MotoGP - Silly season 2014.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är djupt tragiskt att man släppte iväg honom; något säger mig att The Evil HRC inte ansträngde sig speciellt mycket för att få honom att stanna.
Varför skulle de anstränga sig för att behålla en förare som inte ville fortsätta och som bokstavligen hatade allt mediaarbete när de med sin spanske storsponsor hade den nye kungen av MotoGP på ingång?

Hela HRC ligger säkert vakna på nätterna nu när MM leder tabellen före DP :rolleyes:
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
För mig är det helt obegripligt hur man kan tycka att Casey är gnällig i sällskap med "buu huu jag har ingen fabrikare" Crutchlow...

För mig och många andra som bara sett dom här grabbarna på tv så måste jag säga att Casey framstår som enormt mycket mer gnällig. Du som jobbar i depån kan säkert veta mycket bättre. Jag har all respekt för CS som förare men i media så framstår han lätt som bitter och snabb med att kritisera andra förare. Cal framstår väl inte som gnällig förutom att han vill han en fabrikare.
Sen tror jag säkert att det spelar roll att CS ofta har ett ansiktsuttryck som en sjuåring som någon just snott lördagsgodiset ifrån medan Cal ser ut som snubben som är beredd att ge dig en smäll i krogkön.
 
Last edited:

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Jag trodde vi var i MotoGP - Silly season 2014-tråden och diskuterade hans eventuella återkomst. Har jag missat något :va

Att Valmers, NyTeknik/Radare och några till klankar på Rossi i tid och otid är okej men om man skriver något om Stoner (som av någon helt outgrundlig anledning fått smeknamnet Stacey Moaner) då är man dum dum dum :hihi

Apropå tråden silly season motogp 2014 ;)

Stoner drar upp känslor där han inte är sen att uttala sig om vem och vad som helst. Sannolikt borde han gått en kurs i bemötande av massmedia. JL99 hade ett problem med sin attityd i början av sin karriär men verkar ha lärt sig lite under resans gång.
Rossi däremot är perfekt i sin hantering får alla att skratta inkl journalister och konkurrenter.

Personligen tycker jag det har blivit för mycket fokus på deras personligheter.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Personligen tycker jag det har blivit för mycket fokus på deras personligheter.
Det kan jag hålla med om, men när racingen är relativt trist (dock inte på F1-nivå...) måste det vägas upp av annat. Vad skulle vi annars diskutera? :)

Att självutnämnda "racingentusiaster" efterlyser mer drama i depån säger väl en hel del om hur intresserade de egentligen är av själva racingen. Eller så har de en skev bild av att MotoGP-förare ska vara buttra, småsinta och allmänt tjuriga istället för öppna och spontana som Marquez och Rossi.
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
ÅÅHH :kär, kom tillbaka Casey, allt är förlåtet :). jag tror ju stenhårt på att han kommer göra entré igen 2014 eller 2015 men ha måste mjukstarta. Hur hade det sett ut att komma tillbaka bara ett halvår efter sin sorti :).

Drömmen hade ju varit om HRC hade tre team som tidigare. Tänk er Stoner, Marquez och Pedrosa fightas mot Rossi och Lorenzo :tummenupp

Näääääj, tänk dig att han kommer tillbaka på en.... Yamaha! :)

Repsol
Lorenzo
Cal

Ducati
Marquez
Pedrosa

Yamaha
Stoner
Rossi

Det hade varit underhållning :banana
 

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Ort
Umeå
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Apropå tråden silly season motogp 2014 ;)

Stoner drar upp känslor där han inte är sen att uttala sig om vem och vad som helst. Sannolikt borde han gått en kurs i bemötande av massmedia. JL99 hade ett problem med sin attityd i början av sin karriär men verkar ha lärt sig lite under resans gång.
Rossi däremot är perfekt i sin hantering får alla att skratta inkl journalister och konkurrenter.

Personligen tycker jag det har blivit för mycket fokus på deras personligheter.

Som sagt är ju tyvärr underhållningen från det att de röda lamporna släcks tills dess den rutiga flaggan viftas inte riktigt på den nivå den har varit tidigare så man måste väl hitta andra saker att framhålla för att behålla intresset hos tittarna.

