Har polisen rätt att orsaka en trafikolycka?

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Hur är det med polisens laserpistoler, är det kamera eller något sådant i dom så man kan se vad dom siktat på, annars kan det ju som sagt bli fel om man ligger i en klunga och kör :va

Det är ingen kamera nej. Det är upp till polismannen att "sikta rätt" och sedan är hans ord lag att det verkligen var DIG han sköt på, och inte den jet-drivna gråsparven som flög förbi dig på insidan. Jag diskuterade detta med polisen då de stod utanför jobbet förra sommaren. Min fråga löd som din, och samtaler P: utspelade sig enligt nedan:

Y: "Ursäkta att jag stör, men jag har en fråga angående lasermätning: Tar ni en bild, eller har något som helst bevis att uppvisa för en dömd trafikant?"

P: "Det står i displayen på vapnet"

Y: "Jo, men du kan ju ha skjutit på vad som helst? Bilen brevid, jaktflygplan, go-carts.... du är med på vad jag menar?"

P: "Ja, men pistolen har en träffbild på ca: 40cm i diamter på 200 meters distans... babbel babbel om hur pricksäker lasern är"

Y: "Ja men det ändrar väl inte på att du aldrig kan bevisa att du skjutit på rätt fordon, och jag kan aldrig veta att du verkligen skjutit på mig?"

P: "Men varför skulle polisen göra det?"

Y: "Nej det finns det såklart ingen egentlig anledning till, men låt säga att det görs av misstag, eller i allra värsta fall, på ren jävulskap? Då dömmer man ju oskyldiga utan egentlig bevisbörda?"

P: "Det skulle vi aldrig göra!"

Y: "Jag är helt övertygad om att det har hänt, och jag tror inte någon har belägg för att säga emot... frågan är vad som händer om man tar diskussionen i tingsrätten?"

P: "Så är det kanske, men nu ska vi fortsätta jobba här"

Y: "Lycka till, tack för svaren! Nästa gång kan ni väl ställa er utanför en förskola eller ett dagis istället för på en av Malmös bredaste huvudleder"

Sådär lät det för ett år sedan. Jag har inte hitills läst om någon som vunnit ett sådant brottsmål, men helt rättsligt tycker jag det är sjukt konstigt att det får gå till sådär. Har däremot läst att polisen skjutit på 1 bil, och dömt flera, samt att man skjutit "igenom" andra bilar och tagit bakomvarande och andra tvivelaktigheter. Men om någon har pengar över, och vill testa sig på ett sådant mål, så skulle det vara väldigt intressant. Det är ju egentligen ganska lite teknik som ska till för att klicka av en bild samtidigt som man skjuter med lasern. Samma sak gäller P-Vakter... varför fotograferar dom inte bilarna? Det är Ord-Mot-Ord situationer som Aldrig går att bevisa i efterhand, ändå vinner alltid rättsaparaten... Tänk om det vore lika lätt för dom att dömma misshandlsmål, våldtäkter, dråp och mord....

/ J

Wintermute

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2006
Hoj
Hyper
Har nu inte orkat läsa alla sidor med text men det stora som diskuteras verkar vara hastigheten, medans det intressanta är varför en polis drar vapen mot någon som gjort sig skyldig till trafik brott.
Det är inte direkt så att en ASP ökar synligheten, en hand upp med stopptecken eller en stopskylt borde fungera bättre.

Ser inte heller att 58 på 50 väg skulle ge någon indikation om att personen är våldsam, men kanske körde väldigt agressivt?

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det gör självmordsbombarna också....

Du menar att jag skall ta dig på allvar med den typen av argumentation? Riiight :gnissla

Men när det är så små hastighetsöverträdelser så ger en muntlig tillrättavisning
10 ggr bättre effekt än en bot på 2 papp. Nu blev ju trådskaparen bara bitter och får en mycket negativ inställning till ordningsmakten.

Hade han istället fått slippa böter men fått en tillsägning så hade det hela blivit en positiv upplevelse, och han hade säkerligen velat leva upp till förtroendet genom att hålla hastigheten där det behövs.

Så funkar iaf jag.

Dessutom så handlar det inte om att det är deras jobb att dela ut böter, utan att dom ska inte storma ut med vapen dragna för en liten skiten fortkörning!!

