Idag är jag förbannad därför att...

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Värsta tycker jag är kärringarna som ska nypa och dra i kinderna på småbarn. Dom kärringarna måste ju vara totalt hjärndöda.
Med svenska mått mätt är det inte ok. Du har väl varit en del i Filippinerna, hur funkar det där?

När jag var på Bali med min niomånaders son så kom käringarna fram och tog pojken ur händerna från mig och gick iväg och visade upp platsen vi var på för sonen och visade upp sonen för sina kompisar. Tydligen normalt där men kändes konstigt.

Det är väl exotiskt för dem med blåögda blonda ungar.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Ett samtal med stationschefen verkar vara på sin plats men visst undrar man hur pass illa den var justerad?
Han såg det inte förrän han var hemma - lite för sent för att gå igång....
Eftersom killen bara lämnade över pappret utan att säga något så trodde han allt var ok

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Har fått ett sug på pickis som allvarligt ifrågasätter om jag inte ska sälja hojen för att köpa en över 30 år gammal silverado.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Köpte en ny kortläsare med inbyggt simkort....

Den fungerar ungefär aldrig.
Förra veckan vägrade den koppla upp mot nätet för att den tydligen inte var uppdaterad med senaste mjukvaran? Så den var oanvändbar flera dagar tills jag fick den uppdaterad hemma via wifi.
Fredag morgon lyckades jag ta emot en betalning innan den la av och återigen säger att jag har noll mottagning trots att den precis haft full mottagning.
Så tre dygn står jag utan fungerande kortläsare på promenadavstånd från finska gränsen...

Jag mailar supporten redan på fredag förmiddag och idag måndag kom svaret.

Dom säljer alltså en mobil enhet med eget simkort som i min värld borde betyda att den ska fungera ute i fält, så länge det finns ström och mobilnät.
Men den kan alltså precis vilken sekund som helst kan behaga att stänga av sig för att det kommit nya mjukvaruuppdateringarna som den måste få via wifi.

Är det bara jag som tycker det låter totalt hjärndött konstruerat?
Ja, du har råkat ut för en idiot.

Men varför behöver du hem för att uppdatera via wifi, kan du inte dela nät från telefonen och uppdatera som workaround?

Helt fantastiskt att det inte går att uppdatera från mobilnät, men det kunde gå att lösa?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Med svenska mått mätt är det inte ok. Du har väl varit en del i Filippinerna, hur funkar det där?

När jag var på Bali med min niomånaders son så kom käringarna fram och tog pojken ur händerna från mig och gick iväg och visade upp platsen vi var på för sonen och visade upp sonen för sina kompisar. Tydligen normalt där men kändes konstigt.

Det är väl exotiskt för dem med blåögda blonda ungar.

Jo, filippinkärringarna är ännu värre och har ännu mindre respekt för andras integritet. Det var inte långt ifrån att jag nöp någon av kärringarna i kinden.
Gäller även andra sammanhang, dom kan tex stå 5cm bakom personen framför som tar ut pengar på bankomaten.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Ja, du har råkat ut för en idiot.

Men varför behöver du hem för att uppdatera via wifi, kan du inte dela nät från telefonen och uppdatera som workaround?

Helt fantastiskt att det inte går att uppdatera från mobilnät, men det kunde gå att lösa?

Bra förslag! Jag ska testa det.
Jag borde kanske ha tänkt tanken själv men det brann nog några säkringar för mycket när jag läste svaret från deras support.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Inte förbannad men iriterad.

Behövde lite ALU stång o såg i helgen att hornbach hade användbara mått. Sagt ogjort i väg TOR 14 mil o inhandlade ett par 1 meters rundstänger.

In i svarven och kör igång, ?? det skär inte bort materialet det typ breder bort det som man brer smör på smörgås.

Provar en annan typ av skär med hårdare spån avgång, nä det fortsatte klena ut/bort material.

Ta en dorn o tar en 6068 stång gör ett lätt körnslag som test. Tar en av hornbach stängerna o gör samma ich körnslag o VTF?, höll ju på att slå körnaren rakt igenom en 10mm alustång.

