag hade länge varit sugen på en mindre enstånka, mer lättmekat och ballt ljud. Tyvärr så hade hojar som Yamaha SR400, Honda XL250 och liknande dragit iväg prismässigt vid det laget, förutom att de var svåra att hitta ö h t oavsett pris. När såg nån en SR400 till salu senast? Där står jag nu, med bara en Suzuki GP125 att erövra vägarna med. Eftersom enstånkor av alla storlekar blivit svåra att komma över så lutar det åt en ny CB400 eller liknande, alla japanska fabrikat har sina 400cc från 80-talet.
Du skulle nog behöva en nyare hoj med garanti.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
I USA säljer de fortfarande 650L nya, så borde väl inte vara något problem. Bara sätta liknande smog-kit eller vad det heter som kunden plockar bort direkt. Eller investera lite och sätt på ett insprut-system, om KTM kan få 690 godkända så kan nog Honda fixa till en 650 med.
Ja, fast det var ju det dom gjorde med 450L. Den hade 45 hk i Australien och Nordamerika (ej cali?). Det som skilde var luftbox och programvara. Vilket gick att ordna med en box och en tratt till luftburken.

Misstaget var nog mer i marknadsföringen, och det faktum att den var lite djävulskt dyr.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
...åsså var det Eurokraven då.
Avgaskraven kommer att undanhålla en massa kul fordon från Europamarknaden, då det är en skitliten marknad för t.e.x 250-400cc sporthojar och annat som säljer bra i asien.
(små stånkor säljer ju jäkligt bra i sydamerika, modeller som aldrig kommer hit)

Jag tycker att varje importör skulle ha frikort på 999 hojar av varje modell, men om dom ska ta in 1000 till europa måste dom uppfylla avgaskraven.

Visst då skulle dom sääkert frikostigt tillverka både en Rossi-edition och sedan byta dekalark och göra en Biaggi-edition av samma hoj och ta in 999+999st.
Men vore det verkligen hela världen?
 

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Finns det alltså folk som frågar om "sista priset" på en hoj för 5000kr?
Jodå, det finns det. Det spelar ingen roll om man sätter ett pris på 5k eller 20k, vissa ska tydligen skambuda oavsett om cykeln är värd priset eller ej.

Som tur är finns det även folk som har förstånd att känna igen en bra affär när de ser den.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag gav runt 10.000:- för min TDR250 omkring 2015, tyckte det var jordens kap?

Den första fabriksmotarden kommer alltid stiga i värde, det tar nog 5-10 år till 100.000:- men den är stark kandidat
Utan att ens titta skulle jag tro att en HP2 Megamoto är en respektabel bit norr om 100 papp idag.
 

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Last edited:

JPT

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Mar 2011
Ort
Skarlunda
Hoj
Par stycken Ktm:er
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top