Global warming

Tror du på global uppvärmning?

• Antal röstningar
    0

Lugn

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
S1000RR, KX450SR
Jag kan stolt meddela att jag inte läst ett inlägg i hela tråden, men teknikens under, yttrandefrihet, osv tillåter ändå att delger mina åsikter...

Vad kan vara fel med lite värme?? Alla som rest till varmare länder vet att kvinnsen är schnyggare, eftersom de bär mindre kläder och således måste se någorlunda fräscha ut.

Nä, det är hög tid att vi vrider upp värmen lite så flickorna fattar att pizza och folköl inte funkar efter 25!

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Tyvärr!

Jag har nu ägnat ett antal timmar åt att surfa runt på vetenskaliga sökmotorer, vetenskapliga samfund, sidor för skeptiker, vetensakstidskrifter och lite annat smått och gott. Jag har medvetet undivikt bloggar, konspirationssidor och annat som har sett lite skumt ut. Jag har även försökt finna kritiken mot studien av Oresekes. Krtiken kan nog sammanfattas med "publicerat på internet men inte i journaler p.g.a. låg kvalité och/eller felaktigheter." En del av kritiken har ju även tagits tillbaka, ex. Peisner medan den av Benchley (upprepad av Schulte) visade sig innehålla grova fel som att den hänvisade till annat än publicerade peer-review artiklar. Men finns det mer info, och då helst publicerade artiklar inte fria spekulationer på nätet så skulle det vara spännande att se! Trots allt är jag inget geni på att söka.

Vad har jag då funnit!? Utan att ställa några som helt krav på att ha varit vetenskaplig i mitt sök så fann jag på en av sökmotorerna 33200 artiklar om climate change. la jag till orden myth, debunk, false, false information eller denial och summareade alla dessa (vilket då givetvis kan innehålla dubletter!9 fick jag nio...
jag hittade också information, konstigt nog ofta kunten till GWB:s adminsitration, om selektion, övertolkningar, politiska tillsättningar till kommitéer, stöttande och uppblåsande av information som passar med politiken och diskrediterande av annat samt ett stort fokus på små detaljer som sedan plockas ur sitt sammanhang, utnyttjandet av internet för att skapa myter om sådant som inte finns stöd för i vetenskapen samt att 90 amerikanska Nobelpristagare har skrivit under ett upprop som kritiserar hans administrations misshandel av vetenskap rent allämant men främst inom klimat, ID och stamcellsfrågor.
Politiker är snabba på att ta upp vetenskap när det stöttar politiken, annars ifrågasätter dem den och säger att om inte ALLA är exakt överens så är det bara spekulationer.

M.a.o. jag hittade ingenting som inte tyder på att informationen om att vetenskapen har en klar hållning i frågan om klimatförändringar är politiskt styrda och inte vetenskapligt.

Så, trots all den respekt jag har för Teo, Kantian och Honkiie, så har jag inte ändrat inställning i frågan och tror att om någon blir lurad här så är det inte jag.

Men jag kan ha fel! Så om 20 år kommer jag att väcka tråden igen och så får vi se hur det har gått!

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Hoj
äldre Yamaha
Jag kan inte säga exakt men:
Varenda gång man debatterar ökad växthuseffekt på nätet så lockas allehanda hemmaforskare och konspirationsteoretiker ut ur hålor och kryper fram underifrån stenar. Jag förstår om det är skrämmande med växthuseffekten, så man kan ju välja lite olika strategier för att hantera rädslan. Förnekelse är starkt och fungerar bra. En annan variant är att bli hyperkorrekt och försöka göra allt "klimatkorrekt". Man kan även välja en frågande inställning och försöka hitta en livssyn som ger bra utfall även om antropogent påverkad växthuseffekt är sann och påverkar framtida klimat starkt.

Enda som är säkert är följande tror jag:
Ska man söka sanningen i en så komplex vetenskaplig fråga är inte internetforum rätt plats att söka information på. Att försöka debattera med konspirationsteoretiker är möjligtvis roligt, men det leder ingen vart.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tror vi har ett fall av karaktären: Någon kommer med en obehaglig sanning vilken gör att man måste ändra sitt levnadsätt ,vilket man inte vill.

