MotoGP Pre2013 - Test

Fråga Spies om han tyckte materialet var överlägset :glömdet
Varför då? När Spies hoj fungerade felfritt var han lika långt ifrån Lorenzo som Pluto från Solen.

Jag tycker ”överlägset material” är ett trist och meningslöst sätt att försöka förklara varför någon vinner. För den som står vid sidan och tittar är det omöjligt att med blotta ögat se huruvida en hoj är bättre än en annan.
 
Jag tycker ”överlägset material” är ett trist och meningslöst sätt att försöka förklara varför någon vinner. För den som står vid sidan och tittar är det omöjligt att med blotta ögat se huruvida en hoj är bättre än en annan.
Avd: Blotta ögat! Som när Spies ihop sjunkna cykel leds bort efter att svingen bröts i tusen bitar?
PA1200342.jpg

Du veta ju att racing är en materialsport av guds nåde! Varför harvar plötsligt Dovi runt 10:e platsen i testet senast och inte top fyra om det inte vore för crapbike? Varför är plötsligt Valentino en vinnar kandidat 2013 och inte var det 2012 etc etc ?
 
Radare skrev:
När Spies hoj fungerade felfritt var han lika långt ifrån Lorenzo som Pluto från Solen.
Som när Spies ihop sjunkna cykel leds bort efter att svingen bröts i tusen bitar?
Nej, som när den fungerade felfritt.

Du veta ju att racing är en materialsport av guds nåde! Varför harvar plötsligt Dovi runt 10:e platsen i testet senast och inte top fyra om det inte vore för crapbike? Varför är plötsligt Valentino en vinnar kandidat 2013 och inte var det 2012 etc etc ?
Det är frågor som väldigt många har försökt besvara de senaste åren, men inte ens Rossi eller Stoner har lyckats sätta fingret på vad det är med de olika hojarna som gör att de vinner eller inte. Hojarna är väldigt olika, det verkar vara uppenbart. Men vad som är bättre och vad som är sämre är inte självklart.
 
Tror också att Lorre tar det i år. Kändes mest som materialet som gjorde att pedrosa vann mest i slutet förra säsongen. Om yamma får lite mer fart på rakorna med den där nya växellådan så kommer han dominera som vanligt. Marquez lär vinna några race men kommer klota för mycket.

All prat om vilken hoj som är bäst är såklart bara spekulationer men iaf...

Toby Moody and Julian Ryder sa upprepade gånger under säsongen att de trodda att Yamahan hade en klar fördel i början på året, ett övertag som blev utjämnat när Honda kom med ny motor och chassie i mitten av säsongen.

Vad gäller farten på rakorna så hade Yamaha kommit ifatt ordentligt iom övergången till 1000cc.


"Last year at Mugello, which features the highest speeds on the MotoGP calendar, the top Yamaha was just ninth through the speed trap.

Ahead were fours Ducatis, three Hondas and the Suzuki.

Fast forward to this year and all four Yamaha riders - two factory and two satellite - were inside the top-speed top seven. "

http://www.crash.net/motogp/news/182026/1/lorenzo_pedrosa_talk_yamaha_honda_strengths.html
 
Tror somliga här behöver ta att kika lite race igen, hur många gånger körde en Honda om en Yamaha på rakorna? Mer 3 ggr för mycket enligt mig, tror inte toppfarten skiljer så mycket idag som förr men v-lådan i Hondas gjorde ju att den kom upp i fart så mycket fortare och där skulle väl ja säga att Honda är bäst, men när det börjar svänga så har Yamaha fördel som man sett tydligt på både lorenzo, iofs verkar han köra mer som en 250 kille än en 1000cc.. Vell vell det är ju bara va ja sett och va jag tror! Men helt ute å cyklar är ja inte.
 
...v-lådan i Hondas gjorde ju att den kom upp i fart så mycket fortare och där skulle väl ja säga att Honda är bäst, men när det börjar svänga så har Yamaha fördel som man sett tydligt på både lorenzo, iofs verkar han köra mer som en 250 kille än en 1000cc..
Men skillnaderna du beskriver gäller ju inte för alla Hondor och inte för alla Yamaha. Vad drar du för slutsats av det?
 
Last edited:
...tror inte toppfarten skiljer så mycket idag som förr men v-lådan i Hondas gjorde ju att den kom upp i fart så mycket fortare och där skulle väl ja säga att Honda är bäst...
Toppfart på Mugello 2012

1. Ducati (Rossi): 347 km/h
2. Ducati (Barbera): 347 km/h
3. Yamaha (Spies): 345 km/h
4. Yamaha (Dovizioso): 344 km/h
5. Yamaha (Lorenzo): 344 km/h
6. Ducati (Hayden): 344 km/h
7. Yamaha (Crutchlow): 343 km/h
8. Honda (Pedrosa): 343 km/h
 
Skiljer 4km/h.... FYRA! bland topp 8.... känns som slipstreamingen är mer avgörande än
siffrorna ovan, då man inte vet som slipstreamat mest...
Men som nån sa... det är bra mycket oftare en Honda kör om en Yamaha på rakan, än tvärt om

och ja, jag tittar på alla friträningarna, kval, warm-up o race...
 
Det är frågor som väldigt många har försökt besvara de senaste åren, men inte ens Rossi eller Stoner har lyckats sätta fingret på vad det är med de olika hojarna som gör att de vinner eller inte. Hojarna är väldigt olika, det verkar vara uppenbart. Men vad som är bättre och vad som är sämre är inte självklart.
Rossi har tvärtemot vad du skriver vid ett flertal tillfällen pekat exakt på vad som är fel med Ducatin. Att han själv inte kan lösa problemet är inte samma sak som att han inte vet vad som är fel.
 