Ja?
Självklart kommunicerar de ut budskapet att det är låg tolerans mot hastighetsöverträdelser, i synnerhet om det är fokus på den typen av aktiviteter denna vecka. Det fattar jag också. Jag har ingenstans skrivit att det är bra att de gör så, jag bara gör ett antal konstateranden. Jag tycker också (om du läser min text utan att försöka missförstå varenda ord och vinklar det genom ngt slags filter) att det suger hårt att åka fast för fortkörning.

Men jag har lite svårt att ta dig på allvar när du börjar gapa om "vapen dragna" osv. INGEN av oss var där förutom trådskaparen. Med största sannolikhet så tänkte polismannen inte använda batongen utan bara tog upp den för att markera. Det blir jävligt mkt jobbigare om de använder den i fallet nämligen. Lite mer att utreda och riskera tjänstefel på. Det är min teori.

Oh well, jag är en gammal stöt som har varit med om det ena och det andra så jag ser väl världen med lite andra ögon. So sue me...

Last edited:

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Jag förstår dig till fullo och Sverige är lite underligt ibland.

Jag vet inte om det kan vara såna som jag som sätter dig i klistret kanske :rolleyes:. Jag brukar vanligtvis inte vara nån "outlaw" men sen allt man läst och hört samt hur fel jag tycker polisen prioriterar sina resurser så har det fått mig att ändra inställning inför denna säsongen.

Idag kom jag på en 70-sträcka (ja ok det gick på tok för fort för att ens egentligen skriva detta inlägget). Ser 300 meter fram hur det står vad jag kan se ett gäng hojar parkerade vid vägkanten på en liten p-ficka.

Tänker inte mycket på det utan kör på som vanligt i nån sekund innan jag ser denna poliskvinna komma hoppandes ut ur ett buskage, viftandes med både det ena och andra. Slängde mig på bromsen och vände helt enkelt om varpå hon snopet stod kvar :tungan.

Kan tyckas fel att bete sig såhär i trafiken men jag har helt enkelt tröttnat på hur polisen prioriterar saker och ting nu för tiden.

EDIT: Jag har aldrig sett någon skriva så mycket vettigt i en tråd som yoohan har gjort i denna. Stor :tummenupp till dig!

Last edited:

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.

Kan tyckas fel att bete sig såhär i trafiken men jag har helt enkelt tröttnat på hur polisen prioriterar saker och ting nu för tiden.

Absolut medhåll. Men problemet är att det är inte "polisen" utan olika avdelningar. Trafik har inte så mkt med nark- och ekonomispan att göra tex. Olika budgetar. Som i sin tur styrs av hur mkt "politikerna" vill ge polismyndigheten som i sin tur styrs av hur mkt pengar vi betalar in i skatt.

Våra kära statstjänstemän får faktiskt sin lön av oss :D

Myndigheterna är fenomenala på att svara på frågor om man ringer och frågar om hjälp. Skattepengarna går till förstklassig rådgivning så man slipper anlita dyra advokater eller bekosta en utredning. Det är ett av sätten jag använder för att få lite valuta för mina skattepengar. Myndigheterna har ju inte bara att styra oss utan de är även en serviceinrättning vi (medborgare) har rätt att utnyttja! :tummenupp

motardkungen

Slide in...
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
En Blå
Word up! Bra att du förtydligade ytterligare vilken bråkdel det verkligen är som dör i trafiken. Fler RAMLAR och dör, än folk dör i trafiken... det är helt fantastiskt, men dom siffrorna lägger man aldrig fram... nej nej. Varför inte? Kan alla repetera efter mig? P - E - N - G - A - R!

Det är sjukt när man börjar gräva i det själv, och inte köper mediabrusets feta rubriker och rapports hårda ord i bildrutan

Är det bara antalet döda som räknas?

Ta fram statistiken för antalet skadade i trafikolyckor och vad det kostar samhället så ser du snart att prioriteringarna inte är så tokiga i alla fall... Allt lidande finns det tyvärr ingen statistik på...

Tänk om det vore lika lätt för dom att dömma misshandlsmål, våldtäkter, dråp och mord....

Om en polis ser mordet eller misshandeln med egna ögon på samma sätt som samma polis ser att du kör för fort så är jag övertygad om att dessa också blir dömda ganska lätt.

