Ktm 640

e7jonas

Oskuld, aldrig ramlat.
Gick med
19 Sep 2004
Ort
Växjö/Uppsala
Hoj
KTM 640 LC4 Prestige -05
Beställde nytt bakdäck t hojen, tog samma som orginal men fick nått annat levererat. Beställde Pirelli MT60, men fick Metzeler RaceTec Rain. Nån som vet nått om det däcket, förrutom att det är ca 1000 kr dyrare? Hur länge brukar det hålla, grepp m.m.

/Jonas
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Beställde nytt bakdäck t hojen, tog samma som orginal men fick nått annat levererat. Beställde Pirelli MT60, men fick Metzeler RaceTec Rain. Nån som vet nått om det däcket, förrutom att det är ca 1000 kr dyrare? Hur länge brukar det hålla, grepp m.m.

/Jonas


Är det ett rent regndäck som MT60 så slits det väldigt snabbt när det är torrt. Att du inte köpte "märke?" 2ct eller vad det heter?
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
hej när jag skulle köpa 125a så läste jag nånstans att man kunde fixa dubbla broms skivor fram till ktm så jag undrar om man kan göra de te 625an? och hur mkt det kostar nån som vet? och måste man bytta fälg då? sen undrar jag om man byter broms ok och broms skiva måste man ställa om hastighets mätaren då?
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
:confused:
Om den går stentungt att kicka runt så lär det vara fel på den automatiska decompen på kammen. Prova att trycka in den manuella decompen på styret samtidigt som du kör startmotorn släpp decompen halvsakta från fullt intryckt till fullt utsläppt samtidigt som du kör startmotorn. kall motor = full choke ..Låt startmotorn dra runt motorn 3 varv med fullt intryckt decomp innan du släpper decompen ..Då blir det ungefär som den automatiska funkar när den är riktig,,,,det blir faktist skonsammare för starmotorer att göra så!! Jag gör alltid så fast dom funkar klockrent ,,sparar även batteri. Ang svår att kicka igång kan ju bero på samma sak såklart. Decompen slår helt enkelt inte ut och decomprimerar. Nu vet jag inte hur smart du är? men jag förklarar grundligt för säkerhets skull:D Tryck ner kicken tills det tar tvärstopp dvs toppläge,,Om nu decompen på kammen är väck så blir det garanterat tvärstoppp varannat varv! På det viset kan du även lista ut om den är felet... Fördelen därimot om den är väck är ju att man slipper så och kicka som ett tok i onödan FÖRUSATT att man lärt sig rätt teknik. (jag plockar bort allt vad decomp heter på kammar)
När du väl fått kolven i topp förhoppningstvis då stummt läge,,så tryck in decompen på styret helt och pressa sakta ner kicken tills kolven precis passerat toppläget .. Inte hela värden om den råkar fara förbi några cm....... därifrån trampar du till... Startar den inte på 3 kick så luffta ur med full gas och decomp intryckt och gör om.. Man ställer alltid kolven i detta läge då besparar man sig onödigt kickande. Nu när jag licks har skola kan jag ju även rekomendera att ställa kolven i toppläge dvs det toppläge då alla ventiler är stängda så fort man stängt av motorn. Speciellt noga vid längre stopp Hellst hel vinter! Fördelen är då att alla ventiler är stängda så ingen dum beläggning blir på tätytor + att fjädrarna är fullt ute och håller längre. Har man elstart så är det bara att dutta till på knappen en kort stund så brukar kolven stanna just i stängt läge.

TACK för bra beskrivning!
Jag har haft RUSKIGA problem med att få igång min med kick.
Senast jag skulle starta den slog det mig dock att, precis som du säger, jag hade den precis innan tändpunkten när jag började kicka, och då lär jag ju få trampa en stund. Släppte förbi den med dekompen precis som du beskriver, och vips, start på första kicken!
En fråga dock. Jag har hört att man luftar ut med att kicka några gånger utan choke och gas om den blivit sur, men här står det alltid full gas?
Vad kommer det sig?:confused:
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
:confused:

TACK för bra beskrivning!
Jag har haft RUSKIGA problem med att få igång min med kick.
Senast jag skulle starta den slog det mig dock att, precis som du säger, jag hade den precis innan tändpunkten när jag började kicka, och då lär jag ju få trampa en stund. Släppte förbi den med dekompen precis som du beskriver, och vips, start på första kicken!
En fråga dock. Jag har hört att man luftar ut med att kicka några gånger utan choke och gas om den blivit sur, men här står det alltid full gas?
Vad kommer det sig?:confused:


