Jag är förbannad på förlegade regler
Jag var på stadsbyggnadskontoret idag för inlämning av slutgiltig kontrollplan på sommarstugan och det var inga problem och det bör vara avslutat inom kort utan bakslag.
Men jag passade på att fråga om vårt bostadshus också då jag planerar att bygga ut det i etapper och jag vet att det är en del grannar som har fått avslag på det mesta.
Min tomt är "prickad" i stort sett överallt förutom där huset står och sedan 4-5 meter runt det. Prickat innebär byggförbud, där får ingen fastighet förekomma.
Men byggnadsinspektören sa att de kan frångå det till viss del så länge det inte blir konsekvenser för grannar eller trafik då vi bor på en hörntomt.
Jag vill bygga ut huset i vinkel med en byggnad på ca 90kvm till våra befintliga 90kvm men det blir svårt att fixa det enligt kartan.
Men jag kan ansöka om att en ny planritning för området utföres, en kostnad om ca 90 000:- som KAN delas på grannar om de också vill bygga men blir stoppade i dagsläget.
Och även om jag klarar utbyggnaden på nuvarande planritning på min tomt så kommer nästa grej; i vårt område får inga fastigheter överskrida 100kvm byggareal. Vi har källare på 90kvm också men det är ok då det inte är boarea som räknas. Så ok, jag kanske ska bygga en våning till på huset istället då? Nej, enplanshus med källare får endast finnas i området.
Suck... Han höll med om att det är tokigt att behöva följa en detaljplan från 1946 som inte har gjorts om sedan dess ALLS.
Det positiva är att jag får, enligt kartan, bygga mot grannen om jag vill men där vill jag bara ha ett dubbelgarage med övervåning, total byggareal ca 70kvm. Men det faller på totalarean då även garage räknas in där.
Så nu ser det mörkt ut att få till 250kvm byggareal, ca 380kvm total användningsareal.
Och räknar jag på det så kanske det är lika bra då det kommer kosta mig ca 1.6 miljoner att bygga det och då står jag fortfarande med hälften av det som ett gammalt hus i mitten av allt.