Det är ju egentligen ganska lite teknik som ska till för att klicka av en bild samtidigt som man skjuter med lasern. Samma sak gäller P-Vakter... varför fotograferar dom inte bilarna?

Det måste till en bra kamera då för att fånga en nummerplåt på 400 meters håll. För om man inte ser plåten så var det väl någon annan bil och inte min som blev mätt, eller... Vad gäller P-vakter så har dom fotat bilarna under ganska lång tid nu...

En fråga. Om inte 8 km/h över gällande hastighet är fort nog, var tycker du gränsen ska dras? 30 över? 50 över? 100 över?

Kom igen nu.. kom med något konstruktivt istället för att bara gnälla. Nu vill jag veta vad du tycker är en rimlig gräns för en hastighetsöverträdelse.

term

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
Honda CBF600
Men vad i helvete, svälj gråten för fan. Du körde för fort, polisen stoppade dig. Med eller utan batong har du bara dig själv att skylla.

Att sen börja käbbla om hur de har mage att stå med laser när tjejer blir utsatta är så smaklöst att jag blir dålig i magen.

If you can't to the time - don't do the crime.

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
Men vad i helvete, svälj gråten för fan. Du körde för fort, polisen stoppade dig. Med eller utan batong har du bara dig själv att skylla.

Att sen börja käbbla om hur de har mage att stå med laser när tjejer blir utsatta är så smaklöst att jag blir dålig i magen.

Men om man inte är en schizofren idiot som dig och tycker lagen är smaklös, utan folks medhåll. Hur gör man då? Tackar och tar emot den oresonliga boten eller? Glöm!

Last edited:

Crille

.
Gick med
16 Jul 2003
Hoj
.

De nya batongerna med en kula längst fram gör dig tillfälligt förlamad i den muskel som den träffar... Vet inte hur det funkar men så ska det tydligen bli enligt de polare jag har som är poliser...

Den nya batongen är inte lika effektiv som den gamla.... En annan slagteknik med den nya mot den gamla...

Och att träffa en person med kulan då ska man ha tränat en längre tid eller få in ett lyckoslag som slår direkt med kulan...

Nya ASP Expanderbara batongen är lättare en den gamla med bara för upplysning, så vad jag vill ha sagt är att du absolut inte blir förlamad med ett slag av den nya utan det gör ont som sjutton och så får du ett blåmärke av den...

Jaaa nu kommer snart frågan, hur vet du det!!! Jag vet det för jag bär den varje dag i mitt jobb OCH har tyvärr behövt använt den i vissa situationer för att värja mig alt min kollega.

Bifogat

• ASP_batonger.jpg
    ASP_batonger.jpg
    26.2 KB · Visningar: 70
Last edited:

Henklund

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750
Men om man inte är en schizofren idiot som dig och tycker lagen är smaklös, utan folks medhåll. Hur gör man då? Tackar och tar emot den oresonliga boten eller? Glöm!

ja du vad gör man?
Hoppar på folk kallar dom idioter som inte tycker som man själv på sporthoj.com?
Gör något konstruktivt istället, du lär ju inte ändra på lagen eller allmänhetens inställning genom att kasta skit på andra hojåkare eller?

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto

Men snälla rara gulliga...
LÄS FÖRST!
Ja jag tycker det suger att åka dit för 8km/h, kunde inte bry mig mindre om pengarna... Ja med eller utan batong hade jag stannat...
Blir jag stoppad av polisen så stannar jag...

Sen ditt uttalande om tjejer som blir utsatta...
DET är smaklöst!
Jag har de senaste 12 åren tagit hand om våldtagna och slagna kvinnor och tjejer...
Har du en aning om hur det är att få sitt liv förstört?
Vet du hur lång tid det tar innan en våldtagen kvinna kan börja fungera
i en någorlunda normal vardag igen?
Att aldrig kunna få en normal syn på en man igen?
Vet du hur det är för deras pojkvänner/män?
Vet du hur många som fått någon som helst upprättelse???
Hur många som fått sina fall nedlagda pga "brist på beivs"?

Jag har inget emot att polisen övervakar våra vägar och plockar in rattfyllerister, fortkörare och så vidare...
Dom gör ett superviktigt jobb dom med...

Men kom inte och säg att du tycker det är viktigare att jaga fortkörare än att
jaga våldtäcktsmän/hustrumisshandlare!

