Penguin goes racing!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Go Pingu Go, jag tror att du kommer rätt högt i listan, trots att du kör DQ:s gamla lik.
 

Liwa1

Supermedlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Suzuki GSX-R 600 racehoj & Honda CBR 600 racehoj -09
Lycka till nu på tävlingen Penguin

Vi håller tummarna för dig och vi önskar att vi kunde se dig köra.
Men vi får kolla in banonran i Spanien i stället ;)

Lyckospark från

Liwa1, Nitrous & Leja
 

JoS

Uppsala RoadRunners
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CB1000RA -09, en grön fan - igen
Precis Madhonda!

Don Q har lämnat en rapport så nu väntar vi på en från Penguin oxo!
 

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Kan meddela att han skötte sig bra!

Låg som bäst i tränings listan på en 21a plats...
Slutade dock när det var dax för rejs på en 25 start plats! (rätta mig om jag har fel men där nånstans!)

Allt flöt på bra och hans handplockade mekaniker skötte ett snabbt bakdäcksbyte och uppsmörjning av gashandtag så han skulle orka gasa mer, samt lite peppning och hån!

Det var lite trångt på banan så det blev lite störningar på dom ritkigt snabba varven och en sämre tid som följd!

Annars så låg han och svängde runt på 58,5 59,5 när det flöt på! (enligt mitt tidtagarur i telefonen!)

Själva rejset avlöpte problem fritt förutom en rejält missad växel i starten med ett par passerande konkurrenter som följd!
Men efter ett par bra varv så slutade gossen på en 22a plats i sin debut!
Bästa varvtid i rejset var 58,777 enligt banans tidtagning!
Bara kapa 3 sekunder så vipps är han i toppstriden! :tummenupp

Solen sken och tvitaktarna förde ett jävla liv i depån!

Tack Anneli för dom grymt goda Pirogerna!

Inte nog med det så debuterade även Anneli! :yoparty
Kvalade dock inte in men körde 1,09,nånting...
Inte illa på lånad hoj (Kryckan håkans r6a)

Dutti flicka....

Kul var det.
Rejsing är alltid skoj.

Och det blir tydligen åka av på nästa tävlig efter en väldigt kort övertalnings procedur!
Pån igen!!!!!
 

Gurra H

Nu med hus på vischan!
Gick med
13 May 2003
Ort
Uppsala
Hoj
VFR 800FI
Jaha, teamet lämnar race-rapporter fortare än föraren själv....

Mitt race började 05.30 med uppvakning och så småning om avfärd till Stockholm där en lite småtrött Patrik (K-Kid) plockades upp.
Köttbullsmackefrukost intogs på Sillekrog och färden fortsatte söderut. Patrik stod för god underhållning i bilen med den ena historien efter den andra. :rofl

Väl på plats på banan försökte vi att stötta våra kamrater på de sätt som behövdes (eller som vi tyckte behövdes i vart fall...). Detta inbegrep bland annat att vi åt upp delar av deras mat samt hällde i oss försvarliga mängder kaffe. Icke att förglömma att vi även sände ett antal envisa getingar till de sälla jaktmarkerna.
Som nämnt ovan inskränkte sig behovet av mekanikerinsatser till ett bakdäcksbyte och lite justering av gasvajer. Våra förslag om "att för säkerhets skull lyfta på toppen" eller "kolla lite på schimsen i växellådan" avfärdades märkligt nog av Björn.

Själv hade jag förmånen att vid några tillfällen tilldelas förtroendeuppdraget att dra i Pingvinens skinnställ för att han skulle kunna få ur vingarna ur det.

Vårt kära racingteam skötte sig mycket bra och jag är klart imponerad av deras insatser. :Bugar

En mycket trevlig och solig dag på banan avslutades med upplastning och hemfärd.

Efter en lång väg hem slog en relativt trött Gurra-grease-monkey huvudet i kudden och tvärsomnade vid 22.45.
I huvudet snurrade nog: Upp till 1200cc i Rookie1000..... Först med kardanhoj i R1000... Hur svårt kan det vara att "lägga en femtifemma" runt Sviestad....

För övrigt:
På den bifogade bilden syns tydligt hur Patrik, självutnämnd crew chief, har ordergivning och pekar med hela handen!
Det var bara att rätta in sig i leden!

/Gurra (som gärna är med och skruvar, garvar och dricker kaffe nästa gång det ska tävlas)
 

Bifogat

  • Crew chief.jpg
    Crew chief.jpg
    131.9 KB · Visningar: 92

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kamikaze kid skrev:
Solen sken och tvitaktarna förde ett jävla liv i depån!

Ahhhh. Ljuv musik!

Bra att Björn ska köra på Åsen också. Nu är det bara till att sälja Bladen och köpa en riktig hoj, 250 såklart!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Goodstuff skrev:
Ahhhh. Ljuv musik!

Bra att Björn ska köra på Åsen också. Nu är det bara till att sälja Bladen och köpa en riktig hoj, 250 såklart!

Japp! Skippa diesel-loket och köp sig en liten räser :tummenupp Kuttsmör vettu!!
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Sent omsider kommer då här en rapport från den gångna helgen. Intrycken har varit många och jag är fortfarande en smula trött i både kropp och själ.

