Honda CBR900RR Fireblade-tråden.

Rörberg

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Strömstad
Hoj
cbr 900rr Fireblade
Ja. Sök i tråden, fler än jag har gjord den konverteringen och skrivit om det.[/QUO trög som man är så fatta ajg inte hur man säker aldrig riktigt förståt mig på dessa datorer;) men är det mycket jobb? man bör väl skimsa så man får ut bromskivorna?
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
man bör väl skimsa så man får ut bromskivorna?
Det beror på vad du använder för fälg. Med lika olika modifieringar passar fälg från VFR800 (RR-skivorna och fräs ner fälgen eller använd XX-skivor), CBR600 samt CBR1100XX (komplett fälg med skivor) i lite olika årgångar. Även nyare Firebladefälg funkar, men det har jag ingen info om.

attachment.php
 
Last edited:

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Suttit och googlat fram lite olika omdömen på Conti, de flesta positiva.
Har du själv kört på det?
Jag funderar på att lägga en order...
Nej, inte privat. Provat racedäcken i varma Grekland på testhojar, men det är inte riktigt samma sak så jag kan inte ge nån rekommendation. :gnissla
 

Blomquist

Kebab och gröt är hälsokost
Gick med
31 Aug 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CBR900RR -96:a
Nej, inte privat. Provat racedäcken i varma Grekland på testhojar, men det är inte riktigt samma sak så jag kan inte ge nån rekommendation. :gnissla

Då går jag all in på skiten själv och återkommer!! :crash
Det balla mönstret är ju phett vid korvmojen också :tuttar
 

Rörberg

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2010
Ort
Strömstad
Hoj
cbr 900rr Fireblade
Det beror på vad du använder för fälg. Med lika olika modifieringar passar fälg från VFR800 (RR-skivorna och fräs ner fälgen eller använd XX-skivor), CBR600 samt CBR1100XX (komplett fälg med skivor) i lite olika årgångar. Även nyare Firebladefälg funkar, men det har jag ingen info om.

attachment.php

Tack för det svaret:) nu ahr jag lite hum om vad jag ska leta efter för fälgar:)
 

Erebus

Kroniskt försenad
Gick med
23 Nov 2010
Ort
Malmö
Hoj
MT-09 -14, GSX-R 1000 -06 *Stulen, CBR 600 RR -03 banhoj, Fireblade -96, Kawa KLX 650 C -93 *Såld
Någon som har en vit (genomskinlig) framruta till en 96a liggandes?
 

Kna-Z

[99%]
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Söker...
Finns det någon här i närheten av Blekinge som kan ställa in och rengöra förgasare? Gäller en sc33...
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Som nybliven blejd-ägare så har jag nu plöjt igenom hela tråden. Många och mycket bra tips!! Allt från 17" framdäck till dr.bikes luftburksmodifiering.

En sak har jag inte fått klarhet i än.

När det gäller bakhjulsåka så går den torr och 3:ans vevstakslager sticker, gäller det alla årsmodeller??

Går det att förebygga detta på något sätt? Jag menar det finns ju ett gäng streetfighter/stunt blejdar där ute...
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
Går det att förebygga detta på något sätt? Jag menar det finns ju ett gäng streetfighter/stunt blejdar där ute...
Tror det främst gäller 90-talarna (upp till 919-motorn). Åtgärdas genom att man bygger om returen eller bygger in skvalpplåt som hindrar oljan från att rinna bakåt i motorn.

Har för mig jag läste det nånstans när det var aktuellt... :rolleyes:
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Tror det främst gäller 90-talarna (upp till 919-motorn). Åtgärdas genom att man bygger om returen eller bygger in skvalpplåt som hindrar oljan från att rinna bakåt i motorn.

Har för mig jag läste det nånstans när det var aktuellt... :rolleyes:
Tack för snabbt svar!

Menar du t.o.m. 919-motorn eller fram till 919? Alltså 92-95 eller 92-99?
Med andra ord behöver jag oroa mig för detta på min 98:a..?
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Har påbörjat operation 17" nu, återkommer när jag är klar.
Någon som löst höjningen av framskärmen på nåt smart sätt? Det är ju ett litet sött spår som håller fast klämringarna.
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
Landets snabbaste TRX (det finns inte så många kvar)
tack för snabbt svar!

Menar du t.o.m. 919-motorn eller fram till 919? Alltså 92-95 eller 92-99?
Med andra ord behöver jag oroa mig för detta på min 98:a..?
92-99....

Har påbörjat operation 17" nu, återkommer när jag är klar.
Någon som löst höjningen av framskärmen på nåt smart sätt? Det är ju ett litet sött spår som håller fast klämringarna.
Jag klappade dit som det satt innan bara... Eller jag bytte faktiskt skärm till en kolfiber. Men ändå...

Skiljer väl inte så vansinnigt mycket mellan 130/90-16 och 120/90-17.
 
Last edited:

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Jag klappade dit som det satt innan bara... Eller jag bytte faktiskt skärm till en kolfiber. Men ändå...

Skiljer väl inte så vansinnigt mycket mellan 130/90-16 och 120/90-17.

Mellan 130/90 och 120/90 så skiljer det nog lite iof ;) Men det är 130/70-16 som sitter nu, och jag byter till 120/60-17, alt 120/70-17. Kanske finns tillräckligt med luft? Synd om det tar i skärmen vid 250km/h och allt är utvidgat som mest. Kan bli otäckt...
Vill inte beställa innan jag lyckats svarva rätt :)

Original:
130/70ZR16 = (91mm*2)+406,4mm = ø588,4mm

Ny fälg:
120/70ZR17 = (84mm*2)+431,8mm = ø599,8mm
120/60ZR17 = (72mm*2)+431,8mm = ø575,8mm
 
Last edited:

Kna-Z

[99%]
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Söker...
Finns det någon här som kan ge lite nybörjar tips när det gäller att åka bakhjul med en fireblade -99? Vi säger att man skall använda sig av "roll-on-power" och andra snackar om att kicka koppling? Nu i början handlar det om längre farter...
 

E.Bulén

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Jul 2008
Ort
kraftfullt
Hoj
brittisk trepip
Finns det någon här som kan ge lite nybörjar tips när det gäller att åka bakhjul med en fireblade -99? Vi säger att man skall använda sig av "roll-on-power" och andra snackar om att kicka koppling? Nu i början handlar det om längre farter...

Det finns massvis med trådar i ämnet. Sök runt på forumet så kommer du hitta. Finns även ett par riktigt bra videos på tuben du kan kolla på.
 

Flensman

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 900RR -98
Finns det någon här som kan ge lite nybörjar tips när det gäller att åka bakhjul med en fireblade -99? Vi säger att man skall använda sig av "roll-on-power" och andra snackar om att kicka koppling? Nu i början handlar det om längre farter...

Glöm inte att modifiera först, så inte 3:ans vevstakslager ryker bara..:tummenupp
 

Kna-Z

[99%]
Gick med
28 Aug 2008
Ort
Karlskrona
Hoj
Söker...
Sökt runt liten men inte hittat så mkt, ngn som kan länka en bra tråd när det gäller slanga med sc33??
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top