Poliser i slöja & turban...

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
kajlyl skrev:
...Religon i allmänhet har inte tillfört något gott till den mänskliga utväcklingen! allt den har gjort är att motverka utväckling och främjat fördommar, diskreminering och bakåtsträvan!...
Jaha, så du menar att det är religiösa krafter i Sverige som motsäter sig att enskilda polismän bär turban? :D

Otroligt underhållande tråd förresten.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
t-rex skrev:
...Men med resonemanget om lika regler så finns det knappast utrymme för turban-uniformer...
Lagar, broder, han skrev lagar.

Kan inte någon försöka förklara vad det är som är så tokigt med turban på poliser? Att det är löjligt förstår jag inte riktigt, att uniformer skall vara uniforma till sista persedeln väger för mig mycket lätt, att bara "vi" skall visa "dem" respekt låter ganska konstigt. Vilka är de tunga argumenten - bortsett från att Mavve skall peka och skratta alltså?

Edit: hur fan kunde jag bli av med den personliga ansvarsfriheten :(
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Det var hemskt vad många det är som blandar in främlingsfientliga åsikter lr liknande inskränkthet i om man är negativ till ett införande av turban i den svenska polisens uniform...


Polisen är en statlig organisation...och har inget med religion att göra. De som söker till PHS är säkerligen införstådda i detta. Alla lika heter det väl...Det är inte meningen att Kalle ska få en fin liten bot från Mr Abdhulla lr Mr Svensson, utan det är av en Konstapel.

För att sedan blanda in hot i det hela. Vad händer om enskilda personer inom poliskåren bär turban? Blir de inte väldigt lätt att peka ut....Tänk er rasister o diverse andra som lätt kan göra dessa poliser till måltavlor...Bara ett scenario.

Edit: lite grammatik ...
 
Last edited:

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
det är sorgligt hur sverige blir knullat om o om igen............snart finns inget Sverige.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
Bingo skrev:
Lagar, broder, han skrev lagar.

Kan inte någon försöka förklara vad det är som är så tokigt med turban på poliser? Att det är löjligt förstår jag inte riktigt, att uniformer skall vara uniforma till sista persedeln väger för mig mycket lätt, att bara "vi" skall visa "dem" respekt låter ganska konstigt. Vilka är de tunga argumenten - bortsett från att Mavve skall peka och skratta alltså?

Edit: hur fan kunde jag bli av med den personliga ansvarsfriheten :(


Förvisso sant, men jag tillät även mig själv att göra en analogi ett par inlägg tillbaka.


Asså, min enda synpunkt är just den att man som polis representerar staten, polisen. Om poliser tillåts klä sig efter religiös övertygelse, exempelvis turban, så kan jag inte se det annat än som en representant för staten och en religion. Något som jag tycker är extremt opassande.
 

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
t-rex skrev:
Förvisso sant, men jag tillät även mig själv att göra en analogi ett par inlägg tillbaka.


Asså, min enda synpunkt är just den att man som polis representerar staten, polisen. Om poliser tillåts klä sig efter religiös övertygelse, exempelvis turban, så kan jag inte se det annat än som en representant för staten och en religion. Något som jag tycker är extremt opassande.
:tummenupp
 

Mavve

Guest
Ravetrancer skrev:
det är sorgligt hur sverige blir knullat om o om igen............snart finns inget Sverige.

:rofl :rofl :rofl
akta svordomarna rejvis ;) jag vet att det GÅR att bli bannad :rolleyes:

Har man rosa batong har man samma sekund sjunkit i auktoritär hos folket.

750RR
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
t-rex skrev:
...Asså, min enda synpunkt är just den att man som polis representerar staten, polisen. Om poliser tillåts klä sig efter religiös övertygelse, exempelvis turban, så kan jag inte se det annat än som en representant för staten och en religion. Något som jag tycker är extremt opassande.
Ok, det köper jag, svårt att säga emot. Det skulle onekligen sticka i ögonen om en polisman hade en "knapp" med texten "Livets Ord" på.
 

fireblade

Mitt tjänstefordon är större än ditt...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
CBR954RR -02, Qingqi 125cc scooter -06
Bingo skrev:
Lagar, broder, han skrev lagar.

