provocerande

Status
Ej öppen för fler svar.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Första raden jag läste i tråden och direkt kände jag mig förnärmad och inte förvånad över vem författaren var.

Quote/
Hur kan någon välja att tävla med Kawasaki i superbike/superstock/eller bara köra privat. /end quote

Frågan i texten kan ju vara befogad men att pissa på alla kawa ägare i första meningen...ja vad förväntade du dig resultatet skulle bli?

Jag är en svensk man i medelåldern. Jag jämför de svenska hojarna och köper en jag trivs med, sitter bra på, kör fort på etc. Den hoj som i tester i Spanien är snabbast behöver inte vara snabbast för mig. Men visst den är coolast vid korvkiosken iofs.

Att tala om standard Kawa och MotoGP eller WSBK i samma mening visar oxå på en stor okunskap. Det är inte jämförbart och det är inte ens samma motorcyklar. MotoGP är ju uppenbart prototyp och har inget med våran verklighet att göra och WSBK hojarna är nästan bara ram och motorblock som har något med orginalet att göra ochär helt klart inte heller jämförbara med våra svenska hojar och därför inte relevanta ur mitt svenska perspektiv.
I våra svenska serier, åter igen det enda relevanta ur jämförelse synpunkt med svenska gat hojar, ja där klarar sig Kawasaki lika bra/dåligt som de andra, vågar påstå att det är extremt jämnt mellan befintliga märken vilket bevisar att bra förare kör fort oavsett hoj.

Visst har BMW och def, Aprilia nu ett jätteförsprång men det har ju alltid en ny modell, eller har alla glömt tidigare hojar? Gixxern? R1an?

Nej frågan är helt ok att debattera och är oxå en intressant sådan om Kawasaki Racing men det hade lyckats bätte om man varit lite mer ödmjuk i åtminstonde den första meningen i sin fråga.

/Benny

Kan hålla med om att "angripa "privat var i magstarkaste laget, men tjatet alla har om korvmojen är så omoget, hur många här på forumet kan säga att de inte hissar fullt emellanåt, jag köper normalt 7-10 bakdäck på en säsong och kör mellan 2-3500mil. Jag är väl något äldre än du , men en "normal runda på 30-40mil på en dag i högt tempo brukar det bli. Det lilla försvar jag kan komma med är att jag prenumererar på 7-8tidningar, samt internetprenumererar på 3 till. Som vanligt så har ju alla tidningar sina tester av 1000cc samtidigt, då de får tillgång till hojarna samma tid. Har man suttit och plöjt allt detta och sett att kawa kommer till 70-80% (gissningsvis) sist eller i bottenskiktet, så slank det med. Testarna är ju otroligt olika i dessa tidningar allt från skribenter från Visor downs Neil mac. och James Witt. Alltså en spridning från proffs till amatörer, tider runt samma bana skiljer upp till 15-20 sek, men sen kör man ju landsväg också, tokerier snabbast runt rodell osv.... Men Kawan gillas inte.
Det är ju också märkligt att Freddy P inte körde snabbast med Kawan i motorrads test, det är ju en maskin han växt upp på. Sen finns det ganska många Kawasaki runt om i världen som tävlar, bla i BSB och det var därför frågan kom upp. Hur kan så många välja Kawa, när resultaten uteblir. Men i artikeln jag refererar till med ledningen, så säger samtliga att de har stora problem och försöker köpa kunskap/förare för stora pengar för att komma ifatt. Prototypen för 2011 är inte okey heller, så de har hyrt in förare utifrån, då deras egna testförare inte kommer vidare.
Så fel av mig!
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Freddy är iofs uppväxt på en aprilia 250 ;)
Men, tidningar och journalister ska man ju inte riktigt lita på.. De är varken bäst på att köra eller för den delen vara helt objektiva. Ibland försöker man vara lite mer seriös än TopGear, men likväl även på masterbike ec får toppförare inte vansinnigt mycket varv på sig att lära sig känna hojen och ställa in den.
Behöver en hoj vara kass för att en erkänt snabb förare är långsam på den?
Hur hårt tror du en sponsrad Hondaförare tar i på masterbike för att lägga ett bombvarv med en konkurrents hoj?
Visst ger testerna en fingervisning, men i racing krävs det så väldigt mycket mer för att få riktigt bra fart i en hoj än ett masterbike-test..
 

