Mesar som kör på gränsen på gata!

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Numera kör jag mestadels endast till och från bana. Gatkörningen präglas av risk och självinsikt och tempot har blivit väsentligt lungnare & därmed mycket tråkigare. Har själv inte varit guds bästa barn när jag var runt 18-25. Många gånger tänker jag idag att det är ett under att jag fortfarande lever...
Känner ofta igen mig själv i de lite yngre deltagarna på BKK/SHK som påminner mig om hur jag tänkte/agerade för bara några få år sedan :hojraket.
Därför väljer jag banåka med min gammelgixxer alla dagar.

Ni som gillar att köra bombarrepor på gata och aldrig testat banåka:
Prova gärna på att köra några "bombarvarv" på en bandag och upptäck att det är fan så mycket roligare att göra det där än att samtidigt behöva vara svettig över poliser, bilar, harar, rådjur, arga människor, rullgrus mm. mm.

Dessutom kanske ni kan lära er något nytt som kan öka era margninaler på gata?

Eller kanske rent av räddar era liv? :glömdet
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Numera kör jag mestadels endast till och från bana. Gatkörningen präglas av risk och självinsikt och tempot har blivit väsentligt lungnare & därmed mycket tråkigare. Har själv inte varit guds bästa barn när jag var runt 18-25. Många gånger tänker jag idag att det är ett under att jag fortfarande lever...
Känner ofta igen mig själv i de lite yngre deltagarna på BKK/SHK som påminner mig om hur jag tänkte/agerade för bara några få år sedan :hojraket.
Därför väljer jag banåka med min gammelgixxer alla dagar.

Ni som gillar att köra bombarrepor på gata och aldrig testat banåka:
Prova gärna på att köra några "bombarvarv" på en bandag och upptäck att det är fan så mycket roligare att göra det där än att samtidigt behöva vara svettig över poliser, bilar, harar, rådjur, arga människor, rullgrus mm. mm.

Dessutom kanske ni kan lära er något nytt som kan öka era margninaler på gata?

Eller kanske rent av räddar era liv? :glömdet

Det är precis så här jag själv känner och varför jag startade tråden.

Själv kör jag riktigt mesigt på gata (beror nog på att jag är feg och väldigt riskmedveten (poliser, bilar, harar, rådjur, arga människor, rullgrus mm. mm.) )som ovan skriver. Bankörning har jag heller aldrig vågat prova men lurar på att testa i år.

Sen om man ska kallas mes eller idiot för att man kör galet eller med respekt för andra på gata känns inte så jävla viktigt. Ordvalet "mes" tog jag för att få igång lite debatt om detta viktiga ämne. Vet att många här på SH har stora och känsliga egon:D

Min poäng lite kort och gott:

nästa gång man drar järnet i den där goa vänsterkurvan med ny asfalt kl. 19.30 på kvällen så kanske man ska backa av lite då fru älg med kalvar kanske åxå gillar den kurvan vid denna tidpunkt. :näsblod Benpipor som sticker ut genom skinnstället åt alla håll och älgskit i ögongloben kanske inte är värt det ändå när allt kommer omkring?

Kanske kan vara ett alternativ att boka en bandag 1 gång per år och köra som ett as då istället.

Eller borde jag vara ute och cykla i skinnstället?
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Åh gud, jag blir alldeles våt i trosorna ... de enda riktiga männen kör bana, det är ett faktum! :tuttar

Självutnämnda världsmästare och gurus, det är vad det är :fakta



Well, påstår du att du backar upp något av det du skrivit?

Jag står för allt jag skriver men sen kanske jag skriver en del för att provocera till diskussion ibland;)
 

N/A

Ny medlem
Gick med
10 Sep 2008
Ort
+468
Hoj
SP-1
Du kör mesigt på gata och vågar inte prova på bankörning?

Det kanske är läge att sätta tillbaka kåporna och köra bladen så som den är ämnad att köras? :fatta!
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Kanske kan vara ett alternativ att boka en bandag 1 gång per år och köra som ett as då istället.

