Presidentvalet i USA 2024

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Nuvarande direkta och indirekta handelshinder och inhemska subventioner mellan/i EU, USA samt referensländer tex Schweiz, Australien, Norge, samt;
Hur de två kandidaterna skiljer sig åt

Med det underlaget kanske jag kan ha en åsikt men svårt att lova.

Generellt sett är jag för frihandel så länge den är på samma villkor, vilket den sällan eller aldrig är. Det kallas imperfekt konkurrens minns jag från nationalekonomin.

Så det kan finnas goda skäl till tullar, hur stora och på vad är inte helt lätt att reda i tycker jag.

Att tex amerikanska eller svenska jobb försvinner till andra länder för att vi tillfälligt skall kunna köpa varor billigt som produceras till villkor vi inte kan tillåta, som det varit under en lång tid, är inte hållbart.

Vad tycker du?
I tillägg till vad jag tidigare skrev om vad jag tycker kan jag väl även lägga till detta:

Håller med om att frihandel behöver ske på samma villkor och Kina bryter mot viktiga principer i det avseendet.

Sverige och EU (även USA) väldigt beroende av Kina idag inom en mängd områden, men skall vi kunna ändra på förutsättningarna till det bättre behöver vi samarbeta med andra. Inte ens EU är tillräckligt kraftfullt ensamt. Det behövs en sammanslutning av demokratiska västorienterade länder som kan trycka på Kina och där är partnerskap med USA kritiskt. Detta behöver göra i det korta perspektivet, samtidigt som vi långsiktigt minskar beroendet inom strategiska områden, men det kommer ta väldigt lång tid.

En utveckling där USA kör ett eget handelskrig mot Kina samtidigt som de blir mer isolationistiska mot andra länder och där Sverige och EU bara får åka med kommer bli väldigt ogynnsamt för oss.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
I tillägg till vad jag tidigare skrev om vad jag tycker kan jag väl även lägga till detta:

Håller med om att frihandel behöver ske på samma villkor och Kina bryter mot viktiga principer i det avseendet.

Sverige och EU (även USA) väldigt beroende av Kina idag inom en mängd områden, men skall vi kunna ändra på förutsättningarna till det bättre behöver vi samarbeta med andra. Inte ens EU är tillräckligt kraftfullt ensamt. Det behövs en sammanslutning av demokratiska västorienterade länder som kan trycka på Kina och där är partnerskap med USA kritiskt. Detta behöver göra i det korta perspektivet, samtidigt som vi långsiktigt minskar beroendet inom strategiska områden, men det kommer ta väldigt lång tid.

En utveckling där USA kör ett eget handelskrig mot Kina samtidigt som de blir mer isolationistiska mot andra länder och där Sverige och EU bara får åka med kommer bli väldigt ogynnsamt för oss.
Jag tänker att även det som är direkt negativt för oss kan vara indirekt positivt så jag försöker tänka bortanför mitt eget intresse både när jag röstar i Sverige och när jag resonerar om vad andra i USA ska rösta på.

Om vi bortser från Kina ett tag så påstås det att Europa subventionerat, direkt eller indirekt, vår industri på bekostnad av USAs också. Som exempel har jag hört European europeisk respektive amerikansk bilindustri. Jag har aldrig hört någon påstå motsatsen eller att tesen är fel.

Det samma påstås ha skett med Airbus respektive Boeing.

För att återgå till Kina så visade Trump verkligen vägen, samma som han gjorde med NATO. Om det råder väl inte ens delade meningar?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tänker att även det som är direkt negativt för oss kan vara indirekt positivt så jag försöker tänka bortanför mitt eget intresse både när jag röstar i Sverige och när jag resonerar om vad andra i USA ska rösta på.
Vet inte om du läste rapporten (eller sammanfattningen av den) från Kammarkollegiet jag postade några inlägg tidigare. Deras bedömning är att utfallet av Trumps policies skulle bli negativt för både USA och Sverige.

Framför allt uppfattar jag Trumps approach som kortsiktig.

Sen är frågan förstås komplex och det kan finnas både för- och nackdelar med en sådan linje.

Om vi bortser från Kina ett tag så påstås det att Europa subventionerat, direkt eller indirekt, vår industri på bekostnad av USAs också. Som exempel har jag hört European europeisk respektive amerikansk bilindustri. Jag har aldrig hört någon påstå motsatsen eller att tesen är fel.

Det samma påstås ha skett med Airbus respektive Boeing.
Jag är principiellt negativt inställd till subventioner som verktyg. Ogillar så direkta statliga interventioner, utan tror mer på att på andra sätt (lägre skatter, god infrastruktur, smidigt regelverk osv.) skapa gynnsamma förutsättningar.

Samtidigt tror jag inte på total frihandel. Det tenderar leda till en utveckling som i allt för stor utsträckning driver utvecklingen mot stora multinationella företag som lägger sin produktion där det blir billigast, men på bekostnad av bl.a. resiliens i försörjningskedjor och möjligheten att kunna ha konkurrenskraftig inhemsk industri inom strategiskt viktiga områden.

I praktiken tror jag handelshindren behöver stå i proportion till hur ömsesidigt gynnsamma handelsförbindelser kan bli, även långsiktigt. Det innebär i princip frihandel gentemot vänligt sinnade och liknande länder, medan handelshindren blir större för länder som agerar på ett allt för ensidigt eller aggressivt sätt eller som långsiktigt blir ogynnsamt t ex för att det utarmar ens egen konkurrenskraft inom viktiga områden.

För att återgå till Kina så visade Trump verkligen vägen, samma som han gjorde med NATO. Om det råder väl inte ens delade meningar?
Lite oklart vad du menar här. Vilken väg är det han skulle visa in andra länder på? Mer isolationism? Större skepsis mot Kina?
Oavsett så är det en väg som är betydligt svårare att följa för ett litet exportberoende land som Sverige och som redan är så handelsmässigt beroende av Kina.

För vår och även EU:s del är vi beroende av breda internationella samarbeten av vänligt sinnade länder, som en motvikt mot Kina. Ett mer isolationistiskt och protektionistiskt USA gör sådana samarbeten betydligt mer komplicerade att få till.

Den här analysen av Andrew Busch var belysande:
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vet inte om du läste rapporten (eller sammanfattningen av den) från Kammarkollegiet jag postade några inlägg tidigare. Deras bedömning är att utfallet av Trumps policies skulle bli negativt för både USA och Sverige.

Framför allt uppfattar jag Trumps approach som kortsiktig.

Sen är frågan förstås komplex och det kan finnas både för- och nackdelar med en sådan linje.


Jag är principiellt negativt inställd till subventioner som verktyg. Ogillar så direkta statliga interventioner, utan tror mer på att på andra sätt (lägre skatter, god infrastruktur, smidigt regelverk osv.) skapa gynnsamma förutsättningar.

Samtidigt tror jag inte på total frihandel. Det tenderar leda till en utveckling som i allt för stor utsträckning driver utvecklingen mot stora multinationella företag som lägger sin produktion där det blir billigast, men på bekostnad av bl.a. resiliens i försörjningskedjor och möjligheten att kunna ha konkurrenskraftig inhemsk industri inom strategiskt viktiga områden.

I praktiken tror jag handelshindren behöver stå i proportion till hur ömsesidigt gynnsamma handelsförbindelser kan bli, även långsiktigt. Det innebär i princip frihandel gentemot vänligt sinnade och liknande länder, medan handelshindren blir större för länder som agerar på ett allt för ensidigt eller aggressivt sätt eller som långsiktigt blir ogynnsamt t ex för att det utarmar ens egen konkurrenskraft inom viktiga områden.


Lite oklart vad du menar här. Vilken väg är det han skulle visa in andra länder på? Mer isolationism? Större skepsis mot Kina?
Oavsett så är det en väg som är betydligt svårare att följa för ett litet exportberoende land som Sverige och som redan är så handelsmässigt beroende av Kina.

För vår och även EU:s del är vi beroende av breda internationella samarbeten av vänligt sinnade länder, som en motvikt mot Kina. Ett mer isolationistiskt och protektionistiskt USA gör sådana samarbeten betydligt mer komplicerade att få till.

