Miljöpartiet förbjuder bensin från 2030

Skynet

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2018
Hoj
VFR 800 -98. Gasgas EC 300. Yamaha XTZ 660 Tenere
Och löpbanden och de andra maskinerna har en generator och försörjer laddstolparna, ju mer du springer på löpbandet ju fortare kommer du iväg till nästa gym.
Det är redan testat, i filmen nedan är det 9 cyklister som på 20min laddade en Tesla att den kunde köra 2km. Så om du ska ladda din bil själv med energin du skapar får du inte har långt till gymmet....

Raderad medlem 51742

Guest
Det är redan testat, i filmen nedan är det 9 cyklister som på 20min laddade en Tesla att den kunde köra 2km. Så om du ska ladda din bil själv med energin du skapar får du inte har långt till gymmet....

Får 9 cyklister plats i bagageutrymmet på en Tesla?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Det är som att vissa tror att det antingen är jag eller mp som bestämmer…

Jag konstaterar att den skepsis som råder till stor del bygger på okunskap och försöker därför tala om hur det faktiskt fungerar redan idag och förväntas fungera i en mycket nära framtid. Den roadmap som finns tekniskt sett är realistisk och mycket finns redan på plats.

Först är det fel eftersom det inte byggs ladd-infrastruktur. När det byggs ladd-infrastruktur är det också fel. Allt är fel. Och alla är dumma.
Förstår att det är lätt för dig att avfärda sakliga argument som du citerade när du klumpar ihop alla andra utom du som okunniga. Testa att svara på argumentet.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
På min Passat tdi som går 1500mil/år, 800 liter diesel, drar staten in ca 9000:- i skatt på bränslet och 3800:- i fordonskatt. Inte en chans att elbilar kommer beskattas med 13000:- per år via fordonsskatt och skatt på elen. 1500mil kräver ca 3000kWh/år. Skattepengarna måste in. Ny fastighetsskatt, kapitalskatt och förmögenhetsskatt ligger väl närmast till hands.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
På min Passat tdi som går 1500mil/år, 800 liter diesel, drar staten in ca 9000:- i skatt på bränslet och 3800:- i fordonskatt. Inte en chans att elbilar kommer beskattas med 13000:- per år via fordonsskatt och skatt på elen. 1500mil kräver ca 3000kWh/år. Skattepengarna måste in. Ny fastighetsskatt, kapitalskatt och förmögenhetsskatt ligger väl närmast till hands.
Kilometerskatt

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
En kilometerskatt på 7:-/mil i så fall. Inte så troligt tycker jag, vi får återkomma i frågan om 15 år när vi vet hur det gick. Men någon lägre kilometerskatt eller högre bilskatt blir det säkert.

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
En kilometerskatt på 7:-/mil i så fall. Inte så troligt tycker jag, vi får återkomma i frågan om 15 år när vi vet hur det gick.
Tror det blir mera och mycket snabbare än 15 år...tyvärr.

Fast vi får se det positiva att marknaden för skruvade mätare och GPS-jammers kommer växa lavinartat

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
This post will not age well. I alla fall inte första delen. Det kommer bli tyngre elskatter, kilometerskatter, trängselskatter med mera.

Det utesluter såklart inte att sossar inför fastighetsskatt, kapitalskatt, förmögenhetsskatt eller arvsskatt. Sossar will be sossar.

Oktanhalt

Sporthojsnörd
Gick med
18 Oct 2016
Hoj
Suka
Inte nödvändigtvis så att "skatten måste in" heller. Egentligen. Vissa partier är mer förtjusta i skyhögt skattetryck än andra. Med det sagt är min egen gissning mycket riktigt just en kombination av kilometerskatt (den frågan är ändå ganska välutredd vid det här laget vad jag kan minnas), och annat smått och gott.

Säga vad man vill, men jag tror inte ens MP vore så dumma så de ena sekunden vurmar för elfordon i form av subventioner och skattelättnader för att i nästa stund straffbeskatta de till döds. (Eller ja. OK då). Det vore visserligen en säker och tydligt bottenlös inkomstkälla att göra på sådant vis, men tror faktiskt det skulle kosta för mycket politiskt. Hur skulle någon, någonsin våga lita på politiken igen i ett sådant fall?

Å andra sidan: Bidrag till de som slösar mest el. Etanolfadäsen. Ridå.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Inte nödvändigtvis så att "skatten måste in" heller. Egentligen. Vissa partier är mer förtjusta i skyhögt skattetryck än andra. Med det sagt är min egen gissning mycket riktigt just en kombination av kilometerskatt (den frågan är ändå ganska välutredd vid det här laget vad jag kan minnas), och annat smått och gott.

Säga vad man vill, men jag tror inte ens MP vore så dumma så de ena sekunden vurmar för elfordon i form av subventioner och skattelättnader för att i nästa stund straffbeskatta de till döds. (Eller ja. OK då). Det vore visserligen en säker och tydligt bottenlös inkomstkälla att göra på sådant vis, men tror faktiskt det skulle kosta för mycket politiskt. Hur skulle någon, någonsin våga lita på politiken igen i ett sådant fall?

