Presidentvalet i USA 2024

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Du gillar alltså Trump så mycket (trots att du höll med om att han är olämplig som president), alternativt tycker så illa om demokraterna, att du föredrar Trump framför vilken annan demokratisk president som helst?
Intressant fråga, jag ser på dem som på s ungefär. Kan inte se att de ska ha ansvar för något alls i närtid. Ett parti som ena dagen har Joe Biden, defund the police och öppna gränser skall inte ha makt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Intressant fråga, jag ser på dem som på s ungefär. Kan inte se att de ska ha ansvar för något alls i närtid. Ett parti som ena dagen har Joe Biden, defund the police och öppna gränser skall inte ha makt.
Ok, själv tänker jag ungefär så här:

Först: USA:s valsystem är väldigt annorlunda än vårt och kandidaten har mycket större betydelse än partiet så det går inte fullt ut att jämföra med S.

I grunden ser jag USA:s inre angelägenheter som en fråga som främst angår deras egna medborgare och har i grunden inga synpunkter på om de väljer en republikan eller demokrat som president.

Däremot är USA ett så viktigt land i världen och som Sverige är så beroende av att det är viktigt för oss först och främst att USA är en stabil demokrati, men också att deras president kan upprätthålla en stabilitet och trovärdighet i geopolitiken, inte minst när det gäller internationella samarbeten och konventioner, liksom allianser som NATO.

Här inger Trump inte direkt något förtroende, men frågan är större än så och den politiska konfliktnivån i USA just nu är inte sund. Det behövs politiker från båda sidor som bryter den nedåtgående spiralen. Det är inte bara Trump som är problemet utan man måste också se till de bakomliggande orsakerna till att Trump ens kan ses som ett alternativ.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ok, själv tänker jag ungefär så här:

Först: USA:s valsystem är väldigt annorlunda än vårt och kandidaten har mycket större betydelse än partiet så det går inte fullt ut att jämföra med S.

I grunden ser jag USA:s inre angelägenheter som en fråga som främst angår deras egna medborgare och har i grunden inga synpunkter på om de väljer en republikan eller demokrat som president.

Däremot är USA ett så viktigt land i världen och som Sverige är så beroende av att det är viktigt för oss först och främst att USA är en stabil demokrati, men också att deras president kan upprätthålla en stabilitet och trovärdighet i geopolitiken, inte minst när det gäller internationella samarbeten och konventioner, liksom allianser som NATO.

Här inger Trump inte direkt något förtroende, men frågan är större än så och den politiska konfliktnivån i USA just nu är inte sund. Det behövs politiker från båda sidor som bryter den nedåtgående spiralen. Det är inte bara Trump som är problemet utan man måste också se till de bakomliggande orsakerna till att Trump ens kan ses som ett alternativ.
Helt rätt förutom att deras inre angelägenheter också påverkar oss, massinvandring, woke, BLM, judehat - copy paste.
Bra inlägg i övrigt!
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Reflektion över debatten, efter att ha sett halva, Biden är väl i sin vanliga form? Har inga journalister fått se klippen som högermedia kört i flera år?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Helt rätt förutom att deras inre angelägenheter också påverkar oss, massinvandring, woke, BLM, judehat - copy paste.
Bra inlägg i övrigt!
Naturligtvis påverkar det oss. Jag ser det som djupt osunt hur den typen av fenomen och narrativ liksom reaktionen på dem så okritiskt importeras rakt av till vår egen kontext.

Även det större fenomenet när människor knyter sin egen identitet så starkt till en politisk rörelse.

Vi behöver mindre av det och mer av människor som tänker själva, ser sin lokala kontext och som hittar vägar att samarbeta med andra för att lösa problem, snarare än en skock får som låter sig dras med i tribalistiska rörelser där argumenten är kopierade från en annan kontext.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Naturligtvis påverkar det oss. Jag ser det som djupt osunt hur den typen av fenomen och narrativ liksom reaktionen på dem så okritiskt importeras rakt av till vår egen kontext.

Även det större fenomenet när människor knyter sin egen identitet så starkt till en politisk rörelse.

Vi behöver mindre av det och mer av människor som tänker själva, ser sin lokala kontext och som hittar vägar att samarbeta med andra för att lösa problem, snarare än en skock får som låter sig dras med i tribalistiska rörelser där argumenten är kopierade från en annan kontext.
Japp och Trump är emot det jag räknade upp, Biden är för. Ibland är det inte mer komplicerat än så. Därför föredrar jag mobbande moroten före herr alzheimer. Tacka vet jag GwB. Ordning och fucking reda.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu har jag genomfört prestationen att titta klart på hela debatten.