orangebusa

Sporthojsnörd
Gick med
2 Feb 2005
Ort
Sundsvall
Hoj
suck...
Kan hålla med om att "angripa "privat var i magstarkaste laget, men tjatet alla har om korvmojen är så omoget, hur många här på forumet kan säga att de inte hissar fullt emellanåt, jag köper normalt 7-10 bakdäck på en säsong och kör mellan 2-3500mil. Jag är väl något äldre än du , men kom upp till Kungsbacka och häng med på "normal runda på 30-40mil på en dag i högt tempo. Det lilla försvar jag kan komma med är att jag prenumererar på 7-8tidningar, samt internetprenumererar på 3 till. Som vanligt så har ju alla tidningar sina tester av 1000cc samtidigt, då de får tillgång till hojarna samma tid. Har man suttit och plöjt allt detta och sett att kawa kommer till 70-80% (gissningsvis) sist eller i bottenskiktet, så slank det med. Testarna är ju otroligt olika i dessa tidningar allt från skribenter från Visor downs Neil mac. och James Witt. Alltså en spridning från proffs till amatörer, tider runt samma bana skiljer upp till 15-20 sek, men sen kör man ju landsväg också, tokerier snabbast runt rodell osv.... Men Kawan gillas inte.
Det är ju också märkligt att Freddy P inte körde snabbast med Kawan i motorrads test, det är ju en maskin han växt upp på. Sen finns det ganska många Kawasaki runt om i världen som tävlar, bla i BSB och det var därför frågan kom upp. Hur kan så många välja Kawa, när resultaten uteblir. Men i artikeln jag refererar till med ledningen, så säger samtliga att de har stora problem och försöker köpa kunskap/förare för stora pengar för att komma ifatt. Prototypen för 2011 är inte okey heller, så de har hyrt in förare utifrån, då deras egna testförare inte kommer vidare.
Så fel av mig!

Ibland är det svårt att få fram det man verkligen vill.
Att tråden spårar ur kan ha många orsaker.
I detta fall verkar Kawapojkarna lite kränkta, och då är det lätt att det "bär iväg åt fel håll".

Om du vill ha större chans att få till meningsfulla trådar så trampa inte på ömma tår. Vissa är mer lättkränkta när det gäller sin hoj än vad religiösa fanatiker är gällande krikatyrer.:tummenupp
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Freddy är iofs uppväxt på en aprilia 250 ;)
Men, tidningar och journalister ska man ju inte riktigt lita på.. De är varken bäst på att köra eller för den delen vara helt objektiva. Ibland försöker man vara lite mer seriös än TopGear, men likväl även på masterbike ec får toppförare inte vansinnigt mycket varv på sig att lära sig känna hojen och ställa in den.
Behöver en hoj vara kass för att en erkänt snabb förare är långsam på den?
Hur hårt tror du en sponsrad Hondaförare tar i på masterbike för att lägga ett bombvarv med en konkurrents hoj?
Visst ger testerna en fingervisning, men i racing krävs det så väldigt mycket mer för att få riktigt bra fart i en hoj än ett masterbike-test..

