Invandrare/Utlänningar

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Jo jag menade att du tog brå:s siffror om ökad brottsbenägenhet bokstavligt och drog parallelen att 2.5 ggr ökad risk för att vara misstänkt för brott innebär att invandrare är dömda för 2.5ggr fler brott än Svensken. Det är fel. Dessutom skrev du kort och gott att invandrare begår 300% mer brott än Svensken vilket är ännu mer fel.
På vilket sätt är det fel om man antar att antalet misstänkta invandrare verkligen döms till brott i samma utsträckning som antalet misstänkta svenskar?
 

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Därför att vetenskapen inte håller med!

Jaha så för att DU inte håller med så håller inte vetenskapen med?

Då ska jag ge dig lite vetenskap här som garanterat håller med min åsikt:

1. Finns det problem med mer invandring än vad ett land klarar av? Ja.

2. Finns det problem med invandring överhuvudtaget? Ja.

3. Har brottsligheten i Sverige ökat iom invandring? Ja.

4. Är risken att bli offer för brottslighet större i invandrartäta regioner? Ja.

5. Ökar stödet för politiska partier som är emot invandring? Ja.

6. Hymlar regeringen med de negativa resultaten av invandring? Ja.

Bara för att ta några direkt ur luften. Jag kan nog ta fram fler.
 

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Nej i syfte att visa att jag kan välja vilken statistik jag vill använda i mitt argumenterande, eller att jag kan beställa statistik, vetenskap eller vilken undersökning som helst utifrån förspecade ritklinjer. MINA riktlinjer. Och således få fram ett resultat som jag vill ha.

Det där är en av de mest spridda vanföreställningarna som finns tror jag. God vetenskap är inte vinklad efter några riktlinjer, ingen seriös forskare ger dig en vetenskaplig rapport vars utfall du redan har bestämt eftersom det går stick i stäv med god forskningspraxis. Du säger dig vara bekant med den vetenskapliga metoden så jag utgår ifrån att du känner till detta.
 

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Mille
Eftersom du skriver att dom som bor utanför ett problem område har en som de anser mer korrekt och mer negativ bild än de som bor i området etc etc.
Du och några till ser inga problem men jag som inte bor i något område med problem gör det, med ditt uttalande så borde du bo där.
Dessutom så undrar jag hur du ena sekunden inte tycker det finns några problem för att i nästa börja skriva om problem områden.
Kan du inte skriva här vad som är ett problem område,, och varför det är det.
Konstigt nog så fick jag ingen kommentar eller statistik på resten av mitt förra inlägg i den här "debatten" men de va ju väntat för det va verklighet som har drabbat närstående till mig.
Ingen vetenskapsman, statistikjägare eller pappersvändare kan få de ogjort, så självklart så är man svarslös så är det lättare att blunda..

Ok, jag ska vara VÄLDIGT tydlig nu!
Jag skrev att det finns forskning som har visat att de som ej bor i ett s.k. problemområde oftast har en mer negativ bild än de som bor inom sagda område. Jag vet att man har gjort studier bl.a på Harlem i USA, om jag antydde att jag inte orkade lägga mer tid på att hitta referensen. Så du kan ju hävda att det bara är "hitte-på" om du vill elelr så kan du skaffa boken Crminological theory av Lilly, Cullen och Ball och själv leta upp den. Så kul är det inte att leta igenom en så tråkig bok!
Men vad en sådan rapport överhuvudtaget kan ha att göra med var jag bor fattar jag inte alls.
Jag har mig veterligt aldrig påstått att det inte finns problemområden, eller problem, bara att de tolkas olika från de som bor i morådena och de som inte bor där. Jag tror faktiskt att de flesta på Rosengården klarar av att ta sig till affären varje dag utan att bli rånade, misshanldade ller våldtagna. Jag tror t.o.m. att det finns en hel del där som trivs och som jobbar för att förbättra situationen. Ok, inte lika effektivt som att skiva inlägg på SH , men i all fall...

Att du inte har fått kommentarer på dina inlägg kan du ju tolka som du vill men eftersom du antagligen bara hade känt dig påhoppad och missförstådd ska du nog vara glad för det.

Beklagar att dina vänner har blivit påhoppade men det har fortfarande ingen relevans för debatten. Ingen ifrågasätter att det förekommer våld i samhället.
 

Dark_Messenger

Guest
Tänkvärt för dig och alla andra:
Det är verkligen ingen som inte håller med om det där.

