Idag är jag förbannad därför att...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tror inte att det bara handlar om att tågen skulle klara mindre kyla idag, utan det verkar även vara andra policies numera. Var väl en del incidenter för ett antal år sedan som fick mycket uppmärksamhet, där folk satt fast i kalla tåg på otillgängliga ställen och det var mycket svårt att komma fram och evakuera. Så numera verkar man hellre ställa in vid kyla än att riskera sådana situationer igen.

Tillförlitligheten för den svenska järnvägen är ju inte direkt jättehög, så tågen får ju ändå stopp titt som tätt av alla andra orsaker än kyla.

Det kan nog vara så men då beror det alltså på att tågen saknar backupsystem för att kunna hålla värmen i tåget och vilket är vansinnigt för ett tåg som ska gå i norra Sverige på otillgängliga sträckor.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag pratade med en som hade åkt transibiriska järnvägen på sovjet tiden.
Dom hade kolkaminer i vagnarna som dom eldade i om tågen blev stående

Jag skulle vara glad med 6 timmars försening, till och med ett dygn, skulle kännas riktigt bra just nu om det jävla tågen bara skulle gå. För helvete man har ju kört snöskoter i -30 och visst är det kallt på skotern men tågen borde väl klara av normal kyla.


Inser att det hade varit billigt att köra fast med pickupen som tar litern milen mot att åka tåg och vara hemma från jobbet i minst tre dagar extra och jag är ju inte hemma ännu utan tidigast imorgon.

Du kommer inte hem i morgon heller om man tittar på väderrapporten.

Ja, om du inte flyger vill säga, för flygplanen som definitivt inte hanterar stopp under färd speciellt bra, dom går enligt tidtabellen, medans det är för farligt att köra tåg som kan stanna.

Visst skulle det vara surt om man blev sittandes länge utan att det kommer någon hjälp i ett tåg i skogen, men jag tar det över ett motorstopp på ett flygplan över samma skog...
Man blir IOFS inte sittandes så länge i flygplanet.

Felet är att man har börjat acceptera att skit inte fungerar under helt normla "extremförhållanden"
Hade järnvägen ansetts sammhällskritisk så hade det funnits fula diesellok i beredskap som hade kunnat åka ut och hämta dom italiensk designade plastloken som liksom svenska kyrkan lever på hoppet och tar kraften uppifrån.

Hade järnvägen ansetts samhällskritisk så hade vagnarna (åtminstonde några av dom) haft egna dieselvärmare som man hade kunnat starta
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Plus att det var nog lite mer jävlar amma förut, man våga göra saker som åka tåg då det var kallt, köra bil utan bälten och cykla utan cykelhjälm.

Är ju tveksamt om det går tåg imorgon heller eller på söndag. Jag funderar faktiskt på att köpa en bil, det vore nog vettigaste alternativt just nu även om det känns lite riskfyllt att veta att ma ska köra i runt -30 med en okänd bil. Svedas pluförsäkring har ju fri assistans så det är ju ett bättre alternativt än SJ som hävdar force majeure och ni får klara er själva.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Tågtrafiken har varit statlig alldeles för länge, det där med kundvård

Här är de -35 grader kallt, eller egentligen är det nog lite kallare för den termometern brukar alltid visa lite varmare. Antagligen pga värmen från huset och fönstret.

Men på min andra termometer som är placerade en bit från husväggen har kvicksilvret krupit ner under skalfönstret.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Plus att det var nog lite mer jävlar amma förut, man våga göra saker som åka tåg då det var kallt, köra bil utan bälten och cykla utan cykelhjälm.

Är ju tveksamt om det går tåg imorgon heller eller på söndag. Jag funderar faktiskt på att köpa en bil, det vore nog vettigaste alternativt just nu även om det känns lite riskfyllt att veta att ma ska köra i runt -30 med en okänd bil. Svedas pluförsäkring har ju fri assistans så det är ju ett bättre alternativt än SJ som hävdar force majeure och ni får klara er själva.

Haha, ja, det är illa då men hellre förlitar sig på en okänd skrotbil än på tåg/bussar...

Om du väljer den rutten, kolla glykolen innan du åker.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Vem ansvarar för tågen, är det tragikverket eller har dom bara hand spår och tågstationerna?
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Haha, ja, det är illa då men hellre förlitar sig på en okänd skrotbil än på tåg/bussar...

