Hur agerar vissa poliser i det "civila" livet?

RebelZero

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Täby
Hoj
CBR 1000 RR
SSgt Liberia skrev:
2516757 Det beror på många olika faktorer...

Sedan har det även med att göra hur man blir bemött. Är personen artig och verkar ta till sig av kritiken eller tillsägelsen, så brukar jag nöja mig med det. Börjar han däremot att käfta emot eller är likgiltig inför trafikbrottet, är chansen mycket högre (läs 100%) att personen ifråga får böter.

Jag håller med dig, mycket handlar om bemötandet. Men allt för ofta så är det inte polisen som står för det trevliga bemötandet.

Jag har otroligt svårt för otrevliga poliser, och många poliser brukar säga typ -Alla har dåliga dagar. Eller... -Att vara polis är ett stressigt yrke där man träffar många rötägg och då blir man lite "hård".

Om det är så, så tycker jag inte att man är rätt person att vara polis.

Reb0
(Gift med en polis och har många kompiser som är poliser)
 
Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Freedom skrev:
2517799 Poliser har alltid anmälningsplikt, vilket gör att dom i praktiken aldrig är lediga.
Vad händer om en polis börja extraknäcka som ambulansförare eller nåt annat i sjukvården där dom har tystnadsplikt, är det en omöjlig uppgift för en polis eller?

Man gör undantag från tystnadsplikten när det är fara för liv och hälsa. Det gäller inte präster, däremot. Frågan är fel ställd. Vad händer om en polis börjar extraknäcka som präst?
 

Freedom

Guest
anja skrev:
2518001 Man gör undantag från tystnadsplikten när det är fara för liv och hälsa. Det gäller inte präster, däremot. Frågan är fel ställd. Vad händer om en polis börjar extraknäcka som präst?
Nja! En präst har ju alltid tystnadsplikt, och det jag vet har även personal i sjukvården det, om jag har fel så är jag jäkligt säker på att personer i psykvården har en tystnadsplikt som är orubblig.
 

Speedgirl

Ducatislyna
Gick med
7 Sep 2006
Ort
Skåneland med Tazadar
Hoj
Ducati 848 -10
IronMike skrev:
2515286 Jag tänker bli cop... kan redan säga nu att jag skiter fullständigt i trafikbrott och kommer alltid göra, det är inget brott i min mening, sålänge man inte är påverkad. Dom gångerna man kommer få praktisera trafikkontroll tänker jag sjukanmäla mig.

:arsele


Har du kommit in på någon skola?? Som polis kan du ju inte precis välja vad du ska vara delaktig i och inte. Du får helt enkelt bita ihop och göra det du ska. Sen har man ju alltid egna uppfattningar och åsikter.
Lycka till med antagningen! :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Min genom tiderna största idol är en chopperbyggare som svängde in och parkerade sin chopper, efter honom kommer en blåvit bil och grisnitar.

Konversation mellan Polis (P) Choppersnubbe (C) på ett ungefär:

P: Helvete vad du gasade där borta
C:Har du någon mätning?
P: Näe, men jag såg att det gick för fort.
C:Ingen mätning, inget snack. (vänder sig bort och fortsätter snacka med polarna)
P: Du har ju för fan miniskylt också
C: Den andra ligger i packväskan, du kan få se den om du vill
P: (eldar upp sig som fan och börjar gorma)
C: Tänker du ge mig böter för skylten så gör det, jag har råd, men håll för fan igen käften, jag behöver inte stå här och lyssna på ditt jävla gnällande, du har rätt att skriva ut böter, det är allt.
P: Det kan du lita på att jag kommer att göra (börjar skriva som fan)
C: Du vet att jag kommer att överklaga, hur många beslut som helst, alla här (nickar mot dom andra hojåkarna) såg att jag satte på miniskylten efter att jag stannade här, och du är ensammen i din bil, om inte annat kommer du att få besöka rätten för att vittna när jag har överklagat...
P: hoppar in i bilen och lägger 5 skattekronor lakrits på asfalten när han åker.

Undrar hur C blir behandlad nästa gång han blir stoppad....

En viktig sak har han rätt i, poliser har rätt att bötfälla, att gorma gör dom bara för sitt eget höga nöjes skull, det behöver man inte ta, dom ska fan vara trevliga mot sina kunder dom med.
Gormar någon polis mot dig, och ändå ger dig böter, anmäl honom för otrevligt/hotfullt betende, om inte annat kanske han tröttnar när han för tionde gången får prata med chefen.

