Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast det där handlar inte om den skruvade mätaren utan om själva bedrägeriet. Fortfarande så är själva fifflandet med mätaren inte olagligt men det kan bidra till en brottslig handling om du säljer bilen vid senare tillfälle och inte upplyser om det.

Ja, själva skruvandet bör ju inte vara olagligt i sig, om man säger att mätaren inte stämmer när man säljer. Och det lär ju inte ha hjälpt att han hade förfalskat serviceprotokollet heller... Svårt att bortförklara den biten i rätten...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Argh!
En av faserna in till huset och garaget verkar ha packat ihop och dragit till varmare länder. Hurra. Säkert vatten som runnit in i kopplingsskåpet från vattenfall eller nån råttjävel som smakat på sladden då.

Tyvärr sträcker sig min kunskap om el inte tillräckligt långt för att MacGyvera ihop det ordentligt, utan jag kan bara konstatera att skiten inte lirar som sig bör. En nolla verkar vara lite ledsen med, men det är väl den som hör till den döda fasen, då... Eller nåt.

Aldrig kan man få en lugn helg utan att något skit ska jävlas. Fy fan.
Och elektriker är ju lagom lätt att få hem vid 5 på eftermiddagen på en söndag.

Blev så jävla lack att jag kängade till en låda i garaget så den flög nån meter. Lite av en bedrift när man knappt kan gå.

Kolla om du har alla tre på smältsäkringarna vid mätaren, om inte ring kraftbolaget.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kolla om du har alla tre på smältsäkringarna vid mätaren, om inte ring kraftbolaget.

Rätt säker på att jag inte kommer in i lådan vid mätaren, den sitter lite käckt i en låst stållåda på en stolpe vid tomtens gränsdike. Ska nog försöka mig på att mäta lite mer i eftermiddag när jag kommer hem.
Blir ju inte bättre av att elen är byggd av ett okänt antal olika människor, i etapper separerade över flera decennium. Och kopplingschema, det är ju bara att drömma om. Det finns knappt listor på vilken propp som går till vad, och med tanke på det lite stegvisa utbyggandet av elsystemet så skulle nog en sådan lista om den fanns ändå vara fel.

Känner mig fan lite gnällig. Blev ingen vila i helgen...

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Rätt säker på att jag inte kommer in i lådan vid mätaren, den sitter lite käckt i en låst stållåda på en stolpe vid tomtens gränsdike. Ska nog försöka mig på att mäta lite mer i eftermiddag när jag kommer hem.
Blir ju inte bättre av att elen är byggd av ett okänt antal olika människor, i etapper separerade över flera decennium. Och kopplingschema, det är ju bara att drömma om. Det finns knappt listor på vilken propp som går till vad, och med tanke på det lite stegvisa utbyggandet av elsystemet så skulle nog en sådan lista om den fanns ändå vara fel.

Känner mig fan lite gnällig. Blev ingen vila i helgen...

Brukar gå att komma in utan större bekymmer, antagligen är det den gamla hederliga skåpsnyckeln som bara är en pinne med spår i. Brukar gå att få upp med en spetstång om man är lite pillig ifall nycken är på vift.

Förteckningar på säkringar finns fan aldrig, och finns den stämmer den inte oavsett.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Brukar gå att komma in utan större bekymmer, antagligen är det den gamla hederliga skåpsnyckeln som bara är en pinne med spår i. Brukar gå att få upp med en spetstång om man är lite pillig ifall nycken är på vift.

Förteckningar på säkringar finns fan aldrig, och finns den stämmer den inte oavsett.

Mulade upp skåpshelvetet och där var en säkring som gett sig på fas 1.
Så, det i huset som kan konstateras gå på fas 1 nu när vi testat är:
  • spis
  • diskmaskin
  • tvättmaskin
  • torktumlare
  • varmvattenberedare
  • vattenfilter
  • cirka 8 element
  • 3 lampor
  • en handfull vägguttag.

När ALLT det där var igång (ja, inte alla vägguttag iofs...), så skickades jag ut i garaget för att micra lite popcorn. Det var lite kyligt i garaget så jag körde igång varmluftsfläkten på 2 kw, och micron.
De satt i olika uttag, men båda de två uttagen gick visst på fas 1.
När värmefläkten fick upp värmen sa den fasens säkring helt förståeligt upp sig...

Kanske dags att balansera om faserna? :va
Eller, ska vi göra slag i saken och koppla in kylen där med, så vi har allt som drar en massa ström på samma fas? Ibland undrar man fan hur folk tänker när de kopplar in saker...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
  • spis
  • diskmaskin
  • tvättmaskin
  • torktumlare
  • varmvattenberedare
  • vattenfilter
  • cirka 8 element
  • 3 lampor
  • en handfull vägguttag.

