Problemet är att alla hojar inom 20 mil från Stockholm kostar en halv gång mer än i resten av landet. Jävligt surt att betala det. Jag vill ha en 1 till 2 cyl hoj, bes.fri från tidigt 80-tal, inom tio mil från Stockholm. Ska det vara så jävla svårt..? Min gamla Honda cb400 gav tyvärr upp totalt förra året, och nu vill jag ha ett liknande att åka med. Helst en sr 125/250/400, cb125, ed, men sånt finns inte längre. Savage 650, Virago 250/535 o d är också ok - finns inte heller. Letar nu desperat cb250 od, riktigt trista hojar - finns inte heller. Eller kostar 15000kr eller mer.
Jämförelsen med Kawan var bara ett exempel, det finns flera storstånkor att välja på i tjugotusenkronorsklassen. Och de tester och recensioner jag läst om XT500 utmålar den som en stenkross, en tung och trött dinosaurie och en hopplös skakmaskin som ingen pallar mer än ett par mil i sadeln.
1979 FIM Motocross World Championship:
View attachment 471171
En solklar gamechanger, totalt överlägsen för sin tid, fortfarande bäst i världen osv...
Jag kollade även Paris Dakar, där två XT500 tog plats 1 och 2 före en Range Rover och en Renault 4 och sedan en Honda 250 och sedan några Fiat osv (man hade bara en klass då)Ironiserar du över mig och det jag skriver, med en VM-tabell från -79?
XT 500 var aldrig någon crosshoj. Det var en Street Legal Dual Purpose.
TT 500 var den mer offroadinriktade systern. Inte heller den var någon MX-maskin.
Den marknadsfördes som en "Fun bike" och sålde tonvis i länder där man fick köra oreggat.
Men okay, vi tar din tabell och kikar lite på den. Något namn som står ut?
Bäste svensk är Bengt Åberg på en Maico. 14:de plats är anmärkningsvärt bra för en satsning som inte tillåter full serie, med ett märke som håller på att läggas ner. Bra jobbat!
Men, två år tidigare så slutade han 9 totalt. På ett HPD-hembygge med minimal budget och inte heller då full serie körd. Det var på den fantastiska HL-maskinen som byggdes upp med stöd från importören - men faktiskt mot Yamahas vilja, centralt från Japan.
Dom tyckte satsningen drog upp damm och suddade ut deras egna intentioner kring hur dom ville hojen skulle marknadsföras och lade inte två strån i kors för att projektet skulle lyckas.
XT 500 var ingen crosshoj. Punkt.
Och ändå.
En bejublad seger i Luxemburgs Grand Prix var det totala genombrottet och återkomsten för 4-takt i motocross.
XT 500 förändrade On off-road segementet i grunden, och några kluriga gubbar visade dessutom att motorn dög att vinna VM-deltävlingar med.
Resten är historia. Du borde läsa på lite själv.
Samtiden är lättare förstå när man känner till bakgrunden.
HL Hallman
www.lindstrom-mx.se
Jag kollade även Paris Dakar, där två XT500 tog plats 1 och 2 före en Range Rover och en Renault 4 och sedan en Honda 250 och sedan några Fiat osv (man hade bara en klass då)
Så det borde ju betyda att Renault 4 är en utmärkt dualsport bil?
Att hondas 250 är nästan lika bra som Yamaha's 500?
(det kom en till XT500 efter hondan)
Jag säger inte att Yamahan är skitdålig, jag kan till och med erkänna att den var bra för sin tid, men någon revolution som står sig än i dag är den inte, och den är definitivt inte värd 75000 kr annat än som runkobjekt för någon som hade en 79.
Svårt att länka till reportage från Mc-Nytt och Allt om Mc från 80-talet. Men hur som helst: Kan en 40 år gammal hoj vara värd 3-4 ggr så mycket som en hälften så gammal? Om man talar om körupplevelse, komfort, prestanda. 32hk och 150 kg låter som en ganska trött hoj. Gäller det samlarvärde blir det förstås en annan sak.Länka gärna till den testen så vi vet vilken ynklig testare som pallar Max ett par mil på en stånka senast testaren sågs försvann hen på en lc4 och kom aldrig tillbaks
Den "tog slut". Jag körde den flera somrar i rad utan problem, men en dag ville den inte varva ur längre. Gick inte över 80km/t. Den blev svårstartad, och när jag nån gång fick igång den hostade och spottade motorn innan den dog igen. Jag gjorde ren tanken och fyllde på ny bensin. Jag bytte tändstift, tändhatt + tändkablar och tändspole. Sen regulator/likriktare. Nästa grej att byta var cdi-boxen, men den kostade åtskilliga tusenlappar så det fick vara. Vid det laget var hojen obesiktigad, däcken behövde bytas och drivlinan var slut. Förgasarrenovering fanns också på agendan, men jag var rätt trött på hojen vid det laget så jag sålde iväg den för ett par tusenlappar.Vad hände med din CB 400?
En sådan kan ju inte bara "ge upp" så länge det finns olja och bensin.