Nja var inte för säker. ;)

@Stuff: Jag vet inte om vi missförstår varandra här nu men brå:s rapport visar på överrisken för invandrare att bli misstänkta för brott, det handlar inte om begågna brott per definition. Väldigt enkelt uttryckt kan man säga att invandrare är "överrepresenterade" i brås statistik men långt ifrån de siffror du vill göra gällande. Går du igenom rapporten noggrant så kommer du se att beroende på hur man räknar och med vilka variabler så ändras siffrorna dramatiskt. Nedåt kanske man ska förtydliga. En annan faktor som har avgörande inverkan på resultatet är hur man definierar invandrare.
 
Last edited:

Dreggel

Alltid politiskt inkorrekt
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Bromma
Hoj
Suzuki GSXR750 1993/95, Suzuki GSXR1000 K6
Det där är en av de mest spridda vanföreställningarna som finns tror jag. God vetenskap är inte vinklad efter några riktlinjer, ingen seriös forskare ger dig en vetenskaplig rapport vars utfall du redan har bestämt eftersom det går stick i stäv med god forskningspraxis. Du säger dig vara bekant med den vetenskapliga metoden så jag utgår ifrån att du känner till detta.

Nej det finns inga hackare i världen heller för ingen seriös IT-tekniker skulle göra nånting sånt för det är jEtTeduMt! :näsblod

Och det finns inga läkare som extraknegar åt försäkringsbolag och ger uppdragsspecifika bedömningar heller, för det strider ju mot läkaretiken, och då är dom ju jEtEduMma! :näsblod
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Ok, jag ska vara VÄLDIGT tydlig nu!
Jag skrev att det finns forskning som har visat att de som ej bor i ett s.k. problemområde oftast har en mer negativ bild än de som bor inom sagda område. Jag vet att man har gjort studier bl.a på Harlem i USA, om jag antydde att jag inte orkade lägga mer tid på att hitta referensen. Så du kan ju hävda att det bara är "hitte-på" om du vill elelr så kan du skaffa boken Crminological theory av Lilly, Cullen och Ball och själv leta upp den. Så kul är det inte att leta igenom en så tråkig bok!
Men vad en sådan rapport överhuvudtaget kan ha att göra med var jag bor fattar jag inte alls.
Jag har mig veterligt aldrig påstått att det inte finns problemområden, eller problem, bara att de tolkas olika från de som bor i morådena och de som inte bor där. Jag tror faktiskt att de flesta på Rosengården klarar av att ta sig till affären varje dag utan att bli rånade, misshanldade ller våldtagna. Jag tror t.o.m. att det finns en hel del där som trivs och som jobbar för att förbättra situationen. Ok, inte lika effektivt som att skiva inlägg på SH , men i all fall...

Att du inte har fått kommentarer på dina inlägg kan du ju tolka som du vill men eftersom du antagligen bara hade känt dig påhoppad och missförstådd ska du nog vara glad för det.

Beklagar att dina vänner har blivit påhoppade men det har fortfarande ingen relevans för debatten. Ingen ifrågasätter att det förekommer våld i samhället.

Det är väl din argumentation, dom som bor i ett problem område har ju självklart betydligt bättre åsikter än vi som inte bor där, just därför tog jag förgivet att du och ett antal till här på SH har bosatt er där, jag menar att ni tror er veta allt och alla vi andra har ju fel.
Dags för er att kliva ner från piedestalen som ni klättrat upp på.

Kul att du tar upp Rosengård som ett problem område, själv har jag aldrig varit där men jag tror oxå att det finns folk som trivs där.
Men frågan kvarstår VARFÖR kallar du det ett problem område?
Ska klargöra en sak en gång till: Min personliga åsikt
Se till att ta hand om och integrera alla invandrare som redan är här, om vi lyckas med det så tror och hoppas jag att vi blir av med en hel del problem från båda sidor.
Tyvärr så har vi inte kapacitet att göra det samtidigt som det väller in folk över våra gränser.
Om en betydligt större andel nysvenskar vore integrerade i samhället så skulle det nog vara mkt lättare för dom som kommer efteråt att bli det oxå.
Då skulle vi kunna ha ett mångkulturellt samhälle som fungerade, vilket alla skulle tjäna på,, tror jag.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Nej i syfte att visa att jag kan välja vilken statistik jag vill använda i mitt argumenterande, eller att jag kan beställa statistik, vetenskap eller vilken undersökning som helst utifrån förspecade ritklinjer. MINA riktlinjer. Och således få fram ett resultat som jag vill ha.


