L. Mäkinen
Gudomlig sporthojare
Det känns rätt bra att jag inte köpte en 901 i våras. Även om man skulle råka få en som fungerar flera mil så lär den vara svårsåld om de inte klarar sig.
Jag skulle nog kunna tänka mig, om jag hade medel.Men vem vill köpa aktier i Pierer/KTM idag?
Ehhh....ja....är du nyss hemkommen från en 5-årig pilgrimsresa som munk?Det SKA gå att få den firman att gå runt, annars är det något man gör riktigt rysligt galet.
Neh, jag kan vara munk hemma, vad är din poäng?Ehhh....ja....är du nyss hemkommen från en 5-årig pilgrimsresa som munk?
Det är ju ett enkelt sätt att med låga kostnader hålla kvar tre märkens entusiaster. Annan färg på plasten är inte dyrt.KTM kommer inte att försvinna men det blir garanterat någon ändring. Tittar man på cross/enduro så se vilken marknadsandel dom har.
Själv har jag svårt att se vitsen med att ha 3 olika märken med i stort sett samma maskiner. Så kanske gasgas försvinner?
Poängen är att dom har väl gjort vad dom kan för att missköta företaget sedan en tid tillbaka, det kan väl ingen ha missat?Neh, jag kan vara munk hemma, vad är din poäng?
Nej precis? Jag tror att vi är överens.Poängen är att dom har väl gjort vad dom kan för att missköta företaget sedan en tid tillbaka, det kan väl ingen ha missat?
Tja orealistiska affärsidéer är väl rätt typiskt för räknenissar eller?
KTMs nya affärsplan. Offroadhojar still städer där politikerna av välvilja skapat Mad Max-miljöer och månkratrar med det goda syftet "Multimodal transport".Kommer bilisterna i Göteborg överleva-tråden?
Kommer bilisterna i Göteborg överleva-tråden?
Ett svenskt exempel som jag upplever varje dag är Göteborgspolitikerna (alla partier utom SD) som tyckte att kan Stockholm ha tunnelbana (i berg) så kan Göteborg.
Att det är svårt bygga tunnlar i lera är inget en vanlig göteborgs politiker begriper.
Så endast SD röstade nej.
(Grovarbetare från gatukontoret som visste vilka problem som väntade ?)
Jag är ingenjör men jag anser ändå att varje företag behöver en erfaren ekonom som ser till att företaget följer en realistisk affärside. Företag som enbart drivs av entusiastiska ingenjörer brukar snabbt hamna i ekonomiska problem, oavsett hur goda ideer man har och oavsett hur duktiga ingenjörer man är. Sverige har ett alldeles utmärkt exempel som kallades SAAB.
Det är sällan ekonomer som driver fram idiotiska affärsbeslut kring att köpa upp och lägga ned varumärken. Detta är sådant som marknadsavdelningar och marknadsföringsfolk sysslar med, en helt annan kategori människor som varken har ingenjörs- eller ekonomiutbildning, eller något annat än stor käft.
Och, hade dom fortsatt vara ett Österrikiskt företag - gärna med betoning på Oberösterrich och med nischad, högkvalitativ tillverkning av bra skit hade man kunnat tolerera dem, men Indiskt ägande och samarbete med Kina går bara fetbort.
Kolla kilopriset på Lypsyl och man undrar över hur vissa branscher har det enklare än andra…. Lite glycerin och parfym, done 4000 kr kilot. Vips har man ett kilopris som en åttamiljonersbil på att koka cerat. Galet.Fordonsindustrin är en dålig bransch för den som vill tjäna pengar. Det är för många entusiaster som så gärna vill och det sätter press på möjligheterna att tjäna pengar.
Jag gjorde en gång en tabell för kilopris på olika varor och plottar man det så det blir en ganska linjär funktion men just runt 2000 kg(= bilindustrin) hoppar kilopriset ner väldigt tydligt.
Av det lär man sig att gärna söka komponenter ifrån fordonsindustrin just eftersom dom är jävligt bra på att pressa sina leverantörer men det är en tuff bransch att ge sig in i.
Kolla kilopriset på Lypsyl och man undrar över hur vissa branscher har det enklare än andra…. Lite glycerin och parfym, done 4000 kr kilot. Vips har man ett kilopris som en åttamiljonersbil på att koka cerat. Galet.
Fredag kväll nu, är sista spiken islagen eller hur blev det ?ev konkurs på Fredag!!
Fredag kväll nu, är sista spiken islagen eller hur blev det ?
De har ju givit sig 90-dagar.Fredag kväll nu, är sista spiken islagen eller hur blev det ?
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |