MC åkning endast för rika

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
GSX-R1000 -09, XT660Z -08
och uppenbarligen en hel del annat ...

Vad har en generell regel för när man blir av med körkortet med trafiksäkerhet att göra??

Såså lugna dig lite...

Jo vet man att kortet ryker vid minsta hastighetsöverträdelse så skulle då iaf jag köra lugnare...

Hur många ligger inte idag och kör i 130-140km/h så dom iaf klarar körkortet ifall dom blir stoppade...

X11Rider

Eldsvärd
Gick med
8 Aug 2007
Hoj
2006, Yamaha, FZ1-S
Gemensam aktion

Bra skrivet men...

Seriöst! Vad ska vi här på SH göra för nån gemensam aktion som har en rimlig chans att nå fram till f-bolagen och verkligen gör nytta?

Demonstrationståg nakna genom stan, skicka stenar på trygghansa byggnaden?

Nä... Fyfan va surt det det är!!! och inte ett skit kan vi göra åt det :mad:

Jag har hus och barn o sambo, jobbar och sliter så gott jag kan och tycker det är så jävla skönt att bara ta hojen en lördag, köra en runda och bara njuta. Bara lite högre försäkring, skatter/avgifter och soppapriser så är det snart slut med det också sörru :huvet

Hmm, vilket vi kan kvitta mot säkrare fordon...

Alltså, nollvisionen höll vad den lovade, att göra NOLL nytta :gnissla

Jag är den sista att förespråka statlig kontroll av alla det slag, men i vårat fall så handlar väldigt mycket om försäkringspremier. Jag menar hojen är snorbillig att köpa, den drar ingen soppa och den går fort...

Sen har vi alla kluriga jävlar som får sin hoj stulen på hösten strax efter avställning, alla som klotar på sina älskade bandagar men kanske råkar anmäla en singelolycka på närmsta riksväg dagen efter, eller dem som byter sin 70cc moppe mot en literpjäs tre dagar efter färgen har torkat på hans nyinskaffade körskolekörkort 21år gammal och klotar första veckan/säsongen...

Nu kommer jag få ett helt gäng besserwissrar efter mig, men det skiter jag i. Här kommer f-bolagsfakta...

10% av försäkringsbolagens intäkter täcker ALLA deras utgifter. Varför skall då min hoj kosta +50.000kr hel/hel, den skulle kunna kosta 5000kr hel/hel och jag hade lätt betalat 10.000kr hel/hel, en nettomarginal på 100% är jävligt bra vilket företag vi än snackar om.

Vi borde göra en gemensam aktion mot f-bolagen, jag ställer upp.

Ni som inte orkar/skall passa barnen/inte har tid/med mera. TIG och betala. För, seriöst... Det finns en jävla massa gnällspikar i det här forumet.

Puss på er och God Hjul :tuttar

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Citat K.L

-----------------

men tycker att dom skulle inrikta sig på att rekrytera fler trafikpoliser istället för att skruva upp kameraskåp efter kameraskåp.

Svar: Nu kan det ju vara så att dom sitter på mer info än du och således blir deras slutsats en annan än din.

Kameraskåp har ingen möjlighet att bedöma om någon är trött,drogad eller på fyllan bakom ratten... Dessutom så lär man ju sig att det går att gasa vars det inte finns några skåp tex medans en trafikpolis kan stå vart som helst å lura...

Svar: Då kanske dom fyller en annan funktion då???

Sen kanske man skulle mista kortet efter att ha kört säg 15km/h för fort istället för nuvarande 30km/h för det är jobbigare att vara utan körkort än att punga ut 3000kr i böter...

Svar: Hårdare straff leder normalt alltid till färre brott, Ja.

Men med en regering som prioriterar att fylla på stadskassan istället för att rädda liv så var resultatet av nollvisionen inget oväntat iaf från min sida...

