Intressant fråga, jag ser på dem som på s ungefär. Kan inte se att de ska ha ansvar för något alls i närtid. Ett parti som ena dagen har Joe Biden, defund the police och öppna gränser skall inte ha makt.
Ok, själv tänker jag ungefär så här:
Först: USA:s valsystem är väldigt annorlunda än vårt och kandidaten har mycket större betydelse än partiet så det går inte fullt ut att jämföra med S.
I grunden ser jag USA:s inre angelägenheter som en fråga som främst angår deras egna medborgare och har i grunden inga synpunkter på om de väljer en republikan eller demokrat som president.
Däremot är USA ett så viktigt land i världen och som Sverige är så beroende av att det är viktigt för oss först och främst att USA är en stabil demokrati, men också att deras president kan upprätthålla en stabilitet och trovärdighet i geopolitiken, inte minst när det gäller internationella samarbeten och konventioner, liksom allianser som NATO.
Här inger Trump inte direkt något förtroende, men frågan är större än så och den politiska konfliktnivån i USA just nu är inte sund. Det behövs politiker från båda sidor som bryter den nedåtgående spiralen. Det är inte bara Trump som är problemet utan man måste också se till de bakomliggande orsakerna till att Trump ens kan ses som ett alternativ.