Män och kvinnor

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Tror du att extremfeministerna är bra på att se en situation ur t ex en arbetsgivares vinkel när denna väljer att anställa en man för ett fysiskt krävande arbete före en förhållandevis liten och (fysiskt) svag kvinna? Tycker du att samma extremfeminister brukar uttrycka stor förståelse för det?

Jag tycker inte det.

Nej, det tycker jag absolut inte, mitt påstående var inte riktat åt ett håll, utan allmänt. Jag trodde jag hade gjort ganska klart att jag inte sympatiserar med extremfeminister. :) Att en kvinna får ett jobb i ett mansdominerat yrke framför en bättre lämpad man just för att hon är kvinna är vansinne, precis som om en man skulle få det framför en bättre lämpad kvinna i samma läge. Jag har inga som helst problem med att det finns arbetsplatser med enbart män, men kommer det in en kvinna på den arbetsplatsen ska hon behandlas med samma yrkesmässiga respekt som alla andra där.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Jag är helt med på det. Försöker mest kasta bensin i debattelden här, men samtidigt så är jag otroligt negativ till en stor del av den "feminism" som frodas i den allmäna debatten idag där vissa helt ogenerat ger uttryck för att män alltid är svin och dessutom alltid fördelaktigt behandlade samtidigt som kvinnor alltid är offer och alltid kränkt och felaktigt behandlade.

De finns, absolut, och tyvärr är det väl de som hörs mest. Vilket även gör att folk ofta tar för givet att det är sån man är när man ger sig in i en sån här debatt...

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
Jag är helt med på det. Försöker mest kasta bensin i debattelden här, men samtidigt så är jag otroligt negativ till en stor del av den "feminism" som frodas i den allmäna debatten idag där vissa helt ogenerat ger uttryck för att män alltid är svin och dessutom alltid fördelaktigt behandlade samtidigt som kvinnor alltid är offer och alltid kränkt och felaktigt behandlade.

Ponera att kvinnor helt enkelt skulle låta bli att träffa och umgås med alla dessa "outlaws" och "badboys" där ute och istället leva med den där killen som satt hemma och programmerade eller spelade World of warcraft hela sin uppväxt istället för att kröka, knarka och slåss. Skulle lika många kvinnor utsättas för våld och kränkningar då?

Att de väljer fel en gång behöver ju inte betyda att de väljer fel två gånger :)

Är det då så att de väljer någon de tycker är en buse eller väljer de någon de tror är bra som visar sig vara buse?
Är det inte samma här när det gäller män som väljer kvinnor som är busar?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
Jag missade inte det, men ser att jag missat att svara på det.

Som jag ser svaren är det väl ingen som tycker synd om mig och det var inte det jag var ute efter. Det jag undrar är varför en person som utsätts för till exempel våld (oavsett om det är en man eller kvinna) får ett svar i stil med att man skulle försvarat sig själv på ett bättre alternativt brutalare sätt.

nej, jag tror inte du själv vet vad DU är ute efter och därför har givit så svävande svar.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
nej, jag tror inte du själv vet vad DU är ute efter och därför har givit så svävande svar.

Då får vi väl hoppas att det jag är ute efter faller i mitt knä.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Att de väljer fel en gång behöver ju inte betyda att de väljer fel två gånger :)
Ofta är det så :Unni Drougge

Är det då så att de väljer någon de tycker är en buse eller väljer de någon de tror är bra som visar sig vara buse?
Är det inte samma här när det gäller män som väljer kvinnor som är busar?

Som jag skrev så är auktoritet attraktivt för många kvinnor (styrkt av vetenskap och av förklarliga skäl). Förmågan att kunna fatta och stå för beslut och vara bestämd har dock sin tid och plats och i ett överbefolkat samhälle med reglar skapade av "profeter" blir dessa män ofta vilsna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja

Det handlar inte om att det är enda vägen, men nog tycker jag det är rätt orättvist att kvinnor inte har möjligheten till samma väg.