Svar: Jag tror du måste överge tanken på att regeringen är ond och bara vill dig illa. Förmodligen är det inte så.
PS. om man läser hela boken så förstår man sammanhanget bättre än om man bara läser första sidan.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Till tradstartaren:

Sluta gnäll för fan, du styr själv ditt eget liv. Du far själv se till att bli rik istället för att tycka sa jävla synd om dig.

Sen verkar du inte särskilt fattig med tva hojar i garaget. :rolleyes:

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Håller me till 100% :klappar

Håller med till 100%

Dags att se samhället i sin helhet.

Ta rökarna som ett exempel.
Dom har kostat staten/skattebetalarna ofattbara miljarder genom åren...

Fotbollshuliganerna kostar många miljoner årligen i polisinsatser mm...
Men ingen gör något åt det.

Fettos/överviktiga som behöver läkarvård kostar landstinget miljoner årligen för att dom inte fattar att man måste använda kroppen för att inte förfalla och bli beroende av samhället...
Då handlar det om allt från människor som blivit för bekväma/lata för att jobba till dom som inte kan utföra arbete pga för dålig kroppskondition.

Rökning är så vanligt att många beslutsfattare inte vill "halshugga" sig själva.
Fotboll är en folksport som "tydligen" måste få kosta pengar eftersom alla har varit grabb och sparkat boll, och alla gamla gubbar kan känna igen sig.
Därför kommer TYVÄRR alltid bilracing att vara större än roadracing, alla kan köra bil och relatera till det medan dom flesta egentligen är för fega och sätter sig aldrig på en mc och säger istället att "Jag kör ihjäl mig direCKT"
Dom flesta äldre människior är överviktiga och speciellt feta politiker som beslutar.

Ett bra exempel är debatten om införandet av rattonykterhet för båt.
Då många av dom beslutande med riktigt bra inkomst äger stora båtar så tog det lång tid och var svårt att fatta ett beslut för båtfylla.

Jag menar inte att hojåkningen ska vara nästan gratis men relaterar man till övriga saker som kostar samhället så ligger vi lång ifrån toppen.

Last edited:

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Låter väl iof ganska logiskt att:

1. Om man har en idé om hur man kan minska olyckor testar den
2. Om idén inte funkar att man då försöker reda ut varför det inte blev som man trodde.

Jo iofs men tycker dom har varit fel ute från första början...

Freedom

Guest
Sporthoj med många HK = dyrt.
Hoj med lägre HK för att användas som transportfordon = Mycket billigare.
Vad är problemet??

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tyvärr kommer det bara att bli mindre o mindre frihet i detta land (o säkert många andra länder i världen oxå) då allt ska vara så jävla säkert o bra för oss som bor här att vi knappt får gå utanför dörren i vårt hem då vi kanske kan halka och slå ihjäl oss..

F..n, nu blev det mkt men vår så kallade frihet blir bara sämre o sämre ju mer tiden löper..

Huvet på spiken imo, har egentligen inget att göra med denna tråd, men:

Klart som fan att stället blir säkrare på detta viset, och stora företag som går 100 mille på plus varje år kan tjäna ännu mera pengar, miljön kanske tycker det är bra, regeringen får mycket mer kontroll på allt och alla.

MEN VEM FAN BRYR SIG?! Det är väl ingen jävel som vill leva i nått förbannat robot samhälle där regeringen skall styra allt!! Och man fan hamnar på att söka bygglov för att montera en skithög i dasset! Betyder inte demokrati att regeringen skall tjäna folket, och inte tvärtom? Förfaaan, sluta titta på nån vinklad jävla statistik från f-bolag och annat jävelskap.

//vill igen påpeka att detta inte riktigt var vinklat mot dyra hojförsäkringar...

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Håller med till 100%

Dags att se samhället i sin helhet.

......

Jag menar inte att hojåkningen ska nästan gratis men relaterar man till övriga saker som kostar samhället så ligger vi lång ifrån toppen.

Stefur for president!

Nä, det gör ju faktiskt inte det. Men du kan ju googla om du vill ha svaret.