När ALLT det där var igång (ja, inte alla vägguttag iofs...), så skickades jag ut i garaget för att micra lite popcorn. Det var lite kyligt i garaget så jag körde igång varmluftsfläkten på 2 kw, och micron.
När värmefläkten fick upp värmen sa den fasens säkring helt förståeligt upp sig...

Eller, ska vi göra slag i saken och koppla in kylen där med, så vi har allt som drar en massa ström på samma fas? Ibland undrar man fan hur folk tänker när de kopplar in saker...

Tänker och tänker? Det var väl enkelt antagligen?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
  • spis
  • diskmaskin
  • tvättmaskin
  • torktumlare
  • varmvattenberedare
  • vattenfilter
  • cirka 8 element
  • 3 lampor
  • en handfull vägguttag.

Gamla bonnaställen hade oftast bara tre faser i ladugården, efter ett tag drog man in en i huset till kökslampan.

Inte kan man kunde behöva ha mer än kanske en lampa i innhus eller redskapsskjul.:D

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
  • spis
  • diskmaskin
  • tvättmaskin
  • torktumlare
  • varmvattenberedare
  • vattenfilter
  • cirka 8 element
  • 3 lampor
  • en handfull vägguttag.

När du byter huvudsäkring till huset så ska du lossa minst två och sen skruva på dom samtidigt.
Det vill säga en säkring i varje hand.

Fick lära mig det när vi bytte elmätare då en vattenpump hade startat baklänges med ganska dåligt resultat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Gamla bonnaställen hade oftast bara tre faser i ladugården, efter ett tag drog man in en i huset till kökslampan.

Inte kan man kunde behöva ha mer än kanske en lampa i innhus eller redskapsskjul.:D

Jo, förvisso. :hihi
Fast här har ladorna ett eget mätarhus, och garaget och huset har varsin mätare.
Men, jaaa... "Namen, vi kopplar väl in allt som behövs på den här tåten va? Det kan väl inte vara någon fara?" :hihi

Jaja, bör bli bättre balanserat när pump, tvättmaskin, torktumlare och varmvattenberedaren ska flyttas ut i garaget där de får bo i samma rum som elcentralen i garaget. :tummenupp
Får bara säga åt elektrikerna som kopplar in skiten att se till att få det någorlunda jämnt mellan polerna.

När du byter huvudsäkring till huset så ska du lossa minst två och sen skruva på dom samtidigt.
Det vill säga en säkring i varje hand.

Fick lära mig det när vi bytte elmätare då en vattenpump hade startat baklänges med ganska dåligt resultat.

Vattenpumpen är kopplad i ett annat mätarhus. :hihi

En lite roande fotnot är väl att det är såndär skoj proppsäkringar i mätarhuset, och det låg en hög om kanske 7 stycken brända och skramlade i botten av mätarhuset. Inte första gången någon kör på flera prylar på första fasen med andra ord. :gnissla

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Fast här har ladorna ett eget mätarhus, och garaget och huset har varsin mätare.
Men, jaaa... "Namen, vi kopplar väl in allt som behövs på den här tåten va? Det kan väl inte vara någon fara?" :hihi

Jaja, bör bli bättre balanserat när pump, tvättmaskin, torktumlare och varmvattenberedaren ska flyttas ut i garaget där de får bo i samma rum som elcentralen i garaget. :tummenupp
Får bara säga åt elektrikerna som kopplar in skiten att se till att få det någorlunda jämnt mellan polerna.

En lite roande fotnot är väl att det är såndär skoj proppsäkringar i mätarhuset, och det låg en hög om kanske 7 stycken brända och skramlade i botten av mätarhuset. Inte första gången någon kör på flera prylar på första fasen med andra ord. :gnissla

Menar du att du ligger på tre abonnemang?

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Menar du att du ligger på tre abonnemang?

Delad vattenpump med grannarna är ju inte helt ovanligt.

- - - Updated - - -

Det SKA vara så.
Tror det är lite av ett mått på Manlighet.

OHHH fan grappen har de bränt 5 stycken 16A. TYFFT: :fyllisar

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc

Det finns automatsäkringar som passar som ersättning för gammeldags proppar.
Men om du känner någon elektriker, så är det en skitsak att flytta några tåtar i elskåpet.

Nyheter
Stora Motorcykelkatalogen 2025

Nu går vi in i slutfasen gä...

Aprilia Tuono 457

Efter framgångarna med spor...

Moto Guzzi Stelvio Duecento Tributo

År 1825 öppnades det välkur...

Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen