Idag är jag förbannad därför att...

Semper idem

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
Ja
Jag är förbannad för det verkar som att någon uppdatering på sporthoj gör att jag inte kan använda min tapatalk PRO längre. Vanliga tapatalk suger eftersom den innehåller en massa skit jag inte vill ha och ser hemsk ut rent allmänt.
Sånt här kan få mig att lägga ner helt. Orka. :mad:

Mycket saker för Swedie att fixa efter serverbytet, så skicka ett PM till honom om ditt problem så löser det nog sig till slut. Du får inte lägga ner, och därmed basta:fakta :krama:krama:krama

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så har man varit rörmokare också. Bytte från min 2kW värmefläkt till ett oljeelement i pumprummet. Elementet förblev avstängt och alltså väldigt fruset i rören. Sambon bytte tillbaka till värmefläkten när hon var hemma en vända, och när det bara var lite pliskplask-vattentryck blev jag misstänksam, och tog med mig värmepistol, IR-termometer och lite annat smått och gott och knallade ut till rummet, och fick inte upp dörren, men ett glatt plaskande hördes...
Och ingen pump som tjuffade på.
FFS...

Efter en smärre mängd våld idkat på dörrjäveln (som frusit fast, och låset hade frusit) så kom vi in iaf, och då kunde det lättat konstatera att det bara var en rörkoppling som hoppat isär. På och banka, pilla och jävlas och få ihop skiten igen. Efter en onödigt lån tid i ett rum med vatten stående runt fötterna, och -18 grader på andra sidan dörren som inte gick att stänga pga någon cm is på tröskeln så var det färdigt och vi har återigen vatten. Och pumpen? Ja, det hade helt enkelt sprutat vatten på drivremmen mellan elmotorn och pumphuset så den stod bara och spann, så det var därför det inte hördes något glatt tjuffande från den gamla trotjänaren.

Ja, jag behövde ju inte hitta på något på fredagskvällen iaf, det löste sig ändå.

Fy fan vad jag vill ha vår. Jag hade mycket hellre tagit en hojtur ikväll istället för att stå o frysa i ett litet jävla cementrum med vatten runt fötterna och iskalla rör.

Last edited:

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
P-vakter.. vilka stolpskott de är om man tillåts generalisera. Hade bilen på gatan precis bortom synhåll och såg p-vakten passera. Gick ut och köpt en biljett och satte i rutan och tillbaka för att avsluta min cappuccino. Sedan gick jag förbi bilen på väg till ett bankärende och såg en p-bot i rutan. :mad:

På vägen hem stötte jag på en Securitas bil som med en halvtimme kvar på datumparkeringen för "städning och snöröjning" gick och lappade bilar. :va
Visst har de kanske rätt till det. Men någon snöröjning eller städning har jag inte sett varken igår eller idag...

Körde bort till polisstationen och fyllde i en överklagan på p-boten och eftersom det inte var min bil utan min mammas var jag tvungen att ha en fullmakt påskriven av henne för att överklaga p-boten. :mad:

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Det va fan va blå spolarvätskan är, har jag lyckats köpa koncentrerad...

20160119-172429-1.jpg

Ja koncentrerat var i.a.f. korrekt, om du hör talas om något skummonster i trafiken imorgon bitti så vet du.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
P-vakter.. vilka stolpskott de är om man tillåts generalisera. Hade bilen på gatan precis bortom synhåll och såg p-vakten passera. Gick ut och köpt en biljett och satte i rutan och tillbaka för att avsluta min cappuccino. Sedan gick jag förbi bilen på väg till ett bankärende och såg en p-bot i rutan. :mad:

På vägen hem stötte jag på en Securitas bil som med en halvtimme kvar på datumparkeringen för "städning och snöröjning" gick och lappade bilar. :va
Visst har de kanske rätt till det. Men någon snöröjning eller städning har jag inte sett varken igår eller idag...

Körde bort till polisstationen och fyllde i en överklagan på p-boten och eftersom det inte var min bil utan min mammas var jag tvungen att ha en fullmakt påskriven av henne för att överklaga p-boten. :mad:

De utför ett viktigt arbete, sägs det.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
De utför ett viktigt arbete, sägs det.