Den här analysen av Andrew Busch var belysande:
Jag tycker svensk offentlighet är så biased att jag tappar intresset för vad tex KK tycker så jag föredrar analysera och tänka själv.

Exempel från storbank i veckan och deras konjunktur/makro outlook:

Svenska hushåll kommer gynnas av sänkta skatter nästa år

Amerikanska hushåll kommer skadas av lägre skatter om Trump vinner

Ridå.

Vad gäller USAs förnämliga motstånd mot Kina så började det med Trump som kastade ut Huawei, FRA svansande efter något kvartal senare, skamhågset kan man skönja.

Samma med NATO och 2%, god morgon världen liksom.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag tycker svensk offentlighet är så biased att jag tappar intresset för vad tex KK tycker så jag föredrar analysera och tänka själv.

Exempel från storbank i veckan och deras konjunktur/makro outlook:

Svenska hushåll kommer gynnas av sänkta skatter nästa år

Amerikanska hushåll kommer skadas av lägre skatter om Trump vinner

Ridå.

Vad gäller USAs förnämliga motstånd mot Kina så började det med Trump som kastade ut Huawei, FRA svansande efter något kvartal senare, skamhågset kan man skönja.

Samma med NATO och 2%, god morgon världen liksom.
Och du själv är inte biased?

Vilka är dina mer specifika invändningar i sak mot det jag skrev och det som Kommerskollegium tog upp? Eller om vi är för biaserade, varför inte kommentera analysen av Andrew Busch jag länkade till? Han var rådgivare åt John McCain under hans presidentvalskampanj och har även tjänstgjort som Chief Market Intelligence Officer under förra Trump-regimen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Och du själv är inte biased?

Vilka är dina mer specifika invändningar i sak mot det jag skrev och det som Kommerskollegium tog upp? Eller om vi är för biaserade, varför inte kommentera analysen av Andrew Busch jag länkade till? Han var rådgivare åt John McCain under hans presidentvalskampanj och har även tjänstgjort som Chief Market Intelligence Officer under förra Trump-regimen.
Jo jag är konservativ och står för det så absolut tolkar jag utifrån det men du kommer nog inte se mig säga att låga skatter är bra om A föreslår det men dåligt om B föreslår det.

Alla är så överens om hur dålig ekonomin var under Trump vilket kort och gott är fel.

1000035882.jpg
1000035883.jpg1000035884.jpg1000035885.jpg1000035886.jpg1000035887.jpg
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jo jag är konservativ och står för det så absolut tolkar jag utifrån det men du kommer nog inte se mig säga att låga skatter är bra om A föreslår det men dåligt om B föreslår det.

Alla är så överens om hur dålig ekonomin var under Trump vilket kort och gott är fel.

View attachment 505011
View attachment 505012View attachment 505013View attachment 505014View attachment 505015View attachment 505016
Nu tror jag du bytte ämne. Hade du några ytterligare och mer specifika sakargument i tullfrågan eller skall vi lämna det ämnet?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu tror jag du bytte ämne. Hade du några ytterligare och mer specifika sakargument i tullfrågan eller skall vi lämna det ämnet?
Jag är kvar på Kammarkollegiet men du kanske bestämt att vi ska prata om något annat nu?
Tullar har jag besvarat.
Hur länge tycker du att man skall få göra abort, exakt, utan fysiska medicinska skäl?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag är kvar på Kammarkollegiet men du kanske bestämt att vi ska prata om något annat nu?
Tullar har jag besvarat.
Hur länge tycker du att man skall få göra abort, exakt, utan fysiska medicinska skäl?
Ok, det verkar inte som att du är kvar på kammarkollegiet eftersom du avfärdar dem utan att ha läst rapporten. Jag vet inte om de sitter inne med sanningen, men deras rapport handlade ju om tullfrågan och borde väl iaf gå att ha som utgångspunkt för en saklig diskussion. Dessutom fanns det en rapport att kommentera av en republikanskt anknuten ekonom om det passade bättre.