Vad gäller racingen har ju "tyvärr" F1 och MotoGP korsat varandra och F1 bjuder numera på händelserika race med gott om omkörningar osv. och MotoGP har blivit mer procession.
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
P€RRA;5855990 skrev:
Att självutnämnda "racingentusiaster" efterlyser mer drama i depån säger väl en hel del om hur intresserade de egentligen är av själva racingen. Eller så har de en skev bild av att MotoGP-förare ska vara buttra, småsinta och allmänt tjuriga istället för öppna och spontana som Marquez och Rossi.
Om atmosfären mellan konkurrenterna är uppsluppen och kännetecknas av skämt och lyckönskningar är det något som är grundläggande fel.

:fakta

Med tanke på riskerna, pengarna, förväntningarna, ansträngningarna och uppoffringarna som ligger bakom varje tävling borde öppenhet och spontanitet rimligen leda minst lika mycket till aggressiva och konfrontativa utspel som till lyckliga och humoristiska.

Jag tycker du missar väldigt många aspekter av vad racing ÄR när du beskriver och värderar förarnas beteenden och vad man bör kunna förvänta sig av dem.
 
Last edited:

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
För mig och många andra som bara sett dom här grabbarna på tv så måste jag säga att Casey framstår som enormt mycket mer gnällig. Du som jobbar i depån kan säkert veta mycket bättre. Jag har all respekt för CS som förare men i media så framstår han lätt som bitter och snabb med att kritisera andra förare. Cal framstår väl inte som gnällig förutom att han vill han en fabrikare.

Jag har alldeles för lite arbetstid tillsammans med Cal för att kunna jämföra honom med Casey så min åsikt är helt och hållet baserad på det alla kan se i TV-soffan. Och det som då slår mig är att Casey må ha åsikter och negativt gnäll om konkurrenter, regler och många av sakerna runt omkring men nästan aldrig om sitt team, sitt motorcykelmärke och de människor som står honom närmast. Medans Cal nästan är tvärt om. Kul kille som är kompis med alla - om det inte vore för sina konstanta sågningar och backstabbing av de människor som faktiskt försöker göra hans motorcykel snabbare.

Men det har sagts förr och det tål att upprepas - media är en utmärkt pysventil sett ur ett psykologiskt perspektiv. Skulle någon av dem bli snabbare om de inte fick avreagera sig i media...?
 
Last edited:

PierFrancesco

Sporthojsnörd
Gick med
29 Dec 2005
Ort
-
Hoj
ZXR750L, R1
Jag har alldeles för lite arbetstid tillsammans med Cal för att kunna jämföra honom med Casey så min åsikt är helt och hållet baserad på det alla kan se i TV-soffan. Och det som då slår mig är att Casey må ha åsikter och negativt gnäll om konkurrenter, regler och många av sakerna runt omkring men nästan aldrig om sitt team, sitt motorcykelmärke och de människor som står honom närmast. Medans Cal nästan är tvärt om. Kul kille som är kompis med alla - om det inte vore för sina konstanta sågningar och backstabbing av de människor som faktiskt försöker göra hans motorcykel snabbare.

Du har helt klart en poäng i att Stoner verkar vara en lojal kille iallafall. Han verkar inte klagat mycket på sina team eller hojar, ens när han satt på Duccen.
Att Cal skulle vara en "backstabber" har jag missat men jag har följt MotoGp lite halvdåligt. Har läst en del om att han beklagar sig för att han inte har en fabrikare men har han huggit Tech3 eller Pocheral i ryggen? Förstår om han är lite bitter på Yamaha eftersom han inte verkar finnas med i deras framtidsplaner.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Casey förekom ganska flitigt i media, dels då man hade problem med däckvibrationer, dels då den "nya generationen" däck introducerades (Casey och Dani förstod dessa däck ungefär ett halvår före alla andra...). Jag kan dock inte påminna mig om att han någonsin talade negativt om Honda, HRC eller teamet, för att de inte löste problemen eller för att de inte försökte tillräckligt hårt.

Cal har definitivt inte baktalat Tech3-teamet, men under början av säsongen var hans kritik och hans utfall mot Yamaha och deras ingenjörer tröttsamma såväl som pinsamma. Ständigt gnäll om att Jorge's och Valentino's cyklar var snabbare och ständigt gnäll om att ingenjörerna inte gjorde tillräckligt för honom. Cal vet mycket väl att han har full support från Yamaha och att skillnaden mellan hojarna är minimal och att orsaken till att han får stryk av Lorenzo inte har något med fabrikshoj vs satellithoj att göra. Då jag tycker att det är lågt att hänga ut hårt arbetande människor som faktiskt försöker så blev i alla fall jag lite trött på honom.

