Presidentvalet i USA 2024

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nja, om det gäller till något datum där fostret kan vara livsdugligt utanför livmodern så ligger det ganska i linje med hur det fungerar i större delen av västvärlden, inklusive de flesta delstater i USA och enligt opinionsundersökningar majoriteten av amerikaner. Så nej jag är inte överdrivet ensam om den åsikten.


Vecka 12 i Finland, 18 i Sverige, 24 i USA fram till nyligen. Månad nio (!) i Frankrike.

Känns bra eller inte bra för dig?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag postade tidigare ett youtubeklipp där samma personer (Trumpsupportrar) vid samma tillfälle tolkade samma uttalande helt olika beroende på om de trodde att det var Biden eller Trump som kom med dem. Märkligt beteende.
Lite som att du låter som Jimmy Åkesson rörande skolpolitiken menar du?
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vecka 12 i Finland, 18 i Sverige, 24 i USA fram till nyligen. Månad nio (!) i Frankrike.

Känns bra eller inte bra för dig?
Månad nio känns ju rätt sent så googlade lite.
"I Frankrike får man göra abort till vecka 12. Efter det måste man ha godkännande av läkare kring att antingen mamman riskerar allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa av graviditeten eller att fostret är skadat, men då får man å andra sidan göra abort hur sent som helst. Till och med i nionde månaden, för fostret ses inte som en egen individ utan som en del av mammans kropp."

Försökte hitta hur många som får godkännande men lyckades inte här på telefonen.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det som dock alla är överens om är att Kamala gömmer sig för media. Undrar varför. 😃
Ja, märkligt.
Så mycket förslag som man nu lagt fram så borde man kunna "försvara" dem i media.
Gissar att det ändrar sig efter RNC om/när Kamala blir officiell presidentkandidat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Månad nio känns ju rätt sent så googlade lite.
"I Frankrike får man göra abort till vecka 12. Efter det måste man ha godkännande av läkare kring att antingen mamman riskerar allvarlig fysisk eller psykisk ohälsa av graviditeten eller att fostret är skadat, men då får man å andra sidan göra abort hur sent som helst. Till och med i nionde månaden, för fostret ses inte som en egen individ utan som en del av mammans kropp."

Försökte hitta hur många som får godkännande men lyckades inte här på telefonen.
Tror det är en siffra som är svår att finna, går det att hitta hur många i Sverige som får godkänt för sena aborter?

Men det spelar väl ingen roll, allt är frid och fröjd, medicinen och etiken kan det där, Tegnell har koll, Trump är dum.

Se bara hur bra vi sköter det i Sverige!

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, märkligt.
Så mycket förslag som man nu lagt fram så borde man kunna "försvara" dem i media.
Gissar att det ändrar sig efter RNC om/när Kamala blir officiell presidentkandidat.
Kanske för att de vet att hon är så illa omtyckt, lite som S skötte jättebebisen. Han är ju också catlady förresten. 😅
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Vecka 12 i Finland, 18 i Sverige, 24 i USA fram till nyligen. Månad nio (!) i Frankrike.

Känns bra eller inte bra för dig?

Personligen tycker jag nånstans 12-18 veckor är rimligt. Vecka 24 kan barn överleva utanför livmodern, om än med mycket hög dödlighet och stora risker för skador så jag skulle personligen vara skeptisk till så sen abort om det gällde mig och min käraste, åtminstone om det inte var för att moderns liv var i fara. Men ser hellre att det är vårt beslut än en politikers.

Man ska inte underskatta att riskerna för modern också ökar med tiden vilket också kan vara argument för att inte tillåta det allt för sent i graviditeten. Fast även det går det att argumentera att det är upp till den som tar risken, det vill säga modern, och inte politiker att bestämma. Men såklart måste korrekt information om risker finnas.

Hur du får Frankrikes gräns på 14 veckor (nyligen ökat från 12 veckor) att bli nio månader vet nog bara du. Men 14 veckor är faktiskt färre än de 18 vi har i Sverige. Är moderns liv i akut fara ser jag ingen övre gräns.

Men 12, 18 eller 24 veckor är knappast vad frågan handlar om i USA just nu utan om det ska vara tillåtet alls.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast i USA handlar det väl snarare om huruvida det är en federal eller statlig fråga?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Personligen tycker jag nånstans 12-18 veckor är rimligt. Vecka 24 kan barn överleva utanför livmodern, om än med mycket hög dödlighet och stora risker för skador så jag skulle personligen vara skeptisk till så sen abort om det gällde mig och min käraste, åtminstone om det inte var för att moderns liv var i fara. Men ser hellre att det är vårt beslut än en politikers.

Man ska inte underskatta att riskerna för modern också ökar med tiden vilket också kan vara argument för att inte tillåta det allt för sent i graviditeten. Fast även det går det att argumentera att det är upp till den som tar risken, det vill säga modern, och inte politiker att bestämma. Men såklart måste korrekt information om risker finnas.

Hur du får Frankrikes gräns på 14 veckor (nyligen ökat från 12 veckor) att bli nio månader vet nog bara du. Men 14 veckor är faktiskt färre än de 18 vi har i Sverige. Är moderns liv i akut fara ser jag ingen övre gräns.

Men 12, 18 eller 24 veckor är knappast vad frågan handlar om i USA just nu utan om det ska vara tillåtet alls.
Du är bra lat du.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Fast i USA handlar det väl snarare om huruvida det är en federal eller statlig fråga?
Riktigt så enkelt är det inte.

Det mesta som diskuteras på senare är delstater som omöjliggör aborter, men det lyfts också med jämna mellanrum fram förslag även på federal nivå. För några år sedan lades det exempelvis fram motion om en federal maxgräns på 20 veckor vilken dock röstades ner.


På senare tid har de dock insett att de inte verkar ha opinionen med sig här varför de mer driver att det ska ligga på respektive delstat. Men det är mer opinion än ideologisk övertygelse så frågan är vad som läggs fram om ett parti har både presidentmakten och båda kamrarna, då går det ganska snabbt att ta fram förslag som kan drivas igenom när högsta domstolen undanröjt Row vs Wade..
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Du är bra lat du.
Nej vi pratade om "normal" abort som föräldrarna har rätt till att helt på egen hand besluta om, inte om moderns liv var i fara eller som i det här fallet om fostret hade allvarliga skador och expertpaneler konsulteras och ger godkännande. Då är gränsen 14 veckor, inte 9 månader.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej vi pratade om "normal" abort som föräldrarna har rätt till att helt på egen hand besluta om, inte om moderns liv var i fara eller som i det här fallet om fostret hade allvarliga skador och expertpaneler konsulteras och ger godkännande. Då är gränsen 14 veckor, inte 9 månader.
Jaha, gjorde ni? Var kan man läsa eller lyssna på det samtalet?
Kom ni också fram till att nio månader är en rimlig gräns vid down syndrom? Hur resonerade ni då?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Riktigt så enkelt är det inte.

Det mesta som diskuteras på senare är delstater som omöjliggör aborter, men det lyfts också med jämna mellanrum fram förslag även på federal nivå. För några år sedan lades det exempelvis fram motion om en federal maxgräns på 20 veckor vilken dock röstades ner.


På senare tid har de dock insett att de inte verkar ha opinionen med sig här varför de mer driver att det ska ligga på respektive delstat. Men det är mer opinion än ideologisk övertygelse så frågan är vad som läggs fram om ett parti har både presidentmakten och båda kamrarna, då går det ganska snabbt att ta fram förslag som kan drivas igenom när högsta domstolen undanröjt Row vs Wade..
Roe, inte Row.

24 veckor är bra? Livsdugligt enligt Socialstyrelsen och exakt hur motiverar du att man avlivar på eget bevåg efter tycke och smak då?
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
solly

24 veckor är bra? Livsdugligt enligt Socialstyrelsen och exakt hur motiverar du att man avlivar på eget bevåg efter tycke och smak då?
Personligen tycker jag nånstans 12-18 veckor är rimligt. Vecka 24 kan barn överleva utanför livmodern, om än med mycket hög dödlighet och stora risker för skador så jag skulle personligen vara skeptisk till så sen abort.
Apropå lat...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja men då så, då är ju du också emot Roe vs Wade? Eller visste du inte vad den innehöll när du nyss var för den? Eller emot dem som var emot den. Eller vad du nu tycker.

Wade, 410 U.S. 113 (1973) A person may choose to have an abortion until a fetus becomes viable, based on the right to privacy contained in the Due Process Clause of the Fourteenth Amendment. Viability means the ability to live outside the womb, which usually happens between 24 and 28 weeks after conception.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Ja men då så, då är ju du också emot Roe vs Wade? Eller visste du inte vad den innehöll när du nyss var för den? Eller emot dem som var emot den. Eller vad du nu tycker.

Wade, 410 U.S. 113 (1973) A person may choose to have an abortion until a fetus becomes viable, based on the right to privacy contained in the Due Process Clause of the Fourteenth Amendment. Viability means the ability to live outside the womb, which usually happens between 24 and 28 weeks after conception.

Jag är för aborträtt generellt.

Jag tycker, återigen, personligen att någonstans vecka 12-18 verkar vara en vettig gräns, både sett till risker för mamman och barnets utveckling. 24-28 låter i mina öron lite väl långt.

Men måste jag välja mellan ingen aborträtt alls eller tillåta ända till 24 eller tom 28 så föredrar jag det senare så sett till det så är jag klart för Roe vs Wade. Och det är ju i praktiken här valen i USA verkar stå. Det är inte sänkning till finska nivåer som är målet för de som vill begränsa. Och ska man vara strikt så gränsen för när ett barn kan överleva sänkts, så är det det man är orolig för så borde det vara möjligt att driva på en sänkning på grund av det. Men en sänkning till 22, 20 eller tom 18 verkar ingen vara intresserad av, det är "allt eller inget" på båda sidor.

Ytterst anser jag att det primärt är föräldrarnas ansvar och samvete. Det betyder inte att jag själv skulle vilja, via min hypotetiska fru/flickvän/chey genomgå abort i vecka 24 eller ens alls. Men ser inte varför politiker ska ta det beslutet åt mig. Varken på delstatsnivå eller federalt.

Vad tycker du själv? Aldrig abort eller ok men bara fram till vecka 4/8/12? Du har varit jävligt nyfiken på vad jag och andra tycker så då kan du väl bjussa på en egen åsikt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det finns ju folk som vill förbjuda IVF för att det innebär att det blir en massa befruktade ägg i frysar. De som tycker att "life begins at inception". De tenderar att ha hög korrelation med abortmotståndare.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag är för aborträtt generellt.

Jag tycker, återigen, personligen att någonstans vecka 12-18 verkar vara en vettig gräns, både sett till risker för mamman och barnets utveckling. 24-28 låter i mina öron lite väl långt.

Men måste jag välja mellan ingen aborträtt alls eller tillåta ända till 24 eller tom 28 så föredrar jag det senare så sett till det så är jag klart för Roe vs Wade. Och det är ju i praktiken här valen i USA verkar stå. Det är inte sänkning till finska nivåer som är målet för de som vill begränsa. Och ska man vara strikt så gränsen för när ett barn kan överleva sänkts, så är det det man är orolig för så borde det vara möjligt att driva på en sänkning på grund av det. Men en sänkning till 22, 20 eller tom 18 verkar ingen vara intresserad av, det är "allt eller inget" på båda sidor.

Ytterst anser jag att det primärt är föräldrarnas ansvar och samvete. Det betyder inte att jag själv skulle vilja, via min hypotetiska fru/flickvän/chey genomgå abort i vecka 24 eller ens alls. Men ser inte varför politiker ska ta det beslutet åt mig. Varken på delstatsnivå eller federalt.

Vad tycker du själv? Aldrig abort eller ok men bara fram till vecka 4/8/12? Du har varit jävligt nyfiken på vad jag och andra tycker så då kan du väl bjussa på en egen åsikt.
Tack för ett bra svar, här kan andra medlemmar söka inspiration.

Jag tycker att det är ett svårt ämne, ingen kan ge facit hur det alltid skall vara, och att man måste ha stor seriositet och ödmjukhet när man närmar sig denna fråga. Vidare tycker jag att:

- fostret har rättigheter, dvs det är inte alls ett beslut bara för föräldrarna (där av har alla länder också en lagstiftning)

- abort skall inte användas som ett preventivmedel

- abort skall inte uppmuntras eller allvaret förminskas

- samhället bör erbjuda stöd för hur man tar hand om ett barn och hjälpa tex unga föräldrar

- abort pga kön är bara att glömma, i synnerhet på samhällets bekostnad

- fostret kan istället för att avlivas adopteras bort efter födsel

- abortgränsen likt Finland ligger mig nog närmast i smaken, dvs 12v

- att det ens finns möjlighet på denna jord att göra abort i månad nio gör mig illamående

- diskussionen av denna fråga är i stort sett alltid så dum att klockorna stannar, vad betyder "kvinnan har rätt till sin egen kropp"? Att kvinnan har det till vecka 12 i Finland, 22 i Sverige, något annat någon annanstans, men om man vill diskutera tex att det borde vara vecka 14 i Sverige, då är det inte kvinnans kropp, eller vad är det här för nivå?

- de flesta som tycker något om abort har inte ens satt sig in i bland annat ovan nämnda avvägningar utan väljer att slentrianmässigt vara "för" eller "emot". Det är som att svara på om man är för eller emot skatt eller skola

- det är vedervärdigt att vi aborterar livskraftiga foster, dvs barn https://lakartidningen.se/opinion/debatt/2019/04/lagstiftningen-for-abort-haller-inte/

Det är några av mina åsikter i denna fråga, och om USA vill att dessa beslut fattas närmre eller längre från folket, ja det tycker jag är ganska odramatiskt i sig.

Men det här med att politiker inte skall lägga sig i, vad betyder det, att du tycker att vecka 12-18 verkar vara en ok gräns men att egentligen så behövs ingen lag alls? När träder politikers rätt in att tycka, dvs när skall samhället lagstifta?
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top