MC-tjyveri ledde till döden

Status
Ej öppen för fler svar.

njelger

Guest
NEJ! Han miste livet...!!

Och det sitter vi här och debatterar som om det vore SM-finalen han förlorade.

KentW


Uttrycket "arga katter får rivet skinn" har ingenting med sm-finaler att göra.
Det betyder att den som ofta beter sig illa gentemot sin omgivning förr eller senare själv råkar illa ut.
Visste du inte det?
Jag har en iofs en katt men jag hade nog vetat betydelsen ändå.
Det må vara hur olyckligt som helst men det är ingen slump.
 

daniohm

Panzer Division KTM
Gick med
12 Oct 2008
Ort
Stockholm, Vasastan
Hoj
2007 KTM SD
Ingen stöld ingen död - har jag fel? Senaste stölden som drabbade mig kostade mig 10000SEK (rätt mkt då jag pluggade och levde på CSN). Jag har definitivt inget medlidande med någon som stulit men dock en smula med dennes anhöriga. Hade han inte tagit hojen så hade han levt nu och det är ingen tvekan vem som gjorde att situationen uppkom. Naturligtvis borde man få försvara sin egendom utan att för den skull bli tillskriven egenskaper som "vapenliberal" etc.. För det är jag ju liksom inte...
 

Sseebbee

Ny medlem
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Hammarö
Hoj
Xr 650
Somliga straffar gud direkt.

Vissa här verkar tro att MC-ägaren straffade tjuven med döden men så är ju knappast fallet för det här var ju troligen en olycka

Att vara tjuv innebär ju att man har ett yrke förknippat med vissa risker. Inte förtjänade tjuven att dö men nu gjorde han det och det finns väl ingen anledning för oss att vara ledsna för det?



Men det är väl lite som att säga att han som körde bilen borde insett vissa risker med att köra på någon eller att jaga någon? man kan ju själv dö lika gärna som man dödar någon annan. Det är klart att det är en olycka men med medvetenhet, samma som att köra för fort t.ex om du kör på någon på en 30 väg i 50 så är det fortfarande en olycka, du gick inte in med ett initiativ att döda någon men man borde ha tänkt efter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men det är väl lite som att säga att han som körde bilen borde insett vissa risker med att köra på någon eller att jaga någon? man kan ju själv dö lika gärna som man dödar någon annan. Det är klart att det är en olycka men med medvetenhet, samma som att köra för fort t.ex om du kör på någon på en 30 väg i 50 så är det fortfarande en olycka, du gick inte in med ett initiativ att döda någon men man borde ha tänkt efter.

Har bilföraren(eller tjuven) sagt att han trode det var helt riskfritt?

Det finns alltid en viss risk i vad vi gör och jag förutsätter att var och en själva är medvetna om vilka risker man tar i(med) sitt liv.
 

Hector

Skrubbar skinn
Gick med
27 Feb 2004
Ort
Viksjö
Hoj
RSV4 Factory
Trist att killen dog, men han gjorde som sagt ett val.

"Det finns inget rätt eller fel, bara konsekvenser."

Är man 23 så var det förmodligen inte första gången och det hade nog inte varit den sista om hans öde inte hade kommit ikapp honom.

Förmodligen så frigjordes en plats i systemet nu.
 

streetspank

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2008
Ort
göteborg
Hoj
så jävla röd va
e väl bara att flytta till typ texas eller nått om man är orolig att någon ska sno ens hoj och slippa undan.

se upp bara så ni inte tittar snett på en snut då åker ni nog in på livstids rövknull.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Det där gäller väl bara på dom saker du har försäkrat? Säsongen har för dom flesta inte börjat ännu och jag tror många hojar kan sakna försäkring just nu.

Och oregistrerade hojar är som regel inte försäkrade alls, vilket mycket väl kan vara fallet med en fyrhjuling.

I det läget som detta fallet var i hade jag definitivt inte försökt sabba min egendom om den varit oförsäkrad,den kostnaden hade jag fått ta själv till 100%,med försäkring kan jag förstå hans handlande men inte sympatisera med det.

Däremot följa efter tills han eller jag får soppatorsk är ju ett alternativ,kanske jag får ett hjärnsläpp om reservlampan tänds och ger honom en liten smäll med bilen.

Jag förstår hans handlande men sympatiserar inte med det men säger inte att jag inte handlat likadant om det gällt mig.
Hoppas att jag inte försöker med något som kan ta livet av någon som snott min egendom men innan det händer vet man inte hur man reagerar.

Vet att man i striden hetta kan gå till överdrift men har man den inställningen redan innan något händer så är det bara en konsekvens av den inställning man har,på sätt och vis överlagt.