Har jag på något sätt missuppfattat det du har skrivit så ber jag redan nu
om ursäkt, det där är nämligen en j*vligt öm tå!

mrdaez

Medlem
Gick med
28 Aug 2006
Hoj
nothing atm
ja du vad gör man?
Hoppar på folk kallar dom idioter som inte tycker som man själv på sporthoj.com?
Gör något konstruktivt istället, du lär ju inte ändra på lagen eller allmänhetens inställning genom att kasta skit på andra hojåkare eller?

Tycker som en själv? Alla får väl ha sina åsikter, det handlar inte om det. Men man kan ju inte klaga på andra när man själv skulle ha gjort samma sak om man själv råkade ut för en liknande sak. Dubbelmoral kallas det när man vänder kappan efter vinden. Och jag är så trött på såna.

term

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2007
Hoj
Honda CBF600

Sen ditt uttalande om tjejer som blir utsatta...
DET är smaklöst!
Jag har de senaste 12 åren tagit hand om våldtagna och slagna kvinnor och tjejer...
Har du en aning om hur det är att få sitt liv förstört?
Vet du hur lång tid det tar innan en våldtagen kvinna kan börja fungera
i en någorlunda normal vardag igen?
Att aldrig kunna få en normal syn på en man igen?
Vet du hur det är för deras pojkvänner/män?
Vet du hur många som fått någon som helst upprättelse???
Hur många som fått sina fall nedlagda pga "brist på beivs"?

Ja tack, jag ska strax börja jobba som åklagare så jag vet nog vad det innebär. Däremot så är det bara trams att hävda att man ska skicka hem alla poliser som inte arbetar med våldsbrott bara för att man inte kan klara upp alla våldtäktsbrott. För de fallen kan du inte lösa ens med Sveriges samtliga polisresurser. Så vi kanske kan sansa oss en smula?

Torgo

The Master does not approve
Gick med
28 Oct 2005
Hoj
En svart Qvarna 701
Herrejävlar vilken diskussion ;p

Kan bara tillägga att jag fick en ficklampa i skallen en gång. I min ungdom, innan jag ens fyllt 16, vara jag ute en sommarnatt på min vilda Yamaha RS 125 (16 pållar :D ). Kommer längs en ödslig gata genom ett mindre samhälle och får syn på några skuggor som rör sig vid sidan av vägen. Aja, det är ju fredag så det är fäl några fyllehundar på väg hemåt tänkte jag. Saktar för säkerhets skull ner till 30 nånting.

Men tjo vad fel jag hade, plötsligt kliver den ena skuggan ut mitt i vägen och börjar vifta med en röd ficklampa. Ajaj, inte bra alls. Vad tusan ska föräldrarna säga om jag åker fast? Blir inget körkort för mig :( Men jag bromsar in framför polismannen, ser nu hans kollega och deras bil gömda bakom en häck vid kyrkan.
5 meter framför honom släpper jag kopplingen och svänger åt sidan för att köra förbi honom. Inte fan vill jag sluta min mc-karriär så här tidigt! När jag är bredvid honom drar han till med ficklampan och träffar mig på hjälmen/över axeln, men jag håller mig på hjulen åtminstone. Ser i backspegeln hur dom rusar mot sin bil så jag svänger av på en mindre väg som sedan leder till en del skogsvägar. Men som väl var för min del så såg jag inte dom mer.

Visst tusan var jag dum som körde mc utan kort, även om det i stort sett var en trimmad moppe ;) men jag lovar att efter den händelsen så lät jag hojen stå tills jag hade kortet i handen. En viss ömhet i axeln fick jag på köpet, men det försvann efter en dag.

Var det rätt av honom att slå till med ficklampan? I värsta fall hade jag gått omkull och kanske brutit något. Hojen hade troligtvis behövt fixas till lite också. Men å andra sidan hade dom fått bort en illegal förare från vägen. Det skedde ändå iom att jag tog mitt förnuft till fånga efteråt, men det vet ju inte dom. Och inte ringer man och berättar det heller :) Så det är jäkligt svårt att säga hur mycket våld dom ska få använda. Det kan ju hända att dom förhindrar ett värre brott genom att slå till, det får man aldrig veta. Man kan bara spekulera. Medborgarnas säkerhet vs. polisstat, var går gränsen?

yoohan

Team Manwhore
Gick med
25 Feb 2005
Hoj
Honda VTR1000 SP-1
Är det bara antalet döda som räknas?

