Körkort 2006

norda

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Kramfors
Hoj
2005, KTM 640 SM
reddevil skrev:
2271044 Idag hade jag uppkörning... Vid 11 tiden.. Tror allt som kan gå fel gick fel, gjorde om alla banorna typ 2-3 ggr p.g.a. hur nervös jag var, har verkligen aldrig varit så nervös i mitt liv.. Allt gick verkligen som det skulle innan vid uppvärmingen och allt..

krypbanan behövde jag inte köra om men bromsprovet, höghastighetbanan ett flertal ggr ;) Glömde bort hur man skulle köra den så efter andra gången bad jag att han visade mig gående så jag fattade och då gick det galant :)

Ut på trafik-körningen, det gick bättre förutom att jag glömde blinkersen 2 ggr så han sa till.. Aldrig glömt blinkersen någon gång någonsin och så självklart gör man det på uppkörningen.. smart man är

Så allt gick fel som kunde gå fel som jag känner själv men måste även säga att allt berodde på nervositet.. usch hatar att vara nervös.

Så i slutet så skulle han skriva det där protokollet och jag visste att jag var underkänd, var ju inge snack om saken efter alla mina nervösa misstag.. och då säger han det... Grattis... WTF! tänkte jag... JAG KLARADE DET!! :rofl
Tydligen så lyste det jag kunde igenom min nervositet och han såg på helheten att jag kunde grejerna.. Ville både strypa och pussa på gubben :banana

Slutsatsen är lite att, man kan göra dom mest skumma fel och ändå klara det.

Kämpa på alla! Nu ska jag ut och köra igen :tummenupp

Grattis!
Kan själv säga att jag inte va ett dugg nervös på min uppkörning, men skrivnignen :confused:
Jag hatar verkligen allt som har med teori att göra, va samma på B kortet.. Skrivningen va hemsk, körningen rolig..
Skönt att du har lappen nu, kör lugnt nu!
// Fredrik
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
Var och körde andra lektionen idag på Grönlunds trafikskola i solna. Mange som är en av lärarna sa att det är OK ATT BROMSA VID KRYPKÖRNING på uppkörningen?

Stämmer det? :bugar

ngn mer?
 

Minimorran

Blivande miljonär
Gick med
7 May 2004
Ort
Södertälje
Hoj
Kawasaki zzr600
Jonthe skrev:
2271078 Var och körde andra lektionen idag på Grönlunds trafikskola i solna. Mange som är en av lärarna sa att det är OK ATT BROMSA VID KRYPKÖRNING på uppkörningen?

Stämmer det? :bugar

ngn mer?
Precis som Motin säger: du får bromsa ner farten, du kan tom använda handbromsen på banan med stopp, men du får absolut inte bromsa dig igenom hela banan..
 

somebody

somebody
Gick med
24 May 2005
Ort
Örebrotrakten
Hoj
Honda Hornet 600 -05
Motin skrev:
2270822 Stämmer alldeles riktigt. Men du ska inte bromsa om du inte behöver det.. dvs sitta o trycka på bromsen genom hela banan = underkänd.
Om banan t.ex lutar något så får du bromsa för att få ner farten i krypningen.. Men t.ex lutar det uppåt så ska det mycket till om de godkänner bromsning.. då är det istället gas och koppling som ska användas..

Jag bromsar ytterst sällan i krypkörningen.. Men tränar dock på att ha med det om och när det krävs. Har hört att banan i Örebro där jag ska köra upp ska luta så då blir det väl till att använda bromsen där det lutar neråt..

Om jag inte minns fel lutar det åt sidorna med, det är en väg du kör krypkörningen på.
Och vägar lutar ju fr mitten och ut så att regnet ska rinna av vägen.
Så när du ska göra stora svängen tillbaks så kan det behövas lite gas så du inte tappar balansen.

/marie
 

Torlejf

Prylgalen.
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västkusten.
Hoj
Monster 620ie S
Har haft några lektioner här i katrineholm nu, har min sista imorgon och sen är det bara att vänta tills på onsdag, det är då det gäller.

Läraren säger jag jag kommer klara det, helt klart.
Jag säger: Kommer jag?

Ibland går allt skitbra, och ibland går allt helt fel. Hoppas bara att det blir en sån dag då allt går skitbra på onsdag. :gnissla

Kommer vara nervös som satan.

Mvh. David.
 

Wonderboy

Give me a break, I'm just learning!
Gick med
4 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
inge för tillf
ok härligt, konstigt att jag tycker så många sagt att man ABSOLUT inte får använda broms vid krypkörning!

aja nästa lektion blir bromsträning på bromma :banana jag tyckte det gick dåligt idag, med isättningar å koner som revs, men han verkade tycka iaf lite annorlunda :)
 

Blue ride

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2005
Ort
STHLM
Hoj
Kawasaki zx9
Jonthe skrev:
2271078 Var och körde andra lektionen idag på Grönlunds trafikskola i solna. Mange som är en av lärarna sa att det är OK ATT BROMSA VID KRYPKÖRNING på uppkörningen?

Stämmer det? :bugar

ngn mer?
Varför går du på en trafikskola om du inte tror på vad dom säger ?????? TROR DU DINA POLARE VET MERA??????????????????? :huvet
 

K.Svensson

Morgontrött
Gick med
21 Oct 2005
Ort
Göteborg
Hoj
RMZ450 SM -08 ... Speed Triple -07
Ja då har man kört hela kvällen lång! Så jävla skönt alltså!

Nu lämnar jag Körkort 2006 och önskar er alla lycka till!
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
Hoppsan Kerstin nu har även jag tung MC-behörighet. Lycka till alla som kämpar nu lämnar jag tråden!

Henke
 

Malmeqvisto

Ny medlem
Gick med
1 Jan 2006
Ort
Stockholm
Hoj
XR
Har min uppkörning nu på onsdag och har knappt övat nånting på högfarten än. Ska det bromsas något vid undanmanövern? Vad gäller annars där som man lär sig på trafikskolan som är svårt för en helprivatist att veta?
 

Sejko

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2005
Ort
Haninge / Handen
Hoj
Svart Kawasaki Er-6n ABS 2006
Nej, du åker längs konerna och sen gör du en undanmanöver till vänster (vid hindret) och fortsätter slalom, sen vändning, slalom tillbaka och gör broms vid markerade konor..

Svårt o förklara, kolla i MC boken, står där.. lite knepigt kanske men du kanske förstår det :D
 

Sledneck

Fa si på globbana
Gick med
28 May 2006
Ort
ADAK
Hoj
CBR 900 rr 99:a
UffeTuff skrev:
2251748 B-kort sen -92... Då tog det alltså (minst) 32 år för dig att ta mc-kort? :fatta!

De första 16 är väl ok, men 16 till???? :va

:)
Ja visst fan är man trög ibland... :gnissla....Och senast jag kollade var jag 31.... :fatta! :fatta! :fatta!
Har egentligen aldrig haft nått större hojsug förut....kommer väl med åldern antar jag ;) Tänkte ta det tidigare men motivationen var väl inte så stor just då....
Har hitills fått mina adrenalinkickar vintertid.
Men fy Bellman vad roligt det ändå är att köra hoj.
Nu har man ju sysselsättningen räddad nästan året om :yoparty
Enda kruxet blir på senhösten.....kanske skulle man ha haft en quad?

Malmeqvisto skrev:
2271981 Har min uppkörning nu på onsdag och har knappt övat nånting på högfarten än. Ska det bromsas något vid undanmanövern? Vad gäller annars där som man lär sig på trafikskolan som är svårt för en helprivatist att veta?

Ge f-n i bromsen !!
Undanmanövern ska tas i 50.
(men du kan nog lungt köra 45 utan att vv-inspektören ser det)
Lycka till och se nu till att klara det så att du snyggar till lite i statistiken för privatister.
 

Ekeby

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2006
Ort
Kumla
Hoj
SV650S
Uppkörning NERVÖS

Uppkörning på tisd Örebro SATANS nervös alltså krypkörning går INTE bra! Fattar det inte att jag alltid blir nervös så fort jag ska köra krypkörningen ingen rädsla bara nervös för att jag inte ska klara det! Sjukt :huvet ....
Min SV650S är inte heller så bra att köra krypkörningen med, max styrutslag hela tiden så går det att komma runt men har inte klarat hela med banan med den en enda gång, utan att sätta ner foten! Skolans hoj e ju lättare så hoppas man klämmer det på uppkörningen! Ska tokträna hela helgen på att krypa men surt vem fan köper en hoj för att krypa :hihi
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Ekeby skrev:
2272116 Uppkörning på tisd Örebro SATANS nervös alltså krypkörning går INTE bra! Fattar det inte att jag alltid blir nervös så fort jag ska köra krypkörningen ingen rädsla bara nervös för att jag inte ska klara det! Sjukt :huvet ....
Min SV650S är inte heller så bra att köra krypkörningen med, max styrutslag hela tiden så går det att komma runt men har inte klarat hela med banan med den en enda gång, utan att sätta ner foten! Skolans hoj e ju lättare så hoppas man klämmer det på uppkörningen! Ska tokträna hela helgen på att krypa men surt vem fan köper en hoj för att krypa :hihi

