Irrationaliteten i aktiemarknaden

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
10,4% i snitt är väl inte bara tur i ett år. ????✨
Vad har du för innehav i ppm?
2000-2018 hade jag 100% AP7 och sedan dess 100% Black Rock world technology A2.
Tänkte redan från början att ska man slå AP7 så blir det till att köra högrisk och 2018 hade jag äntligen ett så pass bra sparande utanför PPM att jag var villig att öka risken nog för att det skulle kännas värt det.

Ganska tråkigt men jag roas inte av att försöka optimera PPM på kortare sikt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag ligger strax över 7%, mycket för att jag under många år hade placerat i räntebärande och därefter mer eller mindre glömt bort eller förträngt ppm.
Men ickevalet ap7 ligger väl bortåt 15% per år i snitt pga belåningen så majoriteten av oss som petar runt blir slagna av soffliggarna.
Ap7 var väl länge stängt för oss som en gång varit utanför?

Jag har 45% ap7 nu, övrigt fördelat 10-15%:

Bifogat

• 1000040667.jpg
    1000040667.jpg
    131 KB · Visningar: 11

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Bifogat

• 1000040724.jpg
    1000040724.jpg
    621.5 KB · Visningar: 17
  • 1000040719.jpg
    1000040719.jpg
    585.1 KB · Visningar: 17
  • 1000040717.jpg
    1000040717.jpg
    734.3 KB · Visningar: 17
  • 1000040725.jpg
    1000040725.jpg
    529 KB · Visningar: 16
  • 1000040723.jpg
    1000040723.jpg
    683.2 KB · Visningar: 16
  • 1000040718.jpg
    1000040718.jpg
    612.1 KB · Visningar: 16
  • 1000040720.jpg
    1000040720.jpg
    613.3 KB · Visningar: 12
  • 1000040722.jpg
    1000040722.jpg
    637.9 KB · Visningar: 10
  • 1000040721.jpg
    1000040721.jpg
    621.1 KB · Visningar: 12

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är det dags att lyfta den här tråden?

Lite tankar om hur jag tycker man bör tolka media.

När experterna säger "Sitt still i båten" brukar det vara mer säljläge än köpläge.

Har man likvider så kan man kanske köpa lite smått men man ska nog spara större delen av krutet till fyndköp på eventuellt lägre nivåer.

Inte förrän mediaexperterna börjar skriva råd om hur man räddar sina börspengar så ska man börja fundera på att gå all in.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

När experterna säger "Sitt still i båten" brukar det vara mer säljläge än köpläge.

Har man likvider så kan man kanske köpa lite smått men man ska nog spara större delen av krutet till fyndköp på eventuellt lägre nivåer.

Inte förrän mediaexperterna börjar skriva råd om hur man räddar sina börspengar så ska man börja fundera på att gå all in.
En bank jag använder har relativt nyligen infört tips från "analytiker" i deras app.

Hittills så har deras köp/sälj rekommendationer varit fel (kostsamma) hyfsat nära 100% av fallen. (Dvs, alla fall som jag har följt, jag har ju inte stenkollat hela marknaden)

Nu är detta inte mer än några månader, men ändå.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka

Rör fan inte nått , sitt dödstilla i båten nu.

Fan en av mina utrikiska papir gick upp %20 i stormen som började förra veckan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Man får bestämma sig för kommande tioårsperiod och sedan kör man den, håller man på och går in och ut tror jag man blir fattigare. Det kommer alltid komma nedgångar men över tid ökar börsen i värde, vill man vara med eller inte, det är enda frågan för mig. Psykologiskt vill man så klart rädda det man kan men då är det bra med lång erfarenhet av att investera pengar i aktier och aktiefonder. Detta är inget nytt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Som de som kan säger: Time in the market beats timing the market.
Tror jag tappade 6% idag, så ligger fortfarande plus för året med god marginal. Om något är det väl snart dags att pytsa in mer pengar när det är bra priser på allt. Har ju överlag varit lite överpris på många värdepapper.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Sitta still i båten sålänge man har en investerings/placeringsplan med horisont över ett år, men jag som står redo att köpa nytt boende har inte det tålamodet i nuläget 😩

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sitta still i båten sålänge man har en investerings/placeringsplan med horisont över ett år, men jag som står redo att köpa nytt boende har inte det tålamodet i nuläget 😩
Du har investerat pengar på en överhettad i börs som du behöver snart? Jag ska inte sparka in en öppen dörr då men ger dig följande tips:

Bestäm dig för en strategi som skall hålla kommande tio år och gör det gärna nu när börsen skakar. Skriv ner den och följ den.

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Jag lägger undan och har lång horisont ca10 framöver då tänkte jag börja plocka av kapitalet och vara ledig kanske halva året.
Så när det skakar som nu så brukar jag inte logga in och kolla på någon månad bara för att inte se nedgången. I långa loppet så har jag gjort mycket pengar och innan de senaste veckorna låg det över 20% plus detta året.

För några år sedan när det rasande vid pandemin så vet jag en äldre man som fick panik och sålde av allt och la pengarna på ett konto för att gå in på börsen "när botten är nådd" istället för att haft is i magen och haft det kvar så satt han med ungefär 2 miljoner på banken istället för ca7-8 om bara låtit det vara då det hämta sig så fort efter.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Fed kommer förmodligen droppa räntan 2 eller 3 gånger och kanske med dubbla sänkningar i två av fallen.Det kan bli ett extrainsatt räntemöte.,därav 3 i år

Blir nog bra börshumör efter fedpivot iaf 1-2 år

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Du har investerat pengar på en överhettad i börs som du behöver snart? Jag ska inte sparka in en öppen dörr då men ger dig följande tips:

Bestäm dig för en strategi som skall hålla kommande tio år och gör det gärna nu när börsen skakar. Skriv ner den och följ den.
- Nja mina placeringar har i majoritet några år på nacken med små strategiska justeringar då och då under åren. Det som händer nu är en nagel i ögat pga att jag står i beredskap att köpa fastighet, och då är ett ras av den här magnituden skapligt ovälkommet.
Jag behöver inte klä mig i kartonger, men några procent upp istället för ned kunde ha ändrat vissa förutsättningar i tänkta projekt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
- Nja mina placeringar har i majoritet några år på nacken med små strategiska justeringar då och då under åren. Det som händer nu är en nagel i ögat pga att jag står i beredskap att köpa fastighet, och då är ett ras av den här magnituden skapligt ovälkommet.
Jag behöver inte klä mig i kartonger, men några procent upp istället för ned kunde ha ändrat vissa förutsättningar i tänkta projekt.
Yes fattar.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Fed kommer förmodligen droppa räntan 2 eller 3 gånger och kanske med dubbla sänkningar i två av fallen.Det kan bli ett extrainsatt räntemöte.,därav 3 i år

Blir nog bra börshumör efter fedpivot iaf 1-2 år

Problemet är att alla redan förväntar sig de där sänkningarna så det kan lika gärna resultera i "sell on the news" eftersom alla redan handlat på förväntningarna.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka