Idag är jag förbannad därför att...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Man ska inte driva företag med tillsammans med någon annan över huvud taget. Det är bara fördel ifall man är en sån som vill åka snålskjuts på andras arbete. I övrigt är det bara upplagt för problem.

Enda undantaget är väl om man behöver en kompetens som man själv inte har i företaget, och har antingen en polare som man kan lita fullkomligt förbehållslöst på, eller kan anställa någon vagt bekant tomte som man vet besitter kompetensen och som är någorlunda rakryggad.
Att driva företag ihop med någon där man drar ojämnt är ett oerhört bra recept på att bli oerhört arg på den andra personen. Lite som att gifta sig, fast med polare.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Enda undantaget är väl om man behöver en kompetens som man själv inte har i företaget, och har antingen en polare som man kan lita fullkomligt förbehållslöst på, eller kan anställa någon vagt bekant tomte som man vet besitter kompetensen och som är någorlunda rakryggad.
Att driva företag ihop med någon där man drar ojämnt är ett oerhört bra recept på att bli oerhört arg på den andra personen. Lite som att gifta sig, fast med polare.

Jag skulle hellre välja att köpa in den kompetensen av "polaren" de gånger man behöver den.

Även om man är kompisar innan så kommer det sannolikt förr eller senare dra snett, och det är inte som att gifta sig med polaren. Det är betydligt värre.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag skulle hellre välja att köpa in den kompetensen av "polaren" de gånger man behöver den.

Även om man är kompisar innan så kommer det sannolikt förr eller senare dra snett, och det är inte som att gifta sig med polaren. Det är betydligt värre.

Yes, mycket bättre att isf hyra in när det behövs om det inte är ett kontrinuerligt behov...
Men man bör helt klart undvika att starta bolag med polare. Och ännu mer släkt. För släkten är ett jävla pack som man blev fast med, medans polarna iaf sållas och väljs med någon form av måttstock. :crash
NAckdelen är väl att man inte blir av med släkten genom att starta företag med dem, bara blåst av dem. Polarna kan man ju faktiskt bli av med, utan att bli blåst.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Jag är förbannad på förlegade regler :mad:
Jag var på stadsbyggnadskontoret idag för inlämning av slutgiltig kontrollplan på sommarstugan och det var inga problem och det bör vara avslutat inom kort utan bakslag.
Men jag passade på att fråga om vårt bostadshus också då jag planerar att bygga ut det i etapper och jag vet att det är en del grannar som har fått avslag på det mesta.
Min tomt är "prickad" i stort sett överallt förutom där huset står och sedan 4-5 meter runt det. Prickat innebär byggförbud, där får ingen fastighet förekomma.
Men byggnadsinspektören sa att de kan frångå det till viss del så länge det inte blir konsekvenser för grannar eller trafik då vi bor på en hörntomt.
Jag vill bygga ut huset i vinkel med en byggnad på ca 90kvm till våra befintliga 90kvm men det blir svårt att fixa det enligt kartan.
Men jag kan ansöka om att en ny planritning för området utföres, en kostnad om ca 90 000:- som KAN delas på grannar om de också vill bygga men blir stoppade i dagsläget.
Och även om jag klarar utbyggnaden på nuvarande planritning på min tomt så kommer nästa grej; i vårt område får inga fastigheter överskrida 100kvm byggareal. Vi har källare på 90kvm också men det är ok då det inte är boarea som räknas. Så ok, jag kanske ska bygga en våning till på huset istället då? Nej, enplanshus med källare får endast finnas i området.
Suck... Han höll med om att det är tokigt att behöva följa en detaljplan från 1946 som inte har gjorts om sedan dess ALLS.

Det positiva är att jag får, enligt kartan, bygga mot grannen om jag vill men där vill jag bara ha ett dubbelgarage med övervåning, total byggareal ca 70kvm. Men det faller på totalarean då även garage räknas in där.

Så nu ser det mörkt ut att få till 250kvm byggareal, ca 380kvm total användningsareal.
Och räknar jag på det så kanske det är lika bra då det kommer kosta mig ca 1.6 miljoner att bygga det och då står jag fortfarande med hälften av det som ett gammalt hus i mitten av allt.