Upp med blicken.. och försöka hitta balanspunkten på din hoj så klarar du det galant. Jag fick reda på att min körskola har ritat upp krypkörningsbanan så att den är kortare med flit.. När jag körde den i början så tänkte jag "jag klarar det aldrig".. Målade upp banan på jobbet .. körde som f-n... Tillbaka till skolan .. klarar den nu galant även om den är kortare.. ca 1.5m per konsektion.

Och sen ta ut svängen inför vändningen på krypbanorna ordeeeentligt om du kör sporthoj el sporttourer.. Jag provade arbetskompisens Honda Trans Alp i förrgår och det var som att dansa runt banan.. väldigt enkel att köra med.

Jag kör upp i Örebro på torsdag....... :3freak

*brake a leg*
 
Last edited:

Paul-Jkpg

Paul
Gick med
25 Apr 2006
Ort
Jkpg
Hoj
gv650
såddärja då klarade även jag uppkörningen igår. Körde först av alla och fick kortet ca 11.00. Tog såklart ledigt efter det och åkte, åkte o åkte tills röven värkte o axlarna sa stopp :) Lättnaden är enorm. Tråkig spänningshuvudvärk jag fick efter avklarad uppkörning f.ö.

Några stalltips innan jag lämnar tråden.
- Klarar du alla moment på manöverbanan i vanliga fall så är det inga problem. Missar du första gången så får du säkert en chans till. Och missar du två så är du helt enkelt inte redo. De har överseende med en liten miss men inte fler typ. Du tjänar på att inte stirra upp dig i förväg - jag lovar. Du klarar det, inga problem.

I trafiken finns det några få saker att tänka på så ska det gå vägen.
- Högerregeln: visa att du är bromsberedd. Kanske motorbromsa lite innan för att få ner farten om det är en mörk korsning.
- Placeringen på alla vägar (även avstånd till framförvarande) samt i korsningar.
- Hastigheten: Kör lagom snabbt helt enkelt. Som när folk söndagsåker.
- Blicken: Jobba med blicken och visa att du är uppmärksam på alla bilar, cyklister, knepiga övergångsställen m.m. Visa detta lite överdrivet så att snubben ser att du vrider o vänder på huvudet.

Tja. Dessa saker tänkte jag mycket på och det gick ju vägen utan några som helst invändningar från snubbens sida. Självklart ska du följa skyltar och trafikregler men för mig som körde upp på vägar som jag kan utan och innan var det en bagis. Körde t.om förbi på gatan utanför min lägenhet.

Lycka till så ses vi snart i trafiken :)
 

47

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Solna/sundbyberg
Hoj
StreetTriple R -10
Jonthe skrev:
2271078 Var och körde andra lektionen idag på Grönlunds trafikskola i solna. Mange som är en av lärarna sa att det är OK ATT BROMSA VID KRYPKÖRNING på uppkörningen?

Stämmer det? :bugar

ngn mer?

Klart du får, krypkörningen går ju ut på att visa att man dels kan balansera hojjen med hjälp av gas och broms... lutar du utåt i svängen = bromsa, och du "faller" innåt och vise versa...

Men som redan är nämt så får naturligtvis inte bromsen ligga på hela tiden...

/47
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Paul-Jkpg skrev:
2272445 såddärja då klarade även jag uppkörningen igår.

Grattis !

Det vore det ultimata att får köra upp i sin hemstad men sån tur har man inte hehe .. Men samma regler gäller ju .. bara ta det coolt så ska det nog gå bra.
 

kowal

back on track
Gick med
3 Oct 2004
Ort
Lund
Hoj
Yamaha FZ 600
Kan någon svara på min fråga angående körkort.

Imorgon får jag tungt MC kort automatiskt då jag haft mellan i 2år.

Måste jag på något sätt skicka in några blanketter av något slag för att få nytt körkort? Eller är det bara att tuta och köra med detta kortet (går de på datum) ?

Hur funkar det? Tack för hjälpen

ps. jag är glad.... :)
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top