Vet ju att före alla kända legeringar finns kinesium som sämsta/billigaste produkt med obefintliga kvalitetsmärkningar, men nu finns ännu sämre HORNBACHIUM detta är obetydligt hårdare/segare än rent bly. Med tanke på hur ALU färgad i händerna man blir bara av att gnida HORNBACHIUM mot skinnet vete fan om det ens duger till blompinnar?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Inte förbannad men iriterad.

Behövde lite ALU stång o såg i helgen att hornbach hade användbara mått. Sagt ogjort i väg TOR 14 mil o inhandlade ett par 1 meters rundstänger.

In i svarven och kör igång, ?? det skär inte bort materialet det typ breder bort det som man brer smör på smörgås.

Provar en annan typ av skär med hårdare spån avgång, nä det fortsatte klena ut/bort material.

Ta en dorn o tar en 6068 stång gör ett lätt körnslag som test. Tar en av hornbach stängerna o gör samma ich körnslag o VTF?, höll ju på att slå körnaren rakt igenom en 10mm alustång.

Vet ju att före alla kända legeringar finns kinesium som sämsta/billigaste produkt med obefintliga kvalitetsmärkningar, men nu finns ännu sämre HORNBACHIUM detta är obetydligt hårdare/segare än rent bly. Med tanke på hur ALU färgad i händerna man blir bara av att gnida HORNBACHIUM mot skinnet vete fan om det ens duger till blompinnar?
Kan rekommendera metallbiten.se, har en hel del att välja på

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
Det är där jag handlar normalt. Men det går ej åka dit o hämta vid behov tyvärr, har inte så långt dit.
Den var bra..... du gillar att köra långt så ligger det för nära så får det vara (skojar, fattar att det blev en felskrivning)

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Den var bra..... du gillar att köra långt så ligger det för nära så får det vara (skojar, fattar att det blev en felskrivning)
Nej metallbiten.se tillåter inte avhämtning hos dom har inte den servicen, antagligen vill dom inte ha folk springandes på företaget.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Inte förbannad, kanske mer uppgiven. Sitter ju fast i ingenstans i nordnorge. Bärgaren som skulle hämta mig i morse kunde inte i dag. Så nu måste jag hänga här ett dygn till. Lagom kul ställe. Men det finns en toalett iaf.

IMG_20220802_102051-01.jpeg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Inte förbannad, kanske mer uppgiven. Sitter ju fast i ingenstans i nordnorge. Bärgaren som skulle hämta mig i morse kunde inte i dag. Så nu måste jag hänga här ett dygn till. Lagom kul ställe. Men det finns en toalett iaf.

View attachment 474622
Verkar inte vara nån direkt action där.
vad är det för brinntid på hjullager egentligen? Är det sånt man ska räkna med att det havererar? Jag har aldrig reflekterat över att saker kan gå sönder.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
vad är det för brinntid på hjullager egentligen? Är det sånt man ska räkna med att det havererar? Jag har aldrig reflekterat över att saker kan gå sönder.
Är inte vanligaste delen att gå sönder, i vart fall inte så som det skett för perjul. Normalt tänker man inte alls på det innan man märker att det går trögt eller har missljud. Kan hålla i 20 år eller 2 månader. Smuts är lagrets värsta fiende så det hojarna som går i geggan är mer utsatta medan solskensåkare på asfalt har närmast odödliga lager.

perjul

Jajamän, visst är det en Biltemahjälm!
Gick med
24 Aug 2007
Hoj
Kawasaki KLX650C
Det löjliga är att jag köpte lager för några veckor sedan. Tänkte att jag skulle byta "för säkerhets skull". Men sen kändes dom befintliga helt ok, samtidigt som jag var lite lat. Är det jag får äta upp nu.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83

View attachment 474622
Den där bilden påminner om när jag och en kompis åkte till Tylösand när vi var ~20 bast. Vi var helt själva på en ”ungdomscamping” som var et par hektar stor och givetvis hällde vi i oss ett par snabba bärs medans vi slog upp tältet så vi kunde inte ta oss därifrån heller. Som grädde på moset började det dessutom regna omkring kl 19 så vi fick sitta inne i tältet hela kvällen.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år