Glöm att det räcker med en bandag/år om du gillar det,det kommer inte finnas tillräckligt med dagar som passar dina tider och plånbok/säsong! :gnissla

Henrik
 

Araikaj

Våga Vara Snäll
Gick med
20 Apr 2005
Ort
Charcoal stream
Hoj
2001, Suzuki, GSXRFIGHTER
Du kör mesigt på gata och vågar inte prova på bankörning?

Det kanske är läge att sätta tillbaka kåporna och köra bladen så som den är ämnad att köras? :fatta!

Point taken:D


Har inga kåpor men det går att köra fort ändå (max 120 km/h självklart).
 

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Kanske kan vara ett alternativ att boka en bandag 1 gång per år och köra som ett as då istället.

1 bandag? Tror inte det skulle räcka va.
Tar jag hojen till polarn så är det för frestande att gassa på lite, det är knark för själen. Man måste kanske krasha några gånger innan man kommer till insikt. :näsblod
Märkte i och för sig att jag tog det lite lugnare efter uppdrag granskning.. :död

Eller borde jag vara ute och cykla i skinnstället?

aa.

Jag står för allt jag skriver men sen kanske jag skriver en del för att provocera till diskussion ibland;)

Eller så är hon som alla honor och låter käft'n glappa konstant :mad:



Bäst att lämna tråden... :glömdet
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Du vågar alltså inte köra bana? Hur täntke du när du startade den här tråden då?

För att uttrycka mig milt vill jag upplysa dig om att du inte tillhör SH's begåvningsreserv.


Surkewk skaru inte tjöpa ny hoj snart? :>

Hade jag haft en bana i närheten hade jag inte kört en meter till på gatan!
De är kul att köra hårt, men på gatan är det bara en tidsfråga innan det går riktigt illa så man får slå av lite, och det är ju inte superspännande
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
1 bandag? Tror inte det skulle räcka va.
Tar jag hojen till polarn så är det för frestande att gassa på lite, det är knark för själen. Man måste kanske krasha några gånger innan man kommer till insikt. :näsblod
Märkte i och för sig att jag tog det lite lugnare efter uppdrag granskning.. :död



aa.



Eller så är hon som alla honor och låter käft'n glappa konstant :mad:
Bäst att lämna tråden... :glömdet



Var din mamma elak mot dig när du var liten eller har du haft otur med :tuttar i livet eftersom du har så förutfattade meningar?

Du vågar alltså inte köra bana? Hur täntke du när du startade den här tråden då?

För att uttrycka mig milt vill jag upplysa dig om att du inte tillhör SH's begåvningsreserv.

Sånt där skriver man inte Roller! Man tänker det bara! :7peta
 
Last edited:

vKarlssoN

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Ort
Höganäs
Hoj
Ktm 990sm -09 zx6r-98
Mina kanter på däcken är oftast slitnare än mitten men nu har jag fattat att man måste köra mer lungt i starterna, det spinner loss som fan när jag gasar och jag hinner inte köra slut på sidorna.

Hmm kanske lite mer kurvor för att jämna ut det hela, men det är fan så kul att bränna loss på ettan och tvåan det slirar så skönt vid röljusen!

Jag menar att kanterna är dålit slitna!

Fan jag vet inte vad jag menar egentligen, men bakdäcket blir mer utslitet på mitten fort, det är det jag menar

Du kanske menar att bakdäcket är mer slitet än framdäcket?
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du vågar alltså inte köra bana? Hur täntke du när du startade den här tråden då?

För att uttrycka mig milt vill jag upplysa dig om att du inte tillhör SH's begåvningsreserv.

Men förklara då för killen hur man kommer med i din reserv! ansökning, inträdeskrav mm.
 
Last edited:

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Ort
telyeah
Hoj
Husabürg, Scott
Var din mamma elak mot dig när du var liten eller har du haft otur med :tuttar i livet eftersom du har så förutfattade meningar?

Okej det var lite hårda ord där, du trampade kanske på en öm tå.. :näsblod

Har kanske haft otur, fast som man säger en miljard flugor kan inte ha fel. Ät bajs! :tummenupp

Sånt här riskerar lätt att spåra ur på teh intarnetz så jag går å lägger mig...
 