Inte då, då tycker jag vi byter namn till nått som gör det. :fakta

Ädiiit: Folkstyre betyder det enligt wikipedia, sen kan man ju tolka det som man vill...

Last edited:

Dr Schnell

Medlem
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
RSV4R
Såså lugna dig lite...

Jo vet man att kortet ryker vid minsta hastighetsöverträdelse så skulle då iaf jag köra lugnare...

Hur många ligger inte idag och kör i 130-140km/h så dom iaf klarar körkortet ifall dom blir stoppade...

Eller så kan man ju avrätta alla som kör mer än fem km/h över... Då skulle ju väldigt många köra långsammare. :rolleyes:
Argument av samma kvalitet som "om det inte passar kan man faktiskt stänga av tv:n", när det klagas på programinnehåll...

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Sverige har inget att erbjuda dig som är frisk och ung. Lämna landet, det räcker faktiskt bara flytta till ett av grannländerna så har ni bättre förutsättningar än vad detta landet ger.

Tänk på att EU är en union som ger grym flexibilitet dock så har inte riktigt svensken förstått det för vi är så jävla stolta över att Sverige är det enda landet man ska bo i för här är så "j*vla" bra.

Bra ide vi flyttar till Danmark för där är det ju så billigt att äga fordon:)

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
citat K.L

men tycker att dom skulle inrikta sig på att rekrytera fler trafikpoliser istället för att skruva upp kameraskåp efter kameraskåp.

Svar: Nu kan det ju vara så att dom sitter på mer info än du och således blir deras slutsats en annan än din.

Kameraskåp har ingen möjlighet att bedöma om någon är trött,drogad eller på fyllan bakom ratten... Dessutom så lär man ju sig att det går att gasa vars det inte finns några skåp tex medans en trafikpolis kan stå vart som helst å lura...

Svar: Då kanske dom fyller en annan funktion då???

NR:1 Helt rätt...

NR:2 Billiga i jämförelse med en trafikpolis + att dom gärna jobbar dygnet runt utan ob tillägg???

Eller så kan man ju avrätta alla som kör mer än fem km/h över... Då skulle ju väldigt många köra långsammare. :rolleyes:

Men då måste man ju först släpa dom bort från vägen annars går det ju på nollvisionen iaf... Är inte alla på vägen trafikanter???:D

Last edited:

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Stefur for president!

Inte då, då tycker jag vi byter namn till nått som gör det. :fakta

Ädiiit: Folkstyre betyder det enligt wikipedia, sen kan man ju tolka det som man vill...

Statistiken säger att (kommer inte ihåg procenten) nästan alla hojåkare som kraschar, skadar eller dödar bara sig själva.
Det som allmänheten och makthavare fått för sig, att vi kör ihjäl andra är BS.
Det SER farligt ut med mc-körning så därför reagerar folk utan att ha kunskap.

Det beror på singelolyckor och att hojåkaren sitter relativt oskyddad.

Skulle försäkringsbolag sälja cigaretter där försäkringspremien täcker cancervård skulle ett paket kosta minst 300-400 kr styck.

Vi hojåkare är en för liten och splittrad grupp att ta hänsyn till enligt makthavarna.

Ett bra exempel är pensionärerna som alltid varit en riktigt svag grupp ;) tills dom fick ett riktigt bra PRO-ombud och nu kan påverka beslutsfattarna i regeringen.
Nu är det Brynolf Wendt och han kan samla röster som få...

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Statistiken säger att (kommer inte ihåg procenten) nästan alla hojåkare som kraschar, skadar eller dödar bara sig själva.
Det som allmänheten och makthavare fått för sig, att vi kör ihjäl andra är BS.
Det SER farligt ut med mc-körning så därför reagerar folk utan att ha kunskap.

Det beror på singelolyckor och att hojåkaren sitter relativt oskyddad.

Skulle försäkringsbolag sälja cigaretter där försäkringspremien täcker cancervård skulle ett paket kosta minst 300-400 kr styck.