:mad:

Gick med
3 Apr 2011
Hoj
Skrot
Yes, mycket bättre att isf hyra in när det behövs om det inte är ett kontrinuerligt behov...
Men man bör helt klart undvika att starta bolag med polare. Och ännu mer släkt. För släkten är ett jävla pack som man blev fast med, medans polarna iaf sållas och väljs med någon form av måttstock. :crash
NAckdelen är väl att man inte blir av med släkten genom att starta företag med dem, bara blåst av dem. Polarna kan man ju faktiskt bli av med, utan att bli blåst.

Att bli blåst är ingen risk, det finns ingen jag litar på mer än min familj.
Men det finns heller ingen man lyckas ryka ihop med lika mycket och familjen lägger inte band på sig på samma sätt som man gör på en vanlig arbetsplats där alla försöker uppträda professionellt oavsett sinnesstämning.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Förbannad på mitt immunsystem.
Blir nästan aldrig sjuk, men dom gånger jag åker på influensan blir det ofta jobbigt och långvarigt.
Det var såklart vad som hände i november, efter att jag glömt vaccinera mej. Ganska risig i 5 dagar, och därefter ihållande slemhosta.
Förra veckan hade nästan all hosta försvunnit, men givetvis går jag och drar på mej en förkylning istället!

Nu har jag både riklig slemhosta OCH snorproppad näsa så illa att jag har svårt hålla ögonen öppna!
:sjuk :näsblod :mad:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Lagt helgen, och pengar som jag inte ville använda på det, på att fixa bromsarna på min bil. Så när vi är inne och hämtar sambons ena dotter och ska hem igen så fan tro att handbromsen låser sig på hennes bil. Inte lite lagom sådär så man kan köra hem och leva med att bromsen blir överhettad, nejdå, det är låst så jävla ordentligt att det på intet sätt kan rotera.
Hurra. Spendera några timmar till i mörker, kyla och snö med att skruva av ett bakhjul och ge mig på en bromsjävel till. Precis vad jag önskade mig såhär på söndagskvällen.

Plus taxipengarna för att komma hem var pengar vi inte hade över.

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
Glömde dra åt hallgivaren när jag micklade med oljetrycksgivaren (sitter pissigt på astra).
Fick köpa en 10as lednyckel (som är det enda verktyg jag har överflöd av) för 35:- på biltema och ligga och skruva på parkeringen i 65sekundmeter (minst) vind och -10c. :mad:

Slog dessutom i lilltåjävelen :4skrika

Tjita1

Guest
Jag skulle få massor gjort idag, istället klev jag inte ur sängen förren halv jävla två för att Karlstad jävla kommunhelvete drog igång klockan 7 i morse och dundrade och väsnades av helvete på gatan utanför, då hade jag sovit 5 timmar, ungefär hälften av vad jag hade planerat... MORR, helvete!:mad:

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Får inget besked från CSN när mina pengar kommer. Visar sig att lärarna på universitetet lagt kurser så att de ligger på två terminer, utan att det framgår i LADOK. Detta innebär att av de 33,5 HP (trots att det bara borde vara 30 HP) som jag läst så har bara 20 HP registrerats. Detta gäller alla i min klass, ingen jag har pratat med verkar förstå varför. Inte ens vår Programansvarige reder ut det. Sen får man svaret att en lärare har 3 veckor på sig att betygsätta en efter att kursen är slut. Det fungerar ju bra när man avslutar kursen sista dagen på terminen, dvs den 17 januari.

Om det inte är en dum miss i systemet som gör att det ser ut som det gör innebär det att samtliga i min klass kommer att få vänta till mitten av februari för att få några pengar. Då är dessutom frågan om vi kommer få pengarna för januari retroaktivt eller om de pengarna försvinner i regelverket.

Jävla pajasar!:huvet

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Får inget besked från CSN när mina pengar kommer. Visar sig att lärarna på universitetet lagt kurser så att de ligger på två terminer, utan att det framgår i LADOK. Detta innebär att av de 33,5 HP (trots att det bara borde vara 30 HP) som jag läst så har bara 20 HP registrerats. Detta gäller alla i min klass, ingen jag har pratat med verkar förstå varför. Inte ens vår Programansvarige reder ut det. Sen får man svaret att en lärare har 3 veckor på sig att betygsätta en efter att kursen är slut. Det fungerar ju bra när man avslutar kursen sista dagen på terminen, dvs den 17 januari.