Ta fram statistiken för antalet skadade i trafikolyckor och vad det kostar samhället så ser du snart att prioriteringarna inte är så tokiga i alla fall... Allt lidande finns det tyvärr ingen statistik på...

Om en polis ser mordet eller misshandeln med egna ögon på samma sätt som samma polis ser att du kör för fort så är jag övertygad om att dessa också blir dömda ganska lätt.

Det måste till en bra kamera då för att fånga en nummerplåt på 400 meters håll. För om man inte ser plåten så var det väl någon annan bil och inte min som blev mätt, eller... Vad gäller P-vakter så har dom fotat bilarna under ganska lång tid nu...

En fråga. Om inte 8 km/h över gällande hastighet är fort nog, var tycker du gränsen ska dras? 30 över? 50 över? 100 över?

Kom igen nu.. kom med något konstruktivt istället för att bara gnälla. Nu vill jag veta vad du tycker är en rimlig gräns för en hastighetsöverträdelse.

Okej, ska försöka bemöta dina frågor enligt din styckeindelning, hoppas du hänger med, svaren kommer i stycken, och besvarar dina stycken:

1. Helt riktigt, självklart skadas det människor i trafiken med. Hundar springer över vägen, fyllon som vinglar i gatan, och en eller annan som drattar omkull på ett brunnlock, en del så illa att dom invalidiseras, låt oss hoppas dessa människor är direkt eller indirekt försäkrade. MEN det man ständigt rättfärdigare detta laserskjutande med (ofta på illa valda ställen) är att minska antalet döda i trafiken. Döden är ett mycket bra skrämselord att använda i propagandasyften, och automatiskt ryser vi människor till och tänker "huuu va hemskt, bäst att inte vistas i trafiken", men som du såg på statistiken så är det fler som Dör av att falla ner för en stege. Då kan du säkerligen också ge dig på att det är lika många som skadar sig, både lindrigt och allvarligt. Jag menar bara på att det är en risk man ska vara medveten om när man vistas i trafiken, och att man nån gång då och då ska ställa antalet skador/dödsfall i praritet med de resurser/pengar man lägger ner, och om det motsvarar allmänhetens förväntan (vilket jag inte är så säger på).

2. Svar Nej. Det finns ingen statlig ekonomisk vinning i en misshandel / grov misshandel för att ta ett ex. på ett brott som jag tycker är miljontals gånger mer kränkande och samhällsfarligt än en lindrig fortkörning. Vi har idag ett samhälle som ser med väldigt blida ögon på våld och fysiska/psykiska kränkningar. Vi ligger på ungefär en 80-90% avskrivning av misshandlar här i Skåne (Källa: Polisen). Detta innebär att 80% av de som klipper till någon på käften, provucerat eller ej, skickas budskapet "Det är OK, bara kör på!", samt att brottsoffert får leva med skiten resten av livet. Vad man på senare tid har kunnat konstatera är att de anmälda brotten i Sverige minskar, MEN man kan också utläsa ur många studier att de Faktiska antalet inte minskar, och detta beror till stor del på en misstro till det svenska rättsväsendet. Även fast det finns många här som hävdar att "Trafikare och Narkspan / Kriminalpolisen / Gatupatrullerna inte har något gemensamt", så ser i alla fall Jag (med många andra) Polisen som En instans, som ska upprätthålla lag och ordning. Då tycker jag att man bör koncentrera sig på det som allmänheten anser vara det största hotet, inte det som ger statskassan mest inkomst. Det ramlar lite in i "kan dom inte det ena, kan dom inte det andra". Har själv blivit misshandlad på öppen gata 2 ggr, den andra gången med polis på plats. Båda fallen har lagts ner i brist på bevis, trots vittnen, läkarbesök, fotografier, och samstämmiga vittnesmål.

