Körkort 2006

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
tänkte köra upp förra året men fink reda på att det inte fanns några tider efter min 18 årsdag, surt sa räven, har teorin sen det lätta iaf.
Lycka till alla därute :tummenupp
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
I med höger fot, växla ner.

Vid start i backe håller man sedan hojen med frambromsen, växlar upp, byter fot i marken, håller hojen med bakbromsen och så iväg.

Detta enligt boken. Sedan kan det ju vara motiverat att byta fot i backen även om man skall vänster ut från en utfart och så vidare.

Det viktiga är inte (skall inte vara) att följa en viss procedur, utan att man gör det som är lämpligast för den situation man befinner sig i och framförallt att man har full kontroll på vad man håller på med... eller i alla fall att man får det att se ut som om man har full kontroll. ;)

Är det så att det lämpligaste är att kliva av hojen, måla arslet pistagegrönt och köra vidare sittande bakfram så skall du i princip få godkänt när du gör just detta - oavsett om det står skrivet någonstans eller inte.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Uppkörning på annan ort...

Svenssson skrev:
Någon som vet om man kan köra upp på VV i "grannkommunen"?.....
Du får köra upp i vilken kommun Du vill i hela landet :) Lycka till!
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
bad santa skrev:
hoppas på mitten av sommaren :tummenupp

kommer också ta det då tror jag, kommer inte ha ekonomi för att ta det tidigare. måste ju ta bilkortet å köpa all utrustning å kötta på alla studenskivor först å åka bräda såklart :D

men sen blire tuta å köra! Förhoppningsvis mer köra :)
ska ha gjort teorin innan snön hunnit försvinna hade jag tänkt iaf.

Vad tror ni om stuntträning på galoppfältets parkering i täby? :yoparty

Micke_Nilsson skrev:
Jag är i samma sitts som dej bara ayy jag redan fixat teorin...men den va lätt så det är lugnt.
Sen klr jag en intensiv direkt när snön släppt ( redan bokat), jag tycker att en intensiv är det enda rätta så det är ett tips...

vad går det på då?
skulle nog va bra för mig tror jag!

vh

The_Plumber skrev:
Jo det är ganska viktigt eftersom du hela tiden måste bromsa när du står stilla och då ska du ha foten på bromsen så mycket som möjligt. En del blir faktiskt kuggade bara för att de sätter ner högerfoten hela tiden.

hur lägger man då i ettan? redan från början? eller är det tänkt att man ska hålla ballansen då man ska starta? :va

Alicia skrev:
Seriöst?? Det var inte något min trafiklärare sa till mig, du har fortfarande frambromsen, har dom glömt bort den eller?

word!
 

Magz

Realist, javisst!
Gick med
13 Feb 2005
Ort
Sthlm
Hoj
snart =)
:hej Jag ska också köra upp för A nu i vår/sommar. Har teorin sedan A1 så jusst nu väntar jag bara på att snön ska smälta så man kan ta några lektioner på körskolan för att testa en "stor" hoj och lära sig den nya manöverbanan. Sedan kör jag ett par rundor med farsan runt/i stan för övnings skull. Jag hoppas kunna köra upp inte så långt efter att jag fyller år (början på maj). 900mil i ryggen efter förra sommaren hoppas jag har gjort sitt :)

Har velat skriva i körkortstråden ända sedan jag såg körkort 05 när jag blev medlem här.. ÄNTLIGEN! :D

Alicia skrev:
Seriöst?? Det var inte något min trafiklärare sa till mig, du har fortfarande frambromsen, har dom glömt bort den eller?

Det där om fotbromsen och att högerfoten jämt skuller vara på är något som min lärare valsat om under hela tiden jag tog lektioner (A1-kortet) så det är nog olika från lärare till lärare :tomten

ft skrev:
Är det så att det lämpligaste är att kliva av hojen, måla arslet pistagegrönt och köra vidare sittande bakfram så skall du i princip få godkänt när du gör just detta - oavsett om det står skrivet någonstans eller inte.


håller med detta till fullo även om det var lite speciellt skrivet (ang. Stephen Lynch - Special)
 

hamre

Movex i hate
Gick med
9 Nov 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Håller på med kortet
Oan skrev:
Men någon som vet, är det samma teori till mc som till bil? isf borde de väll räcka om jag skriver teorin en stund efter jag fyllt år så jag sedan kan använda den när jag ska ta bilkörkortet? :confused:

(Man kan väll skriva bil teori 2 år innan man tar uppkörning för bil?)

Teoriprovet är giltigt i 1 år från skrivningsdatumet. Så 2 år är lite för länge att vänta. :)
 

homer_s

Ny medlem
Gick med
2 Aug 2005
Ort
gällivare
Hoj
r1
mitt tips (teorin) yt inlärning det finns inget mvg.
Kör i stället mycket å träna på korn banorna det var det svåraste tycker jag iaf. Tog kortet i höstas det tog ca 1 månad sen jag fick lämpen så hadde jag kortet
Ett tips om du kan kör upp på en mindre ort som du helst känne till är ganska bra hjälper det är ju lättare om man vet var man ska när man är i trafiken
lycka till med kortet =)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Magz skrev:
Det där om fotbromsen och att högerfoten jämt skuller vara på är något som min lärare valsat om under hela tiden jag tog lektioner (A1-kortet) så det är nog olika från lärare till lärare :tomten

)

Men kan någon förklara varför??
Om det endast handlar om att man ska kunna bromsa när som helst så är det bara skitsnack då du fortfarande har en frambroms. Det enda dom sa till mig var att i låga farter är det oftast bättre att använda fotbromsen då inbromsningarna brukar bli mjukare men själv tycker jag att det går lika bra att använda frambromsen.
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Alicia skrev:
Men kan någon förklara varför??
Om det endast handlar om att man ska kunna bromsa när som helst så är det bara skitsnack då du fortfarande har en frambroms. Det enda dom sa till mig var att i låga farter är det oftast bättre att använda fotbromsen då inbromsningarna brukar bli mjukare men själv tycker jag att det går lika bra att använda frambromsen.

