MC åkning endast för rika

Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
läs första inlägget innan du börjar kommentera det sista....:fakta

Det finurliga är att det behövs ju inte. :tummenupp Ett par inlägg har berättat det förträffliga med utbildning och även du nämnde det.

Drog då bara slutsatsen, att om alla blir raketforskare så är allt lugnt. :tuttar

(Sedan är det förvisso ganska intressant att 0,01% av 20 000 blir 200 kr, men det är ju bra eftersom man måste vara rik för att köra MC.) :D
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tittar man på Sempo´s hemsida (ägare till IF, där jag har mina försäkringar!), så gjorde de ett resultat på 6,8 MILJARDER kronor 2006.


I mina ögon känns det som att det "resultatet" är vad som inom sälj räknas som TB (täckningsbidrag). Dvs den vinst FB gör efter utbetalda premier. Sen ska löner, lokaler, marknadsföring, PR, materialkost etc täckas..

IF t.ex har lagt ut en del av sin kundtjänst/innesäljavd.. (Till en byrå jag jobbar med så jag är tämligen säker) Där sitter 140 pers på heltid, lågt räknat är bara det en bit över 100 miljoner / år..

Känns som halva sh inte fått ligga på ett tag, sjukt bitter stämning.... sorry jag vet OT! :)God jul!

Jag har :banana
 
Last edited:

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
så jävla mycket dumma åsikter o en o annan riktigt smart oxå...nu ska jag surfa blocket o se om det finns nån super hoj till mej!skål på er o god jul:)
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
(Sedan är det förvisso ganska intressant att 0,01% av 20 000 blir 200 kr, men det är ju bra eftersom man måste vara rik för att köra MC.) :D

Kul att även du kunde gotta dig i att jag råkade få dit ett procenttecken. Men till allt vänsterpatrask som hålls här; varsågod, det bjuder jag på. Du, en riktigt nice julklapp till mig (och troligtvis många andra) vore om du loggade ut. För gott.

jag har precis läst din kommentar och det bara förklarar det jag skrev till dig tidigare. Skaffa dig utbildning och snälla använd inga siffror i dina inlägg då de inte har några grunder alls. (plz no comments) ingen vill läsa sånt sh.. du skriver om!!!!!:arsele

Ok fucko, tror nog att mina akademiska meriter räcker rätt så långt (m.a.o. är jag färdigstuderad & tjänar helt ok). Japp, det blev lite galet där med ett procenttecken som inte hörde hemma i inlägget. Men om du är så infantilt efterbliven att du inte förstår budskapet anser jag nog du vara den som hör hemma bakom skolbänken. Plz? Lunarstormare? Givetvis! :D
 
Last edited:
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Kul att även du kunde gotta dig i att jag råkade få dit ett procenttecken. Men till allt vänsterpatrask som hålls här; varsågod, det bjuder jag på. Du, en riktigt nice julklapp till mig (och troligtvis många andra) vore om du loggade ut. För gott.

Synd att du inte klarar av, välutbildad eller ej, att ta det med lite humor. :pannkyss

Och jag är ledsen att göra dig besviken, men hoppas du får någon annan trevlig julklapp. :tungan

Om andra tycker detsamma? Skapa en poll och se efter? :tummenupp (Som om jag för övrigt skulle bry mig. :rolleyes: )
 

Valen

Pull Me Under
Gick med
7 Mar 2003
Ort
E-tuna
Hoj
Hayabusa K4
Synd att du inte klarar av, välutbildad eller ej, att ta det med lite humor. :pannkyss

Och jag är ledsen att göra dig besviken, men hoppas du får någon annan trevlig julklapp. :tungan

Om andra tycker detsamma? Skapa en poll och se efter? :tummenupp (Som om jag för övrigt skulle bry mig. :rolleyes: )

Ok, det var lite väl hårda ord från mig. Blir bara lite less på att man tycks tjata om saker & ting. Ja, jag gjorde ett fel & saknar f.t. humor men visst ska du vara kvar. Vem ska jag annars reta mig på? Kör hårt! :yoparty
 
Gick med
23 Aug 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ok, det var lite väl hårda ord från mig. Blir bara lite less på att man tycks tjata om saker & ting. Ja, jag gjorde ett fel & saknar f.t. humor men visst ska du vara kvar. Vem ska jag annars reta mig på? Kör hårt! :yoparty

Fint! :tummenupp Och jag ska göra mitt bästa, så du har någon att reta dig på. :D
 

lori

too fast for you all boyzzzzzzz
Gick med
7 Sep 2005
Ort
göteborg
Hoj
r6-SÅLD
Ok fucko, tror nog att mina akademiska meriter räcker rätt så långt (m.a.o. är jag färdigstuderad & tjänar helt ok). Japp, det blev lite galet där med ett procenttecken som inte hörde hemma i inlägget. Men om du är så infantilt efterbliven att du inte förstår budskapet anser jag nog du vara den som hör hemma bakom skolbänken. Plz? Lunarstormare? Givetvis! :D[/QUOTE]

