Ny RR-regel för avgassystem i Sverige

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Mozz: Hade du ljuddämparen av och kollade i den ändan som man skruvar fast i avgasröret? Är där det först blåser bort. Det kan va helt tomt i den änden och fullt i andra änden av burken. Bästa sättet att kolla är att skruva isär dämparen och kolla hur ullen ser ut. Har den gått några säsongers race så är det väl ändå läge att byta. Olika längder på ullens fibrer brinner upp olika snabbt och dessutom dämpar dom också olika frekvenser beroende på längd.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Mozz: Hade du ljuddämparen av och kollade i den ändan som man skruvar fast i avgasröret? Är där det först blåser bort. Det kan va helt tomt i den änden och fullt i andra änden av burken. Bästa sättet att kolla är att skruva isär dämparen och kolla hur ullen ser ut. Har den gått några säsongers race så är det väl ändå läge att byta. Olika längder på ullens fibrer brinner upp olika snabbt och dessutom dämpar dom också olika frekvenser beroende på längd.

Vaffan vad det här verkade svårt... Jag tror jag slänger på katten igen! Tyst och rent = klockrent för Miljö-Mozz!:D
Jag har bara en känsla av att det som är gjort på fabrik = bra, det som är gjort av en hemmaklabbare = mindre bra!
Ull då... går bra att köpa på crossshoppen? Samma ull överallt?
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
NEJJJJ!!!



Du ska ha ca 100g/dm3(liter)

Jaha så mycket...
För de vet jag ju hur mycke de e!! Du snackar inte direkt med en proffesor!

Vaffan vad det här verkade svårt... Jag tror jag slänger på katten igen! Tyst och rent = klockrent för Miljö-Mozz!:D
Jag har bara en känsla av att det som är gjort på fabrik = bra, det som är gjort av en hemmaklabbare = mindre bra!
Ull då... går bra att köpa på crossshoppen? Samma ull överallt?

Snacka me macke han hade köpt "färdig" ull som bara var att trä på det där håliga röret..

Känner att de e dags att skaffa mekaniker!
 
Last edited:

STRAM WIRE

Ny medlem
Gick med
7 Oct 2006
Ort
Norge
Hoj
Honda CBR1000RR
Jeg skal akra-potte på rc-8 min,hvis jeg skal ha på bøy på den vil den jo falle av i første høyre sving........
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Och hur vet man att det behövs? Min dämpare är det massor av ull i... blir den "dålig" och trött? Ger fräsch ull lägre ljud?

Ull och ull vilket ord men nåväl som är rejält olje- och sotindränkt och halvt uppeldad har en förmåga att tappa ljuddämpningsförmågan.

Men visst om du rensar bort det som är bränt och tvättar bort sot och olja så blir den nog iform igen. Eller ersätter.

Men att ha med sig ersättningsull och sedan verktygen för att ta isär och ihop dämparen är ju en bra grej :tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Snacka me macke han hade köpt "färdig" ull som bara var att trä på det där håliga röret..

Känner att de e dags att skaffa mekaniker!

Det låter som da shit! MACKE!!!!:hördu

"Skaffa mekaniker"... Det låter lika lätt som någon sa i en annan tråd:
"Man borde skaffa däckspons". Så sant!!!
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
De har insett att lösningen kanske inte är den bästa, dvs att man ska skruva på något själv, när inte alla har rör som pekar ut som på tex tvåtaktarna.
...)

Är nog en bra samanfattning. Det finns ju inte en färdig produkt från tex Acrapovic som en proffisionellt utveklad eftermarknadsprodukt som ska göra sitt jobb som ett ljuddämpande tillbehör. Utan det kommer isf rätt säkert bli hemmatillverkade saker av tex "A crap of shit" osv..
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Min lösning...

Popnita fast röret i DB-killern...

Ska väl kanske kapa de lite till, men nu sitter den åtminstone där utan att man har slipat i självaste avgassystemet.
 

Bifogat

  • PIC_00129.jpg
    PIC_00129.jpg
    140.5 KB · Visningar: 120
  • PIC_00128.jpg
    PIC_00128.jpg
    135.5 KB · Visningar: 82

Olav Å

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Finland
Hoj
Honda RSO 250 -09 1.bike, Honda RS 250 -05 2.bike, Honda RS0 125, Yamaha TD1-C mm
Jag som är lite ute när det gäller svensk road racing.

SKALL ALLA SOM KÖR 125 OCH 250 RACERS OCKSÅ HA FINA KRÖKAR??
 

torbson

# 86 Rookie 600
Gick med
21 Dec 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6 -07
Min lösning...

Popnita fast röret i DB-killern...

Ska väl kanske kapa de lite till, men nu sitter den åtminstone där utan att man har slipat i självaste avgassystemet.