Du behöver hantera gasreglaget med högerhanden, varför du skall släppa frambromsen och istället hålla cykeln med fotbromsen. Detta då du blir stående i uppförslut. I övrigt har du högerfoten i backen om du kör enligt boken.

Visst går det att sköta både gas och frambroms samtidigt, men det är lite av ett finlir och betydligt lättare att tabba till än om man löser det med bakbromsen. Inget att göra på en uppkörning m a o, och något att försöka undvika även i övrigt - framförallt för ovana förare.

Mvh,
/Fredrik
 

Argyle

ingen
Gick med
18 Nov 2005
Ort
Cambridge, New Zealand
Hoj
ingen, helt jävla värdelöst
Altså teorin är as enkel. Det är som på B kortet fast en mc på bilden. Man behöver knappt plugga på skiten, sen får man ha 12fel så det är chill.

Uppkörning är däremot ett helvete. Först är det två st banor man skall köra, en krypkörning och en höghastighets bana. Krypkörningen är att köra mellan 4 koner och sen i slutet göra en vänding med fullt utslag altså en garagevändning sen tillbaks i serpentin banan.

Andra biten är en höghastighets bana, man kör i 50kmh väjer för ett hinder, sen så kör man serpentin mellan en massa koner, tillbaks sen igen i 50kmh serpentin sen bromsar man där framme.

Tredje steget är bromsa i 70kmh sen 90kmh

Sen är det då köra i trafiken..

Uppkörning för MC är jävligt svår, ungefär 50% kuggar varje gång
 

Briljanto

Yamaha - Touching Your Heart
Gick med
26 Oct 2005
Ort
Härnösand (eg. skåning)
Hoj
*Såld...
Vänsterfot?

The_Plumber skrev:
Jo det är ganska viktigt eftersom du hela tiden måste bromsa när du står stilla och då ska du ha foten på bromsen så mycket som möjligt. En del blir faktiskt kuggade bara för att de sätter ner högerfoten hela tiden.


Är ni helt galna? klart som fan det är högerfoten som ska vara i marken, om nu nån fot ska det. Vänster dojjan växlar du med, så den kan du ju inte ta bort, högerfoten sköter som bekant bromsen, men du har ju en broms fram också.

Mvh Mattias
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Argyle skrev:
Uppkörning för MC är jävligt svår, ungefär 50% kuggar varje gång

Jävligt svår? Nej... men kräver en hel del träning. Vilket väl var meningen också.

Synd att man inte får bygga lite erfarenhet innan uppkörningen. Idag, ett år senare, hade jag inte oroat mig för uppkörningen men inte sjutton var jag säker på hur det skulle gå innan!
 

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Chail
Hoj
R6-06 till salu edition
Skit i körskolan om ni har möjlighet till privat övningskörning. Trafikskolan vill bara göra er fattiga. Har ni B-kort så är det i stort ingen skillnad på hur man ska köra. Ja hade bara kört moppe inan ja tog mitt A-kort och de gick ju bra pga att jag hade B-kort och visste hur man kör i trafiken. Teorin e inte heller svår om man har B-kort. Kanske är 5 frågor som rör MC.

Ut och kör o plugga lite ur eran gamla B-körkortsbok är mitt tips.

Slutsumman för A-kortet ca 3000skr
 

MoYa

Made In Chile
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Kinna
Hoj
CBR 954 -02 :)
Teori Program

Dessa två program använde jag mig av när jag tog korten nu i höstas bara att tanka Teori Program

Hoppas ni få nytta av dom :tummenupp :)
 
Last edited:

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XR
Tänkte höra för oss som tänker köra upp privat var som är bäst att köra upp. Vägverket lägger upp statistik på sin hemsida men den säger inget om privatisterna.
Vad jag har hört ska Malmökontoret vara jävliga mot privatister. Jag blev kuggad för en riktig skitgrej första gången jag körde upp med bil av dem.
Det jag vill få fram är att om det är svårt att bli godkänd som privatist på ett ställe och lättare på grannstället kan det ju vara värt den resan. Så fram med alla rykten nu :nicka
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
ft skrev:
Du behöver hantera gasreglaget med högerhanden, varför du skall släppa frambromsen och istället hålla cykeln med fotbromsen. Detta då du blir stående i uppförslut. I övrigt har du högerfoten i backen om du kör enligt boken.

Visst går det att sköta både gas och frambroms samtidigt, men det är lite av ett finlir och betydligt lättare att tabba till än om man löser det med bakbromsen. Inget att göra på en uppkörning m a o, och något att försöka undvika även i övrigt - framförallt för ovana förare.

Mvh,
/Fredrik

I uppförslut förstår jag anledningen, men vissa säger att dom har fått det påpekat att dom ska göra det hela tiden, det är det jag inte förstår.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top