3. Polisen skjuter för det första inte väldigt ofta på 400 meter. Snarare någonstans runt 100-200 beroende på hastighet, det ska inte till något superobjektiv för att avbilda en en sådan nummerskyllt korrekt. Möjligen ett 200-300mm standard bullshit-objektiv hade räckt för ändamålet. Mitt resonemang gick egentligen ut på att det ska vara rätttekniskt korrekt, och inte något annat. Ofta så är det en kille som skjuter laser, antecknar hastigheten på ett papper, och när inspekterande konstapel är klar begär han hastigheten med hjälp av att fråga efter fordon (Hastighet på Svart Honda?) t.ex. du förstår säkert att risken för felmarginal inte är utesluten, varesig när det gäller vilket fordon polisen siktar på, eller vilken hastighet han noterar i pappret. Ändå håller det rättsligt. Det är de facto den enskilde polismannens ord emot ditt, skulle det hålla rättsligt i något annat scenario?

4. Som jag förespråkade innan, det borde bedömmas helt proggresivt. Allt beror ju på situationen. Oftast är det ju 30/50 på vägar som innebär mer risk för trafikenten, men det behöver inte alltid vara så. Det beror mycket på vilken tid på dygnet man passerar vägen, alltså hur tung trafiken är för tillfället, väglag, osv. Typsituationen som du är ute efter finns inte i min värld. Jag vägrar tro på att 50km/h är den optimala hastigheten på alla vägsträckor. Jag vet sträckor i malmö där 50km/h är på tok för snabbt, och jag vet sträckor där 50km/h känns som man kryper fram med tanke på vägens bredd, kvalitet, sidgator och sikt. Motorväg likaså, 110 kan ibland vara för snabbt, men ibland skulle det kunna vara 160 utan vidare värst. Vad händer då om jag kommer flåsande på en helt fri motorväg i 180-200 bloss? Jo står polisen där, så blir jag av med lappen, om han inte står där? Ja då händer det inte ett skit? Jag tror folk i allmänhet är ganska trötta på att bli bötfällda för något dom inte anser vara ett brott, eller någon direkt fara för någon annan, och desto mer polisen envisas med att bötfälla på sådanna sätt och ställen där man känner "Men gatan är för fan bred som ett flygfält, och jag får 2000 dollars för en överträdelse på 6km/h", desto mer föder man hatet mot polisen, och misstron mot ett sunt samhälle. Som någon klippsk ung man sa här innan. Det skulle ta bättre med en tillsägning ibland... 2000 spänn i böter för en löjligt liten överträdelse föder bara hat.

5. Vi har nog lite olika åsikter gällande synen på gnäll. Själv tycker jag att jag för en ganska konstruktiv diskussion, och försöker locka fram lite tankeverksamhet hos folk som annars bara säger "Det här är förjävligt", kontra "Håll hastighten då för fan". Världen är knappast så svart eller vit som dessa personer gärna vill få den att framstå som. Sen har mina diskussioner handlat väldigt Lite om just hastighetsöverträdelsen i sig, och mer om vad folk egentligen tycker, uppblandat med lite fakta om dödsantal osv. Själv har jag svårt att tro att du inte själv skulle känna likadant som trådskaparen om du själv var den som vart utsatt.

Freestyle: Tråden i sig är skitbra för att vädra vad folk egentligen tycker, och man märker ganska snabbt vem som varit med om vad, vem som hittar på, och vem som tror sig veta en massa. Tråkigt när folk hycklar så fantastiskt bara.

(Ironi mode: on) Den där bakhjulsåkningen du pysslar med där på bilden, visste du att man kan bli invalid, få liten **** och döda barn i afrika med en sådan? (Ironi mode: off). Vi tänker säkerligen inte så olika du och jag, inte när det väl kommer till kritan. Böter svider i plånboken, mer för vissa än för andra, och då och då sätter vi oss ovanför lagen då vi anser att vi "kan bättre själv", så fungerar människan, och det är inget att bråka över. Men det är kul att du kommer in i matchen och utmanar lite i alla fall. Det tycker jag bara är roligt! :tummenupp

Catch you on the flip-side!

Du menar att jag skall ta dig på allvar med den typen av argumentation? Riiight :gnissla

Haha, sorry, glömde slänga in en smiley eller något för att visa att det var lite skämtsamt svarat. Men det ligger en "viss" smula sanning i det. Gillar inte "Jag gör bara mitt jobb"-förklaringen när personen i fråga verkligen har gjort något riktigt korkat. Det är lixom inte ett försvar bara för för att det står i arbetsbeskrivningen...