Om dom skiter i böterna och bara gormar, anmäl inte, bjud honom på nöjet att få vara "auktoritär", han törs säkert inte säga emot frun hemma.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Min uppfattning är att det (som samhällsmedborgare och därmed arbetsgivare:) ) är riktigt trevligt med ssgt Liberia, Kjecop, Chrollo etc på denna web - och jag kan till fullo acceptera Ert resonemang med eftergift eller böter. Tyvärr har jag väl själv aldrig åtnjutit någon lindring vad gäller mina egna smärre förseelser:(

Vad som blir mest pinsamt är när folk och fä begråter en bot eller några månaders hälsosamma cykelturer - det är vårt eget val att att ständigt ha bråttom eller låta körglädjen förföra oss! Själv åkte jag på en månads ofrivilligt motionspass förra året efter att ha varit påpassad i ett antal mil... Antagligen gjorde grabbarna high-five när klockan slutligen stannade på 31 km/h + på motorvägen, och då är det bara att gratulera:)

Med lite självdistans är det nog bara så att jag får mycket valuta för de glesa men ändå regelbundna förtullningarna av min kassa!

Jag förespråkar naturligtvis ändå ökad satsning på nykterhet före hastighetskontroller liksom tesen att målade ekipage har en större preventiv verkan än civila fordon...

Trevlig helg, och...

Ha de!
 
Last edited:

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
Freedom skrev:
2517799 Poliser har alltid anmälningsplikt, vilket gör att dom i praktiken aldrig är lediga.
Vad händer om en polis börja extraknäcka som ambulansförare eller nåt annat i sjukvården där dom har tystnadsplikt, är det en omöjlig uppgift för en polis eller?


Som jag har fattat det så måste man få godkänt sitt "extraknäck" hos den myndighet man arbetar hos. Man kan inte bara börja på vilket jobb som... myndigheten prövar varje fall som kommer upp.

Säkert nån som kan fylla i om jag missuppfattat det...

MVH
 
Last edited:

savvyswede

Ny medlem
Gick med
1 May 2006
Ort
Kalmar
Hoj
GSX-R 1000 K6, EXC 450 -07, CRF 250X -05, XRV 750 Africa Twin -99
SSgt Liberia skrev:
2516757 Det beror på många olika faktorer. Att man missar blinkersen någon gång är kanske inte så farligt, men om jag ligger efter bilen (eller motorcykeln) och han inte blinkar en enda gång, ja då kommer han få böter.

Sedan har det även med att göra hur man blir bemött. Är personen artig och verkar ta till sig av kritiken eller tillsägelsen, så brukar jag nöja mig med det. Börjar han däremot att käfta emot eller är likgiltig inför trafikbrottet, är chansen mycket högre (läs 100%) att personen ifråga får böter.

Jag är ingen rabiat polishatare, men ibland börjar man fundera lite hur prioriteringarna ligger. Stod nyligen stilla vid sidan av vägen när en målad bil stoppade en bilist (fortkörning gissar jag) precis framför oss. När vi sedan rullade iväg på hojarna glider polisbilen ut direkt efter oss och eftersom vi inte är helt pantade kör vi lagligt. Trots att vi höll oss på alla sätt inom lagen, och trots att vi upprepade gånger fick gå åt sidan för omkörningar från motsatt körriktning samt blev omkörda en gång, blev jag stoppad och bötfäld för en för liten registreringsskylt (som syntes alldeles utmärkt). Tillråga på allt så kliver det ut en civilklädd tjomme ur baksätet på polisbilen och står och dreglar när den ene uniformerade polisen skriver ut boten (den andre polisen verkade tycka att det hela var ganska pinsamt). Är detta effektivt trafiksäkerhetsarbete? Jag var f.ö. trevlig som fan, men det var inte konstapeln.
Nu var inte detta ditt fel, och nummerskylten var ju i lagens mening inte ens där, men du kanske kan hjälpa mig få klarhet i hur prioriteringen sker under vanlig trafikövervakning?
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
savvyswede skrev:
2518148
...
Nu var inte detta ditt fel, och nummerskylten var ju i lagens mening inte ens där, men du kanske kan hjälpa mig få klarhet i hur prioriteringen sker under vanlig trafikövervakning?
Låter ju helt sjukt, men det kanske finns direktiv från högre ort att punktmarkera motorcyklister? Det finns ju tyvärr skrivbordsmänniskor som inte fattar hur verkligheten ser ut, och som gör vansinniga tolkningar av statistik. Det var väl så för en tid sedan att man mätte polismännens "effektivitet", och hur är en polis bevisligen "effektiv"? Jo,genom att kunna boka så många som möjligt... Att det i praktiken ger ett sämre resultat än att som SSGT istället försöka diksutera och förklara är ju en annan femma... Men det verkar ju som de blå som hänger här på SH har fattat det hela.