Freddy var ju riktigt snabb rakt igenom testet, vilket imponerade på mig, det var väl bara BMW och Ducati som han körde snabbare på än med "sin egen Kawa". Annars så kom ju kawa näst sist, så vanan av Kawasaki spelar ju in. Jag håller Alexander Lund som vår mest lovande förare i dessa klasser, tycker F. Backlund som det var så mycket skriverier om när han var yngre, han utvecklas inte i den takt som behövs för att bli mer än en lokal stjärna. Hur bra hade Freddy eller Lund varit på en riktigt material. I Freddys fall annat märke med samma sponsring och Lund med rätt sponsring och material. Annars tycker jag att vi har en ganska medioker standard i våra 4 takts serier. Tror inte att våra övriga förare på sina prosuperbikes skulle ha en minsta chans att ens komma topp 20 i Superstock även om de får ha sina egna maskiner. Ge Lund en HM-plant honda eller Ten Kate 600, då tror jag det händer saker!
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Jag kör Kawasaki för att jag fick en bra deal på den inför säsongen 2008, och jag fick mycket hjälp av Per nere på Bröderna Hörberg. Det finns många stunder då jag har funderat på att byta märke då Kawasaki väljer att inte hjälpa sina förare i samma utsträckning som en del andra märken. Tyvärr har jag varken kunskap eller ekonomi att byta märke just nu, det hade varit intressant att prova något annat innan man pensionerar sig ifrån racingen.
Men så länge som det bara är BRH som hjälper mig just nu så lär jag väl fortsätta på Kawasaki ett tag till..

/ Svensken
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jag kör Kawasaki för att jag fick en bra deal på den inför säsongen 2008, och jag fick mycket hjälp av Per nere på Bröderna Hörberg. Det finns många stunder då jag har funderat på att byta märke då Kawasaki väljer att inte hjälpa sina förare i samma utsträckning som en del andra märken. Tyvärr har jag varken kunskap eller ekonomi att byta märke just nu, det hade varit intressant att prova något annat innan man pensionerar sig ifrån racingen.
Men så länge som det bara är BRH som hjälper mig just nu så lär jag väl fortsätta på Kawasaki ett tag till..

/ Svensken

Menar du på allvar att Kawa inte levererar eller menar du att du gärna kört nåt annat bara för att få prova på och lära dig en annan maskin?
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Jag kör Kawasaki för att jag fick en bra deal på den inför säsongen 2008, och jag fick mycket hjälp av Per nere på Bröderna Hörberg. Det finns många stunder då jag har funderat på att byta märke då Kawasaki väljer att inte hjälpa sina förare i samma utsträckning som en del andra märken. Tyvärr har jag varken kunskap eller ekonomi att byta märke just nu, det hade varit intressant att prova något annat innan man pensionerar sig ifrån racingen.
Men så länge som det bara är BRH som hjälper mig just nu så lär jag väl fortsätta på Kawasaki ett tag till..

/ Svensken

Tack!:tummenupp
 

kakafoni

Fahrer des Herzog aus Mattighofen
Gick med
13 Apr 2010
Ort
Söder om Hallandsåsen
Hoj
Superduke
Bara en fundering...

Ang mina övriga relationer med vänner så har jag och gumman 893 rena vänner i facebook. Nu vet ni lite mer om Messersmitten.

"Ute att ha många Facebookvänner"

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6810627.ab


Rätta mig om jag har fel, men: Att påtala hur många facebookvänner man har är väl lite i samma härad som att stå vid kôrvmojen och förklara vilken dyr utrustning man har.
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Kawasakis problem ligger inte i att man inte kan bygga konurrenskraftig hoj på bana utan på att dom har problem att behålla greppet med alla andra däck än med kvaldäcken... Sen att man inte får ordning på det är ju en annan sak, men det var inte längesen som Kaworna gick som spjut i kvalen under MotoGp men inte funkade alls med racedäcken...


Sen till din fråga varför man väljer en kawa när det är skit i förhållande till resten? Ja, Kawa är nog inte värsta hojen för dagen, men glöm inte att det bara är EN hoj som är värst för dagen...
Sukka, Kawa, Ducati, Yamaha, Honda, Aprilia, BMW osv osv har alla varit värst/sämst nån gång och kommer alla att bli det igen, nån gång...

Det kallas för utveckling...
 