Någa, jag tyckte mitt svar var liiiite roligt i alla fall! :tummenupp

EDIT: Jag har aldrig sett någon skriva så mycket vettigt i en tråd som yoohan har gjort i denna. Stor :tummenupp till dig!

Åh, tack kompis! ;) Roligt att någon uppskattar och tycker det är kul att läsa, då jag kan tycka det är rätt roligt att skriva. Vi kanske borde bli ett par? :tuttar

Sen är det ju så vansinnigt kul att munhuggas också ibland, eller skriva det som alla tänker, så alla kan kasta brinnande hundbajs på en sen, bara för att man får tänka sånt tyst, men absolut inte säga det högt! ;)

Last edited:

SWK

SuperRetards Västerås
Gick med
14 Aug 2006
Hoj
KTM 525 -06
Fan vilka moralkärringar det finns här. Hur kan man inte tycka att det är larvigt att åka dit för 8 km/h för fort. För det första så har alla fordon en felmarginal på mätaren(vanligvis mindre än verklig hastighet men ändå) och sen är det väl bättre att höja blicken och titta framåt är att stirra sig blind på mätaren.

Jag hade blivit riktigt bitter om man hade åkt dit för 8 km/h. Då skulle det kännas bättre att åka dit när man medvetet kör för fort för att komma fram snabbare.

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
Det där är en rätt långtgående spekulation, och jag tror dessutom att den är fel.:)

Inte omöjligt :)

Men jag var noga med att påpeka att det var just spekulation (ety jag inte var där och kunde filma för att lägga upp på SH såsmåningom :D ).

Men mina erfarenheter (på senare tid *host*) av ordningsmakten är att om man inte beter sig som en idiot och försöker göra dumma saker när de vill "dig" något, som tex att tjafsa emot à la Valborgsfylla eller att försöka smita eller vad som helst som de _inte_ vill att man skall göra just då, så är de inte automatiskt ute efter att vara jävliga och alltigenom totalt onda mot den som de vänder sig till.

Nåväl. Nu skall jag krypa ned i ett varmt och skönt bad för att försöka tina upp efter en något kylslagen o blåsig tur hem från en kvällsfika hos en polare.

Tjo!

-- herrejössesmycket bortklippt--

Haha, sorry, glömde slänga in en smiley eller något för att visa att det var lite skämtsamt svarat. Men det ligger en "viss" smula sanning i det. Gillar inte "Jag gör bara mitt jobb"-förklaringen när personen i fråga verkligen har gjort något riktigt korkat. Det är lixom inte ett försvar bara för för att det står i arbetsbeskrivningen...

Någa, jag tyckte mitt svar var liiiite roligt i alla fall! :tummenupp

-- klippetiklipp --
Sen är det ju så vansinnigt kul att munhuggas också ibland, eller skriva det som alla tänker, så alla kan kasta brinnande hundbajs på en sen, bara för att man får tänka sånt tyst, men absolut inte säga det högt! ;)

Bwahahah.. "brinnande hundbajs".. den snor jag :D

Okeh, en smiley hade underlättat ja.

Jag ser det som att en ämbetsman har ett uppdrag (från sin arbetsgivare och den demokratiska staten som vi väljare är en del av) till skillnad från terrorister som egentligen inte är ute efter att se till att det finns lite ordning o reda. Och nä, fascisterna och nazisterna är inte mina ideal när det kommer till ordning och reda. :tungan

Men på det stora hela är det rätt bra i Sverige om man jämför med andra länder. Vi har ju tex gått från en totalt diktatorisk inställning för fordon (mkt tack vare SFRO & SHRA) som gör att vi kan bygga och registrera i stort sett vad som helst till en situation där vi mer och mer får en slags (någorlunda) fungerande "marknadsekonomi" vad gäller den personliga friheten (OCH därmed även det personliga ansvarstagandet!). Våra moppar får ha mer än 1hk och gå fortare än 30 km/h. Det är inte någon begränsning på 85 hk (eller vad som helst) på hojar. Vi har skatteverket att tacka för att man kan deklarera på nätet/via sms/etc, VV som har rätt mkt tjänster tillgängliga på nätet, Bilprovningen som har en väl fungerande website etc etc.

Man kanske skall ha upplevt Televerket och Den Gamla Bilprovningen för att kunna uppskatta den frihet vi faktiskt har idag.

Varmt bad var det ja... nu så. Tjo!

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...