Om det inte är en dum miss i systemet som gör att det ser ut som det gör innebär det att samtliga i min klass kommer att få vänta till mitten av februari för att få några pengar. Då är dessutom frågan om vi kommer få pengarna för januari retroaktivt eller om de pengarna försvinner i regelverket.

Jävla pajasar!:huvet

Ligg på och tjata som fan, få stämplade kopior på alla dokument du lämnar in så ordnar det sig nog. Jag hade stora besvär med CSN varje år jag pluggade, och sålänge du har dokumenterat att du borde ha fått det men att skolan sopat till det borde du kunna få ut pengarna retroaktivt, sålänge ansökningarna är inne och du har dokumenterat att CSN tagit emot dem. (En läxa jag lärde mig när CSN hela tiden skyllde på att de inte fått in några papper)...
CSN är en hoper sumprunkare som förtjänar att dö en långsam pestdöd.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
Ligg på och tjata som fan, få stämplade kopior på alla dokument du lämnar in så ordnar det sig nog. Jag hade stora besvär med CSN varje år jag pluggade, och sålänge du har dokumenterat att du borde ha fått det men att skolan sopat till det borde du kunna få ut pengarna retroaktivt, sålänge ansökningarna är inne och du har dokumenterat att CSN tagit emot dem. (En läxa jag lärde mig när CSN hela tiden skyllde på att de inte fått in några papper)...
CSN är en hoper sumprunkare som förtjänar att dö en långsam pestdöd.

Tackar för tipsen om att se till att ha bevis på inskickade dokument. Idag har det dock löst sig, pengarna kommer i morgon. Ingen vet riktigt hur men det är skit samma. Men man blir ju smått förbannad när de ansvariga lärarna utbrister " Men har vi inte haft koll på att den kursen sträcker sig över 2 terminer?"...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Tackar för tipsen om att se till att ha bevis på inskickade dokument. Idag har det dock löst sig, pengarna kommer i morgon. Ingen vet riktigt hur men det är skit samma. Men man blir ju smått förbannad när de ansvariga lärarna utbrister " Men har vi inte haft koll på att den kursen sträcker sig över 2 terminer?"...
:tummenupp
Håller tummarna för att det var enda gången under dina studier som du råkade ut för det svarta hålet som är CSN.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=9404397
Elev åt fläskkött – slogs av skolkamrater
En elev har misshandlats, hotats och trakasserats av några skolkamrater sedan han ätit fläskkött i skolmatsalen.

Pojken har tagit mycket illa vid sig av händelserna som pågått en längre tid. Enligt polisanmälan har hoten för vad eleven och hans familj ska utsättas successivt blivit allt grövre och med sexuella anspelningar. Med tanke på att samtliga inblandade är minderåriga har ärendet lämnats över till socialförvaltningen i Finspång. Eleven fick tandskador av misshandeln som kommer att åtgärdas av tandläkare, men han är fortfarande rädd för att gå till skolan.

Dels vad som hänt, och dels att inget straff utdelas, inga elever blir utkastade ut skolan..

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Its a crazy world out there kids.. är du svensk - ta livet av dig omedelbart. Typ.
Skulle du råka håna Allah, ajaj då är det kört.
Konstigt, alla muslimer jag känner är så jävla trevliga och normala. Och jag känner ändå rätt många.. Undrar hur många såna här dårar det går på en vettig rättrogen?

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Its a crazy world out there kids.. är du svensk - ta livet av dig omedelbart. Typ.
Skulle du råka håna Allah, ajaj då är det kört.
Konstigt, alla muslimer jag känner är så jävla trevliga och normala. Och jag känner ändå rätt många.. Undrar hur många såna här dårar det går på en vettig rättrogen?
Håller med har jobbat ihop med rätt många muslimer .Och man kunde lätt skoja med dem och kalla dem en massa och de gav igen med samma mynt

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år