Körkort 2006

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
friläge vid rödljus?

Om man har 4-6 bilar framför sig vid rödljus så har man ju gott om tid
att lägga i växel och köra i väg.

Jag gillar att ha friläge när det är kö fram till rött ljus för att mjuka upp fingrarna mm.

Nån som vet vad uppkörningsgubbarna tycker om detta? borde ju
vara mer trafiksäkert med ostela händer än absolut alltid ha växel i?
 

pyro

989512
Gick med
28 Jan 2006
Ort
Uddevalla
Hoj
Crf450HM -03 Crf250 -10
Bushojjen skrev:
2266024 Pyro, berätta hur det gick....
försöker mig också på ett billigt kort, få se hur det går...
ingen uppkörning bokad än....

Håller tummar och tår....

Tjaba..

Det gick kanon!
:D :D :D :D
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Vishy skrev:
2266687 Du grejer det!!! Körde upp i katrineholm imorse! Fick lappen!

Inga som helst problem! Ta någon lektion innan med Central trafikskolan där nere, läraren heter Micke, super bra! :tummenupp

Jo, jag har några lektioner med honom de närmsta dagarna. Och jag håller med om att han är helt kanon.

Hemma kunde jag få min nästa körlektion den 10:e juli, i Katrineholm kanske jag redan har körkort då. hehe.

Lite skillnad.
Grattis till kortet förresten!

Mvh. David.
 

jonasjacobson

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2004
Ort
stockholm
Hoj
aprilia rs 250
SirWankalot skrev:
2267211 Om man har 4-6 bilar framför sig vid rödljus så har man ju gott om tid
att lägga i växel och köra i väg.

Jag gillar att ha friläge när det är kö fram till rött ljus för att mjuka upp fingrarna mm.

Nån som vet vad uppkörningsgubbarna tycker om detta? borde ju
vara mer trafiksäkert med ostela händer än absolut alltid ha växel i?

Tror det är ett + att lägga i friläge. Känns ju mer kontrollerat. Jag gjorde iaf det på min uppkörning och fick inga kommentarer om det.
 

SirWankalot

If you can eat it, you can
Gick med
7 Jun 2006
Ort
Malmö
Hoj
Ducati S2R1000
gracias

jonasjacobson skrev:
2267307 Tror det är ett + att lägga i friläge. Känns ju mer kontrollerat. Jag gjorde iaf det på min uppkörning och fick inga kommentarer om det.

OK, då provar jag det

Uppkörning om 2 veckor, så den som lever får se :)
 

125kubik

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2005
Ort
stora höga
Hoj
kawasaki
Igår fick jag A1 kortet! :D

Jag körde upp i Uddevalla och fick en trevlig och pedagogisk provförrättare (det tycker jag inte bara för att han godkände mig). Verkade vara en himla sympatisk människa...
Körningen på banorna gick rätt bra, höll på att sladda lite åt helvete på högfarten men välte inga konor eller så. Bromsade lite för tidigt också men whatever... Övrigt gick bra.
Sedan ut i trafik. Kändes som att jag gjorde en del tabbar, körde lite osmidigt ibland och hörde också fel ibland och körde lite fel också men det gick bra ändå. Först körde vi i Uddevalla stad, sedan en bit på motorväg och till sist en ganska lång bit in på 70-väg ut i landsbygden.

Efter provet var jag rätt säker på att han skulle säga "det har var ju rätt bra, men tyvärr når du inte riktigt ända fram". Döm min förvåning när han sade att jag var godkänd :D

Dock ingen speciell känsla att få kortet. Har kört så mycket på vägarna ändå att jag väl är lite bortskämd... Började lite besviket fundera på varför jag inte började köra trimmad moped istället, eller rentav skita i kortet. Bara någon minut efter att jag tänkte dom tankarna körde jag förbi en poliskontroll där dom höll på att provköra en kompis trimmade moppe. Han fick tydligen sitt "lämp" uppskjutet med ett år... :död Då kändes det här med körkort som en bra ide! :tuttar

EDIT: Jag har tagit 7 körlektioner och övningskört mycket med bil. Jag körde upp med min slöa DT 125 (kom knappt upp i 90 på bromsprovet trots längsta möjliga sats), och hade ett ganska kraftigt goretexställ på mig och riktiga MC stövlar.
Sådant spelar ju såklart en del roll när dom bedömer en som förare...
 
Last edited:

Ducceniclas

Ny medlem
Gick med
21 May 2006
Ort
Aspudden (Sthlm)
Hoj
Utan hoj...
Snabbt och enkelt

Så, då var uppkörningen avklarad :banana
Inga större problem, en fotisätting och en "visst fan, det var 50 här..."

Nu ska här övas vidare! Lugnt och fint!!!