Det blir inte svårt att motivera kilometerskatt längre fram. Däck och asfalt som slits. Energi som inte är helt klimatneutral. Utsläpp vid. Biltillverkningen jadajada.

Sedan återstår det att se var staten tar pengarna. Staten tar där de kan och ger där de måste.

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96

Tja, på något sätt måste de få in skatter som man i framtiden förlorar på fossilbränsle-fordon.
Det är ju detta som är grejen med diskussionen om att byta ut ICE till EV.
De som blint sjunger elbilens sång vill inte lyssna på det örat.
Eller så går de över och säger att ”ja men då får man höja skatterna på andra ställen i samhället”.
Mitt och många andras svar är då att ”varför inte göra det nu då, så att ICE också blir skattesubventionerade med 60tkr vid nybilsköp, slipper fordonsskatten (nästan), samt endast betalar moms på bränsle”. Typ.
Annars blir det aldrig en rättvis och hållbar kalkyl.

Här, nu, idag, kan en alltid köpa sig en elbil och montera en laddare där hemma på garaget och påstå att det är billigare (beroende på körsträcka etc).
Det stämmer säkert just för en person idag.
Men det beror på att man blir sponsrad och skattelättad med EV jämfört med ICE bilar.
Så byter man ut vagnparken till EV så måste dessa givetvis fullt ut stå för samma kostnad som ICE gjort hittills.

Vad gäller MP så är det individer som överhuvudtaget inte verkar förmögna att göra den enklaste konsekvensanalys.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det är högre skatt på el än på diesel. Och den enda skattesubvention som kommer elbilsägaren tillgodo är de Max 70.000 man får tillbaka av sin inbetalade moms på det ännu betydligt högre priset. Det blir ändå mer i statskassan på kort sikt.

Att det ändå blir billigare i slutändan beror ju på att bilen i sig drar mindre energi.

Det är sedan ett val man har att betala sina pengar till skurkregimer eller inte för driften.

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14
Om bilen ägs av ett företag, t ex privatleasas, betalas ingen moms och då får staten in mindre pengar även på kort sikt med elbil. Om den sen går på export blir sverige 70000:- fattigare.

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Det är högre skatt på el än på diesel. Och den enda skattesubvention som kommer elbilsägaren tillgodo är de Max 70.000 man får tillbaka av sin inbetalade moms på det ännu betydligt högre priset. Det blir ändå mer i statskassan på kort sikt.

Att det ändå blir billigare i slutändan beror ju på att bilen i sig drar mindre energi.

Det är sedan ett val man har att betala sina pengar till skurkregimer eller inte för driften.

"Under vecka 3 kostade dieseln i genomsnitt 20,71 kronor litern. 43 procent, eller 8,94 kronor, av priset utgjordes av skatter. Dieselskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms." Ekonomifakta.se
Jag har svårt att tro att elen beskattas högre.
Och förutom subventionen vid bilköp subventioneras laddboxen hemma.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
"Under vecka 3 kostade dieseln i genomsnitt 20,71 kronor litern. 43 procent, eller 8,94 kronor, av priset utgjordes av skatter. Dieselskatt är ett samlingsbegrepp för koldioxidskatt, energiskatt och moms." Ekonomifakta.se
Jag har svårt att tro att elen beskattas högre.
Och förutom subventionen vid bilköp subventioneras laddboxen hemma.
Elskatten är något högre, ca 50%.

Jag betalar ca 90 öre per kW där 45 öre är skatt...

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Hoj
Z800 -14

Du betalar skatt på skatten​

• Eftersom du som konsument betalar moms på elprisets samtliga delar, även på energiskatten, betalar du skatt på skatten.
  • Drygt 50 procent av en förbrukad kWh är ren skatt. Av den totala elkostnaden går cirka 50 procent till staten, cirka 25 procent till elhandelsföretagen och cirka 25 procent till elnätsföretaget.

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Jag tänkte mig i kronor och ören.
Det är ju kostnader vi talar om.
Visst men som allting annat så beror det på...

Bor jag i en stuga i skogen, utan el, och bara kör min pickup med V8-diesel så betalar jag massor med kronor och ören i skatt för dieseln.
Har jag en elbil och bor i ett hus med direktverkande el så betalar jag massor med kronor och ören, för elen... :)

...all övrig jämförelse måste ju ske procentuellt... :)

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Visst men som allting annat så beror det på...

Bor jag i en stuga i skogen, utan el, och bara kör min pickup med V8-diesel så betalar jag massor med kronor och ören i skatt för dieseln.
Har jag en elbil och bor i ett hus med direktverkande el så betalar jag massor med kronor och ören, för elen... :)

...all övrig jämförelse måste ju ske procentuellt... :)
Det var ett konstigt svar.
Blir driften av din elbil dyrare för att du har direktverkande el i huset?
Då blir ju driften av en dieselbil dyrare om jag har oljeuppvärmning i huset.
Jag trodde vi talade om kostnaden för att driva en bil.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år