Förr när det var kommunanställda som utförde det och icke vinstdrivande håller jag med. Då gick det att resonera med dem och de okynnesbotade inte bara. Nu när man lagt ut på entreprenad är det inte viktigt att man står ivägen eller liknande, utan så många lappar som möjligt är modellen.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Men vänta nu, hade du satt dit lappen för betalning innan P-boten hamnade på bilen?
Den ska du absolut överklaga eftersom du har all rätt att gå till P-automaten OCH även stå i kö om det är så utan att de lappar. Det är deras sak att hålla koll på sånt.

(Jag har varit P-vakt)

Angående snöröjning så är man ju en riktig f***a till P-vakt om man lappar när det är en halvtimme kvar. Ofta kommer ju snöröjningen vid samma tid på samma gata varje gång och om man har tex ett nyttotillstånd får man ju parkera om man har uppsikt över bilen.
Dock får de lappa om du inte har nytto.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Men vänta nu, hade du satt dit lappen för betalning innan P-boten hamnade på bilen?
Den ska du absolut överklaga eftersom du har all rätt att gå till P-automaten OCH även stå i kö om det är så utan att de lappar. Det är deras sak att hålla koll på sånt.

(Jag har varit P-vakt)

Angående snöröjning så är man ju en riktig f***a till P-vakt om man lappar när det är en halvtimme kvar. Ofta kommer ju snöröjningen vid samma tid på samma gata varje gång och om man har tex ett nyttotillstånd får man ju parkera om man har uppsikt över bilen.
Dock får de lappa om du inte har nytto.

Yes, jag såg som sagt p-vakten passera utanför caféet och drog slutsatsen att jag borde sätta dit en p-biljett. Sagt som gjort jag satte en p-biljett i rutan och återvände till caféet. 10- 15 minier senare gick jag förbi bilen och såg p-boten i rutan. Ej synlig biljett stod det på p-boten. Klockslaget på biljetten är 5 minuter efter att man har noterat bilen första gången. När boten sattes hade biljetten legat i rutan i 10 minuter. Vakten kan omöjligt ha tittat efter särskilt noga. Den är som sagt överklagad hos polisen. Kopia på bot och p-biljett och jag fick göra mig besväret att ta fullmakten hem till min mamma vilket var extra tidsödande. Nästan inte värt besväret för 300 kr kan jag säga. Principerna får gå före i det här fallet dock.

När det gäller datumparkering är det ytterst sällan de städar gatorna. Trots snö har de inte ens bemödat sig att passa på att röja sista två dagarna. Ändå passar man på att sätta böter. Det känns faktiskt som datumparkeringen är mer till för att bötfälla folk. En annan sak p-vakterna är experter på är de datum där tredje veckan infaller olika veckor. Tänker man inte sig för kan man räkna med att ha en bot på rutan till 100%.

För många år sedan kom jag hem sent och fick en bot på rutan under kvällen innan 12 slaget. Stod ett par cm för nära en korsning. Det var gränsfall med ögonmått. Men jag accepterade det på morgonen när jag såg boten. Döm till min förvåning låg det en p-bot till dagen efter i brevlådan. Man hade alltså satt en bot till fast på morgonkvisten. Lärde mig då att man har rätt att sätta en bot med sex timmars mellanrum och nytt dygn. Sedan dess har inte p-vakter stått högt i kurs. Nu vet jag att man inte ska dra alla över en kam. Det finns så klart undantag som bekräftar regeln. Du tillhörde säkert den skaran :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag fick en felaktig P-bot på min bil, förmodligen hade dom en dvärg till P-vakt som inte nådde riktigt ända upp för att se min p-lapp som låg i rutan (alla kör ju inte nissan micra)

Jag fotade bilen, lappen i framrutan och åkte direkt till polishuset och överklagade, väl på polishuset visade det sig att det var fel tid på p-boten, den skulle nämligen ha varit utskriven 5min efter att jag hade kommit in på polisstationen.

Polisen avskrev den direkt!

