Nyhet Kolfiberhjälm på Biltema

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Ort
Kungsbacka
Hoj
Ingen
Lite rolig tråd faktiskt, ena sidan lägger fram fakta, länkar osv. Andra sidan skriver väldigt mycket "jag tror".. :tummenupp

Eller också alla medvetna misstolkningar, vilket kanske inte är så bra i en skriftlig konversation eftersom det bara är att gå tillbaka och kolla så ser man vad som faktiskt står :gnissla
 

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Ort
F18
Hoj
V4
Utifrån dina krav på testförhållanden. Finns det något säkerhetstest som du tycker är relevant? jag kan inte komma på något.

Euro NCAP är ju alldeles strålande. Man tar en bil, kör upp den till vald fart och sen kör man in den i en annan bil eller en vägg. Man provar dessutom i en hyffsat verklighetstrogna vinklar och scenarier. En säkerhetslina spänner man upp och sen drar man tills den går utav. Kan ta hur många exempel som helst men faktum är att jag kommer inte på något annat man säkerhetstestar, där verkligheten är så pass långt ifrån labbet som när man testar hjälmar.
 
Last edited:

n_andersson

Sporthojsnörd
Gick med
25 Sep 2007
Ort
Bengtsfors
Hoj
Night Rod. kawa 450
Ja dom hade crosshjälmar förr iaf, minns inte om dom även hade till mc med.
Tror det va runt 1999-2000 jag köpte den. dom va gula. har kvar hjälmen än, men använder den inte
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Euro NCAP är ju alldeles strålande. Man tar en bil, kör upp den till vald fart och sen kör man in den i en annan bil eller en vägg. En säkerhetslina spänner man upp och sen drar man tills den går utav. Båda dessa tester simulerar ju verkligheten. Hur passa väl tycker du verkligheten simuleras när man testar hjälmar?

att köra in en bil i en annan i en exakt hastighet, exakt vinkel, exakt offsett, ingen styr år något håll, ingen bromsar, ingen har last, förutsättningarna är kända av tillverkarna i god tid, krockdockorna har bestämd längd och vikt

tja precis som i verkligheten:rolleyes:

Nu är jag inte med riktigt. Hade jag fattat eller inte? ;)

/Fredde

vet inte, vad tror du? var artikeln begriplig? :)
 
Last edited:

farmerlip

F.d Hybridpilot
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hedemora
Hoj
2 röda och en gul
Ni som köper "dyra" hjälmar hur ofta byter ni? En 4 år gammal värsting eller en ny "billig" som man har råd att kasta varje år.
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
vet inte, vad tror du? var artikeln begriplig? :)

Ska jag vara ärlig så läste jag faktiskt inte den. Jag satt och surfade efter fler kinafiber-prylar, sjukt bra pris på vissa saker (till trampcykel men ändå) tråkigt bara att det är så lång leveranstid.

Men artikeln är säkert superbra men jag tror ändå att om jag ska köpa en ny hjälm så går jag in till hoj-butiken och klämmer och känner lite och går därifrån med ett fyrkantigt paket, hur korkat det än må va!

/Fredde
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
Att euro ncap är bättre än hjälmtestet som är så mkt prat runt är möjligt men ncap har ofta fått svidande kritik. Bland annat för det du säger.

Finns försäkringsbolag och dito som gör egen forskning som får fram ganska olika resultat än ncap... Riktiga skador i verkliga livet.

Men tanken är ju god dock och förhoppningsvis testar dem fler punkter och toleranser i framtiden.

Sedan att bilförsäljare säger att en liten ala clio med 5 stjärnor är jättesäker medans en äldre stor bil med färre stjärnor skulle vara mindre säker... Att clion är säkrare enligt försäljaren och en hel del svenssons verkar tro är skrämmande och visar hur otydligt systemet är i vissa fall.

att köra in en bil i en annan i en exakt hastighet, exakt vinkel, exakt offsett, ingen styr år något håll, ingen bromsar, ingen har last, förutsättningarna är kända av tillverkarna i god tid, krockdockorna har bestämd längd och vikt

tja precis som i verkligheten:rolleyes:



vet inte, vad tror du? var artikeln begriplig? :)
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Ni som köper "dyra" hjälmar hur ofta byter ni? En 4 år gammal värsting eller en ny "billig" som man har råd att kasta varje år.

Där har vi något som jag är väldigt intresserad av att få lite mer info om...
Hur mycket av sitt skydd tappar en komposit- eller plasthjälm när den är säg 3, 5 , 8 år...
Är en 5 år gammal hjälm livsfarlig eller handlar det till stor del om att sälja mer hjälmar? :va

Hur många % porösare och bräckligare är hjälmen när den fått X antal år på nacken?

Någon som har något test eller någon artikel i ämnet?



