Nya regler MC-parkering i Göteborg

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
skickade mail till lillemor
Hej Lillemor,
jag skriver angående MC parkerings lagen som kommer att införas på måndag i göteborg, det har gått diskussioner och debatter men det verkar som kommunen får som de vill utan att tänka på konsekvenserna, jag och andra har fått ett svar på våra frågor från Hans Magnusson (jag är säker att du har fått den också) som verkar nonchalant och inte samarbetsvillig, han tar inte hänsyn till våra frågor och funderingar och stänger dörren till en dialog. Har detta gått bättre mellan SMC och kommunen?
Från sporthoj.com funderar vi att köra en protestaktion under valborgshelgen genom att ockupera en parkering i centrum med motorcyklar och informera med infoblad bilisterna (meningen är då inte att uppröra de som kör bil, utan att få kummunen att uppmärksamma problematiken), blanda in GP och lite sånt så att vi får den uppmärksamheten vi vill, jag tycker dock att det är någonting som SMC borde styra upp, delvist för ni rapresenterar oss motocyklister i länet, och sen för att få större kraft i protesten än bara engagera ett femtital sporthojar.. Är det något som klubben kan tänka sig stå för eller ni också tittar bort och accepterar att "det finns ont om platser för cyklar" som mer än skrattretande är rakt av förolämpande för vår intelligens.
Jag tycker inte att syftet med protestet borde vara en bevaring av samma regel som nu, som jag förstår kan vara svårt, utan en betydlig ökande av säsongsförknippta MCplatser, direkt, från och med måndag, och inte " Om vi upptäcker, eller får tips om, sådana platser som inte konkurrerar med behovet av andra prioriterade intressen har vi möjlighet att anlägga fler MC parkeringar" vilket är bara ett annat sätt att undvika frågan.
Så är ni med och ena motocyklister i stan för en protest eller måste varenda klubb göra sin lilla del med respons att folk kommer att tro att det är ett gruppmöte mer än en protest?
får se vad hon säger, tycker ändå att vi kan vara förbereda oss att står någonstans en förmiddag under valborgshelg...
saarvi!

Kneedrag

Guest
Jag kan tänka mig att protestera flera dagar.

Jag är ledig på måndag 20 april hur många kan tänka sig stå på heden då?.

F1eX

Ny medlem
Gick med
18 Nov 2006
Hoj
Honda VFR -00 - såld, Yamaha XJ6 -09
Jag kan tänka mig att protestera flera dagar.

Jag är ledig på måndag 20 april hur många kan tänka sig stå på heden då?.

Jisses, nog med förslag!
Ta ett beslut! Helst i samråd med SMC så vi blir många, moppefuckona kan ju antagligen närsomhelst.. Hälsa dom att de under ett par timmar får hänga med de stora grabbarna!

marten_larsson

Mårten
Gick med
11 Sep 2003
Hoj
GSX-R 750 -91, DR650 -92
Om någon har ett släp så kan jag ta med två hojar... Den ena behöver lite ventilrenovering så jag vill helst slippa köra med den. :gnissla

Kan ju vara lämpligt att kanske skriva en insändare eller varför inte försöka få SMC att skriva ett debatt-inlägg i GP eller motsv. någon dag innan eller i samband med aktionen.

Kände själv när jag läste den här nyheten att en liten anledning till att man faktiskt kan tänka sig bo i Gbg försvann...

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Jag bara väntar på ett gemensamt datum så ska jag försöka komma förbi och ta mig en parkeringsruta också :)

Route 66

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2009
Hoj
98, Suzuki, Marauder
Parkering i gbg

Hej,

Med anledning av nuvarande läge föreslår jag, som många andra, att vi agerar med en aktion. Västnytt eller GP är säkert intresserade av händelsen. Sen får vi se.

Hur kommer vi i kontakt med så många som möjligt för detta?

Jag är helt ny på forumet och undrar om det går att få till ett allmänt upprop till MC-ägare i närområdet via forumet. Vet du om det går?

Mvh
Otto

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Ska någon ta tag i detta nu?

jag kan åta mig att skriva en informationslapp, promota på olika sighter och ringa GP för ev artikel.