Det är så uttjatat men ändå, det här med att Biden är det bästa de har, vilket det ju inte är, vad är det då som gör att han är kvar?

Trump har sin egen historia och det är en helt annan fråga med hans hängivna supportrar än att Demokraterna har denna grönsak. Varför?

Rundade av kvällen med att gå på bio och passa på och se Civil War, och den var initialt briljant och vidrig. Och det är väl detta som kan tänkas vänta under vår livstid. Klart deprimerande.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är väl kutym att låta sittande president köra utan motståndare i egna laget. Sittande presidenter brukar ju vinna valen med.

Sedan är det ju fullt möjligt att de väntar sig en orolig tid och inte vill ofta en bra kandidat.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det ska vara någon typ av vinna eller försvinna intervju idag va?

Så kul.

Håll till godo med denna klassiker så länge:

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl kutym att låta sittande president köra utan motståndare i egna laget. Sittande presidenter brukar ju vinna valen med.

Sedan är det ju fullt möjligt att de väntar sig en orolig tid och inte vill ofta en bra kandidat.
Kutym må så vara men det här är ju galet.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kutym må så vara men det här är ju galet.
Folk verkar ju ha trott på att han itne var senildement, och att det bara var alt-right medias lögner. Den där debatten verkar ha gett ett bryskt uppvaknande, och nu undrar folk hur mycket mer de blivit förda bakom ljuset om.
Det är väl ltie problemet om man har en närmast religiös koppling till politiken man tror på, det är lätt för prästerskapet att ljuga och du kommer tro dem oavsett hur mycket sanningen stirrar dig i ansiktet.

Sedan har ju prästerskapet bestämt sig för att det är alt-right-medias fel att de inte visste att Bidén var helt bränd, och att de borde ha berättat det för alla. Som om alla som inte var tron salig inte upprepat det i fyra jävla år nu.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Folk verkar ju ha trott på att han itne var senildement, och att det bara var alt-right medias lögner. Den där debatten verkar ha gett ett bryskt uppvaknande, och nu undrar folk hur mycket mer de blivit förda bakom ljuset om.
Det är väl ltie problemet om man har en närmast religiös koppling till politiken man tror på, det är lätt för prästerskapet att ljuga och du kommer tro dem oavsett hur mycket sanningen stirrar dig i ansiktet.

Sedan har ju prästerskapet bestämt sig för att det är alt-right-medias fel att de inte visste att Bidén var helt bränd, och att de borde ha berättat det för alla. Som om alla som inte var tron salig inte upprepat det i fyra jävla år nu.
Jag har inte hört den senaste teorin du nämner, florerar den?

Vi som inte trodde på prästerna visste ju att detta var sant, vi visste att Hunter var kriminell och vi visste en hel del. Undrar hur det känns för alla andra.

Vi har ju flera på forumet som trodde på Reinfeldt, på Tegnell, på Löfven och på Biden/Clinton.

Konstigt att de aldrig uttalar sig längre. 😅
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det ska vara någon typ av vinna eller försvinna intervju idag va?

Så kul.

Håll till godo med denna klassiker så länge:

Jävlar vad låg nivå.
Tycka vad man vill om Joe (jag tycker synd om honom) men det där är ju bara lågt. Berätta vad fan du vill i politiken istället. Pajas.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jävlar vad låg nivå.
Tycka vad man vill om Joe (jag tycker synd om honom) men det där är ju bara lågt. Berätta vad fan du vill i politiken istället. Pajas.
Ja det är låg nivå, ovärdigt, opassande men jätteroligt.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Det är helt sinnessjukt att ha kandidater som är +75 år att ställa upp i val när man ser hur sliten han är och dom tänker sig att han ska sitta en period till då blir han 85 när den är över. Det är bara att se folk i sin närhet hur fort dom tacklar av.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är helt sinnessjukt att ha kandidater som är +75 år att ställa upp i val när man ser hur sliten han är och dom tänker sig att han ska sitta en period till då blir han 85 när den är över. Det är bara att se folk i sin närhet hur fort dom tacklar av.
Ja, det är ju bara att fundera över hur gamla grundarna av USA var för att se hur knasigt de hamnat med sin politiska elit. (Grundarna var mycket yngre än du tror)
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är helt sinnessjukt att ha kandidater som är +75 år att ställa upp i val när man ser hur sliten han är och dom tänker sig att han ska sitta en period till då blir han 85 när den är över. Det är bara att se folk i sin närhet hur fort dom tacklar av.
Han kommer inte sitta i fyra år, vad än som händer. Det händer bara inte.

Undrar hur de demokratiska intervjuarna kommer hantera honom, jag gissar de har order att gå hårt fram så att det finns någon chans att Kamala vinner över Trump.

1000025352.jpg
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top