Grovsaltat sidfläsk & gubbsjuka.

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Jag tänker så här ja, även om man lyckas klara strömspiken med nöd o näppe under de bästa förutsättningarna så är det ändå en kass lösning.
Jag vill kunna svarva bekymmersfritt fastän:
1. lyset är på samtidigt
2. byggfläkten
3. kanske en tvätt/diskmaskin alt torktumlare är på
4. spisen är på
5. kompressorn skulle starta samtidigt
etc etc

En släkting till linda skulle fixa 25 amp säkringar, bottnar samt 15m 6mm2 installationskabel imorgon. vilket nog löser problemet.
Det kostar mig 2150kr mer om året.
Det är det värt för att slippa gå upp till huset o slå av spisen o diskmaskinen efter ett mätskär, sen gå ner till garaget slå igång svarven, ringa till linda o säga att hon kan slå på spisen igen men att jag snart kommer in igen efter finskäret, för då är det daxs att byta bit.

Idag var Femhundrafemtielfte dagen jag ägnade åt min bottendel. Blev inte klar idag heller:D
saknade en rörpinne, en packning samt en skruv till vevhusvent"röret". Hålbilden på returoljepumpspackningarna var fel på 5mm! Det var den första av packningarna jag drog upp ur satsen som låg i lådorna hojen kom i. Undra hur de andra är:va
bara montera de nya stryrningarna och hona upp 0.04mm i ena cyllen o 0.06mm i andra innan slutmontering:banana

Öppnade locket till växellådan på svarven. Det var faen i mig mekanisk BDSM bukkake:Bugar

En myriad av länkar o armar kors o tvärs med feta kugghjul som åkte in o ut när drog i spakarna o rattarna.
Jag var lika fascinerad som en 35åring som just köpt sin första traktor:banana

Last edited:

-=[P-son]=-

Turn In - Apex - Flat Out - Highside
Gick med
7 Jun 2009
Hoj
Yamaha R6 -00 x 2, Husa 650 Motard, Husa 450 Enduro
Jag tänker så här ja

jag skulle nog ordnat någon typ av "mjukstart" ändå, för att skona alla andra prylar från strömspiken/bortfallet som kommer i samma stund/efter att du drar igång din lilla vattenfallsgullegris :tummenupp

Nicco...

<Bygger*Renoverar*Servar> Pennzoil ÅF
Gick med
7 Nov 2010
Hoj
Har 10st. Alla är favoriter!
Jag tänker så här ja, även om man lyckas klara strömspiken med nöd o näppe under de bästa förutsättningarna så är det ändå en kass lösning.
1. lyset är på samtidigt
2. byggfläkten
4. spisen är på
etc etc

En släkting till linda skulle fixa 25 amp säkringar, bottnar samt 15m 6mm2 installationskabel imorgon. vilket nog löser problemet.
Det är det värt för att slippa gå upp till huset o slå av spisen o diskmaskinen efter ett mätskär, sen gå ner till garaget slå igång svarven, ringa till linda o säga att hon kan slå på spisen igen men att jag snart kommer in igen efter finskäret, för då är det daxs att byta bit.............

2150:- + Aktuellt Kw-pris. :näsblod
Håller tummen :tummenupp

Antar att du har meggat upp motorn, så att det inte är den som är på väg att ge upp!
Industrielektriker brukar ha fina apparater för detta!
http://www.camatsystem.com/datablad/Teknisk info/Att förstå isolationsprov.pdf

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Hoj
MXR
En myriad av länkar o armar kors o tvärs med feta kugghjul som åkte in o ut när drog i spakarna o rattarna.
Jag var lika fascinerad som en 35åring som just köpt sin första traktor

Det var en så bra kommentar att jag snor den för evigt för att beskriva just den känslan! Tack!

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
1. lyset är på samtidigt
2. byggfläkten
4. spisen är på
etc etc

Det är det värt för att slippa gå upp till huset o slå av spisen o diskmaskinen efter ett mätskär, sen gå ner till garaget slå igång svarven, ringa till linda o säga att hon kan slå på spisen igen men att jag snart kommer in igen efter finskäret, för då är det daxs att byta bit.

2150?
Har du räknat tariffen efter nuvarande elförbrukning?

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
jag skulle nog ordnat någon typ av "mjukstart" ändå, för att skona alla andra prylar från strömspiken/bortfallet som kommer i samma stund/efter att du drar igång din lilla vattenfallsgullegris :tummenupp

Problemet är bara att en mjukstart kostar som en till svarv, om man nu inte har en polare som kan snubbla över en på jobbet då alltså.

Men den svarven borde ju inte ha så stor motor, vilken effekt är den på?

EST

mOngoPuttSÄr...
Gick med
30 Aug 2004
Hoj
Speed Triple/Vespa 160 GS & 150 Super/SR 500 X 2
Jag tror att jag har kvar nån ny mjukstart från gamla jobbet 500:- men måste kolla vad det är isåfall men typ nåt sånt.

Bifogat

• P1010113.jpg
    P1010113.jpg
    145.7 KB · Visningar: 100
  • P1010114.jpg
    P1010114.jpg
    164.7 KB · Visningar: 89
  • P1010111.jpg
    P1010111.jpg
    200.1 KB · Visningar: 89

TheoneandUno

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2011
Hoj
2007 Triumph Thruxton, 47 Harley knucklehead, 42 WLC 750
Problemet är bara att en mjukstart kostar som en till svarv, om man nu inte har en polare som kan snubbla över en på jobbet då alltså.

Men den svarven borde ju inte ha så stor motor, vilken effekt är den på?
Jag har en gammal Rosenfors i ungefär samma storlek. Den startar och går utan problem på 16A säkringar. Den har inte ens Y delta start. Så något måste vara fel.

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Hoj
Yamaha Majesty 400
Jag har en gammal Rosenfors i ungefär samma storlek. Den startar och går utan problem på 16A säkringar. Den har inte ens Y delta start. Så något måste vara fel.

Det kan ju vara allt från en kass lindning, trög olja till lagerras om man har tur.

Men sen är den ju från ussr så man vet aldrig, det kan vara en 10kw motor på den.

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Det kan ju vara allt från en kass lindning, trög olja till lagerras om man har tur.

Men sen är den ju från ussr så man vet aldrig, det kan vara en 10kw motor på den.

Idag togs ett stort steg framåt i bygget:banana
Jag har blivit pappa till en svarv!
En stort skitig machoapparat på 2ton, Made in the cccp!:yoparty
Krasnoi proletaria ik62 om det nu säger någon nåt.
Den tar 450mm x 1500mm och mk5 kona i dubben kanske säger någon nåt.
10kw motor så den kräver nog 25amp för fulla skär:D

Nu återstår bara att bärga hem aset och baxa in det i garaget.

Sen måste ju även den massa som ska accelereras upp till motornsvarvtal vara avgörande för storleken på startströmspeaken. Enligt vanligt bonnförnuft.
Tro mig det är en rejäl motor med rejäla remskivor som driver en rejäl axel in i lådan som i sin tur driver rejäla kugghjul samt en pump.

Utlovad elhjälp uteblev idag:gnissla
Iofs bara halvt om halvt löfte men det hade behövts för min dag har varit pissig.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Sen måste ju även den massa som ska accelereras upp till motornsvarvtal vara avgörande för storleken på startströmspeaken. Enligt vanligt bonnförnuft.
Tro mig det är en rejäl motor med rejäla remskivor som driver en rejäl axel in i lådan som i sin tur driver rejäla kugghjul samt en pump.

Utlovad elhjälp uteblev idag:gnissla
Iofs bara halvt om halvt löfte men det hade behövts för min dag har varit pissig.

Står det ngn effekt på märkplåten?
Tycker det låter klokt att om möjligt mäta upp motorn. Den kan ju som sagt vara dålig i isolering/lindning/full med metallspån och härav onödigt strömkrävande menar jag

Elffors

Gick med
21 Aug 2008
Hoj
Det står ju i citatet. 10kw

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Gillar lösningen med ryckstart ala Evinrude, kan bli knepigt att slå en gänga?

Hoppas det funkar för dej så man kan bli inbjuden på kaffe och premiär skär.:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
220/380 dvs ingen möjlig y/d start

Se där, det hade du koll på. Kan du se om den är släpringad? Brukar sitta luckor för kommutatorn då.

När jag jobbade som svarvare så hade vi många maskiner från 40-talet. En del motorer (Stora Brooks) var släpringade, kunde behöva rengöras ibland pga skärolja och åratal av metallspån.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...