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Yes, jag såg som sagt p-vakten passera utanför caféet och drog slutsatsen att jag borde sätta dit en p-biljett. Sagt som gjort jag satte en p-biljett i rutan och återvände till caféet. 10- 15 minier senare gick jag förbi bilen och såg p-boten i rutan. Ej synlig biljett stod det på p-boten. Klockslaget på biljetten är 5 minuter efter att man har noterat bilen första gången. När boten sattes hade biljetten legat i rutan i 10 minuter. Vakten kan omöjligt ha tittat efter särskilt noga. Den är som sagt överklagad hos polisen. Kopia på bot och p-biljett och jag fick göra mig besväret att ta fullmakten hem till min mamma vilket var extra tidsödande. Nästan inte värt besväret för 300 kr kan jag säga. Principerna får gå före i det här fallet dock.
Bara 300:-??? :3freak Dom enda p-böterna jag har fått har gått på 750 och 1000:död De är skönt att parkera i stockholm...

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Bara 300:-??? :3freak Dom enda p-böterna jag har fått har gått på 750 och 1000:död De är skönt att parkera i stockholm...

Boten var på 300 kr så det får man anse vara förhållandevis billigt. Men sätt det i relation till vad man tar per timme jämfört med i Stockholm så finns nog en del av förklaringen där till att man har högre böter. 300 kr/dag hade nog en och annan i Stockholm tyckt varit prisvärt för att kunna ställa sig var de vill utan att erlägga någon p-biljett om man nu inte har tillgång till den reducerade boendeparkeringsavgiften.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

När det gäller datumparkering är det ytterst sällan de städar gatorna. Trots snö har de inte ens bemödat sig att passa på att röja sista två dagarna. Ändå passar man på att sätta böter. Det känns faktiskt som datumparkeringen är mer till för att bötfälla folk. En annan sak p-vakterna är experter på är de datum där tredje veckan infaller olika veckor. Tänker man inte sig för kan man räkna med att ha en bot på rutan till 100%.

För många år sedan kom jag hem sent och fick en bot på rutan under kvällen innan 12 slaget. Stod ett par cm för nära en korsning. Det var gränsfall med ögonmått. Men jag accepterade det på morgonen när jag såg boten. Döm till min förvåning låg det en p-bot till dagen efter i brevlådan. Man hade alltså satt en bot till fast på morgonkvisten. Lärde mig då att man har rätt att sätta en bot med sex timmars mellanrum och nytt dygn. Sedan dess har inte p-vakter stått högt i kurs. Nu vet jag att man inte ska dra alla över en kam. Det finns så klart undantag som bekräftar regeln. Du tillhörde säkert den skaran :tummenupp

När jag jobbade som P-vakt var man tvungen att hålla en bil under uppsikt under hela tiden man väntade på att sätta lappen. Man fick absolut inte under några omständigheter lappa en bil om någon satt en lapp under uppsiktstiden. Det skulle stå två tider på boten, upptäckt och tid man sätter dit lappen. PunGt

JwBob

Medlem
Gick med
26 Nov 2013
Hoj
Yamaha R6 2002
Vinterhojen skar ihop idag.

Den hade iallafall vett att inte göra det försen det var 50m kvar till busshållplatsen.

Last edited:

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Börjat avveckla storbilsförrådet och övergå till förnuftiga bilar
Hittade en som uppgav ha gått bara 8000, kombi, drag och 0.5l/mil. Perrrfekt!:)
Kollade på Trptstyr, jodå miltalet hos dem stämde senaste bes vid 7500mil.
Misstrogen som alltid, kollade med SBP tre senaste bes låg på under 7000 resp 8000 mill..
Sen slösnackade vi lite och mannen på SBP kollade under tiden på datorn..
...och hittade tre bes på över 20 000 mil..
Nu började milen och åldern överensstämma bättre.:tummenupp
Nej det blev inget köp men det var nära man åkt på pumpen!

Arg och lessen...

Last edited:

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Börjat avveckla storbilsförrådet och övergå till förnuftiga bilar
Hittade en som uppgav ha gått bara 8000, kombi, drag och 0.5l/mil. Perrrfekt!:)
Kollade på Trptstyr, jodå miltalet hos dem stämde senaste bes vid 7500mil.
Misstrogen som alltid, kollade med SBP tre senaste bes låg på under 7000 resp 8000 mill..
Sen slösnackade vi lite och mannen på SBP kollade under tiden på datorn..
...och hittade tre bes på över 20 000 mil..
Nu började milen och åldern överensstämma bättre.:tummenupp
Nej det blev inget köp men det var nära man åkt på pumpen!

Arg och lessen...

