många som kör utan körkort?

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Zee skrev:
2112705 Vill du utveckla det där? Varför är det på botten av skalan? Då är det kanske inte hela världen om man kör lite småfull heller? Eller om man börjar köra lastbil utan kk? Sov osv osv osv..

Varför har vi lagar här i landet? Visst, jag bryter också mot lagen kanske när jag kör för fort, t.ex., men att medvetet köpa in en hoj och köra runt på utan riktig försäkring och utan kk är ren idioti.


Eh, varför e det idioti? du sa just att du bryter själv mot lagen. Du lär ju ändå vara medveten om att du gör det när du kör i 200 eller hur? Det e ju lika planerat som det du just kommenterade.

organdonator skrev:
2111597 Nej en förare behöver ju inte vara sämmre bara för att han inte har körkort, men jag tror det är så i de flesta fallen. För om man nu är så jäkla bra på att köra hoj, varför tar man inte körkortet då? För jag kan då inte hitta ett enda godtagbart skäl till att inte ta det om man nu anser sig vara så bra.


Pengar?
 

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
CBR1000RR -08
Mackan skrev:
2114321 du skulle ha rekomenderat mig o skita i att ta körkort när jag då gjorde det ? när jag började lärde jag mig en jävla massa saker o i verkligheten tror många att dom är så " Grymma" o endel blir obetydliga


Jag har KK å jag e kass på att köra hoj. Jag försöker inte framhäva mig själv som bättre än någon annan i mitt inlägg.

Det jag menar är att KK utbildningen är rätt onödig. Eller iaf är det det för 90% av de som tar körkortet. För ärligt talat vad fan var det du fick lära dig där som du redan inte visste? (å nä, det var inte så att min lärare var dålig eller att jag inte kunde lära mig). Det är helt enklet så att det man får lära sig är självklara saker som man redan visste.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
69:an skrev:
2114258 Exakt samma resonemang går att tillämpa på exempelvis flygcertifikat, vapenlicens och dykcertifikat. Det är också kunskaper som till stor del går att lära sig på egen hand eller informellt av en kompis. Men väldigt få människor skulle få för sig att göra det, och utöva verksamheten utan behörighet.

Den som dyker, flyger eller hanterar vapen utan behörighetsbevis blir med rätta betraktad som idiot - i synnerhet av dem inom det egna intresseområdet.

På vilket sätt är det annorlunda med motorcykelkörning, eller för den delen buss- eller lastbilskörning? Enkelt: det är inte annorlunda.

Okej, du får betrakta mig som du vill, men jag har gjort ALLT ovanstående i dina exempel utan "erfoderlig behörighet".
Klart man måste prova på lite olika grejor för att se om man tycker det är kul.

Fast jag tror ju mer frågeställaren funderade på om man regelbundet körde utan körkort, prova på är ju en sak, bilkörning provade jag som sjuåring, lätt mc dröjde nog till moppeåldern, tung mc tills jag hade bilkort, dykningen och flygandet i tjugoårs åldern (både jet och propeller), vapen har jag hanterat sedan tioårs åldern...

Alla har vi kört MC utan körkort, åtminstonde på uppkörningen, men troligtvis innan också.
Det handlar ju bara om att ha någon med rätt behörighet som övervakar att man gör rätt, med eller utan övningskörningsskylt eller körkortstillstånd.

Jag har givetvis inte soloflygit utan flyglicens, i bussen/lastbilen har oftast funnits en person med rätt körkort (dessutom fick man provköra i samband med reparation utan kort förr) på MC har det oftast åkt/följt med folk med A-kort.

Är det bara jag som reagerar starkt över att dom VILL att man ska skjutsa när man övningskör för första gången?
Så jäkla mycket kan man inte göra som passagerare om snubben som kör har nollkoll.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
nu PRATAR jag inte om folk som kör utan körkort i 200, för dom är lika mycket idioter som dom som kör i 200 MED körkort. så tänk på vad du säger....

Prata om ordentligt uppförande istället, som att köra lagligt utan eller med körkort. Tror du seriöst det är svårt om nån som haft b-körkort ett par år t ex. Att sedan folk som e 17-18 kör en tung mc på 1000cc och typ aldrig rört en moped är fel. men många av de som kör utan kanske bara vill köra ett par rundor / säsong och inte orkar ta körkort för det. Jag accepterar det helt.

Bara inte folk ligger å blåser i stadstrafik i 200 knyck. Då kvittar det om man har körkort eller inte, då fattas det något i huvudet oavsett
 

Andrésen

återfallet är nära!
Gick med
17 Apr 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
just nu... ingen
Gulleplutt skrev:
2117031 Jag har KK å jag e kass på att köra hoj. Jag försöker inte framhäva mig själv som bättre än någon annan i mitt inlägg.

Det jag menar är att KK utbildningen är rätt onödig. Eller iaf är det det för 90% av de som tar körkortet. För ärligt talat vad fan var det du fick lära dig där som du redan inte visste? (å nä, det var inte så att min lärare var dålig eller att jag inte kunde lära mig). Det är helt enklet så att det man får lära sig är självklara saker som man redan visste.
De flesta idag som tar kk på mc har redan bil därför är de flesta vana att framföra fordon i trafik. Där för "känns" det som att man inte lär sig så mycket på några körlektioner med mc, men faktum är att jag tror ingen har krypkört med mc:n innan de börjar på trafikskolan. De lär inte heller ha bromsat fullt i 90 blås. Jag hade tävlat i cross och kört olika Crossar/Mc:s sen jag var 5 år när jag tog mitt kk men inte fan kunde jag klara manöverbanan första gången för det. Så det där med körskola är nog inte så tokigt ändå...
 

organdonator

långsam
Gick med
28 May 2005
Ort
Uppsala
Hoj
yamaha xt660z -08, Honda Z50 -76
Gulleplutt skrev:
2116979 Pengar?

Men om man nu kör som en gud så är det ju bara VV's avgifter man behöver hosta upp. 2000:- eller va det nu kostar. Har man råd o köra hoj så har man med all säkerhet råd att fixa körkortet också. Men kan man inte det, så ja sorry. Det mesta kostar pengar och alla har inte råd med allt dom vill.
 

Mackan

LÄNGTAR EFTER GOTLAND
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Borås
Hoj
Kawasaki ultra 250X / Warrior -03
Gulleplutt skrev:
2117031 Jag har KK å jag e kass på att köra hoj. Jag försöker inte framhäva mig själv som bättre än någon annan i mitt inlägg.

Det jag menar är att KK utbildningen är rätt onödig. Eller iaf är det det för 90% av de som tar körkortet. För ärligt talat vad fan var det du fick lära dig där som du redan inte visste? (å nä, det var inte så att min lärare var dålig eller att jag inte kunde lära mig). Det är helt enklet så att det man får lära sig är självklara saker som man redan visste.


ok ! då uppfattade jag inte ditt " tonläge" om man kan säga så, broms övningarna lärde jag mig av iaf, o sedan så tar det nog ur lite av det balla ur vissa killar som man kan ha i de yngre åren om du förstår vad jag menar !
 

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Ort
in da bush
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
vbg_snake skrev:
2117316 ..
Bara inte folk ligger å blåser i stadstrafik i 200 knyck. Då kvittar det om man har körkort eller inte, då fattas det något i huvudet oavsett
Precis..
Problemet är inte dom utan körkort utan dom utan OMDÖME..
Många av dem avslutar sitt mcåkande i nån betongväggsböj eller refug...
Alltid tråkigt när det händer men.....men...
Det var det STORA problemet.
Det något mindre är alla de som vill glassa på korkade ställen. Motardåkaren som för ett tag sen wheelade utanför ett köpcentrum bland familjer och varuvagnar , hur många nya "Peter Wahlbeckare" skapade han? (Bara för att anknyta till en annan tråd) :confused:
 

Zunar

Ny medlem
Gick med
11 Dec 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 '06
Väcker lite liv i tråden igen.

Vad tror ni händer om jag blir stoppad på min nyinköpta 660 och bara innehar lätt-mc kort?
Då har jag ju MC-kort men inte just den behörigheten..
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
Zunar skrev:
2226862 Väcker lite liv i tråden igen.

Vad tror ni händer om jag blir stoppad på min nyinköpta 660 och bara innehar lätt-mc kort?
Då har jag ju MC-kort men inte just den behörigheten..

