Hur stark är egentligen 2011 ZX-10 R?

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
ja inte lätt o hänga med i dessa moderna tider he he
ja du har rätt ,, very long time no see ,,
kanske borde ändra på det !
// Jocke

Det där var ju inga nyheter direkt:D

Men det verkar som om skillnaden mellan vev och RWHP är mindre än 13% om man läser på många håll. Vem vet det "gamla djungelordspråket" kanske blivit just gammalt...

Förexten ... Long time no see..
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
+18hk med box och rykrör är smått fantastiskt.

Man kan ju bara föreställa sig hur svårt det kan vara att få motorcyklarna med nästan 200hk att klara alla krav och regler med tanke på miljö , utsläpp , bränsleåtgång etc.

Att originalboxarna är strypta på alla tänkbara sätt är egentligen bara en självklarhet.

Imponerande minst sagt.
 

Jamt

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2007
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki SV1000 S
om en bromsbänk har en större onogranhet än 0,5% så är det en riktigt dålig sak år 2010.
Den består av en varvtals givare och en våg.och har man inte bättre nogranhet på det än det skall man syssla med ngt annat!
 

*BigRed*

Classic Rockin' Christmas Rules!!
Gick med
21 Nov 2010
Ort
Valley of the Sun
Hoj
Gixxer 1K K1 Big Red Santa Edition
Read the fineprint @LaRacer73s youtube channel, guys!

Dyno test on a pair of 2011 US spec ZX-10Rs... one stock and one that has been delimited with a tweaked ECU and LeoVince slip-on unlocking full power to redline. just throwing on an ECU map and slip-on gave the bike 188hp at the tire and probably over 200 at the crank. Once they finish the bodywork and do a couple track days, they'll get back in the shop, go into the actual motoers and see how much more power they can get with internel engine mods. They think 220+ at the crank after engine mods.

Bog standard restricted US-spec:170rwhp x1.12 x1.05 max ramair=199crankhp
LeoVince + unrestricted map:188rwhp x1.12 x1,05 max ramair=221crankhp!!
Go Kawi, goo...
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vi blev blåsta allihop på TS video, fick inte korrekta fakta.

BMW's "right out of the box" 185hkr i gatan är fortfarande vad som skall slås om man vill ligga på topp:tungan

Vi får se senare i vår när alla tester kommer , men detta vi sett är smygreklam:arsele

Adjö tråd:notme
 

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Ort
Norrköping
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Vi blev blåsta allihop på TS video, fick inte korrekta fakta.

BMW's "right out of the box" 185hkr i gatan är fortfarande vad som skall slås om man vill ligga på topp:tungan

Med hårdare och hårdare miljökrav så får man nog räkna PC3ad och slipon som standard.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
om en bromsbänk har en större onogranhet än 0,5% så är det en riktigt dålig sak år 2010.
Den består av en varvtals givare och en våg.och har man inte bättre nogranhet på det än det skall man syssla med ngt annat!

Bänkar för hojar är så gott som alltid accelerationsbänkar. De funkar på ett annat sätt. Programvara räknar mha differential-/integralkalkyl ut vridmoment och effekt.

I tillägg så påverkar även vilken korrektionsfaktor man valt.

Tex så kör jänkarna ofta SAE, i Europa är även STD samt STP vanligt.

Det skiljer tex ca 2.6% mellan tex SAE and STD (SAE visar alltså lägre effekt för samma motor). SAE korrigerar mot 25C och 990 millibar lufttryck. STD korrigerar mot 15.5C och 1033 millibar lufttryck.

Så ska man debattera dynokurvor med jänkare är det bäst att ha de korrigerade mot SAE annars blir det gny.

Jag är ingen expert på bänkar, jag är bara kund, men har snappat upp lite. Så det finns säkert de med mer kunskap om detta här på forumet.

Sen tillkommer förstås allt det vanliga, hur hårt däcket är pumpat, hur högt luftryck det är den aktuella dagen osv.

Effektmätning är inte helt okomplicerat. Så bäst är att hålla sig till samma bänk och samma operatör om man ska jämföra effektskillnader, som i filmen i förstainlägget. Då blir iaf effektskillnaderna från tex olika motormoddar rätt trovärdiga. De absoluta beloppen kan däremot bli annorlunda mellan olika bänkar. Typ +-5% har jag upplevt. En och samma bänk kan därtill ge rejält olika effekt beroende på vilken utväxling man kör. Rena djungeln.
 
Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Spela roll, beamern är ful som stryk, kawan har alltid varit det sista valet bland japsarna - och merparten av oss dödliga kan inte hantera 100 pållar fullt ut ens.

Men någons pappa är säkert starkare. jEtestarkare. :hihi
 
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Top