I lördags förmiddag var det då dags att träna lite starter innan vi begav oss ner till Sviestad, eftersom torsdagen då detta egentligen skulle gjorts regnade bort. Anneli ställde upp som motståndare på Lillgixxer och vi ställde upp sida vid sida på flygrakan utanför E-tuna. Kändes lite busigt att köra rejshoj på allmän väg måste jag säga. Det visade sig att Rosinante verkligen var lätt att komma iväg med, och efter ett par vändor kände jag mig nöjd. Anneli provade också att starta med Rosinante och fick till en riktigt schysst ofriwheelie när kopplingen dumpades aningen för fort! Anneli och Rosinante kom ovanligt bra överens för att vara två individer med tjejnamn, och det var knappt att jag fick tillbaka Rosinante efter provturen som Anneli tog...

Efter detta lastades allt pick och pack ombord på Chevan och husbilen. Det enda vi lyckades glömma var påsen med bullar och dricka, så det fick Anneli åka tillbaks och hämta medan jag fyllde upp Chevan och alla medhavda dunkar med bensin. Man kan inte åka och rejsa utan bullar. :fakta

När vi kom fram till Sviestad visade det sig att vi nästan var först på plats, så vi kunde välja själva precis vart vi vill parkera i depån. I sekretariatet bad de oss komma tillbaka om en timma och anmäla oss. Ganska snart fick vi sällskap av Mats (Mad Moose) och Marie som vi träffat förut, som slog upp sina grejer bredvid oss. Efter detta begav vi oss iväg igen för att hämta en styck R6:a som Anneli skulle köra på söndagen.

Väl tillbaka i depån gjordes hojarna i ordning för att besiktigas. Inga problem med Rosinante, men lite najjning återstod på R6:an. Båda hojarna godkändes dock utan några problem. Därefter monterades med hjälp av de vise männen transponderfästen på båda hojarna. Kvällens höjdpunkt var annars när Anneli ropade på hjälp innifrån husbilen. Det hade blivit översvämning inne på toaletten, så där låg mina stövlar och flöt runt! :D Pluggen skruvades ur så att vattnet kunde rinna bort....bara för att skölja rakt förbi där mina båda hjälmar stod utanför husbilen. Skitbra att blöta ner både stövlar och hjälmar dagen innan rejset... kvällen avslutades med en promenad runt banan under en vacker men blåsig stjärnhimmel. Sedan var det dags att krypa till kojs.

Don Q:s mobiltelefon blåste revelj klockan åtta morgonen därpå, eftersom depåtystnad ändå inte råder därefter, och mycket ritkigt drog den första tvåtaktaren igång ca 08.01. En huttrig utomhusfrukost intogs till en symfoni av tvitaktsvarmkörning, och sedan var det bara till att försöka få upp värmen i kroppen innan det var dags att ge sig ut på det första kvalet kl 10.10.

Rullar ut till plattan och får transpondern monterad. Tar det vackert i ett par varv för att få värme i däcken, och konstaterar att det kommer att bli trångt. mer än trettio ekipage är ute på den blott två kilometer korta banan samtidigt. Ökar farten och försöker få till ett par fria varv så att jag kan prova de tips jag fått av Don Q tidigare. Körningen funkar sådär och jag går i depå efter kanske femton minuter för att dricka lite och vila högerhanden. Sen bär det ut igen, och nu är det lite mindre folk på banan. Tar i så gott jag vågar och lyckas få till en riktig praktsladd ut ur esset! Men man har ju sett på tv att de riktigt coola killarna inte bryr sig om sådant utan bara står på, så jag fortsatte att ladda tills passet var slut. 58.7 blev bästa tid, vilket räckte till 20:e plats i listorna. Kändes helt okej.

I pausen mellan första och andra kvalet bistod Kamikazekidden och Gurra med däcksbyte i bak på Rosinante, eftersom jag tyckte att det som satt på sett bättre dagar. Grabbarna ville gärna meka med lite av varje, men viss att saker och ting då skulle börja strula så uppmanade jag dem att sätta sig på arslet och dricka kaffe istället. Själv så försökte jag få liv i min halvt döda högra underarm....

Kval nummer två var ganska odramatiskt. Målet var att sänka varvtiden ytterligare, gärna ner till under 58 sekunder. Det visade sig dock att förbättringen var marginell, och bästa tid blev 58.6. Följdaktligen blev jag nerpetad till 25:e plats i listan. Detta var en stor besvikelse och gjorde mig omåttligt sur för en kort stund. Det var nära att jag lappade till Patrik när han påpekade att jag bromsade på tok för tidigt efter långrakan (vilket jag var väl medveten om, men på något mystiskt sätt helt oförmögen att göra något åt). Sedan kom jag på att jag faktiskt hade kvalet in till rejset! :hoppa

Nu började det bli en smula nervöst faktiskt. Höger underarm var vid sällsynt dålig vigör, och jag tiggde till mig lite massage i hopp om att få liv i den igen. De två timmarna före rejset försökte jag att bara ta det lugnt, äta lite och koncentrera mig. Underarmsbesvären bekymrade mig eftersom jag inte kunde hålla ordentligt i styret, vilket som ni vet kan vara bra att göra ibland. :rolleyes:

