Jag tror att roffe_s's (eh...?) svidande, svetsande, svarta ironi faller till marken och skapar ett lokalt litet fräthål som ingen riktigt ser.
"60 km/h" är just den hastighet som Trafikverket anser vara säker för motorcyklister.
Notera att jag inte satte några citationstecken kring ordet säker.
Det är nämligen fastställt att så är det, och det är det man arbetar efter och strävar mot. 60 km/h för motorcyklar. Inga problem.
Kolla gärna på videon igen.
Grunden för detta beslut är en forskarrapport som en av Tingvalls smorda har (del)författat; Matteo Rizzi - mannen som höjdes till skyarna för en undersökning som sade att äldre, mer erfarna motorcyklister på touringmotorcyklar ute på landsväg har ett säkerhetsövertag på yngre oerfarna förare i stadsmiljö.
...men det var inte det som beställaren ville höra, så resultatet basunerades ut som något annat.
Nå, det var en parentes. Visserligen en parentes som Trafikverket baserar det mesta av sitt arbete med MC-säkerhet på, men ändå.
Rapporten om hastigheter och överlevnad ligger här:
för den som är intresserad.
Varning! Den är trist.
Den säger egentligen bara att det är bättre att köra in i breda, runda, mjuka grejer än smala, vassa, hårda.
Alltså ungefär den medvetandegrad en 10-årig knattecrossare uppnår på egen hand de två första helgerna på bana.
Rapporten säger vidare att det kan finnas olika räckestyper som är mer eller mindre lämpliga för motorcyklister, men att man inte vet vilka och att mer forskning krävs.
Som sagt - man hade kunnat haffa random Dark Helmet på knattecrossvarvet och fått ett bättre svar.
Det är dessa två utredningar som Trafikverket grundar sitt arbete(?) med MC-säkerhet på:
1. ABS tar bort hälften av alla olyckor
2. 60 km/h är en säker hastighet för motorcyklister.
Under tiden har Sverige seglat upp som den nation i världen där högst andel motorcyklister dör eller skadas allvarligt mot "fasta trafikinstallationer inom vägområdet" och ingen förstår varför eftersom det påstås att det saknas forskning kring räcken.
Ååkaaay...?
Den omhuldade försiktighetsprincipen kanske borde kickat in innan man tapetserade landet med räcken som är livsfarliga på ena sidan - den sidan som vi kör på...?
Ni fattar varför jag ser det hela som
Noll Vision?