Kändes mest som materialet som gjorde att pedrosa vann mest i slutet förra säsongen.

Min teori är att det berodde på lika delar "förstå det nya däcket" och att ta ett steg upp som förare.

Det är uppenbart att Honda led mer än andra då den nya generationen däck med mjuka stommar introducerades. Dock, istället för att ställa till med medialt korståg som sin teamkamrat, så tog Pedrosa flera tävlingar och flera tester i anspråk för att lära sig och sitt team hur de nya däcken fungerar i olika situationer och hur de reagerar på olika inställningar. Något man verkligen hade fördel av i slutet av säsongen.

Sedan är det inget snack om att han höjde sig både ett och flera steg som förare. Ett flertal mentala spärrar raderades. Som när han slog Lorenzo man mot man i Brno. Eller regnvinsten framför en vilt viftande Lorenzo i Sepang. För att inte tala om vinsten från depån i ytterst tveksamma förhållanden i Valencia. Vet flera förare som på allvar trodde att han var mentalt sjuk på grund av den hastighet han höll med slicks då det inte ens fanns antydan till torrspår...
 
Fråga Spies om han tyckte materialet var överlägset :glömdet

Titta på alla andra som åkt Yamaha. Hojen ser ju ut att vara lugnare än en filbunke, oavsett vem som kör. Titta sedan på Spies. Det studsar, sladdar och far åt alla möjliga håll, precis som att han åker en gathoj med tveksam fjädring och utan slirkoppling. Jag är därför inte säker på att Spies eventuella åsikt om Yamahan är värd särskilt mycket...
 
Men Hondorna når ju inte högre fart på rakorna.
:va
Honda var rätt överlägsna i toppfart 2012.

Jag lägger in ett par länkar till toppfarterna för varje enskilt race.

Honda:
http://resources.motogp.com/files/results/2012/VAL/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_93cb8c6f
http://resources.motogp.com/files/results/2012/JPN/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_9eee2994
http://resources.motogp.com/files/results/2012/ARA/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_470e0ae8
http://resources.motogp.com/files/results/2012/RSM/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_8d817370
http://resources.motogp.com/files/results/2012/CZE/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_4644ced4
http://resources.motogp.com/files/results/2012/INP/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v3_4c0b672b
http://resources.motogp.com/files/results/2012/GER/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_6ff5c9b4
http://resources.motogp.com/files/results/2012/GBR/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_4594b0c8
http://resources.motogp.com/files/results/2012/SPA/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_d45a543da

Ducati:
http://resources.motogp.com/files/results/2012/QAT/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_01cacdb9
http://resources.motogp.com/files/results/2012/POR/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_c59d96e0
http://resources.motogp.com/files/results/2012/CAT/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_e6178148
http://resources.motogp.com/files/results/2012/ITA/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_2e5a8fc0
http://resources.motogp.com/files/results/2012/AUS/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_3a2c013e

Yamaha:
http://resources.motogp.com/files/results/2012/FRA/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v3_df6ebe90
http://resources.motogp.com/files/results/2012/NED/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_7e6d5b99
http://resources.motogp.com/files/results/2012/USA/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_8b9b4037
http://resources.motogp.com/files/results/2012/MAL/MotoGP/RAC/AverageSpeed.pdf?v1_1db16ebb
 
Titta på alla andra som åkt Yamaha. Hojen ser ju ut att vara lugnare än en filbunke, oavsett vem som kör. Titta sedan på Spies. Det studsar, sladdar och far åt alla möjliga håll, precis som att han åker en gathoj med tveksam fjädring och utan slirkoppling. Jag är därför inte säker på att Spies eventuella åsikt om Yamahan är värd särskilt mycket...

Crutchlows hoj ser inte speciellt lugn ut. Men ja, yamman är bra i kurvorna men det är hondan också. Tycker bara hondan accade snabbare på rakorna. Hade inte de någon sömlös växellåda förra säsongen? Har nåt minne av det.
 
Crutchlows hoj ser inte speciellt lugn ut. Men ja, yamman är bra i kurvorna men det är hondan också. Tycker bara hondan accade snabbare på rakorna. Hade inte de någon sömlös växellåda förra säsongen? Har nåt minne av det.

Honda har haft en "sömlös" växellåda sedan början av säsongen 2011 och den bidrar - utan tvekan - till bättre acceleration. Yamaha gjorde en uppryckning rent effektmässigt då man gick från 800cc till 1000cc. På 800an var man aldrig med i toppfartsmatchen, nu är man mycket närmare. De bestående intrycken, från fakta såväl som förarkommentarer, är dock fortfarande desamma. Yamahas starka sidor är inbromsning och instyrning in i sväng. Hondas starka sida är acceleration ut ur sväng. Fartskillnaden i slutet på rakorna är endast marginell.
 
Nyheter
BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick

Foto: Liza Simonsson Utv...

H-D Euro Festival i Port Grimaud 8-11 maj

Nu börjar det närma sig för...

Norrtälje Custom Bike Show

Förra året firade Twin Club...

Harley-Davidson Euro Festival närmar sig 

8–11 maj smäller det – tiot...

Sveriges vägar blir bättre

Foto: Samuel Unéus Utvec...

Omfattande körkortsförändringar på gång

EU förväntas inom kort fatt...

Custom Motor Show 2025

Vårens stora event, som kic...

Back
Top