Återigen, media är en utmärkt pysventil ur ett idrottspsykologiskt perspektiv. Blir en förare snabbare om han beläggs med munkavle så att han inte kan avreagera sig i media...?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Casey förekom ganska flitigt i media, dels då man hade problem med däckvibrationer, dels då den "nya generationen" däck introducerades (Casey och Dani förstod dessa däck ungefär ett halvår före alla andra...). Jag kan dock inte påminna mig om att han någonsin talade negativt om Honda, HRC eller teamet, för att de inte löste problemen eller för att de inte försökte tillräckligt hårt.
Detta är typiskt för Stoner; han insåg mycket tidigt att det nya däcket skulle bli riktigt svårt att få att fungera med ett chassi som var utvecklat för det tidigare däcket. När han insåg det ventilerade han problemet högt och tydligt i media.

Att kalla detta för gnäll, vilket många inte minst på SH.com gjorde, är bara nonsens.
 

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Ort
Kalix
Hoj
YZF-R7
Detta är typiskt för Stoner; han insåg mycket tidigt att det nya däcket skulle bli riktigt svårt att få att fungera med ett chassi som var utvecklat för det tidigare däcket. När han insåg det ventilerade han problemet högt och tydligt i media.

Att kalla detta för gnäll, vilket många inte minst på SH.com gjorde, är bara nonsens.

Det är nog upp till var och en att bedöma. Dani hade precis samma problem men behöll kritiken inom en liten grupp människor medans Casey talade ut i media. Återigen - psykologi. Olika människor och olika förare har olika sätt att avreagera sig för att ladda upp eller minska pressen på sig själv.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Det är nog upp till var och en att bedöma. Dani hade precis samma problem men behöll kritiken inom en liten grupp människor medans Casey talade ut i media. Återigen - psykologi. Olika människor och olika förare har olika sätt att avreagera sig för att ladda upp eller minska pressen på sig själv.
Och sen undrar en del varför han kallas gnällig. Att det dessutom bara skulle vara på SH är navelskådning på hög nivå. För dem som besöker andra nyhetskällor är Caseys rykte som gnällig vida känt.

Om alla förare ständigt gnällde på allt och alla skulle Stoner bara ha varit en i mängden men nu stack han ut istället och han verkar fortsätta att göra det även inom bilracingen.
 

lindhamre

Återfallsförbrytare.
Gick med
7 May 2013
Ort
Stockholm
Hoj
Z1000, Laverda 1000 3C 120, Zündapp KS 70
Som sagt är ju tyvärr underhållningen från det att de röda lamporna släcks tills dess den rutiga flaggan viftas inte riktigt på den nivå den har varit tidigare så man måste väl hitta andra saker att framhålla för att behålla intresset hos tittarna.

Vad gäller racingen har ju "tyvärr" F1 och MotoGP korsat varandra och F1 bjuder numera på händelserika race med gott om omkörningar osv. och MotoGP har blivit mer procession.

Vet inte om Mgp bjuder på det bästa underhållningsvärdet, själv föredrar jag det framför F1 alla dagar.
Det har blivit mer en show runtomkring helt klart. Men det är ganska intressant att höra förarnas kommentarer efteråt.

Jag har inget emot om det verkar vara trevligt mellan grabbarna i depån, tror karaktärer som CS, DP och JL framstår som ganska trista typer.
Medan MM, VR och CC verkar bjuda på sig själv och har högt i tak.

Lägger inga värderingar i hur man ska bete sig eller använder nedvärderande öknamn, alla är ju olika och det är väl racingen man ska vara fokuserad på?
 
Last edited:

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Om nu Stoner kommer tillbaka till MotoGP ska han naturligtvis åka Ducati.
Då kommer det att slutgiltigt verifieras att hans titel inte kom till på grund av körskicklighet utan därför att han satt på en för säsongen överlägsen hoj.