Henrik
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
I det läget som detta fallet var i hade jag definitivt inte försökt sabba min egendom om den varit oförsäkrad,den kostnaden hade jag fått ta själv till 100%,med försäkring kan jag förstå hans handlande men inte sympatisera med det.

Däremot följa efter tills han eller jag får soppatorsk är ju ett alternativ,kanske jag får ett hjärnsläpp om reservlampan tänds och ger honom en liten smäll med bilen.

Jag förstår hans handlande men sympatiserar inte med det men säger inte att jag inte handlat likadant om det gällt mig.
Hoppas att jag inte försöker med något som kan ta livet av någon som snott min egendom men innan det händer vet man inte hur man reagerar.

Vet att man i striden hetta kan gå till överdrift men har man den inställningen redan innan något händer så är det bara en konsekvens av den inställning man har,på sätt och vis överlagt.

Henrik

Så du skulle med bil följa en fyrhjuling till den fick slut bensin? Så vad gör du då när tjuven på fyrhjulingen hittar en passage som är för trång för din bil men inte för fyrhjulingen?

Stannar och väntar tills han kommer tillbaka?
 

Softishman

Fixare
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
SP1 Special Edition
Ingen stöld ingen död - har jag fel? Senaste stölden som drabbade mig kostade mig 10000SEK (rätt mkt då jag pluggade och levde på CSN). Jag har definitivt inget medlidande med någon som stulit men dock en smula med dennes anhöriga. Hade han inte tagit hojen så hade han levt nu och det är ingen tvekan vem som gjorde att situationen uppkom. Naturligtvis borde man få försvara sin egendom utan att för den skull bli tillskriven egenskaper som "vapenliberal" etc.. För det är jag ju liksom inte...

:Bugar :tummenupp :yoparty :banana

HELT RÄTT!!!!!!! Vilka jävla moraltanter det finns här på SH..... Så vissa här skulle alltså bara stå och titta på när nån snor din hoj?! Är ni dumma i huvudet?!
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Shit happens !
Och det är överrisk för shit happens om man kör motorcykel, ...likaledes för om man stjäl grejjer från andra. Två multiplicerade överrisker alltså.

Känner man inte den avlidne i fråga, eller dens anhöriga & bekanta, finns det väldigt många andra avlidna som det känns vettigare att lägga sin "tycka synd om"-kvot på.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Så du skulle med bil följa en fyrhjuling till den fick slut bensin? Så vad gör du då när tjuven på fyrhjulingen hittar en passage som är för trång för din bil men inte för fyrhjulingen?

Stannar och väntar tills han kommer tillbaka?

Som sagt,jag skulle inte NU,innanjag är utsatt för detta brott,gjort något som skulle skada min egendom eller riskera att ta livet av den som snott den.

Vad jag gör när det sker vet jag inte säkert men jag går inte in med förutsättningen att det är rätt att ev. avliva honom/henne.

Henrik
 

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Alla som sympatiserar med killen som stal 4hjulingen har helt fel och vill bara tro att de är bättre&smartare personer - så är det!

De som tycker synd om 23åringens familj kan sluta tycka omedelbart då denna killen har visat sin plats i samhället och gjort sina val som vuxen(torr bakom öronen eller ej, han är myndig och har slutat vara barn för länge sen, att sen huvudet inte följer med i takten åren går ska inte bli andras problem). Hans umgängeskrets kan ju bara vara lika rutten - lika barn leka bäst och så är det bara. Hade sen hans familj varit bättre så hade de ju uppfostrat honom på en bättre bana som INTE leder till sån här skit så de är minst lika ruttna.

Vad kan denna killen bidragit med i samhället egentligen? Hade han en fin framtid framför sig? Det vet man aldrig men utsikterna för honom förra året var säkert det som nu inträffade - döden eller nånting annat tragiskt.

Hade denna 23åring ett bra jobb att gå till? Mest troligt inte.
Jag får en bild av en dubbelnolla som är en lat jävel och skyller ifrån sig som de flesta andra gör för deras misslyckande i livet.

Ibland skiter det sig och sen är det inget mer med det. Livet går vidare och nu finns det en mindre skit att bekymra sig för. Bättre att han dog ung så han inte hinner göra mer skit än att dö gammal med en JÄÄÄVLA massa domar bakom sig.

