Hur vanligt är det med förare utan A-körkort?

Status
Ej öppen för fler svar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Vill minnas jag läste en gång om en man som var medlem i Motormännens riksförbund. Han fick en särskild utmärkelse efter 50 år för att han kört felfritt under alla dessa år. Lite kul var ju då att det uppdagades att gubben saknade körkort och aldrig haft nåt.

Sen..efter att ha läst här lite kan det ju tilläggas... Blir man påkommen första gången utan att ha haft körkort åker du på Olovlig körning. Därefter nästa gång så blir det Grov olovlig körning. Åker du fast under ca 5-6 gånger (Riksåklagarens direktiv...kan variera något) under ett halvår kan ditt fordon förverkas... S.k. TBL 7§.
Värt att tänka på... Nä..ut i solen nu.

Vad är straffet för olovlig körning då?
Får man vänta ännu längre innan man får tillbaka kortet?
Hur mycket dagsböter?
 

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 625 -06
Vad är straffet för olovlig körning då?
Får man vänta ännu längre innan man får tillbaka kortet?
Hur mycket dagsböter?

Har du B-kort får du en varning i bästa fall, annars indraget i 6 månader :pannkyss


Fick abstinens och var tvungen att rasta mcn :mad: Blir omkörd av en man på en custom som visar FINGRET! :va ligger sporthojar i fejd med gubbarna?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Har du B-kort får du en varning i bästa fall, annars indraget i 6 månader :pannkyss


Fick abstinens och var tvungen att rasta mcn :mad: Blir omkörd av en man på en custom som visar FINGRET! :va ligger sporthojar i fejd med gubbarna?

Hittade den här:
http://www.trafikjuristen.se/korkortingripande/aterkallelsepraxis/aterkallelse6.htm
Verkar vara värre att köra då körkortet är återkallat.

Customgubbarna försöker väl bara leva upp till bilden av rebel. Och är alltså i fejd mot världen.
Jag fick ett finger av en jag körde om med bil förra veckan!
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
att ni orkar. Vem fan bryr sig. Här lär ändå ingen lyssna. Ödsla inte bort er tid på folk som gör som de vill oavsett. Världen är full med sånt folk.
 

Jonahexx

UlfGbg
Gick med
11 Jan 2007
Ort
Göteborg
Hoj
GS 1150 Adv, CBR 600RR, AT
Vad är straffet för olovlig körning då?
Får man vänta ännu längre innan man får tillbaka kortet?
Hur mycket dagsböter?

Ett förtydligande... har du ett körtkort som är återkallat och brukar fordonet ändå blir det grov olovlig körning. Det är dagsböter och åklagaren väljer belopp. Baseras på din inkomst, skulder, underhåll, bidrag etc. Angående väntetid kan jag inte de reglerna. Det är Länstyrelsen som fattar de besluten. Men tvivlar på att man får lappen tillbaka tidigare efter en grov olovlig...
 

no_fear_23

it´s must sucks to ride like you!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
zx10r -07
jag har kört flera säsonger nu utan kort inga problem. vad spelar det för roll om du har kort lr inte stoppar dom dig så blir du väl av med det iaf så det kan ju kvitta!!!
 

Avelin

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Hornet 600 & Suzuki DR600 motard
Ett förtydligande... har du ett körtkort som är återkallat och brukar fordonet ändå blir det grov olovlig körning. Det är dagsböter och åklagaren väljer belopp. Baseras på din inkomst, skulder, underhåll, bidrag etc. Angående väntetid kan jag inte de reglerna. Det är Länstyrelsen som fattar de besluten. Men tvivlar på att man får lappen tillbaka tidigare efter en grov olovlig...

Jag var av med kortet för ett par år sedan. Efter att spärrtiden gått ut så började jag köra igen. Jag var dock lite seg med att beställa nytt kort, men hade andra legg. Iaf så blev jag stoppad (dagen efter att jag skickade in papret på nytt kortkort, för mina andra legg hade just gått förbi "bäst före datom" som sitter pås kiten). Iaf så blir det lite funderingar etc från polisen, som inte alls vet vad jag ska göra. Fpr iaf åka hem direkt och se över vad jag ska göra, inga omväger etc. Kommer hem och ringer polisen och frågar dem. Får som svar att det då kommer bli grov olovligkörning, och straffskalan på detta är visst ända upp till fängelsestraff (ska väl till extrema saker då, men iaf). Detta var på lördagen, på tisdag kl 8:00 kunde jag hämta ut lappen, så det var så jäkla typiskt att man åkte dit.

Iaf fick jag bekräftat från Vägverket några dagar senare att jag FÅR köra när spärrtiden löpt ut (vet inte varför det dök upp, för spärrtiden läpte ut flera månader inna brevet kom), men polisen säger att jag måste ansöka om nytt körkort för att länsstrylesen ska kunna se över underlag om jag ska få ett nytt eller ej. Kul att dem har olika åsikter om detta.

Och gällande försäkringen så borde man väl bli återbetalningsskyldig till försäkringspolaget om dem betalar ut en trafikförsäkring = SKITDYRT!
Och kör man utan försäkring så lär man ha hojen avställd, annars går trafikförsäkringföreningen in och det bli ännu dyrare! (Det strulade med försäkringen på min dr600 -87, det resulterade i närmare 5000kr för 22dagars trafikförsäkring, hojen kostade annars 1000kr halvförsäkring/helåret, jag var måttligt nöjd med mitt försäkringsbolag).
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
jag har kört flera säsonger nu utan kort inga problem. vad spelar det för roll om du har kort lr inte stoppar dom dig så blir du väl av med det iaf så det kan ju kvitta!!!

Att köra utan kort och bli stoppad av polisen är ju ett marginellt problem i mina ögon. Okej...visst kanske man får ett visst straff men det går säkerligen att hantera utan större problem.

MEN vad händer om du skulle ha den maximala oturen att köra över ett barn som rullar ut bakom en parkerad bil? Detta kan hända oavsett om man har körkort eller ej men vad skulle efterföljderna bli om man inte har körkort? Vad blir efterföljderna om man kraschar och inte har körkort, vilka försäkringar gäller då?`

/D.
 

no_fear_23

it´s must sucks to ride like you!!
Gick med
8 Apr 2007
Ort
hemma
Hoj
zx10r -07
Att köra utan kort och bli stoppad av polisen är ju ett marginellt problem i mina ögon. Okej...visst kanske man får ett visst straff men det går säkerligen att hantera utan större problem.

MEN vad händer om du skulle ha den maximala oturen att köra över ett barn som rullar ut bakom en parkerad bil? Detta kan hända oavsett om man har körkort eller ej men vad skulle efterföljderna bli om man inte har körkort? Vad blir efterföljderna om man kraschar och inte har körkort, vilka försäkringar gäller då?`

/D.

det håller jag med om det är det som är det otäcka man får helt enkelt gasa på rätt ställe och alltid ha med i huvudet att barn och andra traffikanter kan komma i vägen.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
det håller jag med om det är det som är det otäcka man får helt enkelt gasa på rätt ställe och alltid ha med i huvudet att barn och andra traffikanter kan komma i vägen.

Men...vad händer om olyckan skulle vara framme trots att alla försiktighets åtgärder tas? Det är ju det som är anledningen till att exempelvis noll visionen är just en vision.... likt en utopi. Eftersom vi alla är människor kan olyckor hända. Ingen är perfekt. Frågan är således, vad händer om olyckan är framme och körkort saknas?

/D.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08

hajtand

Medlem
Gick med
20 Dec 2005
Ort
Göteborg
Hoj
R606
Antagligen en svår uppväxt i kombination med ett riktigt svullet ego.


haha, med din avatar å press tycker jag ditt inlägg ovan är löjligt.

-------------------------------------------------------------------

Körkort eller inte. A på plastlappen bevisar ju iallafall att de släpper
ut åtminstånde såna som skall klara av de mest grundläggande sakerna. Det räcker för mej.
 
Last edited:

fredde750

www.eroscorner.com
Gick med
11 Aug 2004
Ort
malmö
Hoj
rsv1000factory-05
det blev en vecka på intensiven 1 mån på sjukan 3mån i rulator armen bruten på 4 ställen bäckenbensfraktur krossad pung aj efter3 armoperationer så är man gipsad inu men man ska vara glad man lever
 

Masonit

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Jun 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Ja.
det blev en vecka på intensiven 1 mån på sjukan 3mån i rulator armen bruten på 4 ställen bäckenbensfraktur krossad pung aj efter3 armoperationer så är man gipsad inu men man ska vara glad man lever

Ja nästa gång kanske du skiter i att köra när ditt körkort är indraget. För allt ovan hade du ju då sluppit..

\Masonit
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
det blev en vecka på intensiven 1 mån på sjukan 3mån i rulator armen bruten på 4 ställen bäckenbensfraktur krossad pung aj efter3 armoperationer så är man gipsad inu men man ska vara glad man lever

Fy för helsicke, det där med krossad pung gör ont bara man tänker på det:gnissla . Är du fortfarande sugen på att köra MC? Kunde du skylla dig själv eller var det bilens fel?

Hoppas den vidare kureringen går bra och att du klarar dig utan alltför svåra fortsatta men.

/D.
 

Afterburner

Twinner sinner
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Suzuki SV1000S K4
haha, med din avatar å press tycker jag ditt inlägg ovan är löjligt.

Jo det är ju vedertaget bland folk som är helt säkra på att kroppsbyggare alltid är korkade. O andra sidan tycker vi synd om de trångsynta människorna.
Jag har bla akademisk bakgrund inom företagsekonomi, marknadsföring och statistik. Men visst, jag är inte anorektiskt byggd och därmed är jag väl korkad. :tummenupp
F.ö. så lämnar din mini-moto bild konversationen öppen i fråga om intelligenskvot. :rolleyes:
 

Bifogat

  • profilepic21030_1.gif.jpg
    profilepic21030_1.gif.jpg
    58.5 KB · Visningar: 141
Last edited:

mml_42

Skåda inte givet däck i mönstret.
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Vendelsö
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -06, Triumph Tiger 955i -01, Yamaha XJ6 -14
Efter att ha läst alla inlägg här känner jag mig väldigt annorlunda. :confused:

När jag "uppgraderade" mig till A-kort efter ca tio års frånvaro på tvåhjuling så hade jag inte ens tanken på att köra tung hoj utan kort.

Införskaffade mig en gammal 125:a som jag körde en säsong på för att mjuka upp kunskaperna med (bättre ringrostig på en skorv som knappt gör 100 än på en som gör en bra bit över 200).

Efter en sommar på stormoppe så tog jag och knatade in på körskolan. Efter ca tre veckor hade jag mitt A-kort i handen. Detta i Stockholm där allt ska ta så lång tid.

Ja vet inte om jag tänker annorlunda men jag hade inte ens funderat på att köpa en tung hoj utan tungtkort även fast jag hade kort för en liten mc. Har nog blivit gammal :rolleyes:
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top