En fråga till de blå, hur kommer det sig att man inte prioriterar avståndshållandet? Det borde vara minst lika lätt att mäta/bevisa som hastighetsöverträdelser, och jag är fullt övertygad att det är en farligare förseelse än att hänga med i trafikrytmen?
 

DanneP

Flegmatisk...
Gick med
7 Jun 2003
Ort
Centrum
Hoj
Yamaha R6:a
savvyswede skrev:
2518148...Tillråga på allt så kliver det ut en civilklädd tjomme ur baksätet på polisbilen och står och dreglar när den ene uniformerade polisen skriver ut boten (den andre polisen verkade tycka att det hela var ganska pinsamt).


Den civilklädde tjommen var förmodligen en blivande polis under utbildning. Då är det meningen att denne skall stå brevid och se på och lära... man har en viss "praktiktid" under varje termin på Polishögskolan, och då är man inte iklädd uniform.

MVH
 
Last edited:

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Haha ja jävlar den "tjommen" som vatt me när ja hade ett intermezzo och lite disskusioner me några ståtliga konstaplar måtte bli kriminell när han såg hur platta polisen var mot mig när jag utfört mycket grova trafikbrott och var desutom fräck som fan under "förhöret" vid vägkanten.


"Du är den fetaste lögnare som vi nånsin sett"

Då sa jag "Kan ni bevisa detta så hamnar du i historieböckerna"

Trafikbrottet var mycket grovt och var inte bara ett.

Jag slapp undan me ett asgarv.
 

DumbassDriver

Hårt arbetande i city
Gick med
31 Jan 2004
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha REXA
SSgt Liberia skrev:
2515917 Något krav att skriva ut böter finns det inte.

Var i Stockholm jobbar du? Hur länge har du varit polis?

Om du är polis så vet du att det är jakten/kravet på pinnar jag menar. Ett jävla tjafs när man inte uppfyller chefens krav. Kontentan är ju att man måste krypa ner och ta mindre o mindre saker att rapportera.

Jobbar i sthlm län.

korvgubbe skrev:
2516089 Poliser får väl inte några hårdare påföljder än vanligt folk om de åker dit för fortkörning?! Däremot kan de väl bli ett ärende för nån diciplinnämnd om de döms för grövre trafikbrott som vårdslöshet eller rattfylla?

Nej det är samma. En smart polis håller tyst om man torskar på nåt. Andra viftar med legget och försöker komma undan. Inte smart.
Ja polisen har en ansvarsnämnd som delar ut olika straff så som varningar och i värre fall beslut om avsked.

Freedom skrev:
2517799 Poliser har alltid anmälningsplikt, vilket gör att dom i praktiken aldrig är lediga.
Vad händer om en polis börja extraknäcka som ambulansförare eller nåt annat i sjukvården där dom har tystnadsplikt, är det en omöjlig uppgift för en polis eller?

anja skrev:
2518001 Man gör undantag från tystnadsplikten när det är fara för liv och hälsa. Det gäller inte präster, däremot. Frågan är fel ställd. Vad händer om en polis börjar extraknäcka som präst?

DanneP skrev:
2518117 Som jag har fattat det så måste man få godkänt sitt "extraknäck" hos den myndighet man arbetar hos. Man kan inte bara börja på vilket jobb som... myndigheten prövar varje fall som kommer upp.

Säkert nån som kan fylla i om jag missuppfattat det...

Japp, som Danne P är inne på. Alla extrajobb, eller bisysslor som det kallas, ska anmälas till myndgheten som ska godkänna det. Det får inte föreligga nån konkurrens med polisens uppgifter bl.a. och yrken som kräver tystnadsplikt precis som ovanstående skribenter tagit upp ex. sjukvård, präst m.m. lär inte bli godkända som extraknäck.
 

Strömma1

Strömma
Gick med
2 Jun 2006
Ort
Jodå...
Hoj
GSX 1100 EF/ES
roffe_s skrev:
2518084 Min uppfattning är att det (som samhällsmedborgare och därmed arbetsgivare:) ) är riktigt trevligt med ssgt Liberia, Kjecop, Chrollo etc på denna web - och jag kan till fullo acceptera Ert resonemang med eftergift eller böter. Tyvärr har jag väl själv aldrig åtnjutit någon lindring vad gäller mina egna smärre förseelser:(

Vad som blir mest pinsamt är när folk och fä begråter en bot eller några månaders hälsosamma cykelturer - det är vårt eget val att att ständigt ha bråttom eller låta körglädjen förföra oss! Själv åkte på en månads ofrivilligt motionspass förra året efter att ha varit påpassad i ett antal mil... Antagligen gjorde grabbarna high-five när klockan slutligen stannade på 31 km/h + på motorvägen, och då är det bara att gratulera:)

Med lite självdistans är det nog bara så att jag får mycket valuta för de glesa men ändå regelbundna förtullningarna av min kassa!

Jag förespråkar naturligtvis ändå ökad satsning på nykterhet före hastighetskontroller liksom tesen att målade ekipage har en större preventiv verkan än civila fordon...

Trevlig helg, och...

Ha de!
:tummenupp
 

mikekop

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda CBR 1000F -97
Zee skrev:
Och hur går det för buffliga byggare (a.k.a. drägg), får de alltid böter?


Drägg kan du vara själv:finger Jag är själv byggare (i betydelsen byggnadsarbetare, antar att det var detta du syftade på) och anser mig inte vara buffligt drägg. Jag har ej heller någonsin fått böter av polisen, dock 3 P-böter.
 

Ohls

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2006
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha R6 -99
Mr R1 skrev:
2517711 Det jag syftar på är följande:

Varför står polisen med laser runt 9-10 tiden på kvällen vid en dubbelfilig 90 väg med gles trafik och jättebra sikt??
99% som kommer kör för fort= Lysande för statskassan! Är man livsfarlig i trafiken eller för medtrafikanterna om man kommer 10-20 för fort?=Nej!!

Visst hade allt varit enklare och bättre om folk hade hållit 90km/h, för man bryter ju trots allt mot lagen när man kommer där i 90+.

Polisen väljer ju såklart själva var de ska stå och ta fortkörare, men är det inte meningen att göra det där situationen är farligare än på nämnda 90 sträcka?

Jag är övertygad om att polisen kan räkna upp ett dussintal ställen där de hade gjort mer nytta med sin laser.I korsningar eller vägavsnitt där kanske rentav den stoppade känner sig dum och lär sig av sitt misstag.
Hur många kan, med handen på hjärtat tycka det är okej att köra för fort utanför en skola med 30 gräns?

Däremot att bli stoppad i mitt exempel, föder tyvärr bara irritation över polis väsendet och deras sätt att jobba!!

Du kan inte dra alla poliser över en kam. I enköping så står dom oftast vid 2 olika 30 områden där skolbarnen går hem, på skoltid. När jag hade min 125a så vart jag stoppad av en polis då jag hade kommit i 90 på en 70 landsväg. Han fråga om det gick fort, jag sa att ja det kan tyckas. Då sa han att jag skulle ta det lugnt vid herrgårdarna i fortsättningen bara.

Det finns många humana poliser. Jag tycker vi har sett ett par i den här tråden. Det är bara det att de enda poliserna man hör talas om är dom där som tar ut all sin ilska på jobbet.
 

Frodie

Murphys lag regerar!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Stockholm/Haninge
Hoj
Honda CRF450R -09 #715, Husaberg 650FE -07 #81
Själv vart jag stoppad i sommras utanför SVT huset i stockholm. Hade haft en idiot jä**l i en merca längs hela strandvägen som ansåg att ett lämpligt avstånd till mc'n som ligger framför uppenbarligen var 1-1,5m. Mot slutet av strandvägen där rödljuset till SVT-huset är så var det rött ljus och självklart skulle idioten i mercan också ta den vägen upp till valhallavägen. Men mitt goda humör (som tog slut ungeför vid djurgårdsbron) så bestämmer jag mig för att dra ifrån merca föraren när det blev grönt. Sagt och gjort så drar jag på som f*n och hojjen går upp på bakhjulet i den lätta uppförsbacken. Väl uppe på krönet möts jag av en helt underbar syn (inte alls) bestående av en hel flock poliser med både mc och bil. SJälvklart blir jag stoppad.
*P*Hmmm.....det verkade gå lite fort där.
*w* Eehhhh....jo kanske.
*p* Hur fort gick det?
*w* har i ärlighetens namn ingen aning...
*p* Varför gasade du på sådär...det gick definitivt snabbare än 50km/h.
*w* Jo. Jag har haft den där underbara mercan (den gled precis förbi) efter mig längs hela strandvägen och han har legat precis i baken på mig hela tiden och jag vart lite förbannad.
*p* Fy fan...jag hatar sådanna idioter
*w* .... (mållös)
*p* har du körkort föresten.
*w* javisst.
*p* ser man där...behörighet A och B.
*w* jepp.
*p* Ha en underbar kväll och kör försiktigt.
*w* Det ska jag absolut göra.
Och så gled jag iväg (med poliseskort halva valhallavägen) med en underbar känsla att det faktiskt finns helt underbart trevliga poliser.
Så jag vet inte vem av er citypoliser som stoppade mig men jag tycker att jag vart aldeles för vänligt bemött....och jag tog det lugnt resten av kvällen.