Kan inte någon försöka förklara vad det är som är så tokigt med turban på poliser? Att det är löjligt förstår jag inte riktigt, att uniformer skall vara uniforma till sista persedeln väger för mig mycket lätt, att bara "vi" skall visa "dem" respekt låter ganska konstigt. Vilka är de tunga argumenten - bortsett från att Mavve skall peka och skratta alltså?

Edit: hur fan kunde jag bli av med den personliga ansvarsfriheten :(

Asså... att turban kommer att bli OK det kan jag ju acceptera (även om vissa kanske inte tror det med tanke på mitt tidigare inlägg i tråden) trots att detta skiljer sig lite från "mängden".

Det jag har svår för i det här fallet är slöjan. Hur skall man kunna få förtroende för en person som man inte ser ansiktet på? jag skulle ha väldigt svårt för det. Klart man kanske skulle kunna vänja sig även vid det.
Men jag tror inte att polisen skulle bli glad om du inte visade ansiktet om du blir stoppad någon gång eftersom de då inte kan identifiera dig, så varför skulle det vara annorlunda för dem?
 

Daniel-L

el capitan
Gick med
19 Mar 2003
Ort
gbg
Hoj
none
Rymding skrev:
Vi lever på 2000-talet. Jag föreslår att vi helt avskaffar skrock/religion istället och börjar tro på oss själva istället.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. :bow
 

Gustav1

Vem var det som kastade?
Gick med
29 Aug 1982
Ort
Växjö
Hoj
Suzuki SV650S -03
Vardagsrasismen kommer nog att bli ett stort problem. Eller vardagsrasism förresten...kalla det vad ni vill, okunnighet eller rädsla kanske.

Ett exempel. Sven Svenssons hus börjar brinna varpå brandkår och polis kommer till undsättning. Sven har bott i Sverige och har aldrig vistats utomlands och har sin uppfattning av hur en svensk polis ser ut. Kommer det då en polis som ser ut som en seriefigur tror jag att hans inställning till svensk polis kommer att sjunka i botten.

Det är ju det som är det fina med uniform. Det är ingen person som kommer och hjälper dig, det är den där statliga organisationen som du har betalat pengar till i hela ditt liv och som du förväntar dig uppträder och ser ut på ett visst sätt vilken person det än är.
 

ChaosX

Våga vägra väg!!!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Oxie
Hoj
Husqvarna 250 CR 03
Man får se till att köra busigt när dom har sin bönestund... Då kan man ju wheela förbi och dom kan inte göra ett dugg.... Annat än att be om en stor sten som stoppar hojen....

UJ va rädd man blir om man stoppas av en i turban eller slöja! hehehehehe
:skrämd :D

Smämt åsido... En uniform är en uniform... Undrar vad dom skulle säga om man själv var polis och ville ha en petro canada keps av någon outgrunlig anledning...
Eller som busschauffören som fick åka hem bara för han hade skjorts på sig istället för uniformen... Hmmmm... Undrar vad som är rasism eller inte....
 
Last edited:

kajlyl

Tillbaka!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Gsx-R600
Bingo skrev:
Jaha, så du menar att det är religiösa krafter i Sverige som motsäter sig att enskilda polismän bär turban? :D

Otroligt underhållande tråd förresten.
Nej men utan alla dessaa korkade religoner så skulle ingen kräva att turbaner skulle användas...
 

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gbg
Hoj
*såld*
Underhållande tråd.

Bingo, du är obetalbar. Även utan personligt ansvar :tummenupp

gladh

P.S. Appropå hjälm kontra turban kontra inget alls; var det inte ett gäng HA medlemmar som blev befriade från hjälmtvånget på grund av intyg om svårartad mjäll?
 

v-g

Inget pulver
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kramforce
Hoj
Kreidler
Ingen skall snacka skit om lantmännenkeps!!! För mig som bott på landet i 90% av mitt liv skulle en polis med lantmännenkeps ge mer förtroende än en med turban.

Dessutom om man är troende bonde (vilket krävs för att vara bonde i EU) så måste man väl få bära sitt signum?!?


Men det är som alltid, vi i Sverige skämms att vara svenskar, hissar man flaggan eller bär den på en tröja blir man kallad rasist. Medans man i tex Norge hyllar sitt land så gnäller vi över vårt. Vi låter invandrare vara rasistiska utan påföljd medans svenskar som gör samma sak åker fast direkt.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bättre att harry haffa har turban istället för turbon, tänk er en snutbumse med turbo :skrämd
 

Mezzanine

Ny medlem
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Västerhaninge, Stockholm
Hoj
CBR900RR -97
Åh herreGUD

Den eviga diskussionen!

Avskaffa religionsfriheten, inför krav på att klara svenska i tal och skrift för att få svenskt medborgarskap. Religion och okunskap är botten till allt ont i världen. Och kalla mig fan inte rasist, syrran är tillsammans med en arab (han är helt ok men kan inte släppa sin religion...).

En annan kul reflektion angående vissa religioner, det är helt ok att gå och be ett par gånger om dagen (röka också förvisso) men på vissa arbetsplatser blir det ett j-la liv om man ringer ett privatsamtal till banken.

Den här diskussionen pågår alltid i (mer eller mindre) slutna sällskap, men så fort det blossar upp i lite större sammanhang så går massmedia ihop och med ett stort "RASIST" sänker de alla eventuella argument (både mer och mindre idiotiska sådana) utan diskussion.

Jag är inte emot att vi tar in flyktingar eller invandrare, bara de som kommer hit inställda på att anpassa sig till det som vi kallar sverige och svenskt. Allt från att köa på konsum till att inte mörda sina egna döttrar.

Förresten så klarade jag uppkörningen idag...
 

Lindah

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
suzuki gsx 550 es
Jag håller helt med om att det får vara nog nu.....en uniform är en uniform och det är lika för alla. Passar det inte så bli polis i ett land där turban ingår i uniformen. Här gör det inte det!
 

Acrid

600
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I mina träningskläder
Hoj
Kona CC 04
Re: Åh herreGUD

Mezzanine skrev:
Den eviga diskussionen!

Avskaffa religionsfriheten, inför krav på att klara svenska i tal och skrift för att få svenskt medborgarskap. Religion och okunskap är botten till allt ont i världen. Och kalla mig fan inte rasist, syrran är tillsammans med en arab (han är helt ok men kan inte släppa sin religion...).

En annan kul reflektion angående vissa religioner, det är helt ok att gå och be ett par gånger om dagen (röka också förvisso) men på vissa arbetsplatser blir det ett j-la liv om man ringer ett privatsamtal till banken.

Den här diskussionen pågår alltid i (mer eller mindre) slutna sällskap, men så fort det blossar upp i lite större sammanhang så går massmedia ihop och med ett stort "RASIST" sänker de alla eventuella argument (både mer och mindre idiotiska sådana) utan diskussion.

Jag är inte emot att vi tar in flyktingar eller invandrare, bara de som kommer hit inställda på att anpassa sig till det som vi kallar sverige och svenskt. Allt från att köa på konsum till att inte mörda sina egna döttrar.

Förresten så klarade jag uppkörningen idag...

Så sant...bra sagt.

Å grattis! :tummenupp
 

s9d8as0vjk

Guest
Jag tycker dom ska få ha vilken turban och bönematta de vill ... men inte på arbetstid !!! I raster och efter jobbet är det däremot ok ...
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top