Fine-----------
Varför lufta ur med full gas. Jo det bildas en ordentlig dimma/smogg/ i insuget och förgasaren vid varge kick som den inte startar på, och den smoggen ställer till det på någe vis så rätt blandningsförhållande inte uppstår i förbränningsrummet och därmed svårstartad:gnissla Därför kickar jag inte mer än max 3 kick innan jag gör om urluftningen. Utan choke är nog en fördel,,men fugerar även med choke på beroende på surhetsgrad/kyla. Med full gas så sugs all dimma bort ända ut till luftburken ,,Ja det rensar nog ur smoggen även i burken skulle jag tro... Jo Ånglås heter det ju:fattartil Detta bildas även med varm motor-------------Och halvvarm är det som djävligast!!
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Fine-----------
Varför lufta ur med full gas. Jo det bildas en ordentlig dimma/smogg/ i insuget och förgasaren vid varge kick som den inte startar på, och den smoggen ställer till det på någe vis så rätt blandningsförhållande inte uppstår i förbränningsrummet och därmed svårstartad:gnissla Därför kickar jag inte mer än max 3 kick innan jag gör om urluftningen. Utan choke är nog en fördel,,men fugerar även med choke på beroende på surhetsgrad/kyla. Med full gas så sugs all dimma bort ända ut till luftburken ,,Ja det rensar nog ur smoggen även i burken skulle jag tro... Jo Ånglås heter det ju:fattartil Detta bildas även med varm motor-------------Och halvvarm är det som djävligast!!

Tack och bock!
Man lär sig något nytt varje dag :tummenupp
Fast min verkar inte vara speciellt förtjust i choke alls, förutom när den är helt kall. Men det är ju teknik att kicka, det börjar man förstå :)
Blir det mer knas så får jag prova urluftningen. Man lär ju lära sig.
Första motarden (första hojen över huvud taget), så det är lite nytt att lära sig.
Tack för bra info!
 

HannesH

Ja fiiiifan!
Gick med
11 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
KTM 625 SMC ¤ KTM 250 SX-F ¤ KTM 125 SX ¤ Ch-Racing WSM & en liten söt Ten7
hej när jag skulle köpa 125a så läste jag nånstans att man kunde fixa dubbla broms skivor fram till ktm så jag undrar om man kan göra de te 625an? och hur mkt det kostar nån som vet? och måste man bytta fälg då? sen undrar jag om man byter broms ok och broms skiva måste man ställa om hastighets mätaren då?
Nu kan jag ha fel, men varför skulle man ställa om mätaren?
Så länge man har rätt wheelsize så borde det ju inte spela någon roll, jag menar, oavsett hur långt från centrum någonting sitter så passarar det en punkt samtidigt.
Eller missuppfattade jag dig nu?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Tror den ställer in sig efter SM-skiva & Enduro-skiva som har olika diameter så den visar rätt hastighet. Men fan har inte tänkt på om jag ställde fel eftersom jag körde 320mm skiva både på SM-fälgarna & Endurofälgarna.
 

crazy rider

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
Kumlabunkern
Hoj
ktm 690
Nu kan jag ha fel, men varför skulle man ställa om mätaren?
Så länge man har rätt wheelsize så borde det ju inte spela någon roll, jag menar, oavsett hur långt från centrum någonting sitter så passarar det en punkt samtidigt.
Eller missuppfattade jag dig nu?

nej du missförstog mig inte tack för hjälpen:)
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Tror den ställer in sig efter SM-skiva & Enduro-skiva som har olika diameter så den visar rätt hastighet. Men fan har inte tänkt på om jag ställde fel eftersom jag körde 320mm skiva både på SM-fälgarna & Endurofälgarna.

Men storlek på skivan har ju ingen betydelse Gnutten...
Ett varv är alltid ett varv, och det som är intressant är ju hjulets storlek.
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Men storlek på skivan har ju ingen betydelse Gnutten...
Ett varv är alltid ett varv, och det som är intressant är ju hjulets storlek.

Jo men om du tänker var magneten sitter på skivan så blir det väl olika avstånd om den sitter på en Enduroskiva alt SM-skiva. För givaren sitter ju på oket & inte på hjulet & magneten på skivan. Visst ett varv är ett varv men skivorna är inte likadana. Antar att KTM har programmerat färddatorn så de ska passa med enduroskivan & SM skivan, jag kommer inte på någon annan lösning.
 

petterekman

Adrenalinberoende!
Gick med
23 Aug 2003
Ort
Mölndal.
Hoj
Trampcykel.
Jo men om du tänker var magneten sitter på skivan så blir det väl olika avstånd om den sitter på en Enduroskiva alt SM-skiva. För givaren sitter ju på oket & inte på hjulet & magneten på skivan. Visst ett varv är ett varv men skivorna är inte likadana. Antar att KTM har programmerat färddatorn så de ska passa med enduroskivan & SM skivan, jag kommer inte på någon annan lösning.

