Är det bara antalet döda som räknas?
Ta fram statistiken för antalet skadade i trafikolyckor och vad det kostar samhället så ser du snart att prioriteringarna inte är så tokiga i alla fall... Allt lidande finns det tyvärr ingen statistik på...
Om en polis ser mordet eller misshandeln med egna ögon på samma sätt som samma polis ser att du kör för fort så är jag övertygad om att dessa också blir dömda ganska lätt.
Det måste till en bra kamera då för att fånga en nummerplåt på 400 meters håll. För om man inte ser plåten så var det väl någon annan bil och inte min som blev mätt, eller... Vad gäller P-vakter så har dom fotat bilarna under ganska lång tid nu...
En fråga. Om inte 8 km/h över gällande hastighet är fort nog, var tycker du gränsen ska dras? 30 över? 50 över? 100 över?
Kom igen nu.. kom med något konstruktivt istället för att bara gnälla. Nu vill jag veta vad du tycker är en rimlig gräns för en hastighetsöverträdelse.
Okej, ska försöka bemöta dina frågor enligt din styckeindelning, hoppas du hänger med, svaren kommer i stycken, och besvarar dina stycken:
1. Helt riktigt, självklart skadas det människor i trafiken med. Hundar springer över vägen, fyllon som vinglar i gatan, och en eller annan som drattar omkull på ett brunnlock, en del så illa att dom invalidiseras, låt oss hoppas dessa människor är direkt eller indirekt försäkrade. MEN det man ständigt rättfärdigare detta laserskjutande med (ofta på illa valda ställen) är att minska antalet döda i trafiken. Döden är ett mycket bra skrämselord att använda i propagandasyften, och automatiskt ryser vi människor till och tänker "huuu va hemskt, bäst att inte vistas i trafiken", men som du såg på statistiken så är det fler som Dör av att falla ner för en stege. Då kan du säkerligen också ge dig på att det är lika många som skadar sig, både lindrigt och allvarligt. Jag menar bara på att det är en risk man ska vara medveten om när man vistas i trafiken, och att man nån gång då och då ska ställa antalet skador/dödsfall i praritet med de resurser/pengar man lägger ner, och om det motsvarar allmänhetens förväntan (vilket jag inte är så säger på).
2. Svar Nej. Det finns ingen statlig ekonomisk vinning i en misshandel / grov misshandel för att ta ett ex. på ett brott som jag tycker är miljontals gånger mer kränkande och samhällsfarligt än en lindrig fortkörning. Vi har idag ett samhälle som ser med väldigt blida ögon på våld och fysiska/psykiska kränkningar. Vi ligger på ungefär en 80-90% avskrivning av misshandlar här i Skåne (Källa: Polisen). Detta innebär att 80% av de som klipper till någon på käften, provucerat eller ej, skickas budskapet "Det är OK, bara kör på!", samt att brottsoffert får leva med skiten resten av livet. Vad man på senare tid har kunnat konstatera är att de anmälda brotten i Sverige minskar, MEN man kan också utläsa ur många studier att de Faktiska antalet inte minskar, och detta beror till stor del på en misstro till det svenska rättsväsendet. Även fast det finns många här som hävdar att "Trafikare och Narkspan / Kriminalpolisen / Gatupatrullerna inte har något gemensamt", så ser i alla fall Jag (med många andra) Polisen som En instans, som ska upprätthålla lag och ordning. Då tycker jag att man bör koncentrera sig på det som allmänheten anser vara det största hotet, inte det som ger statskassan mest inkomst. Det ramlar lite in i "kan dom inte det ena, kan dom inte det andra". Har själv blivit misshandlad på öppen gata 2 ggr, den andra gången med polis på plats. Båda fallen har lagts ner i brist på bevis, trots vittnen, läkarbesök, fotografier, och samstämmiga vittnesmål.
3. Polisen skjuter för det första inte väldigt ofta på 400 meter. Snarare någonstans runt 100-200 beroende på hastighet, det ska inte till något superobjektiv för att avbilda en en sådan nummerskyllt korrekt. Möjligen ett 200-300mm standard bullshit-objektiv hade räckt för ändamålet. Mitt resonemang gick egentligen ut på att det ska vara rätttekniskt korrekt, och inte något annat. Ofta så är det en kille som skjuter laser, antecknar hastigheten på ett papper, och när inspekterande konstapel är klar begär han hastigheten med hjälp av att fråga efter fordon (Hastighet på Svart Honda?) t.ex. du förstår säkert att risken för felmarginal inte är utesluten, varesig när det gäller vilket fordon polisen siktar på, eller vilken hastighet han noterar i pappret. Ändå håller det rättsligt. Det är de facto den enskilde polismannens ord emot ditt, skulle det hålla rättsligt i något annat scenario?