Då ställs man inför ett val, ska man lita på 99 forskare som säger -ändra din livsstil eller på 1 forskare som säger -gör ingenting, allt är bluff!

Det är ju mycket bekvämare att välja att tro att allt är bluff, men det innebär ju inte att det är sant.
Vad kan väl ett sånt inkompetent gäng som Fn's klimatpanel om global warming gentemot ett litet gäng på ett sporthojsforum i sverige? -Ingenting!
Efter att man har bestämt sig, så tar man bara till sig fakta som stöder det man valde att tro på. Det gäller nog både er och mig.

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Googla på "God exists" = 822 000 träffar
Googla på "God does not exist" = 392 000 träffar
.

Jag fick bestämt för mig att Bonny, till skillnad från konspirationsteoretikerna, INTE använde google som främsta källa utan VETENSKAPLIGA sökmotorer och alltså sökte efter VETENSKAPLIGT material och INTE bloggar och annat hemmapulat som gett träffar på just google....

Kuritas

Mansplaining MC
Gick med
19 Apr 2005
Hoj
Kawasaki VN1600 2003
Jag fick bestämt för mig att Bonny, till skillnad från konspirationsteoretikerna, INTE använde google som främsta källa utan VETENSKAPLIGA sökmotorer och alltså sökte efter VETENSKAPLIGT material och INTE bloggar och annat hemmapulat som gett träffar på just google....

Jo faktiskt, där läste jag slarvigt! My bad!

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
Tyvärr!

Jag har nu ägnat ett antal timmar åt att surfa runt på vetenskaliga sökmotorer....lång text

En SH-medlem har sökt på nätet men utesluter allt som han inte tycker passar hans världsbild och därmed är frågan avgjord....AGW is the shit.

Sen var det inte så där jättesvårt att hitta peer-reveiwartiklar som tror den globala uppvärmningen är naturlig. Här är några...http://www.globalwarminghoax.com/page.php?8

Får dock erkänna att det är lite svårt att hitta svidande kritik på Naomi Oreske rapport på politiskt korrekta sidor men visst finns det kritik att hennes undersökning inte säger något om hur det står till i frågan...dessutom har en del vetenskapligt arbete runnit under broarna sedan 2003.

Last edited:

Badger

Nemo saltat sobrius
Gick med
24 Jan 2005
Hoj
Black editions
En SH-medlem har sökt på nätet men utesluter allt som han inte tycker passar hans världsbild och därmed är frågan avgjord....AGW is the shit.

Sen var det inte så där jättesvårt att hitta peer-reveiwartiklar som tror den globala uppvärmningen är naturlig. Här är några...http://www.globalwarminghoax.com/page.php?8

Får dock erkänna att det är lite svårt att hitta svidande kritik på Naomi Oreske rapport på politiskt korrekta sidor men visst finns det kritik att hennes undersökning inte säger något om hur det står till i frågan...dessutom har en del vetenskapligt arbete runnit under broarna sedan 2003.

Du missade det här i Bonnys inlägg tydligen, t o m Kuritas läste för snabbt så även du är förlåten :)

"
jag hittade också information, konstigt nog ofta kunten till GWB:s adminsitration, om selektion, övertolkningar, politiska tillsättningar till kommitéer, stöttande och uppblåsande av information som passar med politiken och diskrediterande av annat samt ett stort fokus på små detaljer som sedan plockas ur sitt sammanhang, utnyttjandet av internet för att skapa myter om sådant som inte finns stöd för i vetenskapen samt a"

Ja, din site är kopplad till Bushadministrationen (vilket du hade funnit, genom helt vanlig källkritik!), rätt spooky.

Edit: Propagandan på siten får en osökt att tänka på tobaksbolagens propaganda...:brinnerup

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille

Å vlket inlägg här är inte skrivit av SH-medlem som sökt på nätet??