Mer troligt att sol och måne byter plats på himlavalvet.
Varför inte köpa en CB 400 igen - så har du reservdelar på rot för ett decennie?
Kan den här vara något? Den såg väldigt fin ut iafDen "tog slut". Jag körde den flera somrar i rad utan problem, men en dag ville den inte varva ur längre. Gick inte över 80km/t. Den blev svårstartad, och när jag nån gång fick igång den hostade och spottade motorn innan den dog igen. Jag gjorde ren tanken och fyllde på ny bensin. Jag bytte tändstift, tändhatt + tändkablar och tändspole. Sen regulator/likriktare. Nästa grej att byta var cdi-boxen, men den kostade åtskilliga tusenlappar så det fick vara. Vid det laget var hojen obesiktigad, däcken behövde bytas och drivlinan var slut. Förgasarrenovering fanns också på agendan, men jag var rätt trött på hojen vid det laget så jag sålde iväg den för ett par tusenlappar.
Jag hade länge varit sugen på en mindre enstånka, mer lättmekat och ballt ljud. Tyvärr så hade hojar som Yamaha SR400, Honda XL250 och liknande dragit iväg prismässigt vid det laget, förutom att de var svåra att hitta ö h t oavsett pris. När såg nån en SR400 till salu senast? Där står jag nu, med bara en Suzuki GP125 att erövra vägarna med. Eftersom enstånkor av alla storlekar blivit svåra att komma över så lutar det åt en ny CB400 eller liknande, alla japanska fabrikat har sina 400cc från 80-talet.
Precis! Det är väl ett faktum att den första "World Crossern" var XT 500. Har förstått att horder av tyskar och fransmän försvann ut till jordens alla hörn på en fullpackad XT 500.Eh... Jo!
Du har inte kört någon av dem. Jag har ägt båda.
KLE är en dröghög, därtill i de flesta årsmodeller drabbad av 90-talets allra mest hysteriska färgsättning.
Pastell ska ju vara milt mot öga och sinne, men på något sätt har man lyckats bryta fram en slags neonpastell som inte bara är skrikig i sig själv - utan dessutom skär sig bigtime med sina kontrastfärger.
Just annonsen du länkade till var ett sent exemplar med en mildare färgsättning, men de flesta är off the chart RAL-mässigt. Ja, även enligt Pantone eller vilken skala man än hittar att jämföra med.
Kawasaki har verkligen landat i ett eget universum med KLE.
Nå, det värsta kan man plastidippa över tänkte jag, och drog hem en lågmilad, snorbillig KLE i en onämnbar turkos-rosa färgkrasch.
Visade sig att färgen var det lilla problemet.
Motorn är missen. Den hör inte hemma där.
Jag vet inte om den ens passar i ER-5, men i ett on off-roadchassi funkar den inte!
Den kräver varv, men ger ändå inte effekt. Svaret när man varvar är inte det traditionella arbetsvilliga "örn-örn" utan mer ett plågat skorrande. Maskinen lät så illa att jag var tvungen att klä av den direkt för att kolla motorfästena. Något måste vara löst!
Inte. Ingen anliggning heller, och eländesplasten satt som den skulle.
Hojen var både ljudgenerator och resonanslåda på en och samma gång - och därtill modellerad efter Louise Epsteins stuphuvud. Atonalt, disharmoniskt med fel sorts vibrato. En plåga att lyssna på vid varje varvtal - men låter mer och mer ju fortare man vill avsluta turen.
Stålsätta sig för att snabbt komma hem och stänga av, eller prolongera plågan på en lägre nivå...?
Tanken var att ha hojen som slänghoj när det varken är vinter eller vår, när det ligger salt kvar ute eller för vinterkörningarna som börjar här nere i saltsölet men forsätter upp i riktigt vinterklimat.
17" + 21" borgar för användbarhet. Trodde jag.
I praktiken är KLE 500 inte någon Dual purpose-motorcykel. Det kan däremot vara världens första No purpose-hoj.
Den fick gå. DireCkt. Det fanns noll glädje i hojen.
Jag undrar om inte just KLE 500 kan vara hojen som fått flest människor att sluta med MC?
Den ligger på par med regnsemester i tält - i östblocket, right up there med bästa kompisens dödskrasch.
XT 500 däremot är A package full of Sunshine.
En ikon som förändrade massor. En total fullträff i alla aspekter.
Kondenserad körglädje. Njutbar nytta. Förfinad förströelse.
XT 500 är kanske inte allt vad alla vill ha ut av en motorcykel, men så otroligt många vektorer av det vi alla önskar uppleva på två hjul - medvetet eller omedvetet, passerar igenom XT 500 att det blir omöjligt att förbise cykeln.
Jag drar det så långt att jag hävdar att XT 500 är en hoj alla motorcyklister borde ha kört - bara för att ha en referens.
Man måste inte äga den. Köra räcker.
Chansen är överhängande att man vill äga en efter att man provkört, men det är inte det jag är ute efter.
XT 500 är anspråkslös underhållning, med bara en flisa av de hästkrafter dagens hojar har.
