Körkort 2008

hyll

Kör och fotar hoj!
Gick med
7 Apr 2008
Ort
Bårran
Hoj
Såld!
Grattis Macckan och lycka till imorgon Ant3, jag håller tummarna! :tummenupp



Man är en grupp som kommer dit men man är enskilt med vägverksmannen och genomför proven.

När det gäller gruskörning fick jag tipset att knipa med benen, slappna av i överkroppen och låta hojen ruska på sig utan att få panik. Dra på lite lagom på rakorna och skära i kurvorna för att få den rakaste linjen. Men som nån sa, körskolehojar är ju vanligvis inte gjorda för grusbus. En Honda CB Sevenfifty är inget vidare på löst underlag kan jag tala om. :)

Ok tack tack!

Kör upp på torsdag så hoppas allt går som det ska, är så satans nervös bara, varit det i två veckor typ, men jag är grymt säker på krypkörning och högfartsbanan, dock så river jag ibland en kona vid undanmanöver då jag har en tendens att "gena" lite men jag får ta ut svängarna och lita på hojen på torsdag.

Är man helt körd om man klarar krypkörning bra men kanske river en kona på högfarts?

Bromsningen funkar också bra så det ska gå vägen detta, är nog bara trafiken som kan sätta stopp för mig, men känner mig rätt säker på den med faktiskt men man vet aldrig.

Wish me luck!
 

GT4-R

VERSYS
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Gävle,Bergen
Hoj
xrv 750 Versys 09a grön
Kör inte upp på den cykeln du äger på bild.Blir jobbigt men de går.:)

Ha ett fint bett på frambromsen beronde på väglag, jämntryck under bromsningen.Hemligheten sitter hur du börjar med framen. 90% av alla tar lite i början för att sen bli bättre under bromsnings farten. Blicken ej i asfalten.Spänn inte ihjäl dig i armarna så du får tok med gasen..Använd alltid bakbromsen, träffar du på en duktig inspektör så ser han om du jobbar bakbroms.
Sen behöver man inte vara världsmästare vi vill ju inte bli rädd:) de ska ju se säkert ut och effektivt.

ej toklåsn så klart men mindre kontrollerad låsning inga probs men gärna inte då på varje broms moment. banan 70 och 90.

Banan jämnfart i undanmanö utan gassläpp går inte i 50 för dig ta 47-48 gör underverk och kör du bra så är de inga probs.

Många har svårt att tamja rätt hast i början innan banan sitter.

Vändningen börja bromsa släpp av i tid, har du fått upp temot ner så lär du hinna med.. gärna endast bak broms inför vänd och halva vändning. koppl intryckt i vändningen tills de är dax att dra. går att göra på fler sätt men vänd brukar bli snyggast på detta sätt.

Gäller hålla i cykeln med bakbromsen går de för fort stor vänd hur än duktig du är att luta, går de för sakta går ej luta.hitta balansen i rätt fart.

jobbigaste biten kryp. träna:) jobba koppling ej still i draget sitt rakt blicken ej i asfalten och plan din körn ner så vänd blir lättare.
 
Last edited:

Mc_killen

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2008
Ort
MALMÖ
Hoj
Suzuki GSXR 600
Kör inte upp på den cykeln du äger på bild.Blir jobbigt men de går.:)

Ha ett fint bett på frambromsen beronde på väglag, jämntryck under bromsningen.Hemligheten sitter hur du börjar med framen. 90% av alla tar lite i början för att sen bli bättre under bromsnings farten. Blicken ej i asfalten.Spänn inte ihjäl dig i armarna så du får tok med gasen..Använd alltid bakbromsen, träffar du på en duktig inspektör så ser han om du jobbar bakbroms.
Sen behöver man inte vara världsmästare vi vill ju inte bli rädd:) de ska ju se säkert ut och effektivt.

ej toklåsn så klart men mindre kontrollerad låsning inga probs men gärna inte då på varje broms moment. banan 70 och 90.

Banan jämnfart i undanmanö utan gassläpp går inte i 50 för dig ta 47-48 gör underverk och kör du bra så är de inga probs.

Många har svårt att tamja rätt hast i början innan banan sitter.

Vändningen börja bromsa släpp av i tid, har du fått upp temot ner så lär du hinna med.. gärna endast bak broms inför vänd och halva vändning. koppl intryckt i vändningen tills de är dax att dra. går att göra på fler sätt men vänd brukar bli snyggast på detta sätt.