Därefter kan han gärna åka fabrikshonda också för att folk ska förstå att det var samma sak den gången.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Stoner är kung. Han skulle slå Rossi på vad som helst om de satt på samma material, vore det en PW50 :fakta
 

DjDiff

Skäggo
Gick med
4 Jun 2009
Ort
Örebro
Hoj
Hojlös :-(
Jag är rätt säker på att alla ska använda samma fysiska ECU nästa år (MM) men att MSMA-teamen kan välja att skriva egen programvara och då "straffas" med 4 liter mindre bränsle och bara 5 motorer.

Har du läst något annat?

Så ska det väl vara?

http://www.motomatters.com/news/2013/05/30/motogp_s_claiming_rule_to_be_dropped_fro.html

http://www.motomatters.com/news/2013/07/02/fim_confirms_dropping_of_claiming_rule_r.html

Och nu spikrakt från hästens käft, svart på vitt:
Technical Regulations MotoGP Class - Effective 2014
Electronics (ECU) Regulations


A detailed specification and permitted options were confirmed.

The use of the official MotoGP ECU, including an internal datalogger, and the official MotoGP software package is compulsory.

Maximum fuel capacity is 24 litres.

Maximum number of engines per rider, per season, is 12.

Factory Status

Each Manufacturer, (including motorcycle manufacturers and chassis manufacturers), can choose to enter up to 4 riders for the season who will participate with “Factory” status.

The use of the official MotoGP ECU is compulsory. However manufacturers are permitted to develop and use their own software.

Maximum fuel capacity is 20 litres.

Maximum number of engines per rider, per season, is five. (Nine Engines for the first year of participation by a new manufacturer).

Engines are subject to the engine homologation regulations which mandate frozen engine design and internal parts. (New Manufacturers are not subject to frozen engine design and internal parts in their first season of participation).

http://www.motogp.com/en/news/2013/Decision+of+the+Grand+Prix+Commission

Så, alla kör på standard-ECU. Skillnaden ligger i att om man har fabriksstöd så får man skriva egen mjukvara för standard-ECU:n. Kostnaden för det är 5 homologiserade motorer istället för 12 välj-och-vraka-motorer samt 20 liter soppa istället för 24. Undantag från detta är dock att nya fabrikat kan få 9 välj-och-vraka-motorer under första säsongen.

Så, när Suzuki kommer tillbaka (och om Kawasaki skulle göra det), räknas de som nya då? Vad gäller för Aprilia?
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Dags för en uppdatering av listan!

Repsol Honda Team
Dani Pedrosa
Marc Marquez

Yamaha Factory Racing
Jorge Lorenzo
Valentino Rossi

Ducati Team
Andrea Dovizioso
Cal Crutchlow

Monster Yamaha Tech 3
Pol Espargaro
Bradley Smith

LCR Honda MotoGP
Stefan Bradl

GO&FUN Honda Gresini
Alvaro Bautista
Scott Redding hetaste namnet för "köpe-Hondan", Fausto har även nämnt Spies.

Pramac Racing Team
Andrea Iannone, inget kontrakt officiellt för 2014.
Ben Spies, inget kontrakt officiellt för 2014.

Power Electronics Aspar
Aleix Espargaro, inget kontrakt officiellt för 2014.
Randy De Puniet, inget kontrakt officiellt för 2014.

Paul Bird Motorsport
Yonny Hernandez, inget kontrakt officiellt för 2014.
Michael Laverty, inget kontrakt officiellt för 2014.

Avintia Blusens
Hiroshi Aoyama, inget kontrakt officiellt för 2014.
Hector Barbera

Came IodaRacing Project
Danilo Petrucci, inget kontrakt officiellt för 2014.
Lukas Pesek, inget kontrakt officiellt för 2014.

Cardion AB Motoracing
Karel Abraham, inget officiellt för 2014.

NGM Mobile Forward Racing kommer köra med en "förenklad M1'a", vilka förare?
Colin Edwards, inget kontrakt officiellt för 2014.
Claudio Corti, inget kontrakt officiellt för 2014.

Suzuki
Kommer tillbaka 2015. Nån som läst något om WC's under 2014? Det måste de väl nästan bli? Något mer test dom kommer vara med på, Misano i höst?

Nån som snappat upp något mer som är officiellt än de ovan?
Vare sig köpe-Hondan eller Yamahas motorer verkar ju dra flugorna till skiten. En av varje som är såld än så länge?
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top