Om du väljer den rutten, kolla glykolen innan du åker.
Japp, en refraktometer på biltema kan nog vara en investering inför en sån resa. Är ju ett klassiskt Stockholmsyndrom att inte ha glykol då man kommer norrut.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Plus att det var nog lite mer jävlar amma förut, man våga göra saker som åka tåg då det var kallt, köra bil utan bälten och cykla utan cykelhjälm.

Är ju tveksamt om det går tåg imorgon heller eller på söndag. Jag funderar faktiskt på att köpa en bil, det vore nog vettigaste alternativt just nu även om det känns lite riskfyllt att veta att ma ska köra i runt -30 med en okänd bil. Svedas pluförsäkring har ju fri assistans så det är ju ett bättre alternativt än SJ som hävdar force majeure och ni får klara er själva.

Har du med dig varma kläder då så du kan vänta på bärgare? Jag skulle tro att dom har mer jobb än vanligt nu med diesel som vaxat igen bränslesystem.

Jag ids inte ens försöka starta bilen idag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har du med dig varma kläder då så du kan vänta på bärgare? Jag skulle tro att dom har mer jobb än vanligt nu med diesel som vaxat igen bränslesystem.

Jag ids inte ens försöka starta bilen idag.

Man får väl lite förlita sig på att någon med fungerande bil stannar och låter en sitta i värme tills bärgaren kommer, fast nuförtiden vete fan.

Dom som sitter fast på E22 har ju suttit ensamma i sina bilar och kört tankarna tom på tomgång istället för att packa in så många som möjligt i några bilar med dieselvärmare.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har du med dig varma kläder då så du kan vänta på bärgare? Jag skulle tro att dom har mer jobb än vanligt nu med diesel som vaxat igen bränslesystem.

Jag ids inte ens försöka starta bilen idag.
Japp har med mig varmakläder och även en grovt inskjuten bössa om jag blir hungrig?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Man får väl lite förlita sig på att någon med fungerande bil stannar och låter en sitta i värme tills bärgaren kommer, fast nuförtiden vete fan.

Dom som sitter fast på E22 har ju suttit ensamma i sina bilar och kört tankarna tom på tomgång istället för att packa in så många som möjligt i några bilar med dieselvärmare.

Zigenarna har väl gjort så att ingen längre vågar stanna när det står någon vid vägen.

Där nere behöver man väl knappt någon värme, jag sover i bilen med bara täcke och kudde ner till nollgradig yttertemperatur. Är det kallare än noll så tar jag sovsäcken.
Skulle jag suttit fast där på e22an skulle jag alltså krupit ner i sängen så skulle jag hålla värmen, sedan kokat kaffe på spritköket och sprättat upp lite nudlar eller någon konservburk på morgonen.
Det enda problemet är väl möjligen att jag inte alltid har gott om vatten i bilen särskilt vintertid.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Snön runt E22 skulle jag nog vänta i det längsta med att stoppa i mig.

Om man sitter fast för att det kommer massor med snö så lär ju den snön vara ny och ren, men visst det skadar inte att ha med sig vatten heller, det kostar ju inte så mycket att slänga in ett par flaskor eller en dunk i bilen inför en långresa heller.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Nä nu jäklar är det kallt på riktigt, tre flygplan som stått i Luleå över natten är försenade för att det är för kallt för att spola dom med avisningsvätska.

När kustbevakningens plan landade här i går kväll bad dom om att få stå på en plats med el....
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Kom ihåg att ha ett par värmeljus och tändstickor i bilen, ett ljus räcker för att få plusgrader i kupen ett par timmar.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kom ihåg att ha ett par värmeljus och tändstickor i bilen, ett ljus räcker för att få plusgrader i kupen ett par timmar.

Nja, möjligtvis om det ligger runt nollan.

Jag har någon sån där löjlig modern kupevärmare med 600/1200w och det blir knappt plusgrader i bilen av den på 2 timmar om det är riktigt kallt ute.
Då startar man IOFS med utkyld bil

Sonen fick tag på en gammal hederlig Kalix värmare med 1200+800w till sin folkabuss, har man säkring så man klarar det så är 2000W läget bra att ha när det är kallt ute

Det är bättre att bränna 2000W i en timme än 1200W i två (plus blockvärmare såklart)
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top