Edit:
Hittade precis följande:
"The Snell Memorial Foundation has tested motorcycle helmets held in storage for more than 20 years and found that they still meet the original standard. EPS is a long-lived material little affected by normal environmental factors. Unless you mistreat it we would not expect it to "dry out" enough to alter its performance for many years"
http://www.bhsi.org/replace.htm

OM det är som de säger känns det som om den där 5:årsgränsen snarare är ett försäljningsargument snarare än något annat.
 
Last edited:

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Ska jag vara ärlig så läste jag faktiskt inte den. Jag satt och surfade efter fler kinafiber-prylar, sjukt bra pris på vissa saker (till trampcykel men ändå) tråkigt bara att det är så lång leveranstid.

Men artikeln är säkert superbra men jag tror ändå att om jag ska köpa en ny hjälm så går jag in till hoj-butiken och klämmer och känner lite och går därifrån med ett fyrkantigt paket, hur korkat det än må va!

/Fredde

Bra då är vi två :tummenupp


Men vi vet att det handlar om lika delar image och bra försäljare. :tungan
 

freddexwing

дьявол
Gick med
7 Aug 2003
Ort
Skyffladyngamåla
Hoj
hoj hoj
Hur många % porösare och bräckligare är hjälmen när den fått X antal år på nacken?

Någon som har något test eller någon artikel i ämnet?

He he he...

Det som begränsar livslängden (på okrockad hjälm) är i huvudsak kvaliteten på frigoliten som inte får bli hård utan ska vara mjuk, följsam och go.

Men att biltema använder samma fina kvalitetsfriggo som "den dyra på hyllan längst upp" är väl självklart! Det går säkert att läsa i någon test.

/Fredde

Bra då är vi två :tummenupp


Men vi vet att det handlar om lika delar image och bra försäljare. :tungan

Och känslan att stoppa huvet i något det skulle kunna vara en biltema-dekal på kontra en snyggt formgiven Dainese-dekal.

Jag hade en momentnyckel från biltema en gång, wurten hade en på pricken fast tio gånger dyrare men när jag satte lite tejp över Biltema loggan (som satt en bit ner i "skaftet") kändes det lite bättre att använda den.

/Fredde
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Där har vi något som jag är väldigt intresserad av att få lite mer info om...
Hur mycket av sitt skydd tappar en komposit- eller plasthjälm när den är säg 3, 5 , 8 år...
Är en 5 år gammal hjälm livsfarlig eller handlar det till stor del om att sälja mer hjälmar? :va

Hur många % porösare och bräckligare är hjälmen när den fått X antal år på nacken?

Någon som har något test eller någon artikel i ämnet?

5 yrs! WTF!! lol.. ehhehehe edu du gube LR!!? man kanjunte ha en jelm med förra åretts tribals fataruvel :confused:

/R1
 

lazarus

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Laverda 750s-01
För att tjata lite, artikeln som refererades tidigare till-
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
Här har vi de efterlysta, oberoende testresultaten, empiriskt bevisade!
Om man nu läser artikeln lite noggrant så utläser man en viss kritik mot ex. Snell:s referensvärde på 300G. Hjälm-tillverkaren blir så låst vid detta värde att man tillverkar en hjälm som blir på tok för hård. Är detta bra för den som köper en hjälm i tron att den skall skydda vid en smäll?

En sak som glöms i debatten är hur hjälmen är uppbyggd.
Användandet av kolfiber som skal må ju vara modernt men själva krockvåldet blir oerhört svårberäknat, sedan är det inte skalet som tar upp krafterna utan kombinationen av skal och insida.
Det finns en anledning varför enbart F-1 bilar använder kolfibrer i krockstrukturen(crashcones) Användning av dylika laminat i vanliga bilars krockstrukturer blir på tok för dyrt samt extremt svårt att beräkna rätt!

För att återknyta till tråden, om man nödvändigtvis skall ha en kolfiberhjälm kan nog Biltemas hjälm vara ett riktigt bra köp!
Det går ju faktiskt att pimpa upp den för de där 2-3000 som skiljer mot en märkeshjälm i samma utförande...

Skulle jag själv köpa? NEJ!
Kör själv med en plasthjälm som jag finner vara en bra kompromiss emellan ljudnivå och användarvänlighet samt säkerhet.
Men det är min övertygelse....
Ha det!:)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
koolt!:tummenupp
viktiaste fr mej e jallifall att den fins me vahettere spegelvisir :rock:rock

/R1

mirrorwisssor är fukking AwSååm! :yoparty:yoparty

Vet du varför man aldrig behöver tvätta visriet om man kör en Versys?

/Fredde

För att man inte har något visir?
irene5.jpg
 
Last edited:

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Wtf, biltema verkar ha tagit bort kolfiberhjälmen från sidan och ersatt med denna??
82-586_m.jpg

Ersatt?
Inte bara så att de tar bort publiceringen av kolfiberhjälmen då de ändå inte fått ut den i butikerna? Kan ju bli rätt segt för kundtjänst att sitta och svara på mail och samtal om en intressant produkt som ännu inte kommit ut i butik....
 
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Top