Det enda sensorn gör är att räkna hur många varv hjulet snurrar. Och för att få hastigheten då behöver man veta hjulets omkrets (2*pi*r) och sen är det klappat och klart (och tiden då, förstås).

Då spelar det ju alltså ingen roll var givaren sitter, för den säger ju bara till när hjulet snurrat ett varv. Och om du tänker efter lite så snurrar ju inte en stor skiva flera varv än en liten skiva, för då blir det lite knasigt.

Tänk dig att du ha en lång pinne, som föreställer hjulets radie.
Tänk dig att du har två märken på pinnen, ett vid 1/4 av pinnens längd, och ett vid 3/4 av pinnens längd, som föreställer en liten och en stor skiva och att givaren sitter vid de två punkterna.
När du då snurrat ändan av pinnen ett varv, då har ju båda märkena också snurrat ett varv. Med andra ord så skulle en hypotetisk sensor säga samma sak oavsett var givaren sitter (1/4 eller 3/4).

Jag förstår hur du tänker, vilket inte känns som en helt ovanlig tankevurpa faktiskt. Men om du faktiskt tänker till lite ordentligare så ska du nog se att du förstår. :tummenupp
 
Last edited:

ÅkeVilse

Ny medlem
Gick med
3 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 640 SM
:confused:

TACK för bra beskrivning!
Jag har haft RUSKIGA problem med att få igång min med kick.
Senast jag skulle starta den slog det mig dock att, precis som du säger, jag hade den precis innan tändpunkten när jag började kicka, och då lär jag ju få trampa en stund. Släppte förbi den med dekompen precis som du beskriver, och vips, start på första kicken!
En fråga dock. Jag har hört att man luftar ut med att kicka några gånger utan choke och gas om den blivit sur, men här står det alltid full gas?
Vad kommer det sig?:confused:

Dum fråga: hur vet man var kolven befinner sig när man kickar o.s.v...?

Det enda sensorn gör är att räkna hur många varv hjulet snurrar. Och för att få hastigheten då behöver man veta hjulets omkrets (2*pi*r) och sen är det klappat och klart (och tiden då, förstås).

Då spelar det ju alltså ingen roll var givaren sitter, för den säger ju bara till när hjulet snurrat ett varv. Och om du tänker efter lite så snurrar ju inte en stor skiva flera varv än en liten skiva, för då blir det lite knasigt.

Tänk dig att du ha en lång pinne, som föreställer hjulets radie.
Tänk dig att du har två märken på pinnen, ett vid 1/4 av pinnens längd, och ett vid 3/4 av pinnens längd, som föreställer en liten och en stor skiva och att givaren sitter vid de två punkterna.
När du då snurrat ändan av pinnen ett varv, då har ju båda märkena också snurrat ett varv. Med andra ord så skulle en hypotetisk sensor säga samma sak oavsett var givaren sitter (1/4 eller 3/4).

Jag förstår hur du tänker, vilket inte känns som en helt ovanlig tankevurpa faktiskt. Men om du faktiskt tänker till lite ordentligare så ska du nog se att du förstår. :tummenupp

Angående det här med hastighetsmätare. Jag misstänker att min mätare visar ca 10km för fort vid ungefär 90km/h. Hur kalibrerar man det? Fick lära mig att man inte får ha en hastighetsmätare som visar för låg hastighet så jag vill att det ska bli rätt!
 
Last edited:

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Det enda sensorn gör är att räkna hur många varv hjulet snurrar. Och för att få hastigheten då behöver man veta hjulets omkrets (2*pi*r) och sen är det klappat och klart (och tiden då, förstås).

Då spelar det ju alltså ingen roll var givaren sitter, för den säger ju bara till när hjulet snurrat ett varv. Och om du tänker efter lite så snurrar ju inte en stor skiva flera varv än en liten skiva, för då blir det lite knasigt.

Tänk dig att du ha en lång pinne, som föreställer hjulets radie.
Tänk dig att du har två märken på pinnen, ett vid 1/4 av pinnens längd, och ett vid 3/4 av pinnens längd, som föreställer en liten och en stor skiva och att givaren sitter vid de två punkterna.
När du då snurrat ändan av pinnen ett varv, då har ju båda märkena också snurrat ett varv. Med andra ord så skulle en hypotetisk sensor säga samma sak oavsett var givaren sitter (1/4 eller 3/4).

Jag förstår hur du tänker, vilket inte känns som en helt ovanlig tankevurpa faktiskt. Men om du faktiskt tänker till lite ordentligare så ska du nog se att du förstår. :tummenupp

:D Jag har ingen högskoleutbildning som du så jag tänkte det där med hjulvarvet igen! :huvet

Angående det här med hastighetsmätare. Jag misstänker att min mätare visar ca 10km för fort vid ungefär 90km/h. Hur kalibrerar man det? Fick lära mig att man inte får ha en hastighetsmätare som visar för låg hastighet så jag vill att det ska bli rätt!

Vet ej hur det är på 640 instrument men på 660 & 625 iallafall fram till -04 så kan man ställa in beroende på vilka hjul du har. Om det går på din så kolla så ingen klåfinrig har ställt fel.
 
Last edited:

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Ni som har borrat i hjulaxlarna för att montera kraschpuckar, fram på lc4an iaf årsm 98-04 så sitter de en insex/plastbult.

Har ni bara borrat rakt igen den och likaså metallmuttern/axeln på andra sidan?
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Ni som har borrat i hjulaxlarna för att montera kraschpuckar, fram på lc4an iaf årsm 98-04 så sitter de en insex/plastbult.

Har ni bara borrat rakt igen den och likaså metallmuttern/axeln på andra sidan?


Jupp bara se till att sikta i mitten!
 

"Budda"

Budda
Gick med
28 Nov 2008
Ort
-Göteborg-
Hoj
Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen
Dum fråga: hur vet man var kolven befinner sig när man kickar o.s.v...?

Finns inga dumma frågor!
Jag hoppas någon rättar mig om jag har fel nu, men en motor (om vi pratar 4-takt, enstånka) har ju fyra takter. Där den tänder är ju alla ventiler stängda. Det jag gjorde, när jag alltså gjorde HEEELT fel, var att jag tryckte in dekompressionshandtaget, tryckte lite på kicken, släppte ut handtaget, sen tryckte jag mig försiktigt fram med kicken till det trögaste läget. I det läget är ju alla ventilerna stängda, och den skall precis tända. I det läget, när den skall tända, är ju kolven i topp, eftersom den har komprimerat. Sen är ju kolven i topp när du blåst ut oxå, men det kan jag inte svära på att man känner... Men som sagt, när allt är stängt så är det som trögast utan dekomphandtaget intryckt. O det är tydligen så man skall ställa den vid längre stopp eftersom ventilerna då är stängda. (Det är ju därför det blir trögt).
Men som sagt, jag hoppas någon rättar mig om jag har fel :)
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Dum fråga: hur vet man var kolven befinner sig när man kickar o.s.v...?

Finns inga dumma frågor!
Jag hoppas någon rättar mig om jag har fel nu, men en motor (om vi pratar 4-takt, enstånka) har ju fyra takter. Där den tänder är ju alla ventiler stängda. Det jag gjorde, när jag alltså gjorde HEEELT fel, var att jag tryckte in dekompressionshandtaget, tryckte lite på kicken, släppte ut handtaget, sen tryckte jag mig försiktigt fram med kicken till det trögaste läget. I det läget är ju alla ventilerna stängda, och den skall precis tända. I det läget, när den skall tända, är ju kolven i topp, eftersom den har komprimerat. Sen är ju kolven i topp när du blåst ut oxå, men det kan jag inte svära på att man känner... Men som sagt, när allt är stängt så är det som trögast utan dekomphandtaget intryckt. O det är tydligen så man skall ställa den vid längre stopp eftersom ventilerna då är stängda. (Det är ju därför det blir trögt).
Men som sagt, jag hoppas någon rättar mig om jag har fel :)


Du ha tala helt rätt:tummenupp

Det som gör de så förbenat svårt att känna rätt toppläge när alla ventiler är stängda, är ju den förbenad autodecompen som sitter på kammen:gnissla Den decompimerar ju allt under 1700varv någonstanns så det är verkligen skitsvårt att snabbt hitta rätt läge. Därför brukar jag snabbt ta bort denna decomp och köra endast med den på styret för att komma förbi toppläget inför kickning och urluftning. Köp trimkam utan decomp s slipper ni denna kärringstart:D
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top