:)

Förövrigt...

Så fick just Jojje som va och hälsade på mig på salongen nyss, en utskällning av en turk för att han hade parkerat hojen längs gatan och tagit upp en hel parkeringsplats.
vi kan kalla honom Turk bara.
Turk påstod att man inte fick parkera så med mc och att det va förbjudet enligt lag, varpå jag och Johan påpekade för honom lugnt och sansat att han hade fel, och att det från och med måndag är det ENDA sättet vi får parkera på.
Då blev han irriterad och tyckte att vi va hänsynslösa, och att han till och med sträckte sig så långt som att, "nästa gång jag köra på den" :hihi

Så jag svarade lugnt och fint att "fine, det är ändå din försäkring som får betala det"
Då blev han ytterligare lite irriterad och tyckte att vi fortfarande va hänsynslösa....

:hihi

Den här lagen kommer förändra göteborg för alltid, helt fantastiskt. :hihi (lite synd tycker jag om honom, men jag skrattar rått innombiords och anser att bilisterna har klagat på oss i alla tider, så nu kan dom fan stå sitt kast! Jag kör själv bil, men jag tror det är annorlunda när man kör hoj också, man få mer insyn i situationen. bilisterna har inte en aning om att den här lagändringen kommer ske och vad det innebär för dem i slutändan. Det är lite tragiskt.

Nu sätter jag mig och skissar på en lapp ;)

Kneedrag

Guest
Någon som hört något från SMC? Kan de bestämma en dag så hänger jag med

Smartswede

med skrapade cylindrar
Gick med
21 Jun 2004
Hoj
BMWs
Någon som hört något från SMC? Kan de bestämma en dag så hänger jag med

Tyvärr är inte SMC Väst alls sugna på en aktion (enligt Lillemor, Ordf. SMC Väst). De är inte direkt sugna på påverka Trafikkontoret alls som det verkar utan nöjda med att vi kanske får ett par gratisparkeringar till.
De vill inte förstöra den fina dialog de har idag (dvs de har vart på ETT möte och lyssnat på när TK informerat hur de bestämt det ska vara) och de vill inte riskera reta upp bilisterna med att vi helt lagligt parkerar och tar upp "deras" platser.

Så vi kan inte vänta på att SMC Väst ska agera för det kommer inte att ske.

LilleTommy

Min hoj är en sporthoj va?
Gick med
15 Feb 2008
Hoj
Triumph Bonneville T100, Triumph Sprint ST, Husqvarna 256A
Jag är redo! Säg en dag så kommer jag! :tummenupp
Men jag tror fortfarande på cortège dagen....eller?;)

Läste i en tidning idag, jag tror det var Frölunda tidning.
Där dom intervjuat några Mc förare om detta med parkeringarna
Det verkar som är många fler än vi som vill protestera.

Nån som har tidningen? vad stod det? jag minns inte riktigt.... :)

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not
Jag är redo! Säg en dag så kommer jag! :tummenupp
Men jag tror fortfarande på cortège dagen....eller?;)

Läste i en tidning idag, jag tror det var Frölunda tidning.
Där dom intervjuat några Mc förare om detta med parkeringarna
Det verkar som är många fler än vi som vill protestera.

Nån som har tidningen? vad stod det? jag minns inte riktigt.... :)

Det var därför det hade varit bra om smc hade engagerat sig.. minst sagt fegt... sjukt besviken! Lillemor har inte ens svarat!
Klart det är flera än vi som vill protestera, och jag tycker att vi bestämmer en dag (den 30:e april hade funkat logistiskt, men jag tror att de flesta jobbar), och tar upp en hel parkering, tills dess kan vi försöka inblanda så många mc åkare som möjligt, det kan vi göra genom inlägg i andra forum eller något..
Jag tycker vi sätter det på omröstning (gud vad jag är demokratisk)

Välj vilken dag:
30:e April
1:a Maj
2:a Maj

Välj vilken parkering
Heden
City (eller vad heter den vid storan på avenyn)
Förslag:

I vilket fall så kan vi dyka upp där vid 8:30/9:00 (jag vet, tidigt, men det är inte lönt att komma dit 11:00 när det står massor med bilar redan) och stannar till 12:00/13:00. Vi röstar i några dagar så att man kan meddela de andra i tid, sluttid för omröstning typ på onsdag, sen kör vi!