Jag menar inte heller, vilket ju framgår av inlägget, att jag har funnit sanningen men tycker nog att mina motståndare borde vara lika kritiska till sina egna slutsatser och sökmetoder som ni är mot mina.
För övrigt har jag även varit tydlig med att jag inte har en aning, eller någon kunskap om något som är minsta relevant för frågan. För mig är det mer en fråga om vem och vad jag ska lita på. Ska jag t.ex. lite på globalwarminghoax eller British Society och vetenskapsakademin. Men du har helt rätt i att det valet styrs av min världsbild.

I övrigt måste jag säga en sak: Skämtar du med mig!?

Du refererar till en sida som heter globalwarminghoax som ett seríöst alternativ eller som en sida som skulle ha peer-review? Ok, det har de kanske så tillvida att de publicerar artiklar från sina kompisar men det är inte riktigt det som menas med uttrycket. Jag kan inte se att det finns en enda artikel som de referar till som är peer-reviewed eller publicerad i en journal med någon högre impactfaktor. Jag kan givetivs ha fel men då får du visa vilken det skulle vara.

För övrigt är det ju helt ointressant om du även om du skulle finna 100 artiklar som inte säger sig vara eniga om människans roll. Det blir lite som att säga att marxist-leninisterna skulle ha rätt om hur Sverige ska styras eftersom de också är så få och då måste ha sett igenom "konspirations dimman" som alla andra faller för. För att jag ska ta det på allvar så bör åtminstone 25% av alla seriösa publicerade artiklar ifrågasätta slutsatsen, inte mindre än 1%.

Du kan söka t.ex. här om du vill:
http://www.doaj.org/

En sak tycker jag dock är tråkigt: Jag har i denna fråga många av de som jag tycker är bra på att argumentera emot mig. Vilket kanske kan leda till viss eftertanke! Tur att Korvis och Badger finns annars hade jag börjat tro att jag var knäpp!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Vad har jag då funnit!? Utan att ställa några som helt krav på att ha varit vetenskaplig i mitt sök så fann jag på en av sökmotorerna 33200 artiklar om climate change. la jag till orden myth, debunk, false, false information eller denial och summareade alla dessa (vilket då givetvis kan innehålla dubletter!9 fick jag nio...

Det är delvis för att "global warming" och "climate change" har blivit marknadsföringsslogans och numer ingår i samtliga reklampampagner, öppningstal, uppköpshandlingar, mm.

Det finns ju faktiskt forskning som stöder ifrågasättandet också. I en debatt i vintras (nu sviker mitt minne mig på namn men Jag ska försöka leta reda på det) diskuterades det om hur lite utrymme skeptikersidan fått trots mycket matnyttiga fakta och rätten att just frågasätta. Det ligger inte i tiden att ifrågasätta. In i leden!

Som i det programmet Jag såg på kunskapskanalen här om natten och redogjorde för tidigare i tråden där de förklarade att vi var inne i slutfasen av en istid (dvs att det finns isar vid polerna över huvudet taget) och att det inte kan bli annat än varmare nu ända tills det vänder.

Man har sett att det varit 10 istider den senaste miljonen år och man har sett kraftiga accelerationer tidsvis både till det kallare och till det varmare. Dock går dessa perioder inte att fastställas exakt utan faller inom en felmarginal på några hundratals år, än mindre vad som orsakat dessa.

Detta är vetenskapsmännen till stor del överens om. Och åter igen så var slutpläderingen att nu ska vi bara komma fram till hur vida människan har med temperaturhöjningen att göra eller inte. Dvs ett ganska försiktigt statment.

Jag vet att samtliga forskare har tillgång till i princip samma fakta/mätningar och är övertygad om att det i slutänden handlar om hur man tolkar informationen. Miljöfanatikerna ser en del av faktan och klamrar sig fast vid den då den ser ut att styrka deras teorier och skeptikerna gör dito med andra delar.

En STOR anledning till att jag ifrågasätter miljösekten är att den just visar upp sektegenskaper. Ifrågasättande möts av hat snarare än diskussion.