Jag skulle säga att en överklasstjej har bra mycket bättre chanser att knyta sådana kontakter än en bonnläpp från tjotahejti eller Mohammed från Tensta, att det skulle vara någon typ av kvinnofråga primärt köper jag inte, och jag tycker att vi har så mycket "rättvisa" man kan förvänta sig nu så låt oss bibehålla den standard vi har; att män/kvinnor/svenskar/invandrare/fattiga/rika/homosexuella/inte homosexuella har i princip samma, goda, möjligheter att skaffa sig bra liv. Att det finns nyansskillnader på marginalen är inget att lägga energi på, det är verkligen ett ickeproblem ur ett stort perspektiv.

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06

Du måste ju själv veta att det är precis så det är i många fall. Är det då samhällets/alla mäns fel?
Återigen, jag försvarar givetvis inte våldet, men är det då konstigt att även den "utsatte" får bära en del av skulden i allmänhetens ögon?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här med låglönejobb är ju intressant. Om man tittar på brandmän där de flesta är män plockar man ingen fet lön.

Många gånger förlitar sig arbetsgivare inom detta område på att människor som söker sig dit har ett "kall".
Är det då bara de som arbetar där som ska kämpa för att det ska avlönas bättre eller borde vi alla hjälpas åt för att ändra inställningen?

Det är ett annat område, men samma sak. Ska människor alltid skylla sig själva?

Om du med "skylla sig själv" menar att "ta eget ansvar" så; ja. Man har faktiskt ett eget ansvar, tro det eller ej. Och om kallet är så starkt så får vi hoppas att det uppväger de något lägre lönerna, som för övrigt inte alls alltid är så ohyggligt låga som låter sig påskinas.

Hur som helst, lönerna skulle gå upp massor om inte lika många kallade människor gick och utbildade sig något pga sitt kall, så låt bara bli med det så går lönerna upp. Marknaden sätter alltid rätt lön, inte politiker och förståsigpåare på vänster/liberala debattsidor

TurboJugend

Ny medlem
Gick med
21 Dec 2003
Hoj
-
Har du försökt? Det finns mansjourer på flera ställen i landet, det finns en förening som heter Pappa barn som jobbar för männens rätt till sina barn och jag har ytterst svårt att tro att sunda människor motsätter sig det?

Efter att ha läst det här så får jag inte riktigt intrycket av att sånt är särskilt uppskattat från feminstiskt håll:

Den 13 Maj genomförde jag och ett antal andra en demonstration på Sergels torg i Stockholm. Demonstrationen var för att belysa barns rätt till, och behov av sina föräldrar. bägge sina föräldrar. Vi ville uppmärksamma dom brott mot denna i barnkonventionen stadgade
rättighet som dagligen begås i Sverige.

Detta var vårt budskap varken mer eller mindre, så varför dokumenterades demonstrationen av en känd AFA aktivist? Och i vilket syfte?

...

När tidningen feministiskt perspektiv tidigare i år genomförde sin kartläggning av oss dom kallar "antifeminister" så var det just Martin Fredriksson och hans gamla AFA kompis Mathias Våg som fick uppdraget. Detta genom den verksamhet dom kallar för researchgruppen.

http://www.daddys-sverige.com/3/post/2012/05/hata-grna-men-se-till-att-ni-gr-det-korrekt.html

Har du aktivt försökt att göra något för att lyfta de frågorna, utan att blanda in att "kvinnorna tycker synd om sig själva" i det hela?

Nej, det har jag inte.

Ifrågasätta feminismen är nog helt okej, men om man nekar till att problemet finns eller påstår att utsatta personer får skylla sig själva så får man nog räkna med mothugg. Precis som de flesta här nog skulle protestera om någon påstod att män inte alls ligger i underläge när det handlar om rätten till sina barn i en vårdnadstvist.