// Niclas
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ducceniclas skrev:
2267976 Så, då var uppkörningen avklarad :banana
Inga större problem, en fotisätting och en "visst fan, det var 50 här..."

Nu ska här övas vidare! Lugnt och fint!!!

// Niclas


Härligt, grattis, kör lugnt !
 

Formula

Ny medlem
Gick med
13 May 2006
Ort
Gränsen mellan Gästrikland / Hälsingland
Hoj
Kawasaki ER-5
Uppkörningen

Hej allihopa, tänkte bara berätta att jag körde upp och klarade kortet igår :tummenupp

Men jag måste också berätta att jag definitivt trodde att det var kört....uppvärmningen gick superbra, satte allting utan problem. Var ju lite nervös som vi väl alla är, fick börja med säkerhetskontroll av el men sedan när jag rullat fram hojen till startposition på svåra krypen och startat hojen så fick jag nå spel alltså, skakade så in i skogen så jag trodde inte jag skulle kunna hålla hojen upprätt!!!!! Gick ju helt åt skogen vid första försöket, fick åka runt en vända och prova igen, men det var typ helt omöjligt :confused: . Trodde helt klart att nu var det färdigt för mig, men den otroligt snälla VV-mannen såg väl att jag var nervös och bad mig köra högfarten istället, den med undanmanövern i början och den gick utan problem, fick fortsätta att bromsa i 70 och 90 och det gick också bra så sedan skulle jag prova igen med lågfarten. (det regnade såklart hela dagen)
Den här gången så tog jag mig igenom banan men fick overkligt nog motorstopp i slutet av vändningen, detta kunde man i och för sig gett sig sjutton på att det skulle hända eftersom jag fick köra upp på en hoj som jag bara kört en gång tidigare och det var något knepigt med gasen på den så den dog väldigt lätt. Kan ni fatta att jag ändå blev godkänd och fick gå vidare till trafik, det trodde jag aldrig!!!!

Trafikkörningen var jag inte alls nervös för och den gick ju kanon, fick köra grusväg, 90-väg med vänstersvängar och stadskörning med rondeller m.m. Det bästa var faktiskt när han efteråt sa att "du körde ju jättesnyggt", det kändes skönt att höra efter fiaskot på lågfarten som jag fortfarande skäms för...det är så otroligt att man kan bli så konstig pga nerver.
Jobbigt att det kan vara så eftersom jag satt den banan hur många gånger som helst helt felfritt och sedan kan man plötsligt inte köra alls!

Är bara så oooootroligt lättad över att det är klart, det är ju nu man kan börja njuta av åkningen på riktigt! :)
Önskar alla som har detta framför sig ett stort lycka till och hoppas ni slipper uppleva denna hemska känsla jag fick, försök behålla lugnet, det går bäst då.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Formula skrev:
2269907 Hej allihopa, tänkte bara berätta att jag körde upp och klarade kortet igår :tummenupp

Grattis ! Min tur nästa vecka :3freak, nu börjar banorna och inbromsning kännas som att jag klarar det på en uppkörning.. men nu är det istället trafikkörningen som är oroande heh för det gick åt pipan igår på lektionen :(... o jag som har b-kort ! :(
 

Kronekull

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
I ett rött hus
Hoj
XJ 600 -00
Även jag har nu klarat uppkörningen! Gjorde det i Katrineholm i Tisdags i lätt duggregn, men det var inget som störde.
Säkerhetskontrollen och manöverbanan gick som en dans, under trafikkörningen blev det mest huvudled och större landsvägar, inte mycket i stan!

Är så vansinnigt glad, nu börjar det nya livet! :tummenupp
/Magnus
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Kronekull skrev:
2270253 Även jag har nu klarat uppkörningen! Gjorde det i Katrineholm i Tisdags i lätt duggregn, men det var inget som störde.
Säkerhetskontrollen och manöverbanan gick som en dans, under trafikkörningen blev det mest huvudled och större landsvägar, inte mycket i stan!

Är så vansinnigt glad, nu börjar det nya livet! :tummenupp
/Magnus


Grattis!!! :banana

Det är en helt underbar känsla! Jag kan fortfarande inte fatta att jag faktiskt får köra utan en lärare! :)

GRATTIS alla andra också!

/Marielle


Motin skrev:
2270011 Grattis ! Min tur nästa vecka :3freak, nu börjar banorna och inbromsning kännas som att jag klarar det på en uppkörning.. men nu är det istället trafikkörningen som är oroande heh för det gick åt pipan igår på lektionen :(... o jag som har b-kort ! :(


Försök att inte hänga upp dig så mycket på en dålig dag. Sådana hade man ju med jämna mellanrum. Jag värmde inte upp så mycket när det var dags att köra upp. Hade de gått dåligt då hade självförtroendet gått i backlen och jag hade inte fixat de. Körde krypkörningen 3 ggr och de satt fint så sen lät jag de vara.

