Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Tack för hjälpen. Jag skall ta i tu med detta genast. Det är jävligt roligt att att det finns folk som er!
-Pierre
 
Framdrev

Tjenare.

Bytte kjedja och drev för en tid sen, upptäckte nu i helgen att mitt framdrev glappar lite i sidled. Prov monterade det gamla drevet även där samma sak.

Har jag tappat bort någon bricka eller ska de vara lite glapp så att kedjan ska löpa lättare?? :confused:
 
Har läst tråden lite sporadiskt och sett tips på den här modden ett par ggr.
men kommer inte ihåg vad den skulle kunna ge tillsammans med en korrekt bestyckning, 5hk?

Vad jag läst så bygger resultatet bara på subjektiva bedömningar...
Har dock själv gjort det lilla ingreppet i vinter (höjt nålarna, större munstycken, luftbox) men inte hunnit utvärdera.

Någon som bänkat för och efter en sk Dr. Bike mod?
 
Har läst tråden lite sporadiskt och sett tips på den här modden ett par ggr.
men kommer inte ihåg vad den skulle kunna ge tillsammans med en korrekt bestyckning, 5hk?

Vad jag läst så bygger resultatet bara på subjektiva bedömningar...
Har dock själv gjort det lilla ingreppet i vinter (höjt nålarna, större munstycken, luftbox) men inte hunnit utvärdera.

Någon som bänkat för och efter en sk Dr. Bike mod?

Som jag har förstått det så är det ingen som redovisat någon effektökning på papper utan som nämnt bara subjektiva bedömningar...
Så därför bänkade jag min hoj i höstas innan jag började modifiera och kommer bänka den efter modifikation. Kan redovisa resultatet här sen, då intresse verkar finnas.
Men jag kommer bänka tidigast efter påsk någon gång då Mc-xpress har fullt upp med skotersäsongen nu och trodde de skulle ha mer tid efter påsk...
 
Har läst tråden lite sporadiskt och sett tips på den här modden ett par ggr.
men kommer inte ihåg vad den skulle kunna ge tillsammans med en korrekt bestyckning, 5hk?
Största vinsten är inte att få mer effekt på topp. En stor del av poängen är att få bort den totala avsaknaden av detsamma i mellanregistret där den magra bestyckningen gör att hojen mest flämtar i original. Varvtalet för powerwheelies sjönk med iaf 1500 rpm när jag gjorde modden på min, vid 4500 lyfter det nu.

Fortfarande tror jag dock att min går lite magert pga att jag inte lyfte nålarna tillräckligt, slår jag av i fart och sen går på igen tar det ett ögonblick medan hon säger "suck" innan jag får drag igen... Men det kan lika gärna vara synkningen.

När jag ändå är igång, nån som har standardinställningen för framgaffeln nära tillhands. Öhlin rekommenderar standard som utgångsläge nämligen, men jag har inga papper på hojen och den hårdare inställning jag kört tidigare gjorde gaffeln i princip stum med nya fjädrar och olja :hihi
 
Last edited:
God afton!

Var i garaget och skrota lite idag... fick inte gjort så mycket vettigt, men tanken om att korta ljuddämparen slog mig.

Så jag hängde på den lite provisoriskt, fotade och grejade lite i photoshop. Så här ser det ut nu:



Och så efter lite pillande i photoshop:


Tyckte det blev ballt, men fan om man råkar sabba det hela. Hur mycket mer kommer det låta?
 
Nu har jag en väldigt löjlig fråga men mitt minne har svikt mig sen jag monterade ner bakhjulet för nån månad sen..
på bakhjulsaxeln sitter ju 2 distanser, en på kedjesidan och en på bromsidan.. den ena är ju forman som en hatt (lite större än den andra). men vilken ska sitta på vilken sida? och den på bromssidan, ska den sitta mellan bromsoket och hjulet eller mellan bromsoket och svingen?
 
Jodå.... det är bara inte svar på min fråga. Det där är en justerad inställning som funkar bra med originalfjädrarna. Inte standardinställning...

. ...men vilken ska sitta på vilken sida? och den på bromssidan, ska den sitta mellan bromsoket och hjulet eller mellan bromsoket och svingen?
Kan det här vara en hjälp?

http://www.fiche.ronayers.com/Index...odel/CBR900RR/GroupID/320666/Group/REAR_WHEEL
 
Last edited:
Standardinställningar:

Fram:
Pre-load:12mm from top of fork cap
Rebound: 1 turn from full hard
compression: 1,5 turn from full hard
stearing head bearing preload:1-1,5 kgf

bak:
preload: third possition
rebound: 1 turn from full hard
compression: 1 turn from full hard

Källa: hondas service manual
 
Jag lackade om hojen förra helgen och nu är det dags att sätta på dekaler.
Är det någon som har koll på hur stora "honda vingarna" är som ska vara på tanken?
 
Hämtade ut min 929:a igår. Fyfan vad jag är lycklig. Är bokad 1/5 på kinnekulle i fall nån mer ska dit.
 
vad har ni för försäkringar?
e intresserad utav att ha möjligheten att ställa av/på lite under säsongen vid tillfällen när man inte har möjlighet att åka.
har en 929 -01 och är 26.
 
Hej.
En meckar fråga:
Jag bytte bromsklossar fram och efter detta körde jag en runda. Det var frasten lite räligt is på pölarna osv. Efter provkörningen tyckte jag att bromsarna låg till även om jag inte bromsade. Jag skruvade av bromsoken på båda sidorna för att kolla om det var lagerna i framhjulet. Lagerna var helt OK.
Varför ligger bromsara på, kommer det slitas rätt eller måste man mecka nåt?
Tacksam för snabbt svar, jag skall köra mycket nästa vecka.
-Pirre


Hittat felet? Kan vara att bromsslangarna är gamla och slut....de "stryper ihop sig" och hindrar bromsvätskan från att rinna tillbaka när du släpper.
Har haft det problemet på en bil nämligen.

PS. Flyttar in till Kävlinge snart så vi ses nog på gatorna :tummenupp
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top