Men hojen öppnar dörrar i ditt inre.
Du ställer KLE 500 mot XT 500 som om dom vore jämförbara storheter.
Ha!
Jag kan berätta för dig att i uppställningen renoverad XT för 75' eller knappt inkörd KLE för 18' så är det faktiskt Kawasakin som är överprisad.
Men, man måste ha kört dem båda för att förstå.
Kan den här vara något? Den såg väldigt fin ut iaf
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki Z400.Lågmilad https://www.blocket.se/annons/skaraborg/kawasaki_z400_lagmilad/100529044
Allt beror ju på vad du söker , Honda försökte med crf450l överprisad slö tung i samma viktklass och 24 ystra hästarSvårt att länka till reportage från Mc-Nytt och Allt om Mc från 80-talet. Men hur som helst: Kan en 40 år gammal hoj vara värd 3-4 ggr så mycket som en hälften så gammal? Om man talar om körupplevelse, komfort, prestanda. 32hk och 150 kg låter som en ganska trött hoj. Gäller det samlarvärde blir det förstås en annan sak.
Ja det är frågan om inte min Z800 vill ha en kompis i garaget ?Vansinnigt fint bibehållen.
Svårt att länka till reportage från Mc-Nytt och Allt om Mc från 80-talet. Men hur som helst: Kan en 40 år gammal hoj vara värd 3-4 ggr så mycket som en hälften så gammal? Om man talar om körupplevelse, komfort, prestanda. 32hk och 150 kg låter som en ganska trött hoj. Gäller det samlarvärde blir det förstås en annan sak.
Jag har redan den ultimata stugmoppen, GP125 -81. I o f s vill jag ha en lite större stugmoppe, men eftersom jag använder mina hojar som just stugmoppar har jag inte lust att lägga några stora pengar på dem. Ett par turer i omnejden varje sommar är inte värt mer än 10-15000kr i investering. Sen står de utomhus också så onödigt fina behöver de inte heller vara.Allt beror ju på vad du söker , Honda försökte med crf450l överprisad slö tung i samma viktklass och 24 ystra hästar
Du vill alltså ha en husky 701/ktm 690 som stugmoppe Då slipper du trötta turer i foppatofflor och underhåller grus på riktigtHonda CRF450L - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Jag vet vad du vill ha fram tror jag men vad har blivit billigare sen corona och Putin ? Ingenting vare sig fordon/hus/byggmaterial eller i stort sett nåt annat så det är ju som för alla andra att du får gilla läget att din stuga är mer värd men du har inte råd med stugmoppen
Men stor risk att jag kommer köpa en hoj för 75000kr och ställa bakom stugknuten på landet...2. Tammer, du måste öppna ditt sinne. Du har låtit en tidningsartikel begränsa dig i 40 år.
Du har missat en av världens roligaste hojar för att någon beskrev den som trött och tung för 4örti år sedan - utan att han visste vad han skrev om.
Så, kom igen, katten - det svänger ju!
Hur fin som helst, men Hjo...det är väl 30-40 mil med släp från Stockholm, och sen hem igen. Måste hitta nåt närmare.Kan den här vara något? Den såg väldigt fin ut iaf
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: Kawasaki Z400.Lågmilad https://www.blocket.se/annons/skaraborg/kawasaki_z400_lagmilad/100529044
24hk?! Hur kan man misslyckas så mycket. Allt Honda behöver göra är att börja sälja XR modellerna igen, noll kostnad i R&D. Bara att start upp produktionen direkt.Allt beror ju på vad du söker , Honda försökte med crf450l överprisad slö tung i samma viktklass och 24 ystra hästar
Du vill alltså ha en husky 701/ktm 690 som stugmoppe Då slipper du trötta turer i foppatofflor och underhåller grus på riktigtHonda CRF450L - Wikipedia
en.m.wikipedia.org
Jag vet vad du vill ha fram tror jag men vad har blivit billigare sen corona och Putin ? Ingenting vare sig fordon/hus/byggmaterial eller i stort sett nåt annat så det är ju som för alla andra att du får gilla läget att din stuga är mer värd men du har inte råd med stugmoppen
24hk?! Hur kan man misslyckas så mycket. Allt Honda behöver göra är att börja sälja XR modellerna igen, noll kostnad i R&D. Bara att start upp produktionen direkt.
Stämmer. Jag tror det var 6 volts-system på den om jag inte minns fel?Jag upplever att vi är ungefär jämngamla.
Förmodligen har vi läst samma tester. Skillnaden verkar vara att du tror på dem.
1. Att det är nytt är ingen garanti för att något är bättre. Bryt ner siffrorna och se själva.
XTn har dåligt ljus, kassa bromsar och omodern fjädring. Men den hänger med ändå.
På vitala punkter har inget stort skett under dessa snart 50 år, och det märkliga är slitstyrkan hos efterföljarna inte blivit bättre alls. XTn är märkligt billig att hålla igång.
Men stor risk att jag kommer köpa en hoj för 75000kr och ställa bakom stugknuten på landet...
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |