Sent omsider kommer då här en rapport från den gångna helgen. Intrycken har varit många och jag är fortfarande en smula trött i både kropp och själ.
I lördags förmiddag var det då dags att träna lite starter innan vi begav oss ner till Sviestad, eftersom torsdagen då detta egentligen skulle gjorts regnade bort. Anneli ställde upp som motståndare på Lillgixxer och vi ställde upp sida vid sida på flygrakan utanför E-tuna. Kändes lite busigt att köra rejshoj på allmän väg måste jag säga. Det visade sig att Rosinante verkligen var lätt att komma iväg med, och efter ett par vändor kände jag mig nöjd. Anneli provade också att starta med Rosinante och fick till en riktigt schysst ofriwheelie när kopplingen dumpades aningen för fort! Anneli och Rosinante kom ovanligt bra överens för att vara två individer med tjejnamn, och det var knappt att jag fick tillbaka Rosinante efter provturen som Anneli tog...
Efter detta lastades allt pick och pack ombord på Chevan och husbilen. Det enda vi lyckades glömma var påsen med bullar och dricka, så det fick Anneli åka tillbaks och hämta medan jag fyllde upp Chevan och alla medhavda dunkar med bensin. Man kan inte åka och rejsa utan bullar.
När vi kom fram till Sviestad visade det sig att vi nästan var först på plats, så vi kunde välja själva precis vart vi vill parkera i depån. I sekretariatet bad de oss komma tillbaka om en timma och anmäla oss. Ganska snart fick vi sällskap av Mats (Mad Moose) och Marie som vi träffat förut, som slog upp sina grejer bredvid oss. Efter detta begav vi oss iväg igen för att hämta en styck R6:a som Anneli skulle köra på söndagen.
Väl tillbaka i depån gjordes hojarna i ordning för att besiktigas. Inga problem med Rosinante, men lite najjning återstod på R6:an. Båda hojarna godkändes dock utan några problem. Därefter monterades med hjälp av de vise männen transponderfästen på båda hojarna. Kvällens höjdpunkt var annars när Anneli ropade på hjälp innifrån husbilen. Det hade blivit översvämning inne på toaletten, så där låg mina stövlar och flöt runt!
Pluggen skruvades ur så att vattnet kunde rinna bort....bara för att skölja rakt förbi där mina båda hjälmar stod utanför husbilen. Skitbra att blöta ner både stövlar och hjälmar dagen innan rejset... kvällen avslutades med en promenad runt banan under en vacker men blåsig stjärnhimmel. Sedan var det dags att krypa till kojs.
Don Q:s mobiltelefon blåste revelj klockan åtta morgonen därpå, eftersom depåtystnad ändå inte råder därefter, och mycket ritkigt drog den första tvåtaktaren igång ca 08.01. En huttrig utomhusfrukost intogs till en symfoni av tvitaktsvarmkörning, och sedan var det bara till att försöka få upp värmen i kroppen innan det var dags att ge sig ut på det första kvalet kl 10.10.
Rullar ut till plattan och får transpondern monterad. Tar det vackert i ett par varv för att få värme i däcken, och konstaterar att det kommer att bli trångt. mer än trettio ekipage är ute på den blott två kilometer korta banan samtidigt. Ökar farten och försöker få till ett par fria varv så att jag kan prova de tips jag fått av Don Q tidigare. Körningen funkar sådär och jag går i depå efter kanske femton minuter för att dricka lite och vila högerhanden. Sen bär det ut igen, och nu är det lite mindre folk på banan. Tar i så gott jag vågar och lyckas få till en riktig praktsladd ut ur esset! Men man har ju sett på tv att de riktigt coola killarna inte bryr sig om sådant utan bara står på, så jag fortsatte att ladda tills passet var slut. 58.7 blev bästa tid, vilket räckte till 20:e plats i listorna. Kändes helt okej.
I pausen mellan första och andra kvalet bistod Kamikazekidden och Gurra med däcksbyte i bak på Rosinante, eftersom jag tyckte att det som satt på sett bättre dagar. Grabbarna ville gärna meka med lite av varje, men viss att saker och ting då skulle börja strula så uppmanade jag dem att sätta sig på arslet och dricka kaffe istället. Själv så försökte jag få liv i min halvt döda högra underarm....
Kval nummer två var ganska odramatiskt. Målet var att sänka varvtiden ytterligare, gärna ner till under 58 sekunder. Det visade sig dock att förbättringen var marginell, och bästa tid blev 58.6. Följdaktligen blev jag nerpetad till 25:e plats i listan. Detta var en stor besvikelse och gjorde mig omåttligt sur för en kort stund. Det var nära att jag lappade till Patrik när han påpekade att jag bromsade på tok för tidigt efter långrakan (vilket jag var väl medveten om, men på något mystiskt sätt helt oförmögen att göra något åt). Sedan kom jag på att jag faktiskt hade kvalet in till rejset!
Nu började det bli en smula nervöst faktiskt. Höger underarm var vid sällsynt dålig vigör, och jag tiggde till mig lite massage i hopp om att få liv i den igen. De två timmarna före rejset försökte jag att bara ta det lugnt, äta lite och koncentrera mig. Underarmsbesvären bekymrade mig eftersom jag inte kunde hålla ordentligt i styret, vilket som ni vet kan vara bra att göra ibland.
Strax före klockan fyra var det dags för utsläpp. Rullade ut på sighting-varvet och hittade min plats i det sjätte startledet. Fick till en bra start på uppvärmningsvarvet och rökte två av killarna i mitt led. Detta bådade gott inför den riktiga starten!
Kommer åter till min plats och gör mig beredd att göra ännu en fantomstart. Petar i ettan....kryper ihop bakom styret....ser funktionären vid bankanten göra tummen upp....ser funktionären med rödflaggan längst fram gå åt sidan.....ser de röda lamporna tändas. När de slocknar vrider jag på fullt och kommer iväg nästan lika bra som på uppvärmningsvarvet. Allt skiter sig dock när jag lyckas få i friläget istället för tvåan.
Tappar ett par gubbar pga växlingsmissen och det är trångt in i första böjen. Alla vinglar runt och letar efter luckor, men är samtidigt försiktiga. Försöker plocka en gubbe in i torparn, men han ville inte släppa förbi mig så jag får backa av. Efter ett par varv är det inte lika trångt och jag kan börja få upp farten. Kommer ifatt ett par gubbar som plockas, innan jag blir ombromsad av #85 in i bergskurvan. Han får dock en taskig utgång ur kurvan och jag kan ta tillbaka på innern in i Sviestadböjen. Samma procedur upprepas varvet därefter och nu är det fight på liv och död!
Lyckas iaf hänga av #85 och kommer så småningom ikapp #69 som jag lyckas smita förbi i samband med blåflaggen när de tre ledarna smiter förbi. Efter ett par varv kommer han dock tillbaka och går om mig på bromsen in i Bergskurvan. Attans tänker jag inne i hjälmnen och planerar att ta tillbaka placeringen i inbromsningen till esset. Till min stora förvåning vinkas dock målflaggan när vi kommer ut ur Sviestadböjen....!!! Inte fasen trodde jag att vi kört 16 varv redan!
Facit blev en 22:a plats av 28 gubbar som gick i mål. Så här i efterhand så kan jag bara konstatera att det gick ungefär som jag trodde att det skulle göra. Det var dessutom minst så skoj som jag trodde det skulle vara....
....så nu till helgen bär det av till Gelleråsen för att köra ytterligare ett R600-lopp ombord på Rosinante. Gelleråsen kommer att bli kalas att köra på eftersom jag kört betydligt mer där tidigare. Hoppas att ni som kan kommer dit och hejjar på!
Till sist vill jag tacka alla som varit med och hjälpt till! Don Q för lånet av Rosinante, Anneli för precis allting som du fixat, Patrik för Lånet av Chevan och mekandet, och Gurra för den omåttliga entusiasmen och alla nya uttryck man lär sig varenda gång vi ses! Tack till alla andra i depån för råd, tips och lån av verktyg också!
Bilder följer inom kort!