4. Som jag förespråkade innan, det borde bedömmas helt proggresivt. Allt beror ju på situationen. Oftast är det ju 30/50 på vägar som innebär mer risk för trafikenten, men det behöver inte alltid vara så. Det beror mycket på vilken tid på dygnet man passerar vägen, alltså hur tung trafiken är för tillfället, väglag, osv. Typsituationen som du är ute efter finns inte i min värld. Jag vägrar tro på att 50km/h är den optimala hastigheten på alla vägsträckor. Jag vet sträckor i malmö där 50km/h är på tok för snabbt, och jag vet sträckor där 50km/h känns som man kryper fram med tanke på vägens bredd, kvalitet, sidgator och sikt. Motorväg likaså, 110 kan ibland vara för snabbt, men ibland skulle det kunna vara 160 utan vidare värst. Vad händer då om jag kommer flåsande på en helt fri motorväg i 180-200 bloss? Jo står polisen där, så blir jag av med lappen, om han inte står där? Ja då händer det inte ett skit? Jag tror folk i allmänhet är ganska trötta på att bli bötfällda för något dom inte anser vara ett brott, eller någon direkt fara för någon annan, och desto mer polisen envisas med att bötfälla på sådanna sätt och ställen där man känner "Men gatan är för fan bred som ett flygfält, och jag får 2000 dollars för en överträdelse på 6km/h", desto mer föder man hatet mot polisen, och misstron mot ett sunt samhälle. Som någon klippsk ung man sa här innan. Det skulle ta bättre med en tillsägning ibland... 2000 spänn i böter för en löjligt liten överträdelse föder bara hat.
5. Vi har nog lite olika åsikter gällande synen på gnäll. Själv tycker jag att jag för en ganska konstruktiv diskussion, och försöker locka fram lite tankeverksamhet hos folk som annars bara säger "Det här är förjävligt", kontra "Håll hastighten då för fan". Världen är knappast så svart eller vit som dessa personer gärna vill få den att framstå som. Sen har mina diskussioner handlat väldigt Lite om just hastighetsöverträdelsen i sig, och mer om vad folk egentligen tycker, uppblandat med lite fakta om dödsantal osv. Själv har jag svårt att tro att du inte själv skulle känna likadant som trådskaparen om du själv var den som vart utsatt.
Freestyle: Tråden i sig är skitbra för att vädra vad folk egentligen tycker, och man märker ganska snabbt vem som varit med om vad, vem som hittar på, och vem som tror sig veta en massa. Tråkigt när folk hycklar så fantastiskt bara.
(Ironi mode: on) Den där bakhjulsåkningen du pysslar med där på bilden, visste du att man kan bli invalid, få liten **** och döda barn i afrika med en sådan? (Ironi mode: off). Vi tänker säkerligen inte så olika du och jag, inte när det väl kommer till kritan. Böter svider i plånboken, mer för vissa än för andra, och då och då sätter vi oss ovanför lagen då vi anser att vi "kan bättre själv", så fungerar människan, och det är inget att bråka över. Men det är kul att du kommer in i matchen och utmanar lite i alla fall. Det tycker jag bara är roligt!
Catch you on the flip-side!
Du menar att jag skall ta dig på allvar med den typen av argumentation? Riiight
Haha, sorry, glömde slänga in en smiley eller något för att visa att det var lite skämtsamt svarat. Men det ligger en "viss" smula sanning i det. Gillar inte "Jag gör bara mitt jobb"-förklaringen när personen i fråga verkligen har gjort något riktigt korkat. Det är lixom inte ett försvar bara för för att det står i arbetsbeskrivningen...
Någa, jag tyckte mitt svar var liiiite roligt i alla fall!
EDIT: Jag har aldrig sett någon skriva så mycket vettigt i en tråd som yoohan har gjort i denna. Stor
till dig!
Åh, tack kompis!
Roligt att någon uppskattar och tycker det är kul att läsa, då jag kan tycka det är rätt roligt att skriva. Vi kanske borde bli ett par?
Sen är det ju så vansinnigt kul att munhuggas också ibland, eller skriva det som alla tänker, så alla kan kasta brinnande hundbajs på en sen, bara för att man får tänka sånt tyst, men absolut inte säga det högt!