Jag kan börja med
Välj vilken dag:
  • 30:e April röster:0
  • 1:a Maj röster:1
  • 2:a Maj röster:0

Välj vilken parkering
  • Heden röster:0
  • City (eller vad heter den vid storan på avenyn) röster:1
  • Förslag: röster:0

Vi borde ha klart för oss vad vi vill också eheh...
Är det åter till den gamla regler som gäller eller utökning av mc platser?

clubbanana

Jag är inte bäst. Jag är bättre..!
Gick med
11 Aug 2008
Hoj
brum brum..
* 30:e April röster:1
* 1:a Maj röster:1
* 2:a Maj röster:0

Välj vilken parkering

* Heden röster:0
* City (eller vad heter den vid storan på avenyn) röster:2
* Förslag: röster:0

arkefrän

Ny medlem
Gick med
10 Feb 2007
Hoj
R1 Streetfighter
Hello alla i tråden.
Vill inte lägga mig i, men det är nog bättre om någon utav er tar tag i allt utan någon annans "röst" ....
Sätt ett datum du tror passar och bestäm själv vilken parkering.
Sen så har vi det här med tider ....:va
Om det skall ske på helgen så är det ju bra om det är strax innan alla butiker öppnar och om det skall ske på en arbetsdag så lär vi få gå upp tidigt :(
Ett förslag är att alla parkerar utan för "kontorsnissen" som har varit med och beslutat detta, antingen hemma hos honom eller vid hans kontor.

Lycka till :tummenupp

Miss_Orchidee

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
Yamaha R6-00
Personligen tycker jag.... Att om SMC Inte engagerar sig i en sån här stor sak, så varför ska vi va medlemmar där över huvud taget?

Ett bra sätt att få SMC att lyssna på sina medlemmar är kanske också att en stor grupp människor droppar av från och med måndag.
Om att ringer in och säger upp sitt medlemskap på måndag, så lär deras växel vara full, samt att dom lär märka att det finns ett samband.

Det går ju alltid att bli medlem igen om man ångrar sig sen, men som en liten protest är det suveränt om vi är ett stort gäng som säger upp medlemskapet på måndag.

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Personligen tycker jag.... Att om SMC Inte engagerar sig i en sån här stor sak, så varför ska vi va medlemmar där över huvud taget?

Ett bra sätt att få SMC att lyssna på sina medlemmar är kanske också att en stor grupp människor droppar av från och med måndag.
Om att ringer in och säger upp sitt medlemskap på måndag, så lär deras växel vara full, samt att dom lär märka att det finns ett samband.

Det går ju alltid att bli medlem igen om man ångrar sig sen, men som en liten protest är det suveränt om vi är ett stort gäng som säger upp medlemskapet på måndag.

Jag kan hålla med dig Blomman.
SMC slår sig för bröstet om att de har för en dialog om fler mc-parkeringar men det e ju inte frågan här...

GSX-R-Mikko

Vill mycket, Kan inget...
Gick med
12 Aug 2007
Hoj
Kawasaki ZZR 1400 -07
FRÅGA
Blir det inte bara ännu mer ont om parkeringsplatser, då en MC tar upp en hel parkeringsplats på gatan istället för att parkera vid cykelställen?

SVAR
Vi är medvetna om att det kan bli lite sämre med plats. Men MC parkerar oftast ”på tvären” eller utnyttjar luckor mellan bilarna, då bilisterna inte alltid parkerar så effektivt.

Vilket jävla svar på den frågan??!

Protestaktion skriker det långa vägar. . .
Är på vilken helg som helst...

DarkSun

raj raj
Gick med
21 Mar 2009
Hoj
not

Håller med dig helt e hållet.. har de det inställningen och det bästa de kan göra är boka in ett möte med kommunen utan att få något resultat så finns det verkligen ingen anledning att vara med..
Hur går det med lapparna Miss_Orchidee?

Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...