Vi hojåkare är en för liten och splittrad grupp att ta hänsyn till enligt makthavarna.

Ett bra exempel är pensionärerna som alltid varit en riktigt svag grupp ;) tills dom fick ett riktigt bra PRO-ombud och nu kan påverka beslutsfattarna i regeringen.
Nu är det Brynolf Wendt och han kan samla röster som få...

Majoriteten har ALLTID rätt....för det är så lagar skapas. Sen är ju rätt och fel olika för alla. Men det är majoriteten som dömer dig till ett straff om du inte följer den, även om det skiljer sig från ditt eget "rätt och fel".

Krusty

Medlem
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
Blå
Majoriteten har ALLTID rätt....för det är så lagar skapas. Sen är ju rätt och fel olika för alla. Men det är majoriteten som dömer dig till ett straff om du inte följer den, även om det skiljer sig från ditt eget "rätt och fel".

Ja majoriteten har alltid rätt, precis som i Tyskland på 30-talet, Iran på 80-talet och många andra exempel genom världhistorien...

Majoriteten blir mer missledd nuförtiden då makten får nya vägar som TV och internet.

Majoriteten är den slöa massan människor som inte bryr sig och följer minsta motståndets lag, som det visat sig om och om igen genom åren.

Last edited:

frukt

Ny medlem
Gick med
28 Dec 2004
Hoj
XTX -08 / GS160 -64 / Runner 180SP -01
Jag förstår inte riktigt varför dyra försäkringspremier skylls på staten och sittande regering? För ni tror väl inte på allvar att försäkringsbolagen är statligt ägda? Själv tycker jag att moderaterna gör ett jobb i rätt riktning för ökad valfrihet osv. Med tanke på att de flesta får några kronor mer nu än innan i månaden är det inte heller konstigt att vissa "valfria" skatter som fordonsskatt ökar lite.

Försäkringsbolagens ockrarpriser ser jag däremot i många fall som ett slag i ansiktet åt de som kört hoj i flera år skadefritt. MEN, enligt statistik från Norge kör ca 50% av alla med nytaget körkor ihjäl sig första året. Min personliga förklaring är att alla andra får betala för dessa gröngölingar med hybris som dör varje år...

DirtyRotten

DirtyRotten
Gick med
8 Sep 2007
Hoj
1982, Yamaha SR 400
Jian, du har helt rätt! Det känns som att borgarna gör allt för att vanliga människor inte ska kunna göra nånting skoj och att folk m riktigt feta plånböcker ska kunna köpa våra prylar billigt... Tänkte köpa mig en Trajja Scrambler men det blir fanimej för dyrt nu, uppror!

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Ja majoriteten har alltid rätt, precis som i Tyskland på 30-talet, Iran på 80-talet och många andra exempel genom världhistorien...

Majoriteten blir mer missledd nuförtiden då makten får nya vägar som TV och internet.

Majoriteten är den slöa massan människor som inte bryr sig och följer minsta motståndets lag, som det visat sig om och om igen genom åren.

Den har dock alltid rätt

K.L

Bybo
Gick med
20 Jan 2006
Hoj
Jag förstår inte riktigt varför dyra försäkringspremier skylls på staten och sittande regering? För ni tror väl inte på allvar att försäkringsbolagen är statligt ägda? Själv tycker jag att moderaterna gör ett jobb i rätt riktning för ökad valfrihet osv. Med tanke på att de flesta får några kronor mer nu än innan i månaden är det inte heller konstigt att vissa "valfria" skatter som fordonsskatt ökar lite.

Kanske för att dom lagt på en trafikförsäkringsskatt som man inte kommer undan iom att det är lag på att ha trafikförsäkring på ett registrerat fordon som inte är avställt... Men visst är det valfrihet alltid... Det enda man måste det är att dö...
Så nog kan dom kasta på lite skatt på mat,kläder,vatten och el oxå... Bara dom sänker inkomstskatten så är det ju valfritt och bra:rolleyes:

Last edited:
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...