Ett förtydligande... har du ett körtkort som är återkallat och brukar fordonet ändå blir det grov olovlig körning. Det är dagsböter och åklagaren väljer belopp. Baseras på din inkomst, skulder, underhåll, bidrag etc. Angående väntetid kan jag inte de reglerna. Det är Länstyrelsen som fattar de besluten. Men tvivlar på att man får lappen tillbaka tidigare efter en grov olovlig...
Jag var av med kortet för ett par år sedan. Efter att spärrtiden gått ut så började jag köra igen. Jag var dock lite seg med att beställa nytt kort, men hade andra legg. Iaf så blev jag stoppad (dagen efter att jag skickade in papret på nytt kortkort, för mina andra legg hade just gått förbi "bäst före datom" som sitter pås kiten). Iaf så blir det lite funderingar etc från polisen, som inte alls vet vad jag ska göra. Fpr iaf åka hem direkt och se över vad jag ska göra, inga omväger etc. Kommer hem och ringer polisen och frågar dem. Får som svar att det då kommer bli grov olovligkörning, och straffskalan på detta är visst ända upp till fängelsestraff (ska väl till extrema saker då, men iaf). Detta var på lördagen, på tisdag kl 8:00 kunde jag hämta ut lappen, så det var så jäkla typiskt att man åkte dit.
Iaf fick jag bekräftat från Vägverket några dagar senare att jag FÅR köra när spärrtiden löpt ut (vet inte varför det dök upp, för spärrtiden läpte ut flera månader inna brevet kom), men polisen säger att jag måste ansöka om nytt körkort för att länsstrylesen ska kunna se över underlag om jag ska få ett nytt eller ej. Kul att dem har olika åsikter om detta.
Och gällande försäkringen så borde man väl bli återbetalningsskyldig till försäkringspolaget om dem betalar ut en trafikförsäkring = SKITDYRT!
Och kör man utan försäkring så lär man ha hojen avställd, annars går trafikförsäkringföreningen in och det bli ännu dyrare! (Det strulade med försäkringen på min dr600 -87, det resulterade i närmare 5000kr för 22dagars trafikförsäkring, hojen kostade annars 1000kr halvförsäkring/helåret, jag var måttligt nöjd med mitt försäkringsbolag).