Om man ska svara noge så där seriöst...
Kawa är en mycket bra hoj. Minst lika bra som Suzuki, Honda. (Dom kom 1,2,3a i ProSuperbike 2009)
Nya Yamaha behöver nog mera utveckling med sin nya motor innan den blir ordentligt konkurrenskraftig. (Blir ju riktigt bra när den trimmas men det får vi inte i Sverige, med det gjordes det nog i alla fall).
Kawasaki vs BMW.
Kawasakin släpptes i detta utförande redan -08. Den går alltså in på sitt 3e år.
BMW släpps till konsument i år. Och borde således ha 2år nyare teknik. Nästa år kommer Kawa med en ny modell, blir spännande att se vad som kommer då.
Och att BMW nu släppt en riktigt bra hoj är bara kul. Men egentligen är inte grejen med BMW att den är så mycket bättre än vad andra tillverkare kan göra. Dom har bara gjort det billigt. Man får alltså avancerad teknik till ett väldigt konkurrenskraftigt pris redan i standardutförande. Den har ju ingenting som inte går att skaffa till andra fabrikat. (Men som man enligt reglemente inte får göra eftersom det inte sitter standard).
Men BMW har ju satt en ny standard. Japanerna har ju regerat på toppen nu i många år. Utan att någon hotar dom. Och det tror jag har gjort att utveckling inte pressas så mycket som det borde.
Men varför väljer man ett märke...
Enkelt. Man kör med dom grejerna där man får en bra helhet med prestanda och ekonomi samt bra kontakt och samarbete. Det ger för mig en bättre slutprodukt.
Det gäller att köra med en hoj där man får tag på reservdelar, trimdelar, kunskap från mekaniker, övriga tillbehör, mm.
BMW är en nog grym hoj, men ingen förare i Svenska superbike har vad jag vet valt att köra med den. Just därför att övriga komponenter inte finns att tillgå till vettig kostnad mm (kompetens, delar, tillbehör, mm).
Och om jag inte gissar helt fel så kommer nog inte Honda, Yamaha, Kawasaki och Suzuki ligga på latsidan med sina kommande modeller. BMW har ett försprång i år, men som inte kommer synas på banan då ingen kör den. Och nästa år är nog dom andra tillverkarna ikapp.