Kände bara att jag var tvungen att dela med mig efter allt onödigt gnäll som alla poliser har fått i den här tråden.
 

rollex

Guest
GuW skrev:
2518050 Min genom tiderna största idol är en chopperbyggare som svängde in och parkerade sin chopper, efter honom kommer en blåvit bil och grisnitar.

Konversation mellan Polis (P) Choppersnubbe (C) på ett ungefär:

P: Helvete vad du gasade där borta
C:Har du någon mätning?
P: Näe, men jag såg att det gick för fort.
C:Ingen mätning, inget snack. (vänder sig bort och fortsätter snacka med polarna)
P: Du har ju för fan miniskylt också
C: Den andra ligger i packväskan, du kan få se den om du vill
P: (eldar upp sig som fan och börjar gorma)
C: Tänker du ge mig böter för skylten så gör det, jag har råd, men håll för fan igen käften, jag behöver inte stå här och lyssna på ditt jävla gnällande, du har rätt att skriva ut böter, det är allt.
P: Det kan du lita på att jag kommer att göra (börjar skriva som fan)
C: Du vet att jag kommer att överklaga, hur många beslut som helst, alla här (nickar mot dom andra hojåkarna) såg att jag satte på miniskylten efter att jag stannade här, och du är ensammen i din bil, om inte annat kommer du att få besöka rätten för att vittna när jag har överklagat...
P: hoppar in i bilen och lägger 5 skattekronor lakrits på asfalten när han åker.

Undrar hur C blir behandlad nästa gång han blir stoppad....

En viktig sak har han rätt i, poliser har rätt att bötfälla, att gorma gör dom bara för sitt eget höga nöjes skull, det behöver man inte ta, dom ska fan vara trevliga mot sina kunder dom med.
Gormar någon polis mot dig, och ändå ger dig böter, anmäl honom för otrevligt/hotfullt betende, om inte annat kanske han tröttnar när han för tionde gången får prata med chefen.

Om dom skiter i böterna och bara gormar, anmäl inte, bjud honom på nöjet att få vara "auktoritär", han törs säkert inte säga emot frun hemma.
:D :D :tummenupp
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Well skrev:
2520490
Kände bara att jag var tvungen att dela med mig efter allt onödigt gnäll som alla poliser har fått i den här tråden.

Jag gnällde ju också på polisen, men faktum är att dom som tog körkortet av mig, och tvingade mig att åka buss i tre månader, dom skötte sig bra, agerade helt korrekt och proffesionellt, och jag hade förtjänat det.

Det jag irriterar mig mest på är "föreläsningarna" som man ska tvingas lyssna på, senast blev jag stoppad utan bälte strax efter att jag hade svängt ut från macken, jag hade helt enkelt inte hunnit få på mig det.
Böterna hade jag tagit utan att blinka, men idioten skulle stå och föreläsa om hur kroppen skulle flyga omkring i bilen och mosas sönder i en eventuell krock.

Jag vet att man ska ha bälte, jag åker ju rally FFS, där har jag fyrpunktsbälte, brandsäker overall och hjälm inne i bilen, för jag vet att man slår i och gör illa sig annars.
 
Last edited:

J.Porta

...come over to the dark side...
Gick med
1 May 2005
Ort
Inomhus
Hoj
...Brittisk...
savvyswede skrev:
2518148 Jag är ingen rabiat polishatare,.... jag stoppad och bötfäld för en för liten registreringsskylt (som syntes alldeles utmärkt). .......men du kanske kan hjälpa mig få klarhet i hur prioriteringen sker under vanlig trafikövervakning?

Den omtalade skylten, de verkar ha varit snea på dig ???
 

Bifogat

  • Böter.jpg
    Böter.jpg
    111.9 KB · Visningar: 151
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top