Penguin goes racing!

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Träningsrapport!

*Gäsp*

Ja vad ska man då säga om gårdagens träning…..mer än att det var suveränt skoj! :banana

Jag visste inte riktigt vad jag skulle vänta mig iom att det var första gången jag körde Rosinante, och inte har jag lagt så många varv på Sviestadbanan heller för den delen. Vi åkte iaf ner mot Linköping på tisdagseftermiddagen medelst kamikaze-pickupen som sin vana trogen tog oss dit vi skulle. Anneli körde och jag satt och samlade tankarna/försökte hålla nerverna i schack.

Väl framme snackades det lite med en massa bekanta ansikten innan vi lastade av och jag anmälde mig i sekretariatet. Därefter var det bara att hoppa i grejorna och vänta på grönflagg för grupp B. Åkte ut i samma grupp som Anja och Eus, och tog det lugnt i ett par varv för att känna på hojen och få lite värme i däcken.

Kwacken kändes oerhört mjuk i chassit jämfört med min Bläjd, och det första som slog mig var att det kändes som att köra en gungstol på hjul. Men jaja, det är bara att stå på sa han som var enbent, och Rosinante och jag kom riktigt bra överens ganska omgående. Fotpinnarna tog i lite här och var och varvstoppet ville gå in på en del besvärliga ställen, men annars så funkade körningen bra.

De incidenter som är värda att redogöra för var följande:

- Lyckades hitta ett friläge i växellådan i den svängande inbromsningen till torparen. Vingel vingel….KADUNK i med ettan och vingla ut ur kurvan med styrvobbel som hette duga!

- Höll på att få mig själv avsliten av hojen i högern ut u esset två gånger då knäpucken ”fastnade” i asfaltskanten. Drog till lite lagom skönt i skrevet och jag är numera lite vigare än förut. :gnissla

- Kom för långt in på innerkanten i Sviestadböjen och var övertygad om att jag skulle få smaka asfalt. Hann dock vinkla upp hojen i grevens tid för att undvika marksyningen. Spännande värre och helt klart kvällens värsta adrenalinkick…. :galen

Hur som helst, efter första körpasset noterades en bästa tid på 59 sekunder vilket kändes bra med tanke på hur lite jag kört på Sviestad förut. Plättlätt att kapa lite mer tid ikväll tänkte jag! Men ack så fel jag hade! Trots att det kändes som om det gick åtminstone nån sekund fortare så fortsatte jag att klocka 59-tider som bäst. MYCKET frustrerande eftersom jag började ta i mer och mer, trots att gashanden senare på kvällen var redigt trött… :huvet

I veckan ska det iaf tränas starter utifallat man lyckas kvala in på söndag. I övrigt ska jag bara vila mig i form och hoppas att min utmattade gashand återhämtar sig och blir starkare tills dess. :rolleyes:

Lite bilder från kvällen kommer snart.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Du har en fördel i starten med den motorsvagare hojen eftersom den inte lika gärna vill gå upp på bakhjulet som tex Eus tidsmaskin.

Last edited:

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Goodstuff skrev:
Du har en fördel i starten med den motorsvagare hojen eftersom den inte lika gärna vill gå upp på bajhulet som tex Eus tidsmaskin.
Va? Nu fattar jag inte :rolleyes:

Du blåste inte omkull på rakan va?

edit: det är inte bara i starten den går på bakhjulet, ut ur S-et och ut på långrakan reser den sig mer än gärna

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
eus skrev:
Va? Nu fattar jag inte :rolleyes:

Du blåste inte omkull på rakan va?

edit: det är inte bara i starten den går på bakhjulet, ut ur S-et och ut på långrakan reser den sig mer än gärna

Nej jag blåste inte omkull men det var ett jävla tryck i din hoj. Dock ligger du alldeles för långt åt höger in i Bergskurvan, bra när man inte vill bli passerad men mindre bra för en bra varvtid. Lite mer höjd och du kan gå på gas tidigare genom Bergskurvan.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Goodstuff skrev:
Nej jag blåste inte omkull men det var ett jävla tryck i din hoj. Dock ligger du alldeles för långt åt höger in i Bergskurvan, bra när man inte vill bli passerad men mindre bra för en bra varvtid. Lite mer höjd och du kan gå på gas tidigare genom Bergskurvan.
Jo, jag märkte det också.
Sista passet så kapade jag 1,5 sekunder
Jag får finslipa lite på det på kvalet

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Lite bilder från träningen dårå....