Kneedrag

Guest
Kawasakis problem ligger inte i att man inte kan bygga konurrenskraftig hoj på bana utan på att dom har problem att behålla greppet med alla andra däck än med kvaldäcken... Sen att man inte får ordning på det är ju en annan sak, men det var inte längesen som Kaworna gick som spjut i kvalen under MotoGp men inte funkade alls med racedäcken...


Sen till din fråga varför man väljer en kawa när det är skit i förhållande till resten? Ja, Kawa är nog inte värsta hojen för dagen, men glöm inte att det bara är EN hoj som är värst för dagen...
Sukka, Kawa, Ducati, Yamaha, Honda, Aprilia, BMW osv osv har alla varit värst/sämst nån gång och kommer alla att bli det igen, nån gång...

Det kallas för utveckling...


Var det inte så länge sen det gick ganska dåligt för Yamaha i motogp (innan Rossi kom dit)? Om jag inte missminner men inte byggde de dåliga gathojar för det under den tiden.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Freddy var ju riktigt snabb rakt igenom testet, vilket imponerade på mig, det var väl bara BMW och Ducati som han körde snabbare på än med "sin egen Kawa". Annars så kom ju kawa näst sist, så vanan av Kawasaki spelar ju in. Jag håller Alexander Lund som vår mest lovande förare i dessa klasser, tycker F. Backlund som det var så mycket skriverier om när han var yngre, han utvecklas inte i den takt som behövs för att bli mer än en lokal stjärna. Hur bra hade Freddy eller Lund varit på en riktigt material. I Freddys fall annat märke med samma sponsring och Lund med rätt sponsring och material. Annars tycker jag att vi har en ganska medioker standard i våra 4 takts serier. Tror inte att våra övriga förare på sina prosuperbikes skulle ha en minsta chans att ens komma topp 20 i Superstock även om de får ha sina egna maskiner. Ge Lund en HM-plant honda eller Ten Kate 600, då tror jag det händer saker!

Lund tragglade rätt länge innan det släppte ordentligt för honom. Freddy har kört sen stenåldern och det tog ett tag innan han slogs ordentligt med toppen i veidec/synsam.
Filip har haft sina ups'n'downs, han behöver satsa internationellt för att höja sig en bit, samtidigt var han betydligt "snabbare" från början.
Ingen av de du räknar upp har suttit på undermåligt materiel, utan alltid haft väldigt fina cyklar med bra grejer på, gott om däck och mycket bantid.

Problemet för flera här hemma som kör P.R.O är ju att hitta pengar till internationella satsningar, och 1-2 race utomlands per år ger ju inte så väldigt mycket..
En del har ju valt att hellre vara störst i ankdammen hemma också..
 

vasa

MR nice
Gick med
24 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098R M10 BSB cup
Jag kör Kawasaki för att jag fick en bra deal på den inför säsongen 2008, och jag fick mycket hjälp av Per nere på Bröderna Hörberg. Det finns många stunder då jag har funderat på att byta märke då Kawasaki väljer att inte hjälpa sina förare i samma utsträckning som en del andra märken. Tyvärr har jag varken kunskap eller ekonomi att byta märke just nu, det hade varit intressant att prova något annat innan man pensionerar sig ifrån racingen.
Men så länge som det bara är BRH som hjälper mig just nu så lär jag väl fortsätta på Kawasaki ett tag till..

/ Svensken

Dom säljer ju Ducati nu så det är bara att slå till :D
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Var det inte så länge sen det gick ganska dåligt för Yamaha i motogp (innan Rossi kom dit)? Om jag inte missminner men inte byggde de dåliga gathojar för det under den tiden.

Är det nån som påstår att Kawa bygger dåliga gathojar nu menar du?
Om du läser testerna så förstår man snabbt att kawan inte passar bra på den banan dom körde...
Och för ytterligare några år sen så vann en 750 hela testet pga valet av bana för testet. Innebär det att alla 1000kubikare var skit det året?