Jag har också börjat med en lösning men så ser jag detta på tilläggsreglerna för Anderstorp;

"21. Ljudmätning:
Kontinuerlig förbifarts mätningar kommer att ske, under träning och tävling kommer för högt värde medföra omedelbar svartflaggning. Rörböjar och liknande anordningar behövs inte. 102 db/a"


Länk: http://www.arc.nu/visaevent.asp?rId=124

Vet att SVEMO skulle ta ett nytt möte om detta men är det upp till varje bana att ändra denna regeln i tilläggsreglerna om dom vill? :va

/ Tobias@bike.se
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Jag har också börjat med en lösning men så ser jag detta på tilläggsreglerna för Anderstorp;

"21. Ljudmätning:
Kontinuerlig förbifarts mätningar kommer att ske, under träning och tävling kommer för högt värde medföra omedelbar svartflaggning. Rörböjar och liknande anordningar behövs inte. 102 db/a"


Länk: http://www.arc.nu/visaevent.asp?rId=124

Vet att SVEMO skulle ta ett nytt möte om detta men är det upp till varje bana att ändra denna regeln i tilläggsreglerna om dom vill? :va

/ Tobias@bike.se

Det där är ju kanonbra :tummenupp
Förutom att det är upp till varje bana att ändra denna regel.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
det är ju skönt att första tävlings arrangören har insett problemet och åtgärdar i reglementet så förare slipper montera konstiga/farliga/dumma slangar o grejjer på sina moppar.

Jag kommer personligen verka för att det blir samma på deltävling nr två(2) på LMS... (alltså att regeln för avgaskrök/böj INTE gäller)

//håkan
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Det jobbigaste blir ju helt klart om vissa banor kommer ha detta och vissa inte kommer ha...

Tycker det är upp till Svemo att säga ja för krök eller nej. Inte att de ska va upp till banorna.. Blir ett jävla av och på....
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Kommer du verka för det även på träningarna?

absolut! så länge man håller sig inom ljudgränserna som faktiskt finns är det inget problem.
Det är viktigare att hålla på de gränser som finns än att montera snoppar på avgasrören. 95dB i förbifart är en bra gräns, om man följer den.

Jag skrev förut tror jag att ljudmätning kommer ske på LMS från 1:a april, för att dom är där och tränar ska få reda på om de låter för mycket och ha möjlighet att åtgärda det (man blir inte hemskickad för oljud på träningarna, inom rimliga gränser, 130dB är väl orimligt att tänka sig få köra med liksom)

//håkan

Det jobbigaste blir ju helt klart om vissa banor kommer ha detta och vissa inte kommer ha...

Tycker det är upp till Svemo att säga ja för krök eller nej. Inte att de ska va upp till banorna.. Blir ett jävla av och på....

precis som det var med tankfoam, Kennet L tyckte inte det behövdes på standard hojar med plåttank, vilket gjorde att på SM tävlingar behövdes det inte, men Kari som besiktade på SO tävlingar tyckte det behövdes.


Jag tycker klubbarna gör RÄTT med att ta bort regeln i sina TR till tävlingarna och visa vilken ståndpunkt de har.
SVEMO RR sektion "arbetar för" medlemmarna/klubbarna och eftersom ingen klubb verkar ha blivit tillfrågad vad de egentligen tycker så är det väl det enda sättet att visa sitt missnöje med SVEMO RR sektions arbete

//håkan
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
absolut! så länge man håller sig inom ljudgränserna som faktiskt finns är det inget problem.
Det är viktigare att hålla på de gränser som finns än att montera snoppar på avgasrören. 95dB i förbifart är en bra gräns, om man följer den.

Jag skrev förut tror jag att ljudmätning kommer ske på LMS från 1:a april, för att dom är där och tränar ska få reda på om de låter för mycket och ha möjlighet att åtgärda det (man blir inte hemskickad för oljud på träningarna, inom rimliga gränser, 130dB är väl orimligt att tänka sig få köra med liksom)

//håkan



precis som det var med tankfoam, Kennet L tyckte inte det behövdes på standard hojar med plåttank, vilket gjorde att på SM tävlingar behövdes det inte, men Kari som besiktade på SO tävlingar tyckte det behövdes.


Jag tycker klubbarna gör RÄTT med att ta bort regeln i sina TR till tävlingarna och visa vilken ståndpunkt de har.
SVEMO RR sektion "arbetar för" medlemmarna/klubbarna och eftersom ingen klubb verkar ha blivit tillfrågad vad de egentligen tycker så är det väl det enda sättet att visa sitt missnöje med SVEMO RR sektions arbete

//håkan

Absolut så tycker jag också att det är rätt att göra på det viset.

tankfoam är ju ett liknande problem... I reglementet står det väl att man ska ha just tankfoam? Men när man besiktar på första SM tävlingen så säger de att man inte behöver. Då tar man de ju lite för givet att det är så. Sen när man står på besiktningen för SO så ska man helt plötsligt ha tankfoam.

Inge konstigt eftersom det är olika cuper. Men när det är SO/SM på samma helg vad gäller då? Man måste ju försöka hålla en viss standard så det alltid är samma sak som gäller.

Hur är det i EM? ska man ha tankfoam där?
 
Nyheter
Grusbus, mellanklass!

Just nu befinner sig Allt o...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

Bastianini och Viñales bildar KTM-kvartett med Binder och Acosta

KTM har presenterat en helt...

Svenskt i Indians hojbyggarserie

I sjätte avsnittet av India...

Triumph Bonneville T120 Elvis Presley Limited Edition

Triumph har presenterat spe...

KTM presenterar 2025 års EXC-modeller

2025 års EXC-modeller från ...

ExploreBike: Gratis kurs för motorcykeläventyr

Nu kan du lära dig hur man ...

Husqvarna TE125 gör comeback

Husqvarna har fyllt på 2025...

Invigning MC Collection

Någon i folksamlingen på me...

Stenegärd på Tidö idag

Idag, den 18 juni, startar ...

Top