1. Rosinante
2. Förvirrade rookies
3. Jag vill köra nuuuu...
4. På gasen ut ur Sviestadböjen...
5. ...för att komma ut på rakan...
6....och sedan in i esset!

Bifogat

• Rosinante.JPG
    Rosinante.JPG
    120.1 KB · Visningar: 53
  • Förvirrade rookies.JPG
    Förvirrade rookies.JPG
    122.8 KB · Visningar: 71
  • Åååååka nuuuuu.JPG
    Åååååka nuuuuu.JPG
    109 KB · Visningar: 49
  • Sviestadböjen.JPG
    Sviestadböjen.JPG
    92.4 KB · Visningar: 49
  • Rakan.JPG
    Rakan.JPG
    65.6 KB · Visningar: 47
  • Esset.JPG
    Esset.JPG
    59.7 KB · Visningar: 60

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
1. Eus laddar
2. Likaså Goodstuff
3. Anja varvar mig på innern
4. Dags att gå i depå
5. Räserjycken var med som vanligt!

Bifogat

• eus.JPG
    eus.JPG
    108.6 KB · Visningar: 43
  • Goodstuff.JPG
    Goodstuff.JPG
    66 KB · Visningar: 38
  • Anja.JPG
    Anja.JPG
    69.4 KB · Visningar: 59
  • Depå.JPG
    Depå.JPG
    103.7 KB · Visningar: 38
  • Räserjycken.JPG
    Räserjycken.JPG
    77.1 KB · Visningar: 56

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Härligt att Rosinante får vara ute på banorna. Hon har stått och varit svartsjuk där hemma i garaget sen Yamman införskaffades! Under minuten första gången på en ny hoj är verkligen bra!

Men vad är det du säger om att hon är gungig? Icke! Hon är fast och fin o vältränad. Kan hålla med om att det finns dom som kör ifrån en på rakorna dock :(

Stort lycka till i helgen nu! Kommer du under mitt PB på 57.0 får du nästan behålla hojen ;)

Hur ser däcken ut f'resten? Tror jag har ett fräschare set liggandes som vi skulle kunna kränga på!

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Penguin skrev:
1. Rosinante
2. Förvirrade rookies
3. Jag vill köra nuuuu...
4. På gasen ut ur Sviestadböjen...
5. ...för att komma ut på rakan...
6....och sedan in i esset!

Hehe, hon är helt klart lite skamfilad. Kanske skulle kosta på ett set kåpor :va

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Ajja Bajja! Inte korsa heldragen linje! Tror jag ska skicka bilden till SVEMO och få din licens indragen. :tungan

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Don Quixote skrev:
Stort lycka till i helgen nu! Kommer du under mitt PB på 57.0 får du nästan behålla hojen ;)

Hur ser däcken ut f'resten? Tror jag har ett fräschare set liggandes som vi skulle kunna kränga på!

Snacka om morot! :D

Tyckte att däcken såg rätt okej ut, men du kan ju ta med däcken på söndag. :tummenupp

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
929
Goodstuff skrev:
Ajja Bajja! Inte korsa heldragen linje! Tror jag ska skicka bilden till SVEMO och få din licens indragen. :tungan

Isåfall skyller jag på Anneli som har tagit bilden (och alla andra också för den delen :Bugar ), för photoshopfuskande. :näsblod

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Penguin skrev:
Snacka om morot! :D

Tyckte att däcken såg rätt okej ut, men du kan ju ta med däcken på söndag. :tummenupp

Nästan skrev han.... :rolleyes:

Gurra och jag kommer troligen ner tidigt söndag morgon!
Kommer med största sannorlikhet att lukta rejäl bakfylla!
Om så önskas kan jag andas i en påse som du då kan använda som extra effekttillskott till hojen exempelvis i slutet på rakan! :tummenupp

Funderat på omdrevningen du snackade om?

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...