Men visst, då hoppar vi snabbt tillbaka till abortfrågan igen. Har inga starka åsikter i den frågan och den är rätt oviktig för mig.

Jag litar på att läkare tillsammans med föräldrarna kan göra den bedömningen samtidigt som jag accepterar att det kan vara svåra avvägningar som ibland landar fel. Men jag ser det som en fråga som i huvudsak skall hanteras som man hanterar andra läkaretiska frågor. Har inga synpunkter på hur det funkar i Sverige och ännu färre synpunkter på hur det funkar i USA. Det är upp till deras befolkning att avgöra.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok, det verkar inte som att du är kvar på kammarkollegiet eftersom du avfärdar dem utan att ha läst rapporten. Jag vet inte om de sitter inne med sanningen, men deras rapport handlade ju om tullfrågan och borde väl iaf gå att ha som utgångspunkt för en saklig diskussion. Dessutom fanns det en rapport att kommentera av en republikanskt anknuten ekonom om det passade bättre.

Men visst, då hoppar vi snabbt tillbaka till abortfrågan igen. Har inga starka åsikter i den frågan och den är rätt oviktig för mig.

Jag litar på att läkare tillsammans med föräldrarna kan göra den bedömningen samtidigt som jag accepterar att det kan vara svåra avvägningar som ibland landar fel. Men jag ser det som en fråga som i huvudsak skall hanteras som man hanterar andra läkaretiska frågor. Har inga synpunkter på hur det funkar i Sverige och ännu färre synpunkter på hur det funkar i USA. Det är upp till deras befolkning att avgöra.
Hittar inte ens länken och har inte sett den tidigare heller. Kan säkert ägna den lite energi.

Bra med abort då kan vi även ta bort den frågan som ett tvistoämne.

Finns det något kvar på listan som gör Kamala till det bättre alternativet?

Striktare vapenlagar? Defund the police? Där finns ju vissa skillnader.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Numera sitter följande anslag i receptionen:

"Ärade hedersgäster. På förekommen anledning kommer vi inte längre att tillåta att föräldrar titulerar sina barn brevbärare, ens om spermieproducenten eller livmoderbäraren har denna titel."

Apropå när en översättning av "postman" gör att poängen tappas bort totalt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Och apropå Kommerskollegiums bias. Tänkte det kunde vara kul att se om myndigheten styrs av woke-aktivister, så jag kollade vad Generaldirektören tyckte och tänkte. Hittade hans senaste krönika och jag håller nog med om nästan allt han skriver. Särskilt detta stycke var intressant, med tanke på det vi diskuterat om USA och tullar:

  • För det fjärde: EU bör fortsatta att utveckla sitt nätverk av frihandelsavtal med pålitliga partners. Samtidigt bör EU mer än tidigare anpassa sina ambitioner till partnerländernas förutsättningar. Hittills har EU:s förhandlingsmål i varje förhandling varit mycket omfattande. De har inkluderat ambitiösa mål inom områden som inte direkt påverkas av handelsregelverk, till exempel inom miljö och arbetsrätt. EU har strävat efter att ”exportera” sitt regelsystem inom dessa områden. Ambitionen är hedervärd, men den leder inte till eftersträvade resultat.

    Om vi ska få till stånd frihandelsavtal med viktiga partnerländer som Indien och Indonesien så måste EU vara beredd att revidera sina målsättningar med utgångspunkt i partnerländernas förutsättningar. EU måste acceptera att unionens preferenser och mål inte delas av alla. Den säkerhetspolitiska utvecklingen är ytterligare ett skäl att fördjupa EU:s nuvarande frihandelsavtal och att ingå nya.

    Goda handelsrelationer med ett stort antal länder ökar sannolikheten för att EU har tillgång till nödvändiga produkter i ett skärpt omvärldsläge. Vad gäller handelsrelationer mellan pålitliga partners är förhållandet till USA fortsatt ett sorgligt kapitel. De politiska förutsättningarna för ett frihandelsavtal mellan EU och USA är för närvarande obefintliga – samtidigt är just detta den kanske viktigaste felande länken i den transatlantiska säkerhetspolitiska arkitekturen.

 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top