Fast bästa uttrycket i tråden är ju ändå: "Om alla andra i hela världen dör, utom jag. Är det mitt fel då?" :rofl :rofl :rofl :rofl :tummenupp
 

Hardrock Ragge

Lifetaker and heartbreaker
Gick med
27 May 2005
Ort
Ligger Göteborg i Västra Götaland? I Gbg bor jag i
Hoj
Honda CB750K -81! Nu jävlar ska det byggas kaffe räjser!
När jag fick min hoj snodd (var väl värd runt 35 000 kr och en självrisk på 6 lakan) var min högsta önskan att han som snodde den skulle köra ihjäl sig på den. När polisen ringde och sa att dem hade hittat hojen eftersom föraren kört av vägen var min första fråga "Snälla säg att han skadade sig!!?" vilket han tyvärr inte gjort utan han kom undan.

If you can´t do the time, don´t do the crime. För denna kille blev det visst livstid, tough luck sucker...
 

Quazar

BikerBoyz
Gick med
6 May 2008
Ort
Söderut
Hoj
ingen
så som de flesta tycker här, så borde man införa dödsstraffet när man stjäl en mc. Å andra sidan så skulle samma personer börja gråta över att det är barbariskt med dödsstraff i Sverige. Dubbelmoral. Personligen skulle jag offrat oändligt många mc och materiella saker för att rädda en livet på en människa, däremot inte riskerat min eget liv(ligger i människans natur).

Nu har jag inte läst alla inlägg i denna tråd men förstår inte om jag har läst detta inlägg rätt? Du menar att du skulle ge många hojar och därmed många självförsäkringar för ett liv hos en tjuv som stjäl din hoj?

Låter det inte vettigare att bara skita i dessa självförsäkringar, mc-kortet och hoj+bensin och ge dem pengarna till ett oskyldigt barn i afrika eller Rädda Barnen så lovar jag att du räddar fler liv än du gör om du kör/blir bestulen på en Mc.

Bara en tankeställare såhär på kvällskvisten :confused:

Sen ställer jag mig varken för eller emot vad som han gjorde och det som hände
 
Last edited:

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Känner man inte den avlidne i fråga, eller dens anhöriga & bekanta, finns det väldigt många andra avlidna som det känns vettigare att lägga sin "tycka synd om"-kvot på.


Precis!

Nu vet ju inte jag vad den här killen har gjort tidigare eller skulle ha gjort efter detta, men det lutar väl åt att det var en uppfuckad jävla loser. Sådana åsamkar en jäkla massa merjobb för personer som blir drabbade som även kan bli otrygga och drabbas hårt om de inte är försäkrade och inte har det särskilt bra ekonomiskt. Mao kan hela familjer få en tung tid pga såna här nissar. Äldre personer lever i otrygghet och misstror allt och alla = dålig livskvalitet. Och det har fuckupsen rätt att ställa till med eller?

Utöver det kostar de en j-a massa pengar i form av föräkringspremier, poliskostnader, sjukhuskostnader, rättegångskostnader, fängelsekostnader, olika typer av vård och program de får gratis mm mm mm. Mer pengar än jag tror folk inser.

Alla ovan nämnda kostnader bidrar alltså till att cancersjuka patienter får vänta månader på operationer, att det är normalt med 5,5 timmars kö på akuten osv osv. Men skit i det. Cancerpatienter och brottsoffer får väl klara sig själva, bara vi tar hand om och tycker synd om förövarna.

Här sitter alltså folk ändå och försvarar såna här idioter och det gör mig så förbannad så jag inte vet vad jag ska ta mig till. Ni vet vilka ni är och ni borde skämmas.

Jag tycker inte heller att det skulle vara dödsstraff rakt av för att sno en hoj, men om man räknar samman allt lidande och problem en sån här person oftast genererar så känns det ändå som ett inte helt orättvist straff.


Stor eloge till mannen som tog tag i problemet och visade packet hur det kan gå när tar andras surt förvärvade grejer. :tummenupp
 
Last edited:

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Ort
Malmö
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Förstår personen som fick sin hoj stulen men känner medlidande för den döda killens familj, även om han inte var en helylle och ärlig person så var han ändå någons barn el syskon.
Tycker samtidigt synd om personen som körde över killen som får leva med det resten av livet, att han kört över/dödat en annan människa. Många gör dumma saker i stundens hetta men jag hade fan inte velat ha en människas liv på mitt samvete pga av en SAK! Även om det var en olyckshändelse så vart det föraren som körde över killen.

Ting kan alltid ersättas men inte liv.
 

avatar

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Spritt ny
Några tankar kring ämnet:

Tjuven tjuvade en atv-bil, ingen mc.
Atv-bilar borde förbjudas och beläggas med dödsstraff.
Alla som förspråkar dödsstraff är i regel under 25, bor i småstad, har daglig kontakt med klasskamrater från lågstadiet och har tatueringar.
Mördaren som dödade tjuven ångrar sig nog nu, det skulle jag också göra om jag släckte ett liv.
Tjuvens tjuvkompisar kommer nog att hämnas på tjuvdödaren.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top