Fucko???
Med denna attityd så kommer du inte långt med dina akademiska meriter. :tummenner
Jag vet att du har svårt att räkna men att läsa???
Om du läser min avatar så står det inte "Fucko" så var snäll och skriv inte sånt då blir jag besviken på din intelligens.Hoppas att du är stolt över dig själv, och sist Lunarstormare=Nej(aldrig vart där)

Lycka till Akademiker:D
 

Clearwaterbiker

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Ort
Sigtuna
Hoj
GSX-R 600
Det är samma jävla tjafs på SH som vanligt.
Så fort det blir snack om POLITIK så börjar det igen....

Vänsterfalangerna vill att "allt" ska vara i princip gratis och dom rika ska betala för att dom (vänsterfalangerna) inte har råd.

Dom rika (högerfalangerna) tycker att dom "fattiga" vänsterfalangerna ska antingen välja hoj efter deras ekonomi lr att dom (börjar:rolleyes: ) jobba mer för att ha råd...


Så som jag ser det så är vi varken FATTIGA lr RIKA, vi är bara vanliga svenssons här på SH.
En del av oss kanske pluggar och ändå har råd att köra hoj, andra har familj, en del av oss är singlar och jobbar 16 timmar per dygn men fortfarande så är det INTE synd om oss.
Har man inte råd så för man göra PRIORITERINGAR i livet.

För mig själv så hade jag inte "rätt" utbildning när jag gick ut ur gymnasiet, så det var bara 2 val för mig.
Fixa utbildning lr bli INGET...
Fixa utbildning för mig var att få CE behörighet + ADR tank
Kostade 75 000:-
Jag ville samtidigt (19 år gammal) ha bil och hoj.
Bil för mig blev en gammal hög och hoj hade jag inte råd med förän jag blev 25 år
Det var omöjligt att ha hoj när jag var 20 år då pengar gick till annat.

(finns många på SH idag som kör hoj... och dessutom klagar)

Idag är jag 34 och jag äger en massa hojar och bilar, jag jobbar normalt ca 60 timmar i veckan.
Jag har inte köpt ngr andra kläder till mig själv än hojkläder dom senaste 5-6 åren.
Jag jobbar extra mkt på vintern för att ha råd med min hobby.
Jag gör faktiskt inte av med pengar på ngt annat än just till min hobby och mat o hyra...

DET är en prioritering JAG väljer, att priset på försäkring går upp (betalar 39 670:- för min R1000 -06) finns det många orsaker till.
Enligt mig är ju unga och oerfarna mc förare en stor bidragande orsak (speciellt dom som köper nyare sporthojar) och alla såkallade STÖLDER:rolleyes: av hojar.

Att myndigheterna ser allvarligt på just sporthojar är ju att dom representerar bara 10% av alla mc i sverige, men dom är 90% av allt problem (kör fort, vårdslös körning etc,etc...)

Vi (sporthojspiloter) är INTE populära i vanligt folks ögon, VARFÖR tror vi att vi skulle få det bättre??
Varför ska vi ha låg försäkring för???
Varför skulle polisen vara mindre "intresserade" av oss????

Så här är det, och det finns inget i den närmsta framtiden som ser ut att det ska bli bättre.
Det är dax för oss alla att inse det och anpassa oss istället för att bara gnälla.

Och ni som klagar på alliansen: det skulle blivit värre med MP och V
Alliansen vill ju iaf att det inte ska vara ngt bidragsberoende i detta land som S,V och MP vill ha... OCH DET ÄR BRA!!!



.../Yoshi
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Tycker också det är dyrt att ha hoj men samtidigt reagerar jag att vissa har inställningen att alla ska ha rätt att ha motorcykel? Helst av värsta sorten och av senaste årsmodell. Varför skulle detta vara en mänsklig rättighet?

I vårt land är hojen ett rent nöjesfordon, en hobby som många andra. Likställ den med segling, golf, skidåkning m.m. m.m. Hör väldigt få klaga på att detta är för dyrt. Dom som har råd har råd.
Samma sak med sportbilar som Ferrari, Porsche osv. Inger ser det som nån självklar rätt att ha en sån. Väldigt få som tycker det är orättvist att de som har råd åker omkring i dem. Varför?

Dessutom har vi en hobby som går på bensin vilket, i dagens miljömedvetna samhälle, nog retar en del. Vi väsnas på rent jävelskap och åker alldeles för fort, alldeles för ofta. Klart att politiker o tjänstemän ser chansen att bli populära bland i den stora massan.