När en revisionsfirma hade kollat upp Äl gårs finanser då hans administration släpper ut ca 15 ggr med koldioxid än medelamerikanden vilket de rättfärdigat genom att betala koldioxidavgift (något man kan göra i staterna för att lätta sitt hjärta och som väldigt många gör). Visade det sig att Äl him self äger bolaget man betalar avgiften till...
Då miljösektens profet blivit ifrågasatt fick denna revisionsbyro ca 5.000 mordhot på bara ett par veckor...

En annan oroande sak är att de som inte tar propagandan till sig 100% anses som tappade bakom en vagn. Det gives alltså heller ingen tid att smälta det man får i ansiktet genom samtliga media utan "så här är det. Tro på det!"

Jag är ledsen men Jag kan verkligen inte svälja detta med hull och hår. jag har valt att ta in allt Jag hört och läst om "fenomenet" och bilda mig en så objektiv bild jag kan vilket inte har ett skit med "Jag vill fortsätta tjöra långford" att göra. Gifter är dåligt vare sig det är utsläpp från avgaser, aluhantering, zinkbehandlade karosser, kadmium, mm och de "gröna" bilarna är i de avseéndena helt miljövidriga.

Miljösekten är impregnerad av högmod och storhetsvansinne. We are but Men.

Något Jag däremot är helt med på är bränslesituationen. Och om det nu är så att människan har större del i rådande uppvärmning att göra än vad Jag tro så har vi de senaste åren, till följd av propagandan agerat helt fel ur miljösynpunkt.

Varför jag står fast vid att en bra approach alltid är att luta sig tillbaka och tänka en stund i stället för att agera i ren panik så fort något är på tapeten.

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Enda som är säkert är följande tror jag:
Ska man söka sanningen i en så komplex vetenskaplig fråga är inte internetforum rätt plats att söka information på. Att försöka debattera med konspirationsteoretiker är möjligtvis roligt, men det leder ingen vart.

Det ledde till att korvis kom något på spåren..:banana

Hårding

Keep ´er lit...
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Ducati Panigale V2, KTM 690 SMC-R, Suzuki GSXR-600K1...lättare att köpa än sälja.
I övrigt måste jag säga en sak: Skämtar du med mig!?

Du refererar till en sida som heter globalwarminghoax som ett seríöst alternativ eller som en sida som skulle ha peer-review? Ok, det har de kanske så tillvida att de publicerar artiklar från sina kompisar men det är inte riktigt det som menas med uttrycket. Jag kan inte se att det finns en enda artikel som de referar till som är peer-reviewed eller publicerad i en journal med någon högre impactfaktor. Jag kan givetivs ha fel men då får du visa vilken det skulle vara.

Se där du slår ifrån dig en sida bara genom att titta på namnet, om du läser på sidan så hänvisar de till artiklar som genomgått peer-reviewed i ämnet och inte att de sysslar med P-R själva. Jag har inte läst artiklarna själv som de hävisar till men de är publicerade i bland annat Science eller Nature, men visst de kan vara oseriösa tidningar som sväljer det mesta...vad vet jag.

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn

Jag har inget att göra så jag har börjat skumma igenom deras länkar. De skjuter högt och lågt verkar det som, alla artiklar avhandlar inte det siten handlar om utan tangerar ämnet, t ex har de en artikel som avhandlar solens effekt på glaciärcykeln, en artikel som visar på ett kausalt samband mellan solaktivitet och priset på vete i medeltida England, vilket iofs nog är väldigt intressant men som egentligen kanske inte är något direkt stöd för deras åsikt. Speciellt inte när sidans överskrift är: "Peer Reviewed Studies and/or Major Scientific Journal Articles Disputing Man-made Causes for Global Warming".

