Det enda sensorn gör är att räkna hur många varv hjulet snurrar. Och för att få hastigheten då behöver man veta hjulets omkrets (2*pi*r) och sen är det klappat och klart (och tiden då, förstås).
Då spelar det ju alltså ingen roll var givaren sitter, för den säger ju bara till när hjulet snurrat ett varv. Och om du tänker efter lite så snurrar ju inte en stor skiva flera varv än en liten skiva, för då blir det lite knasigt.
Tänk dig att du ha en lång pinne, som föreställer hjulets radie.
Tänk dig att du har två märken på pinnen, ett vid 1/4 av pinnens längd, och ett vid 3/4 av pinnens längd, som föreställer en liten och en stor skiva och att givaren sitter vid de två punkterna.
När du då snurrat ändan av pinnen ett varv, då har ju båda märkena också snurrat ett varv. Med andra ord så skulle en hypotetisk sensor säga samma sak oavsett var givaren sitter (1/4 eller 3/4).
Jag förstår hur du tänker, vilket inte känns som en helt ovanlig tankevurpa faktiskt. Men om du faktiskt tänker till lite ordentligare så ska du nog se att du förstår.