Det beror på vad man menar att problemet är. Det finns säkert problem men många problem som tas upp anser jag är överdrivna eller påhittade. Det är heller inte så konstigt att det blir så när det nu i media finns en massa människor som har byggt hela sin karriär på att hitta kvinnoförtryck och patriarkala strukturer i allting hela tiden. Självklart kommer dom inte bara en dag att erkänna att problemen är lösta och säga "Men vad bra, nu kan jag skita i det här, flytta från söder och börja jobba på Ica istället." Dom kommer alltid att hitta nya saker att vara kränkta över, felet kommer alltid att vara männens och offren kommer alltid att vara kvinnorna.

Jag tror vårt största problem är att folk har svårt att se saker från någon annans vinkel, att det kan finnas sånt man själv inte ser och att andra lan uppleva vissa situationer på helt andra sätt än man själv. Brist på förståelse, helt enkelt.

Där är vi helt och hållet överens.

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Grejen är att jag faktiskt upplever det lite så, som att jag borde vara mer solidarisk i de här frågorna och "sluta blunda" för orättvisor tjejer blir utsatta för. Som att jag är värsta ignoranta bakåtsträvaren.

Fast det är ju en sak att uppleva det annorlunda och en annan sak att tala om för någon att den upplever det fel. Det gäller ju åt båda håll, att tala om för någon som upplever det som du att personen borde reagera är precis lika fel som att tala om för en person som känner obehag i situationen att den inte ska bry sig utan bara skaka det av sig. Det är ju tyvärr så det ofta är, att många inte kan ha sin åsikt/upplevelse och acceptera och förstå att andra upplever det annorlunda, utan man måste tala om att den andra har fel... Det är ju trots allt en persons upplevelse av en situation som har betydelse, inte situationen i sig.

Pixie

Ny medlem
Gick med
13 Aug 2012
Hoj
CBR 600RR -08
Fast det är ju en sak att uppleva det annorlunda och en annan sak att tala om för någon att den upplever det fel. Det gäller ju åt båda håll, att tala om för någon som upplever det som du att personen borde reagera är precis lika fel som att tala om för en person som känner obehag i situationen att den inte ska bry sig utan bara skaka det av sig. Det är ju tyvärr så det ofta är, att många inte kan ha sin åsikt/upplevelse och acceptera och förstå att andra upplever det annorlunda, utan man måste tala om att den andra har fel... Det är ju trots allt en persons upplevelse av en situation som har betydelse, inte situationen i sig.

Exakt! Det är det som är så himla intressant och min ursprungsfråga, hur kommer det sig att vissa anser sig orättvist behandlade och andra inte, i samma situation?

Alleycat

Truty
Gick med
26 Dec 2012
Hoj
Struthörning
Du måste ju själv veta att det är precis så det är i många fall. Är det då samhällets/alla mäns fel?
Återigen, jag försvarar givetvis inte våldet, men är det då konstigt att även den "utsatte" får bära en del av skulden i allmänhetens ögon?

Det där tror jag har stor grund i att många tjejer har fruktansvärt dåligt självförtroende. Finns ju studier där de kommit fram till att betydligt fler tjejer har dåligt självförtroende än killar (vilket antagligen inte är så chockerande för nån). Har man dåligt självförtroende gör man väl inte alltid de smartaste valen och har lättare för att hamna i utsatta situationer och det är väl främst de som gör om misstagen flera gånger. Det är ju inte direkt ovanligt att tjejer som blir slagna av sin sambo själva anser att de är värda slagen och all skit de får, helt enkelt för att de tappat förmågan att se sitt eget värde.

Det är ju inget man kan hitta en allmän syndabock till, men någonstans måste ju det dåliga självförtroendet komma ifrån, för det är ju knappast medfött. Och något måste ju vara grund till att det främst är tjejer som drabbas. Nej, jag tror inte det är männens fel och nej, jag tror inte att det är någon som medvetet uppfostrar tjejer på det sättet för att de ska känna sig underlägsna.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO