Heaven
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 29 Oct 2023
- Hoj
- Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
I tillägg till vad jag tidigare skrev om vad jag tycker kan jag väl även lägga till detta:Nuvarande direkta och indirekta handelshinder och inhemska subventioner mellan/i EU, USA samt referensländer tex Schweiz, Australien, Norge, samt;
Hur de två kandidaterna skiljer sig åt
Med det underlaget kanske jag kan ha en åsikt men svårt att lova.
Generellt sett är jag för frihandel så länge den är på samma villkor, vilket den sällan eller aldrig är. Det kallas imperfekt konkurrens minns jag från nationalekonomin.
Så det kan finnas goda skäl till tullar, hur stora och på vad är inte helt lätt att reda i tycker jag.
Att tex amerikanska eller svenska jobb försvinner till andra länder för att vi tillfälligt skall kunna köpa varor billigt som produceras till villkor vi inte kan tillåta, som det varit under en lång tid, är inte hållbart.
Vad tycker du?
Håller med om att frihandel behöver ske på samma villkor och Kina bryter mot viktiga principer i det avseendet.
Sverige och EU (även USA) väldigt beroende av Kina idag inom en mängd områden, men skall vi kunna ändra på förutsättningarna till det bättre behöver vi samarbeta med andra. Inte ens EU är tillräckligt kraftfullt ensamt. Det behövs en sammanslutning av demokratiska västorienterade länder som kan trycka på Kina och där är partnerskap med USA kritiskt. Detta behöver göra i det korta perspektivet, samtidigt som vi långsiktigt minskar beroendet inom strategiska områden, men det kommer ta väldigt lång tid.
En utveckling där USA kör ett eget handelskrig mot Kina samtidigt som de blir mer isolationistiska mot andra länder och där Sverige och EU bara får åka med kommer bli väldigt ogynnsamt för oss.