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Ort
Roslagen men fortfarande 08!
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Vad är syftet då?

Att ha som ett extra "stöd" och "känselspröt" för att veta mer exakt hur stort nedlägg man har. För att stabilisera kurvtagningen i samband med rätt sorts häng, dvs luta ut BÅDE överkropp och häcken, inte bara häcken som så många felaktigt gör.
Kör man inte i extrema farter på vägarna så behöver man knappast nåt knä i backen, att hänga kan däremot vara bra även på gata till en viss gräns.
De riktigt skickliga rr-proffsen kan ju tom använda knäet för att få tillbaka däcket i asfalten igen och pressa upp hojen där de har kört över däckets kant och förmåga att hålla kvar greppet.

Det är enligt min åsikt syftet med knäpuckar men rätta mig om ni tycker att jag har fel?

Okej det var lite hårda ord där, du trampade kanske på en öm tå.. :näsblod

Har kanske haft otur, fast som man säger en miljard flugor kan inte ha fel. Ät bajs! :tummenupp

Sånt här riskerar lätt att spåra ur på teh intarnetz så jag går å lägger mig...

Gör så:tummenupp Natti natti!

Det har du helt rätt i BW. Ibland tänker högt.

Ja ajabaja! Man kan bli bannlyst av påven har jag hört om man inte passar sin tunga:D
 
Last edited:

jetson

Guest
Som nybörjare så tycker jag rent spontant att 20 mil till närmaste bana [från hufvudstaden] är för jävligt, det är inte eu-standard. Var på tuvängen igår morse för att försöka lära mig svänga men det var FULLT av hojar där så det var bara glömma!

När det är fullt med motorcyklar på en liten gokartbana en tidig lördagsmorgon är det något fel i samhället, väldigt fel.. jag antar att jag får försöka lära mig svänga på bulten istället. Hittils kan jag knappt hålla laglig fart ändå så jag retar väl ingen än..
 

Dafe

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Feb 2007
Ort
Kungsängen
Hoj
KTM 690 Duke -10
Jag tycker att jag oftast kör lungt och då ligger jag runt +30 km/h så man får behålla kortet. Ser man till uppdrag granskning så är det ju nåt som är "väldigt fel när 30 km/h för fort är lungt". Dock kör de flesta fortare än mig så vad är mesigt?

//Dafe
 

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Kraschrisken är ju rätt så stor på bana känns det som... eller har jag fel? Kör jävligt lugnt med marginaler på gata. Händer väl då och då att man drar på raksträckor. Känns som om jag löper iallafall större risk att krascha på bana.

Det är ju därför jag inte kört bana än, rädd för att klota hojen (nej, försäkringen täcker inte kostnaderna). Man kan ju alltid köpa kraschkåpor, kraschpuckar osv och göra kostnaderna mindre antar jag...

Får helt enkelt vänta tills jag slutat plugga, då har man råd att krascha iallafall. Kraschar man nu får hojen stå ett jävla tag innan man har råd att laga den.
 

Fahrer

SMC BKK/SHK Instruktör
Gick med
24 Apr 2005
Ort
Hasslarp
Hoj
GSXR750 SRAD ratbike
Visst är risken större när du söker dina och hojens gränser. Krashar du på bana är dock risken avsevärt mindre att skadas allvarligt :va eller rent av dö än om du åker omkull på fel tid/plats på gata. :fakta

Prio 1 Människan (du/jag)
Prio 2 Medtrafikanter
Prio 3 Hojen
 
Last edited:

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
Satan vad lam denna tråd är .. ni som förespråkar bankörningar ni pratar som om ni jobbar i biljettluckan på Knutstorp med bara provisionslön!

Att köra på gata och köra på bana är som att diskutera Äpplen & Päron.
enda likheten är att ingen av de två leder till ökad tillväxt i grenen :)

Kan ni inte bara ägna er lite mer åt Hojåkande och lite mindre dravel på SH?

ps. inte lönt att kommentera detta då det är sista gången jag läser i denna tråd ds.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top