Gäller hålla i cykeln med bakbromsen går de för fort stor vänd hur än duktig du är att luta, går de för sakta går ej luta.hitta balansen i rätt fart.

jobbigaste biten kryp. träna:) jobba koppling ej still i draget sitt rakt blicken ej i asfalten och plan din körn ner så vänd blir lättare.



tack för all info som jag fick ut av dig! Och jag tänker inte köra upp ´med den hojen tror inte att jag klara med den maskinen på uppkörningen heheheh men som sagt jag ska göra det som du skriver...hmm..ingen uppkörnings tid direkt men snart hoppas jag...När man kör lågfartsprovet och högfartsprovet kör instruktören brevid?
 

GT4-R

VERSYS
Gick med
10 Jun 2005
Ort
Gävle,Bergen
Hoj
xrv 750 Versys 09a grön
Kan hända att personen går brevid under lågfart för att demo du ska ha gångfart.. men det normala är att dom står vid målgång på bägge banor.
 

MizzY

Ny medlem
Gick med
17 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki ER6f -11
Tjo.
Ville bara inflika med att guuud så skönt det känns att jag inte är ensam om att ta mellankort.
Känns som att alla runt ikring mig fixar tungt direkt. Här verkar det dock som att mellankort är betydligt mer förekommande än jag trodde. Gött! Slipper jag känna mig helt ensammen i mellanviktsklassen ;)
Lycka till alla! (Och hoppas att det inte tar lika lång tid för er som för mig =/)
 

glemmy

Med lem
Gick med
23 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Yamaha MT-09 -14
Last edited:

Fr1ppe

Avslängd
Gick med
16 May 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Kawasaki VN900
Finns det möjligthet att testa sin egna hoj på nån manöverbana??
Bor i Göteborg.

Det finns ju den där industritomten ute i Mölndal som bland andra Kramérs Trafikskola utnyttjar. Där finns det sprayade markeringar i backen osv men jag rekommenderar att du plockar med dig egna koner.

För att se vart den är (vilket inte är det lättaste) sök på http://maps.google.com/ och sedan på:

Frimärksgatan 3
43166 Mölndal
Sverige


Sen är det bakom ett gammalt lagerhus, på baksidan. Står du där ett tag lär det dyka upp minst en mc med övningsväst på så du ser vart de tar vägen.
 

Ant3

Fjärt
Gick med
12 Apr 2008
Ort
Karlshamn (Blekinge)
Hoj
Honda hornet -98
ja nu kan man väll kalla sig mc-förare. Lyckades med min uppkörning idag..
började med banan o det gick super bra.. sen efter ett par timmars väntat så var det dags.. körde en liten sväng och så var det klart. grattis du klarade det :D.. Så nu bär det av på vägarna.. lycka till alla o grattis till er andra :)
 

Yorgy

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Honda Lead, Honda Transalp
Jag hade min första körlektion idag. Det blir till att öva krypkörning i helgen. Uppkörning nästa torsdag...
 

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Ort
SS Wonder Village
Hoj
Världsmästarhoj
Jag hade min första körlektion idag. Det blir till att öva krypkörning i helgen. Uppkörning nästa torsdag...
Happ, hoppas du har mycke vana sen innan/kört mycke privat. =)

Haft min tredje lektion, har tragglat lågfarts- högfarts å lite trafik. Känns som att lågfarts är det som kommer att bli knepigast för mig, körskolehojarna beter sig inte alls som min och jag kommer inte att köra upp på min egen. Går hyffsat men om jag är lite spänd så börjar jag fota eller köra för fort.

Högfarts är rätt simpel bara man sitter rätt upp, kollar långt fram å låter hojen jobba. Måste inleda undanmanövern i god tid och inte fega i vändningen så går det som smort. Bromsningen är oxå lugn, var livrädd för framhjulssläpp i början, men efter första stoppien så släppte det.

Trafikdelen känns inte så farlig då man har kört bil i en massa år, bara man tar det soft, planerar å tänker sig för så ska det lösa sig. Känner mej faktiskt lugnare i trafiken på hoj jämfört med å sitta i en kista på hjul.

Tror dock att man tjänar mest på ett rejält kok självförtroende, om man ser säker ut så kan man nog bli förlåten för mindre missar, är man nervös å osäker hugger dom garanterat på minsta grej. Därmed inte sagt att man ska ge sej på konbanan på slangen.. :D

Grattis alla som klarat av det å lycka till alla som är på gång.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top