Det kan du. Och du, och dina resultat, kommer att bli bemötta med den respekt ni förtjänar.

...

Det som är mest intressant dock är att denna brottslighet är kulturellt betingad. Invandrarnas överrepresentation kan således inte förklaras utifrån socioekonomisk status.

Läs gärna Mauricio Rojas debattartikel i ämnet
Eller varför inte rapporten i sin helhet


:rofl


Roja skrev sitt inlägg innan rapporten blev publicerad. Såväl nassar som ett flertal skribenter på SH blev överlyckliga.
Han hade dock inte något på fötterna när det väl kom till kritan, och både han och de nyss så lyckliga skribenterna på SH blev slaktade i debatten.
 
Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Det finns tydliga kulturella skillnader mellan olika befolkningsgrupper kopplat till deras ursprung.
Som;

Dödsstraff, gärna med hjälp av stenar eller annat segdraget.
Stympning av kön och andra delar, för att "religionen" så kräva.
Månggifte.
Deras egna (ned)värderingar av kvinnor, djur, oliktänkande.
Att avfyra sin privata AK47:a i luften vid tillställningar som bröllop, födelsedagar,
grillkväll eller soluppgång.
Ha djuret avlivat utan bedövning genom förblödning, ståendes i ett visst väderstreck.
Hrm, ja ni fattar, det finns mängder av saker som gör att det blir, missförstå mig rätt, "jävligt svårt" att co-operera i det vardagliga livet i vårt avlånga land.

För Ali al Fatwah är det fullständigt normalt att spöa skiten ur kärringen när soppan inte var tillräckligt kryddad. Han hamnar i registret och upplever svensken som en jävla fjolla. Konflikter är ett faktum.
Frihet under ansvar, javisst. Men vissa GRUNDLÄGGANDE saker i olika kulturer är inte förenligt med den nordiska. Således blir det i de fallen, mest skit. Och
BRÅ:s "statistik" växer, självfallet.

Det finns på inget sätt något som helst sätt att komma runt detta, i vårt fria samhälle. Så kommer det förbli tills dess grundlagen ändras. Rätt eller fel.

Men frågan kvarstår VARFÖR kallar du det ett problem område?
För min del tycker jag det är jEtTedUmMt att man ska behöva bevaka utryckningsfordon. Det ser iaf jag som ett problem. Framförallt med tanke på de begränsade resurser vårt rättsväsende har.

Se till att ta hand om och integrera alla invandrare som redan är här, om vi lyckas med det så tror och hoppas jag att vi blir av med en hel del problem från båda sidor.

Integrera, integrera... Måste vara ett modeord, ungefär som "process".
Hrm, som det heter man kan leda en häst till vattnet men...

Om det däremot är ett förbannat krav för ditt uppehälle, blir saken säkert en annan. Det grundläggande är språkutbildning. Om vi alla verkligen förstår varann är det klart mindre risk för handgemäng (a.k.a "Världsspråket")
 
Last edited:

Halogen

Apajävel!
Gick med
7 May 2005
Ort
Mölndal änna.
Hoj
En ensam 1L pastaräser + 5,7L gjutjärn
Nej det finns inga hackare i världen heller för ingen seriös IT-tekniker skulle göra nånting sånt för det är jEtTeduMt! :näsblod

Och det finns inga läkare som extraknegar åt försäkringsbolag och ger uppdragsspecifika bedömningar heller, för det strider ju mot läkaretiken, och då är dom ju jEtEduMma! :näsblod

...vilket för mig tillbaka till den ursprungliga frågan: Är du, ärligt talat, bekant med den vetenskapliga metoden? Av ovan att döma är jag tveksam. Det är ok att svara nej här, du behöver inte tramsa runt nåt mer för min skull. Det tillför verkligen ingenting.
 

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
En tråkig men praktisk
Roja skrev sitt inlägg innan rapporten blev publicerad. Såväl nassar som ett flertal skribenter på SH blev överlyckliga.
Han hade dock inte något på fötterna när det väl kom till kritan, och både han och de nyss så lyckliga skribenterna på SH blev slaktade i debatten.
:rofl

t-rex skrev sitt inlägg innan han läste det inlägg han besvarade. Han hade dock inte något på fötterna när det väl kom till kritan, och blev tilldelad trådens foliehatt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag skrev att det finns forskning som har visat att de som ej bor i ett s.k. problemområde oftast har en mer negativ bild än de som bor inom sagda område.

Det tror jag säkert att det gör, och det stämmer säkert också. T.ex. är jag övertygfad om att man trivs med att bo i Rosengård, annars skulle man ju flytta.
Men, det verkar ju också vara så att ju närmre ett sådant område man bor - desto sämre tycker man det är. Vi kan väl hålla för troligt att det är Malmöbor som sett till att SD kommit in i Kommunfullmäktige där? Samma sak i alla andra invandrartäta kommuner (kommuner, inte områden) som de fått mandat i?

Vad säger det oss då? Jag gissar att det säger att östermalmare i Stockholm har annat att tänka på när de röstar, men södertäljebor tycker det är viktigt. Att de som just bor i Ronna är nöjda tror jag säkert.

Det är ju itne direkt så man behöver slå upp huruvida SD fick mandat i Kiruna, något förenklat kan man säga att desto fler invandrare en kommun har - desto fler röster får invandringskritiska partier. Det måste ju betyda att antingen gillar inte svenska karaktären på de kommunerna i den specifika frågan eller att någon begått tiedernas roligaste practical joke och lurat alla invandrare att rösta på SD.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
... eller att någon begått tiedernas roligaste practical joke och lurat alla invandrare att rösta på SD.

Finns ju defacto de invandrare som röstar på SD, orsak oklar. Om de är så kallt beräknande att "inga fler in = mer till mig" är väl en något tvivelaktig tanke, men klart intressant ur ett rent analytiskt perspektiv :D
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
:rofl

t-rex skrev sitt inlägg innan han läste det inlägg han besvarade. Han hade dock inte något på fötterna när det väl kom till kritan, och blev tilldelad trådens foliehatt.

Skillnaden på ditt och mitt inlägg är att jag har rätt och du... tja, hittade på/ljög/var dåligt påläst. Festligt med foliehatt dock!
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du har ingen susning om vad begreppet "vetenskaplighet" innebär och vad som skulle hända de forskare som helt ignorerade vikten av "god vetenskaplighet"...

Men om huvuddelen av ens erfarenhet av "statistik" kommer från SD:s propaganda samt Info14 och Flashback antar jag att man heller inte är särskillt nyfiken på vilka krav som ställs på forskare och forskargrupper som publicerar den typ av rapport som Brå publicerade.

[YOUTUBE-ID]pQ0HFU8JYLw[/YOUTUBE-ID]
 

brollan.sthlm

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Ort
söder om söder
Hoj
gsx 1195 rw
Det finns tydliga kulturella skillnader mellan olika befolkningsgrupper kopplat till deras ursprung.
Som;

Dödsstraff, gärna med hjälp av stenar eller annat segdraget.
Stympning av kön och andra delar, för att "religionen" så kräva.
Månggifte.
Deras egna (ned)värderingar av kvinnor, djur, oliktänkande.
Att avfyra sin privata AK47:a i luften vid tillställningar som bröllop, födelsedagar,
grillkväll eller soluppgång.
Ha djuret avlivat utan bedövning genom förblödning, ståendes i ett visst väderstreck.
Hrm, ja ni fattar, det finns mängder av saker som gör att det blir, missförstå mig rätt, "jävligt svårt" att co-operera i det vardagliga livet i vårt avlånga land.

För Ali al Fatwah är det fullständigt normalt att spöa skiten ur kärringen när soppan inte var tillräckligt kryddad. Han hamnar i registret och upplever svensken som en jävla fjolla. Konflikter är ett faktum.
Frihet under ansvar, javisst. Men vissa GRUNDLÄGGANDE saker i olika kulturer är inte förenligt med den nordiska. Således blir det i de fallen, mest skit. Och
BRÅ:s "statistik" växer, självfallet.

Det finns på inget sätt något som helst sätt att komma runt detta, i vårt fria samhälle. Så kommer det förbli tills dess grundlagen ändras. Rätt eller fel.


För min del tycker jag det är jEtTedUmMt att man ska behöva bevaka utryckningsfordon. Det ser iaf jag som ett problem. Framförallt med tanke på de begränsade resurser vårt rättsväsende har.



Integrera, integrera... Måste vara ett modeord, ungefär som "process".
Hrm, som det heter man kan leda en häst till vattnet men...

Om det däremot är ett förbannat krav för ditt uppehälle, blir saken säkert en annan. Det grundläggande är språkutbildning. Om vi alla verkligen förstår varann är det klart mindre risk för handgemäng (a.k.a "Världsspråket")

Jag håller fullständigt med dig och det skulle du vetat om du läst mina tidigare inlägg.
Det du svarade på va direkt riktat åt Bonny.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top