För att tjata lite, artikeln som refererades tidigare till-
http://www.motorcyclistonline.com/gearbox/motorcycle_helmet_review/index.html
Här har vi de efterlysta, oberoende testresultaten, empiriskt bevisade!
Om man nu läser artikeln lite noggrant så utläser man en viss kritik mot ex. Snell:s referensvärde på 300G. Hjälm-tillverkaren blir så låst vid detta värde att man tillverkar en hjälm som blir på tok för hård. Är detta bra för den som köper en hjälm i tron att den skall skydda vid en smäll?
En sak som glöms i debatten är hur hjälmen är uppbyggd.
Användandet av kolfiber som skal må ju vara modernt men själva krockvåldet blir oerhört svårberäknat, sedan är det inte skalet som tar upp krafterna utan kombinationen av skal och insida.
Det finns en anledning varför enbart F-1 bilar använder kolfibrer i krockstrukturen(crashcones) Användning av dylika laminat i vanliga bilars krockstrukturer blir på tok för dyrt samt extremt svårt att beräkna rätt!
För att återknyta till tråden, om man nödvändigtvis skall ha en kolfiberhjälm kan nog Biltemas hjälm vara ett riktigt bra köp!
Det går ju faktiskt att pimpa upp den för de där 2-3000 som skiljer mot en märkeshjälm i samma utförande...
Skulle jag själv köpa? NEJ!
Kör själv med en plasthjälm som jag finner vara en bra kompromiss emellan ljudnivå och användarvänlighet samt säkerhet.
Men det är min övertygelse....
Ha det!