Tror tyvärr vi får vänja oss vid verkligheten, det är såhär det är och det lär inte bli bättre. Har man råd så har man, har man det inte så får man låta bli.


Mmmmmm, för det är inte alls dyrt att äga hoj i Norge eller Danmark.... :rolleyes:


Hej jag vill bara få fokus på annat än dyra premier osv. För i mångt och mycket har vi sporthojs åkare oss själva att skylla som flera på pekar. Men det är inte den ända sanningen, det är faktis många olyckor som sker på grund av dåligt lagade vägar av vägverket och vi borde faktis sluta UPP SOM MC FOLK OCH AGERA MOT VÄGVERKET/Kommuner mm.. Det jag syftar på är dom så kallade LAKRIS strängarna som är ren tjära och gummi blandning som bara hälls i sprikor osv. En av mina polar KRASCHADE på grund av en sådan lagning. Det var mitt i en kurva som en sådan lagning låg och den hade smält helt och hållet och kurvar var dess utom lätt doserad, tänk er då in vad som händer med gummi massan som låg i den långa sprickan/fåran i vägen. Jo den rann ur in mot kurvan. så när han kom in i kurvan så kunda han inget göra än att just KRASCHA. Jag videofilmade vägen och skicka in den till Vägverket och visade orsaken till Kraschen. Märk väl jag gjorde filmen först senare på sen eftermiddagen och jag visade i filmen klart och tydligt hur det fortfarande var så pass mjukt att jag kunde utan problem lämna sko avtryck i det med klet under foten. Fast än det hade börjat skymma (Olyckan inträffade kl 13 på dagen). Sen syntes det även att det runnit ner över vägbanan in i kurvan. Till svar fick vi bara att han borde ha hållit en hastighet som är anpassat efter vägunderlaget. Är det ett skämt eller........ Sen ska vi inte glömma dom där lagningarna där dom faktis häller ut grå lösgrus på just utlaggd tjära i hål och sprickor. Rent livsfarligt och risk för KRASCH

Sen vidare till något annat utanför hoj kulturen. Vet ni vad en föredetta Riksdagsledarmot har för rättihgheter angående ersättning efter hela 4 års trogen tjäns som just Riksdagsledarmot. Jo dom har RÄTT till att få ut FULL ersättning i ENBART 15 år UTAN att lyfta ett finger och söka ett nytt jobb. Ersättningen är inte 80% av sin senaste lön, nej den är HELA 100% och i 15år,
sen är ofta deras löner allt mellan 25000- 38000:- mänga med högre löner i snitt. Allt medans en vanlig SVENSON som arbetat kanske 10-15år i ett arbete och blir arbetslös i dag. ÄR SKYLDIG och söka ett nytt jobb från redan FÖRSTA DAGEN och då inte bara på den orten dom bor på, utan i HELA SVERIGE och MÅSTE vara berädd på att flytta med hela sin familj för att få jobbet. Om man inte följer den regeln så blir man av med sin rättighet att få ersättning från A-kassan. Räkna ut vad en sådan Riksdagsledarmot kostar samhället med en lön på 30000 i månaden i 15 år utan att den personen behöver lyfta ett finger. Det blir 5 400 000. Hur många personers Mc skador blir inte det. Jag räknar ut att det blir 41 splitternya Sporthojar för 130 000. Det är då bara räknat på en Ledarmot med en lön på 30 000:-.

Ni undrar då hur jag känner till detta. Jo jag såg på INSIDER med Robert Arsberg då han just granskade dom. Det var en MYCKET skrämmande sanning då flera svarade på frågan om varför skulle inte sökt dom söka nya jobb, Citat från en som svarat. "Tror du man är DUM eller och söker nytt jobb". En annan sa " Du skulle inte själv ha gjort det" Och dom ska företräda SVERIGE fy FAAAAAN. Gör uppror och kräv att den FALSKÄRMEN TAS BORT. Dom säger att vi kostar pengar åt samhället. Men vad FAAAAAAN kostar inte samhället oss. KASTA INTE STEN I GLASHUS SÄGER JAG TILL REGERINGEN.
 
Last edited:

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Försäkringen är ett tråkigt kapitel när det gäller hojåkning. Iaf nyare hojar av sportig natur.. Har hört att våra politiker vill öppna upp för ökad konkurrens. Dvs att man ska kunna försäkra sin hoj via annat bolag inom EU. Kanske det skulle kunna påverka premierna i positiv riktning...
 

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Hej.............................

Och dom ska företräda SVERIGE fy FAAAAAN. Gör uppror och kräv att den FALSKÄRMEN TAS BORT. Dom säger att vi kostar pengar åt samhället. Men vad FAAAAAAN kostar inte samhället oss. KASTA INTE STEN I GLASHUS SÄGER JAG TILL REGERINGEN.

Jag hoppas verkligen att du inte tror att detta är ett resultat av alliansen...?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top