Jag tror att det kommer bra för dig!! :)
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
RocketQueen skrev:
2270279

Försök att inte hänga upp dig så mycket på en dålig dag. Sådana hade man ju med jämna mellanrum. Jag värmde inte upp så mycket när det var dags att köra upp. Hade de gått dåligt då hade självförtroendet gått i backlen och jag hade inte fixat de. Körde krypkörningen 3 ggr och de satt fint så sen lät jag de vara.

Jag tror att det kommer bra för dig!! :)

Tackar för de orden ! Nej jag låter inte grovmissarna i lektion på landsvägskörningen ta allt för mycket av min energi. Det sorgliga är ju att jag kör ju bil där i princip 3-4ggr i veckan på RÄTT sätt men men man blir väl nervös och ställer till det. Ska jobba bort allt det där nu på veckan som är kvar.

Det enda jag frågar mig själv just nu är varför man inte kom på det här med mckort lite tidigare för ?? :) nåja den som väntar på något gott..

Kronekull skrev:
2270253 Även jag har nu klarat uppkörningen!tan!
/Magnus

GRATTIS
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Motin skrev:
2270297 Tackar för de orden ! Nej jag låter inte grovmissarna i lektion på landsvägskörningen ta allt för mycket av min energi. Det sorgliga är ju att jag kör ju bil där i princip 3-4ggr i veckan på RÄTT sätt men men man blir väl nervös och ställer till det. Ska jobba bort allt det där nu på veckan som är kvar.

Det enda jag frågar mig själv just nu är varför man inte kom på det här med mckort lite tidigare för ?? :) nåja den som väntar på något gott..


När man är nervös kan man göra dom mest skumma grejerna. :rolleyes:

Jo, man undrar ju varför man inte tog mc kort snabbare. Framför allt hade de ju underlättat om man över huvudettaget tog bil kort innan. Slapp man ju slita så med trafiken. :rolleyes:
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Var och körde andra lektionen idag på Grönlunds trafikskola i solna. Mange som är en av lärarna sa att det är OK ATT BROMSA VID KRYPKÖRNING på uppkörningen?

Stämmer det? :bugar
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Jonthe skrev:
2270811 Var och körde andra lektionen idag på Grönlunds trafikskola i solna. Mange som är en av lärarna sa att det är OK ATT BROMSA VID KRYPKÖRNING på uppkörningen?

Stämmer det? :bugar

Stämmer alldeles riktigt. Men du ska inte bromsa om du inte behöver det.. dvs sitta o trycka på bromsen genom hela banan = underkänd.
Om banan t.ex lutar något så får du bromsa för att få ner farten i krypningen.. Men t.ex lutar det uppåt så ska det mycket till om de godkänner bromsning.. då är det istället gas och koppling som ska användas..

Jag bromsar ytterst sällan i krypkörningen.. Men tränar dock på att ha med det om och när det krävs. Har hört att banan i Örebro där jag ska köra upp ska luta så då blir det väl till att använda bromsen där det lutar neråt..
 

reddevil

Off/On-road
Gick med
6 May 2006
Ort
Sthlm
Hoj
BMW GS 1200 Adv.
Idag hade jag uppkörning... Vid 11 tiden.. Tror allt som kan gå fel gick fel, gjorde om alla banorna typ 2-3 ggr p.g.a. hur nervös jag var, har verkligen aldrig varit så nervös i mitt liv.. Allt gick verkligen som det skulle innan vid uppvärmingen och allt..

krypbanan behövde jag inte köra om men bromsprovet, höghastighetbanan ett flertal ggr ;) Glömde bort hur man skulle köra den så efter andra gången bad jag att han visade mig gående så jag fattade och då gick det galant :)

Ut på trafik-körningen, det gick bättre förutom att jag glömde blinkersen 2 ggr så han sa till.. Aldrig glömt blinkersen någon gång någonsin och så självklart gör man det på uppkörningen.. smart man är

Så allt gick fel som kunde gå fel som jag känner själv men måste även säga att allt berodde på nervositet.. usch hatar att vara nervös.

Så i slutet så skulle han skriva det där protokollet och jag visste att jag var underkänd, var ju inge snack om saken efter alla mina nervösa misstag.. och då säger han det... Grattis... WTF! tänkte jag... JAG KLARADE DET!! :rofl
Tydligen så lyste det jag kunde igenom min nervositet och han såg på helheten att jag kunde grejerna.. Ville både strypa och pussa på gubben :banana

Slutsatsen är lite att, man kan göra dom mest skumma fel och ändå klara det.

Kämpa på alla! Nu ska jag ut och köra igen :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top