Använde mig av gamla protokoll för att pruta för många herrans år sedan. Visade sig att man kunde få bilen ganska billigt när man påpekade att det var brottsligt att dra tillbaka mätaren och att det fanns bevis på det. :hihi

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Använde mig av gamla protokoll för att pruta för många herrans år sedan. Visade sig att man kunde få bilen ganska billigt när man påpekade att det var brottsligt att dra tillbaka mätaren och att det fanns bevis på det. :hihi

Det har väl aldrig varit brottsligt att skruva mätare på bilar? Däremot kan det anses vara bedrägeri om man försöker sälja en bil till ett högre pris genom att minska miltalet. Och då råkar en del glömma bort att nämna det men det är inte brottsligt att glömma...

Jag kan ha fel och det kan finnas någon som har blivit dömd för fifflande av mätaren men det låter otroligt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Det har väl aldrig varit brottsligt att skruva mätare på bilar? Däremot kan det anses vara bedrägeri om man försöker sälja en bil till ett högre pris genom att minska miltalet. Och då råkar en del glömma bort att nämna det men det är inte brottsligt att glömma...

Jag kan ha fel och det kan finnas någon som har blivit dömd för fifflande av mätaren men det låter otroligt.

DOMSKÄL
X har köpt den aktuella bilen i december 2009 då bilens mätarställning
stod på 10 945 mil och har sålt den i februari 2011 med angivande av en mätarställning understigande 3 500 mil. Därutöver har bilens servicebok förfalskats.

Vid köp är bilar är dess mätarställning en mycket väsentlig faktor, vilket även X medgett och vilket framgår av hans egen annons om försäljning. Där
har mätarställningen och serviceboken lyfts fram som viktiga faktorer. Ingen annan än X har något intresse av att låta ändra bilens mätarställning. Att
han skulle vara omedveten om att bilen han köpt har gått över 10 000 mil och ett drygt år senare gått 3 500 mil är helt uteslutet. Han har på något sätt manipulerat med mätarställningen eller låtit annan göra det; allt i syfte att vilseleda en ny köpare av bilen, till vinning för honom själv. Självklart har vinning och skada skett. X ska därför dömas för bedrägeri.

X har dömts för bedrägeri och blir då skadeståndsskyldig mot Y. Den ersättning som Y har krävt för vilseledandet vad gäller mätarställning, 34 000 kr, motsvarar mellanskillnaden mot den ersättning han fått av försäkringsbolaget. Ersättningen är därför skälig. Kostnaden för bärgning,
verkstad och flyg till Stockholm i anledning av köpet är kostnader som inte skulle ha uppstått om förutsättningarna vid bilköpet hade varit korrekta. Beloppen har också vitsordats. X ska stå för dessa kostnader. När det gäller yrkad ersättning med 15 000 kr för all tidsåtgång och bekymmer som ärendet skapat gränsar detta till en rättegångskostnad. Reklamationen av bilköpet och alla kontakter med X har dock inneburit mycket arbete för Y under
en lång tidsrymd, enligt hans egna uppgifter. Något annat än hans egna uppgifter finns dock inte. Skälig ersättning kan dock uppskattas till 2 000 kr.

Det har hänt, och det räknas som bedrägeri tydligen.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Argh!
En av faserna in till huset och garaget verkar ha packat ihop och dragit till varmare länder. Hurra. Säkert vatten som runnit in i kopplingsskåpet från vattenfall eller nån råttjävel som smakat på sladden då.

Tyvärr sträcker sig min kunskap om el inte tillräckligt långt för att MacGyvera ihop det ordentligt, utan jag kan bara konstatera att skiten inte lirar som sig bör. En nolla verkar vara lite ledsen med, men det är väl den som hör till den döda fasen, då... Eller nåt.

Aldrig kan man få en lugn helg utan att något skit ska jävlas. Fy fan.
Och elektriker är ju lagom lätt att få hem vid 5 på eftermiddagen på en söndag.

Blev så jävla lack att jag kängade till en låda i garaget så den flög nån meter. Lite av en bedrift när man knappt kan gå.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Det har hänt, och det räknas som bedrägeri tydligen.

Fast det där handlar inte om den skruvade mätaren utan om själva bedrägeriet. Fortfarande så är själva fifflandet med mätaren inte olagligt men det kan bidra till en brottslig handling om du säljer bilen vid senare tillfälle och inte upplyser om det.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!