Samtidigt har de artiklar som behandlar klimatmodeller och att de är otillräckliga och ett fåtal artiklar som behandlar människans effekt på uppvärmningen. Den här verkar väldigt intressant, men den måste man köpa för att få läsa mer än första sidan, tyvärr. Detsamma gäller för många andra artiklar, ofta kan man bara läsa abstraktet. :tummenner

Vissa artiklar publicerades i Nature (som väl är en ansedd tidskrift), de har även artiklar från Science (samma här) och andra fack-tidskrifter som verkar seriösa. Andra kommer från källor som inte verkar använda sig av peer-review.
En del artiklar är från tidigt åttiotal, andra relativt nya.

Väldigt blandad kompott med andra ord, känns som ett gäng lobbyister hittat doaj.org och gått bananas...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Jag har inget att göra så jag har börjat skumma igenom deras länkar. De skjuter högt och lågt verkar det som, alla artiklar avhandlar inte det siten handlar om utan tangerar ämnet, t ex har de en artikel som avhandlar solens effekt på glaciärcykeln, en artikel som visar på ett kausalt samband mellan solaktivitet och priset på vete i medeltida England, vilket iofs nog är väldigt intressant men som egentligen kanske inte är något direkt stöd för deras åsikt. Speciellt inte när sidans överskrift är: "Peer Reviewed Studies and/or Major Scientific Journal Articles Disputing Man-made Causes for Global Warming".

Samtidigt har de artiklar som behandlar klimatmodeller och att de är otillräckliga och ett fåtal artiklar som behandlar människans effekt på uppvärmningen. Den här verkar väldigt intressant, men den måste man köpa för att få läsa mer än första sidan, tyvärr. Detsamma gäller för många andra artiklar, ofta kan man bara läsa abstraktet. :tummenner

Vissa artiklar publicerades i Nature (som väl är en ansedd tidskrift), de har även artiklar från Science (samma här) och andra fack-tidskrifter som verkar seriösa. Andra kommer från källor som inte verkar använda sig av peer-review.
En del artiklar är från tidigt åttiotal, andra relativt nya.

Väldigt blandad kompott med andra ord, känns som ett gäng lobbyister hittat doaj.org och gått bananas...
Härligt med ytterligare en klok man!:krama Min oro för att börja förlora förståndet har i alla fall minskat lite nu.
Du pekar just på det jag menar att det faktiskt med lite god vilja inte är omöjligt att hitta artiklar som stöttar det ena eller det andra, men det är ju relativt ointressant. Det finns gott omartiklar som "bevisar" att ID är korrket, vilket ju inte gör ID mer sann för den sakens skull. Det gäller ju att försöka se hur helheten ser ut och hur den stora majoriteten av forskningen tolkas. Givetvis ingen garanti för att det inte kan bli fel, det har hänt tidigare i vetenskapshistorien, men jag anser att alternativet att lita på information som tydligt kommer från källor med tydliga politiska eller ekonomiska kopplingar till ena sidan blir lite kontsigt. Av samma anledning har jag inte refererat till Greenpeace heller.

Teo tar ju upp en massa bra saker om hur användandet går till men det handlar ju INTE om vetnskapen utan om politik och marknadsföring. Jag är själv inte så glad för den biten, och för mig är argumenteringen lite samma som när det gäller terrorism. Vädja till folks otrygghet och rädsla för att genomföra olika beslut. Men det gäller i min värld bägge sidorna, där den ena blåser upp riskerna och den andra negligerar dem.

Men allt det spelet runt detta förändrar inte det som verkar vara ett faktum: Forskningen anser att människan påverkar klimatet! Och håller man sig till de vetenskapliga kanalerna verkar det råda så stor enighet om detta som man kan förvänta sig. Hur mycket, hur illa det är, vad som ska göras o.s.v. är inte lika klart.

men som sagt: Jag väcker tråden om 20 år!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Men allt det spelet runt detta förändrar inte det som verkar vara ett faktum: Forskningen anser att människan påverkar klimatet! Och håller man sig till de vetenskapliga kanalerna verkar det råda så stor enighet om detta som man kan förvänta sig. Hur mycket, hur illa det är, vad som ska göras o.s.v. är inte lika klart.

men som sagt: Jag väcker tråden om 20 år!

Det forskarna är ense om är att det sker en marginell uppvärmning. Som jag sa så används samma forskningsresultat till underlag för olika åsikter.

Ett problem tror Jag är människan i sig. Har man gjort en dålig bilaffär och sitter med en rutten granada så intalar man sig in i det sista att den är ganska bra ändå. Det Jag vill säga är att har man snabbt tagit ställning så sitter det djupt inne att man ska överväga kritiserande av denna och då samtidigt sig själv. Vi vet ju att folk har tendensen att svälja allt som levereras medialt med hull och hår, boten anna, thomas quick, domedagsprofetior, mm. Du/ni måste hålla med om att mediaflödet i frågan har till en början i alla fall varit tämligen enkelriktat.

Jag har själv snärjlt in mig i åsikter för att senare inse att Jag förts bakom ljuset och har som princip att så fort något nytt fenomen (miljöhysterin och inte faktumet att det råder klimatförändring) dyker upp ta det med en nypa salt utan att för den delen avfärda det helt.

Då kan man objektivt ta till sig kontrainfo på ett helt annat sätt. Det har funkat bra i alla andra frågor och där har man senare visat sig haft en ganska verklighetstrogen uppfattning.

Jag menar på samma sätt som Jag till viss del avfärdar att det enkom människan som bär ansvaret för en 0,7 graders medeltemraturhöjning över en 100-årsperiod så slår miljöfanatikerna bara undan faktum som att detta har skett i både större och mindre utsträckning sedan jorden bildade atmosfär, att klimatet aldrig varit konstant, att företeélser som kontinentalförskjutning, solstormacykler på 11 år, konstant ökande vattenmängd på jorden, mm har något alls med klimatet att göra.

Det för mig är att slå sig för öronen, blunda och skrika lalalalalalalala!

...där den ena blåser upp riskerna och den andra negligerar dem.
!

Vad har ifrågasättande och skepsis med negligerande att göra? Dvs är allt annat än slaviskt medhåll är förnekande?

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Någon gång 2007 satt Jag hemma hos en bekant familj och åt middag. precis som Jag märkt hos många andra så hade Dessa människor helt ändrat beteénde. Människor man trodde sig känna köpte kravmärkta varor slaviskt, babblade om hur dålig luft det hade blivit, planderade bilbyte trots tämligen nyinföskaffad sådan för att "göra sitt".
detta ledde till en diskussion där jag sa att detta kommer få konsekvenser ganska snart. Aldrig har det tillverkats så mycket skit som i miljöhysterins kölvatten, "gröna" varor och nyttiga bilar. Familjens yngsta som gjorde då ett specialarbete om etanolen påeldad av miljörörelsen.

Jag hävdade att så mycket bilar och annat skit som produceras nu och så mycket folk spenderar på sopor kommer mätta marknaden. Jag sa även då att kom ihåg att Jag sa det här.

När yngsta sonen grävt lite i etanolvärlden uppdagades en ganska smutsig och värdelös industri och hans åsikter vände relativt tvärt.

Vet inte om någon märkte det men i mitten av förra året dök ekonomin ganska rejät...
Jag är övertygad om att när vi tittar tillbaka på den här perioden med tvättade ögon så kommer sambandet te sig klart och tydligt.

Och hur bra denna resa var för miljön är väl ganska enkel att räkna ut.

Det enda jag kan säga är att ta det lite lugnt och bli inte så jäkla fanatiska. Alla förlorar på det.

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Fan vad jobbigt det är att läsa på riktigt. :(
http://epw.senate.gov/public/index....Store_id=83947f5d-d84a-4a84-ad5d-6e2d71db52d9
Seriöst så tror jag ingen på sporthoj egentligen vet mycket. Allt man kan göra är att välja vad man ska tro på baserat på vad man läst och vad man tycker låter rimligt. Det är väldigt lätt att hitta rapporter och sånt för båda sidorna men det är väldigt svårt att läsa genom alla. Det tror jag ingen gör. Det bästa man kan göra är att läsa genom vad andra som läst skiten säger.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning