Kommer KTM överleva?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det känns rätt bra att jag inte köpte en 901 i våras. Även om man skulle råka få en som fungerar flera mil så lär den vara svårsåld om de inte klarar sig.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Men vem vill köpa aktier i Pierer/KTM idag?
Jag skulle nog kunna tänka mig, om jag hade medel.
Fast ta över hela rasket, men man vill ju inte ha 1. Miljard euro skulder på det direkt.

KTM har trots deras absolut bästa försök att förstöra sitt eget rykte gott om fanatiska kunder, många journalister som talar gått om dem, och Anekdotiskt så är de en av de vanligaste hojarna man ser rulla längs vägarna.
Dessutom så gjorde de ju 50 Mille (eur) o resultat så sent som ifjol.

Det SKA gå att få den firman att gå runt, annars är det något man gör riktigt rysligt galet.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
... vilken av dom?
Om bolaget sjunker väldigt mycket kanske man kan köpa det tillsammans, och fortsätta nån slags tillverkning ungefär som Husaberg gjorde av resterna från Huskvarna.

Hur mycket kan det kosta .. tro?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Den där österrikiska läskeblaskfabriken lär väl kliva in om möjligheten ges. De verkar ha bra marginaler på drickan.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
KTM kommer inte att försvinna men det blir garanterat någon ändring. Tittar man på cross/enduro så se vilken marknadsandel dom har.

Själv har jag svårt att se vitsen med att ha 3 olika märken med i stort sett samma maskiner. Så kanske gasgas försvinner?
 

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Ort
-
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
En kk tar ju inte bort företaget från marknaden, det ger ju bara någon möjligheten att köpa och starta om med lägre skuldsättning.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
KTM kommer inte att försvinna men det blir garanterat någon ändring. Tittar man på cross/enduro så se vilken marknadsandel dom har.

Själv har jag svårt att se vitsen med att ha 3 olika märken med i stort sett samma maskiner. Så kanske gasgas försvinner?
Det är ju ett enkelt sätt att med låga kostnader hålla kvar tre märkens entusiaster. Annan färg på plasten är inte dyrt.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Tja orealistiska affärsidéer är väl rätt typiskt för räknenissar eller?

Jag är ingenjör men jag anser ändå att varje företag behöver en erfaren ekonom som ser till att företaget följer en realistisk affärside. Företag som enbart drivs av entusiastiska ingenjörer brukar snabbt hamna i ekonomiska problem, oavsett hur goda ideer man har och oavsett hur duktiga ingenjörer man är. Sverige har ett alldeles utmärkt exempel som kallades SAAB.

Det är sällan ekonomer som driver fram idiotiska affärsbeslut kring att köpa upp och lägga ned varumärken. Detta är sådant som marknadsavdelningar och marknadsföringsfolk sysslar med, en helt annan kategori människor som varken har ingenjörs- eller ekonomiutbildning, eller något annat än stor käft.
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Kommer bilisterna i Göteborg överleva-tråden?


Ledsen att gå off topic igen, men @Comeback behöver korrigeras/kompletteras för historieskrivningens skull:

Ett svenskt exempel som jag upplever varje dag är Göteborgspolitikerna (alla partier utom SD) som tyckte att kan Stockholm ha tunnelbana (i berg) så kan Göteborg.

Att det är svårt bygga tunnlar i lera är inget en vanlig göteborgs politiker begriper.

Så endast SD röstade nej.

(Grovarbetare från gatukontoret som visste vilka problem som väntade ?)



Gravt ot, men det var faktiskt Stockholmspolitiker som bestämde att vi skulle ha tunnelbana i Göteborg.

Bakgrunden var att partier i Göteborg gick till val - och vann på att INTE! införa bompeng i Göteborg.



...och så kan man inte ha det om Stockholm redan sett till att tvinga igenom "trengselavgiiifter" i sin del av landet. Det måste vara lika illa för alla!


"Lätt match" sade dumhuvudena som styrde Göteborg i kör.

...och så fick vi både bompeng och tunnelbana i Göteborg ögonaböj.



Fast, själva tunnelbanan låter vänta på sig. Förseningen är väl uppe i 10 år nu, och det felet ligger hos Trafikverket - "Den Goda Upphandlaren" eller hur mantrat löd för 10 år sedan.



Tunnelbanebygget i Göteborg är kantat av alla misstag någon någonsin kunnat göra - eller ens tänka sig.

...och alla som varnade eller bara andades lite halvt ifrågasättande sablades ner som "gamla föredettingar som inte förstår vad man kan åstadkomma med modern teknik."



Och nu står vi här. Med en söndergrävd stad, alla budgetar och tidsplaner sprängda i bitar och med entreprenörer som bara ger upp, packar ihop och lämnar en inte ens halvfärdig grop efter sig.

Eller vad sägs om att dela ut koncession till ett Norsk-Italienskt-Turkiskt konsortium som aldrig tidigare arbetat tillsammans, utan att kräva att respektive moderbolag reser nödvändig bankgaranti för att kunna slutföra arbetet...?



Hela jävla tunnelbanekatastrofen i Göteborg är komponerad i fukking Stockholm och orkestrerad av idioterna i Borlänge - och resultatet blir att pendlare som skattar i kranskommuner skall få längre restid in till sina arbeten.

Om skiten någonsin ens blir klart.



Kejsarens nya kläder. Som katastroffilm.

I verkliga livet.



Det om detta. Det behövde sägas.





Ämnet!



Pierer har agerat som en parafras på Thatchers odödliga say: han har helt enkelt handlat slut på sina finansiärers pengar.



Det går inte att låta en så specialiserad tillverkare grena ut i så hög grad utan att konsolidera varje steg. Till slut blir det ett skämt av det hela: "Ah! Kör du en GasGas-KTM i år? Förra säsongen var det väl en Husqvarna-KTM?



Badge engineering har inte fungerat på bilsidan varken i England eller i USA när man försökt. VAG har haft viss framgång genom stordrift och gemensamma plattformar, men ändå försökt mejsla ut särart hos respektive märke och behålla förtroende hos respektive befolkning man tagit över ägande hos.



Med KTMs plast-strategi förlorar man istället cred hos trogna märkesentusiaster. Min lojalitet låg hos Husqvarna så länge dom var svenska, men när Leif Johansson (ja, den Leif Johansson) fick en fet bonus för att han sålde av Husqvarna till Cagiva så dog märket för mig. Ägandekarusellen som följde var bara förnedrande och märket för mig idag är bara en utsliten trasa som ingen verkar vilja bli förknippad med.

"Världens äldsta motorcykelmärke" anser en del. Tja, man kan även dra parallellen med ett utsliten representant från världens äldsta yrkesgrupp...



Speciellt som KTM dödade Husqvarnas innersta själ genom att lägga ner märket Husaberg! Dit flydde ju hjärntrusten utav Husqvarnas drivande och duktiga människor. Dom som kunde tänka, konstruera och köra det som dom sålde.



Husaberg var kvintessensen av det Husqvarna en gång varit.

Jag kan känna lika mycket stolthet och samhörighet med det Husqvarna och Husaberg var som jag känner förakt inför vad KTM har blivit och vad dom gjort med alla sina varumärkesinköp.



Och, hade dom fortsatt vara ett Österrikiskt företag - gärna med betoning på Oberösterrich och med nischad, högkvalitativ tillverkning av bra skit hade man kunnat tolerera dem, men Indiskt ägande och samarbete med Kina går bara fetbort. Somliga säger att det är framtiden. Om det verkligen är framtiden så är i vart fall jag en av dem som betackar mig från fortsatt inblandning.



KTM har för mig blivit synonymt med skit. Skit i så många olika former. KTM har blivit en hoj som drar till sig skit i en ständigt nedåtgående spiral.

Bröderna Goulara föredrog KTM.

Bara en sådan sak.



Jag är ingenjör men jag anser ändå att varje företag behöver en erfaren ekonom som ser till att företaget följer en realistisk affärside. Företag som enbart drivs av entusiastiska ingenjörer brukar snabbt hamna i ekonomiska problem, oavsett hur goda ideer man har och oavsett hur duktiga ingenjörer man är. Sverige har ett alldeles utmärkt exempel som kallades SAAB.



Det är sällan ekonomer som driver fram idiotiska affärsbeslut kring att köpa upp och lägga ned varumärken. Detta är sådant som marknadsavdelningar och marknadsföringsfolk sysslar med, en helt annan kategori människor som varken har ingenjörs- eller ekonomiutbildning, eller något annat än stor käft.


Ingenjörer skall sätta specen.

Men i KTMs fall så kliver räknenissar in och tycker att "behöver vi verkligen så dyra fälgar? Här finns ju faktiskt en leverantör som erbjuder fälgbanor av mjukost. Det måste ju fungera minst lika bra...?"


...samtidigt som marknadsavdelningen trumpetar ut sitt "Ready to race" och reklamationsavdelningen drar igen luckan, beordrar tyst gång och flyr till Argentina som sina släktingar.

Se där! Vi fick med lite Godwin det sista i denna drapan. Det får vara bra så.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Och, hade dom fortsatt vara ett Österrikiskt företag - gärna med betoning på Oberösterrich och med nischad, högkvalitativ tillverkning av bra skit hade man kunnat tolerera dem, men Indiskt ägande och samarbete med Kina går bara fetbort.

En fråga som faktiskt är värdig en helt egen tråd - hur kan ett företag som på ett eller annat sätt har ägande eller inblandning i erkända högteknologiska kvalitetsföretag som Pankl, Framag och självaste Oerlikon...lära sig så lite och som resultat bygga den rena jävla dynga de faktiskt bygger...?
 

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Ort
Limhamn
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Fordonsindustrin är en dålig bransch för den som vill tjäna pengar. Det är för många entusiaster som så gärna vill och det sätter press på möjligheterna att tjäna pengar.

Jag gjorde en gång en tabell för kilopris på olika varor och plottar man det så det blir en ganska linjär funktion men just runt 2000 kg(= bilindustrin) hoppar kilopriset ner väldigt tydligt.
Av det lär man sig att gärna söka komponenter ifrån fordonsindustrin just eftersom dom är jävligt bra på att pressa sina leverantörer men det är en tuff bransch att ge sig in i.
Kolla kilopriset på Lypsyl och man undrar över hur vissa branscher har det enklare än andra…. Lite glycerin och parfym, done 4000 kr kilot. Vips har man ett kilopris som en åttamiljonersbil på att koka cerat. Galet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kolla kilopriset på Lypsyl och man undrar över hur vissa branscher har det enklare än andra…. Lite glycerin och parfym, done 4000 kr kilot. Vips har man ett kilopris som en åttamiljonersbil på att koka cerat. Galet.

Jag tittade iofs bara på mekaniska prylar, tror jag började på rullskridskor och så hade jag egentligen två linjer, en för budgetalternativet och den andra linjen för premiumalternativet.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top