Strax före klockan fyra var det dags för utsläpp. Rullade ut på sighting-varvet och hittade min plats i det sjätte startledet. Fick till en bra start på uppvärmningsvarvet och rökte två av killarna i mitt led. Detta bådade gott inför den riktiga starten! :tummenupp

Kommer åter till min plats och gör mig beredd att göra ännu en fantomstart. Petar i ettan....kryper ihop bakom styret....ser funktionären vid bankanten göra tummen upp....ser funktionären med rödflaggan längst fram gå åt sidan.....ser de röda lamporna tändas. När de slocknar vrider jag på fullt och kommer iväg nästan lika bra som på uppvärmningsvarvet. Allt skiter sig dock när jag lyckas få i friläget istället för tvåan. :4skrika

Tappar ett par gubbar pga växlingsmissen och det är trångt in i första böjen. Alla vinglar runt och letar efter luckor, men är samtidigt försiktiga. Försöker plocka en gubbe in i torparn, men han ville inte släppa förbi mig så jag får backa av. Efter ett par varv är det inte lika trångt och jag kan börja få upp farten. Kommer ifatt ett par gubbar som plockas, innan jag blir ombromsad av #85 in i bergskurvan. Han får dock en taskig utgång ur kurvan och jag kan ta tillbaka på innern in i Sviestadböjen. Samma procedur upprepas varvet därefter och nu är det fight på liv och död! :mad:

Lyckas iaf hänga av #85 och kommer så småningom ikapp #69 som jag lyckas smita förbi i samband med blåflaggen när de tre ledarna smiter förbi. Efter ett par varv kommer han dock tillbaka och går om mig på bromsen in i Bergskurvan. Attans tänker jag inne i hjälmnen och planerar att ta tillbaka placeringen i inbromsningen till esset. Till min stora förvåning vinkas dock målflaggan när vi kommer ut ur Sviestadböjen....!!! Inte fasen trodde jag att vi kört 16 varv redan! :va

Facit blev en 22:a plats av 28 gubbar som gick i mål. Så här i efterhand så kan jag bara konstatera att det gick ungefär som jag trodde att det skulle göra. Det var dessutom minst så skoj som jag trodde det skulle vara....

....så nu till helgen bär det av till Gelleråsen för att köra ytterligare ett R600-lopp ombord på Rosinante. Gelleråsen kommer att bli kalas att köra på eftersom jag kört betydligt mer där tidigare. Hoppas att ni som kan kommer dit och hejjar på! :banana

Till sist vill jag tacka alla som varit med och hjälpt till! Don Q för lånet av Rosinante, Anneli för precis allting som du fixat, Patrik för Lånet av Chevan och mekandet, och Gurra för den omåttliga entusiasmen och alla nya uttryck man lär sig varenda gång vi ses! Tack till alla andra i depån för råd, tips och lån av verktyg också! :Bugar

Bilder följer inom kort!
 

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Lite bilder från vår proffsiga depåuppställning, och från vattenläckaget som dränkte mina stövlar sent på lördagskvällen...
 

Bifogat

  • depå 1.JPG
    depå 1.JPG
    97.5 KB · Visningar: 44
  • depå 2.JPG
    depå 2.JPG
    120.3 KB · Visningar: 61
  • Olycka 1.JPG
    Olycka 1.JPG
    126.8 KB · Visningar: 44
  • Olycka 2.JPG
    Olycka 2.JPG
    118 KB · Visningar: 42

Penguin

Helmet time is good time
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Märsön
Hoj
929
Rosinante dekaltrimmades kraftigt för att jag bättre skulle kunna haka på alla R6:eek:r ut på rakan. Dekalmaestro Mattias poserar stolt! Anneli fick en egen dekal på Rosinante eftersom jag aldrig fått armbågen ur och kört om det inte varit för hennes ordnande och fixande.
 

Bifogat

  • dekalmakaren.JPG
    dekalmakaren.JPG
    70 KB · Visningar: 58
  • 14 bak.JPG
    14 bak.JPG
    64.5 KB · Visningar: 46
  • front.JPG
    front.JPG
    76.5 KB · Visningar: 42
  • kåpglas.JPG
    kåpglas.JPG
    124.1 KB · Visningar: 50
  • Annelidekal.JPG
    Annelidekal.JPG
    71.7 KB · Visningar: 57

Kamikaze kid

Inget är omöjligt....
Gick med
16 May 2003
Ort
Vid en bromsbänk i Uppsala
Hoj
En snabb en med en tjock gubbe i sadeln
Penguin skrev:
Det var nära att jag lappade till Patrik när han påpekade att jag bromsade på tok för tidigt efter långrakan (vilket jag var väl medveten om, men på något mystiskt sätt helt oförmögen att göra något åt). Sedan kom jag på att jag faktiskt hade kvalet in till rejset! :hoppa


App app app... :ajjabajja

Inte slå gratispersonal!
I så fall ska jag ha betalt! :7peta
 
Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Top