Samma sak som om jag skulle köra den med mitt A-begränsade kort. Olovlig körning och (dags?)böter.
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
Ogre skrev:
2226864 Samma sak som om jag skulle köra den med mitt A-begränsade kort. Olovlig körning och (dags?)böter.


Vad händer om jag blir stoppad på min 600 utan körkort? jag har dock B kort
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Andruxa skrev:
2328132 Vad händer om jag blir stoppad på min 600 utan körkort? jag har dock B kort


Fortfarande olovlig körning med risk att förlora även B behörigheten!
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
motardnisse skrev:
2328145 Fortfarande olovlig körning med risk att förlora även B behörigheten!


Alltså ska man inte stanna! jag hade nämligen hört att första gången det händer så är det 600kr i böter och man får behålla B-kortet
 

Henkebenke

Alla hojar sålda.
Gick med
4 Apr 2006
Ort
x
Hoj
R1
organdonator skrev:
2117561 Men om man nu kör som en gud så är det ju bara VV's avgifter man behöver hosta upp. 2000:- eller va det nu kostar. Har man råd o köra hoj så har man med all säkerhet råd att fixa körkortet också. Men kan man inte det, så ja sorry. Det mesta kostar pengar och alla har inte råd med allt dom vill.

Hm. Faan va mycket svammel på denna tråd. Jag håller med organdonator fullt ut. Kör man utan KK och genom detta bryter lagen så är man en idiot. Hur j-a svårt kan det vara? Allt svammel om hur "bra" man är på att köra även om man inte har KK är inget värt. Dessa självutnämnda (i många fall) förare med expertkompenens (fast utan KK... Hmmm...) är naturligtvis inte lämpade, eller så har de inte råd osv att ta KK. Orsakerna kan vara många. Då får dessa, med respekt för dom som har KK det, inte vistas på vägarna med en hoj. Punkt.
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
Henkebenke skrev:
2328184 Hm. Faan va mycket svammel på denna tråd. Jag håller med organdonator fullt ut. Kör man utan KK och genom detta bryter lagen så är man en idiot. Hur j-a svårt kan det vara? Allt svammel om hur "bra" man är på att köra även om man inte har KK är inget värt. Dessa självutnämnda (i många fall) förare med expertkompenens (fast utan KK... Hmmm...) är naturligtvis inte lämpade, eller så har de inte råd osv att ta KK. Orsakerna kan vara många. Då får dessa, med respekt för dom som har KK det, inte vistas på vägarna med en hoj. Punkt.

Om man har försökt tagit körkort och inte fått det och kör utan därför så ska man ge fan men gör man det för man inte har råd att ta det så är det ju bara att åka, körkort kostar ju för fan minst 5000, lägg det på mc:n istället
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Andruxa skrev:
2328158 Alltså ska man inte stanna! jag hade nämligen hört att första gången det händer så är det 600kr i böter och man får behålla B-kortet


Pröva vettja, leta reda på närmaste polis och reta upp honom!

Your call men det är inget jag rekommenderar.. :7peta
 

Gnutten

Pensionerad motardpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Lillgrabbens mc i plast
Andruxa skrev:
2328201 Om man har försökt tagit körkort och inte fått det och kör utan därför så ska man ge fan men gör man det för man inte har råd att ta det så är det ju bara att åka, körkort kostar ju för fan minst 5000, lägg det på mc:n istället

Klarar du inte ens att ta KK så är du inte mogen nog. Va fan skärp till dig och ta kortet så slipper du en massa dryga kommentarer!

BTW: Hur mkt tror du dricker upp på ett år alt röker om du nu skulle göra det??

Andruxa skrev:
2328216 haha :D nä det får nog va

Har själv dragit en mcsnut även om jag hade KK men det är inget jag är stolt över!
 

Andruxa

Ny medlem
Gick med
20 Jul 2006
Ort
Bräcke
Hoj
Gpz 600
motardnisse skrev:
2328225 Klarar du inte ens att ta KK så är du inte mogen nog. Va fan skärp till dig och ta kortet så slipper du en massa dryga kommentarer!

BTW: Hur mkt tror du dricker upp på ett år alt röker om du nu skulle göra det??



Har själv dragit en mcsnut även om jag hade KK men det är inget jag är stolt över!

jo det har du väl rätt i men jag är för ung också, det är ju 21 på tung
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top