Det var inte bara Kawa som gjorde ett dåligt test om du refererar till senaste Sporthojstestet.. Sukka och Yamaha var inte heller bra när man jämför med dom 2 bästa.
Innebär det på nåt sätt att dom 3 hojarna är dåliga gathojar nu?
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Är det nån som påstår att Kawa bygger dåliga gathojar nu menar du?
Om du läser testerna så förstår man snabbt att kawan inte passar bra på den banan dom körde...
Och för ytterligare några år sen så vann en 750 hela testet pga valet av bana för testet. Innebär det att alla 1000kubikare var skit det året?

Det var inte bara Kawa som gjorde ett dåligt test om du refererar till senaste Sporthojstestet.. Sukka och Yamaha var inte heller bra när man jämför med dom 2 bästa.
Innebär det på nåt sätt att dom 3 hojarna är dåliga gathojar nu?


TS gör, och han prenumererar på nästan ALLA hojtidningar :fakta
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Lund tragglade rätt länge innan det släppte ordentligt för honom. Freddy har kört sen stenåldern och det tog ett tag innan han slogs ordentligt med toppen i veidec/synsam.
Filip har haft sina ups'n'downs, han behöver satsa internationellt för att höja sig en bit, samtidigt var han betydligt "snabbare" från början.
Ingen av de du räknar upp har suttit på undermåligt materiel, utan alltid haft väldigt fina cyklar med bra grejer på, gott om däck och mycket bantid.

Problemet för flera här hemma som kör P.R.O är ju att hitta pengar till internationella satsningar, och 1-2 race utomlands per år ger ju inte så väldigt mycket..
En del har ju valt att hellre vara störst i ankdammen hemma också..


Jo , det sista du skriver känns så rätt!!
Freddy körde ju riktigt bra i Mastertestet , oavsett hoj! Därför känns det synd att de inte "vågar" eller inte har möjlighet att prova vingarna utomlands. Men även Lund körde ju riktigt bra sist, så talangen finns. Han har ju också haft lite otur i Svenska pro, med dnf och krångel med hondan, samt dessa dåliga starter, han har ju ofta stått i första led, för att vara 7-8:a i första kurvan.
 

*Svensken*

www.potatoesmc.com
Gick med
20 Aug 2003
Ort
South Valley Huddinge
Hoj
Aprilia RSV4 Factory Aprc 2011 + Aprilia sportcity 125
Menar du på allvar att Kawa inte levererar eller menar du att du gärna kört nåt annat bara för att få prova på och lära dig en annan maskin?

Kawasaki som hoj har jag inga problem med, problemet är att jag inte har något att jämföra med då jag aldrig har provat något annat. Vore kul att testa.

Sen så skulle det vara intressant att få mer uppbackning av "vilketmärkesomhelst" för att se hur bra man kan få en hoj att gå, är ganska så övertygad om att jag "bara" utnyttjar min hoj till 80-90% av dess kapacitet, och det beror till stor del på att Kawasaki Sverige inte är intresserade av att hjälpa till + att min egna sedelpress inte klarar att leverera det jag behöver :va

/ Svensken

Dom säljer ju Ducati nu så det är bara att slå till :D

Läs mitt tidigare inlägg om sedelpressen....:gnissla
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo , det sista du skriver känns så rätt!!
Freddy körde ju riktigt bra i Mastertestet , oavsett hoj! Därför känns det synd att de inte "vågar" eller inte har möjlighet att prova vingarna utomlands. Men även Lund körde ju riktigt bra sist, så talangen finns. Han har ju också haft lite otur i Svenska pro, med dnf och krångel med hondan, samt dessa dåliga starter, han har ju ofta stått i första led, för att vara 7-8:a i första kurvan.

Det första var också rätt ;)
Vem bryr sig om mastertest? Om det vore avgörande skulle ju varenda serie vinna med årets "masterbike", men så är inte fallet...
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top