provocerande

Status
Ej öppen för fler svar.

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Hade för mig att Kawasaki var (ordentligt) inblandade i motorutvecklingen hos Subaru.
Hittar inga uppgifter.
Minns antagligen fel.
Jag tvivlar att Kawasaki bidragit till Boxermotorerna - men OM de gjort det så har de väl i så fall gjort det uppdragsbaserat och tagit betalt för den tjänsten. Inte tagit av sin egen "racingbudget" för varumärkesbyggande som beviserligen inte kommer dem själva tillgodo.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kawasaki har varit väldigt framgångsrika i flera nationella serier genom åren, tex i Kanada och flera sydamerikanska länder men även i Frankrike. Även AMA som nämnts. Det har såklart att göra med vilka som driver teamen och vilka som kör.
På VM nivå har de helt enkelt inte räckt till och det är som sagt alltid någon som måste komam sist även på den nivån. På VM nivå tror jag inte de har lyckats attrahera rätt teamfolk och rätt förare. De har säkert även den minsta raceavdelningen av de fyra japanska fabrikanterna. Alla små detaljer som dessa påverkar resultaten.

Se bara på hur Yamaha förändrades i MotoGP när Yoda sparkades, och gick till Kawasaki, till förmån för Furusawa, man knöt upp Rossi, Brivio och Burgess och satsade helhjärtat på hela organisationen och lade såklart mer pengar än tidigare. De gick från utmanare till racevinster till att vara dominanta i serien.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Om man ska svara noge så där seriöst...

Kawa är en mycket bra hoj. Minst lika bra som Suzuki, Honda. (Dom kom 1,2,3a i ProSuperbike 2009)
Nya Yamaha behöver nog mera utveckling med sin nya motor innan den blir ordentligt konkurrenskraftig. (Blir ju riktigt bra när den trimmas men det får vi inte i Sverige, med det gjordes det nog i alla fall).

Kawasaki vs BMW.
Kawasakin släpptes i detta utförande redan -08. Den går alltså in på sitt 3e år.
BMW släpps till konsument i år. Och borde således ha 2år nyare teknik. Nästa år kommer Kawa med en ny modell, blir spännande att se vad som kommer då.

Och att BMW nu släppt en riktigt bra hoj är bara kul. Men egentligen är inte grejen med BMW att den är så mycket bättre än vad andra tillverkare kan göra. Dom har bara gjort det billigt. Man får alltså avancerad teknik till ett väldigt konkurrenskraftigt pris redan i standardutförande. Den har ju ingenting som inte går att skaffa till andra fabrikat. (Men som man enligt reglemente inte får göra eftersom det inte sitter standard).

Men BMW har ju satt en ny standard. Japanerna har ju regerat på toppen nu i många år. Utan att någon hotar dom. Och det tror jag har gjort att utveckling inte pressas så mycket som det borde.

Men varför väljer man ett märke...
Enkelt. Man kör med dom grejerna där man får en bra helhet med prestanda och ekonomi samt bra kontakt och samarbete. Det ger för mig en bättre slutprodukt.
Det gäller att köra med en hoj där man får tag på reservdelar, trimdelar, kunskap från mekaniker, övriga tillbehör, mm.

BMW är en nog grym hoj, men ingen förare i Svenska superbike har vad jag vet valt att köra med den. Just därför att övriga komponenter inte finns att tillgå till vettig kostnad mm (kompetens, delar, tillbehör, mm).
Och om jag inte gissar helt fel så kommer nog inte Honda, Yamaha, Kawasaki och Suzuki ligga på latsidan med sina kommande modeller. BMW har ett försprång i år, men som inte kommer synas på banan då ingen kör den. Och nästa år är nog dom andra tillverkarna ikapp.
 
Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Finns ju såklart massor av faktorer som påverkar sånt här..

Sen är det ju lika löjligt att folk som kör kawa själva blir upprörda när någon "dissar" kawa som att någon som kör bmw själv höjer bmw till skyarna. Exakt samma sak, bara olika sidor av myntet.

För de allra flesta så lär både kawan och bmw:n vara riktigt grymma hojar.

Däremot så hoppas jag att det går riktigt bra för bmw på racingscenen.
Inte för att det är just bmw, utan snarare för att det är bra för utvecklingen när det kommer in nåt nytt med lite nya ideér.

Vore ju grymt för oss alla om både bmw och alla japanerna satsar stenhårt på utveckling och ny teknik.
 

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Med min familj, THN och där
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Jag vill oxå ha en enkät på jobbet och att alla mina vänner är rena...oxå de med FB. Mina 999 vänner är dock en jävla massa smutsiga skitstövlar... på Face Book. Ja skälv e en usel schef som ingen i min enkät jilllar men ja jillar (och gumman) snabba turkbilar som ja drömmer om varge kväll. Kawasaki e ingen bra håj den ar dåli för den vinner inte alls. Därför drömmer ja om en Bumse som står där i fönster den har 199 hästar och motorbroms o bromsspår oxå. Ni e omogna jävlar hela bunten här på sh o ja tänker skita i att va me era jävlar.

:D:tummenupp
 

flu

kvalitetsolja.se
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Torslanda/Björlanda
Hoj
Suzuki GS/gsxr1127 turbo ZX10r
Men att inte TS sticker ner till Tyskland och sätter ett 6 minutersvarv på ringen bara för att visa alla oss amatörer som inte begriper att det bara finns en riktig motorcyckel?:krama

Jag förstår att TS har ett större antal VM/SM guld hemma i bokhyllan för att detta med hojar kan han ju på sina 6 fingrar.

Det hade varit kul att få se hur mycket snabbare han/hon är än den Svenska eliten som uppenbarligen lirar i diket gämfört med denna Rossi klon.:Bugar
 

Kneedrag

Guest
Jag har alldrig läst om någon som glorifirerar sig själv så mycket som TS gör.:3freak:hihi:rofl


bästa cheffen jomanjavistserru
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har alldrig läst om någon som glorifirerar sig själv så mycket som TS gör.:3freak:hihi:rofl


bästa cheffen jomanjavistserru

Det är lite lättare att leva om man har ett "jagsållarbortallaandrasnegativaåsikterommigsjälvfilter" och sen lever livet precis så fränt som man vill :fakta

/ Jens
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Nu kom svaren på allt jag frågade , stor artikel i engelska superbike om varför Kawasaki inte fungerar(Kawwa själva säger att de är bland de sämsta och behöver all hjälp de kan få, och om teamen och deras arbete! Jag är nöjd med svaret!

Sen är nästan alla i tråden helt hopplösa att inte läsa hela tråden innan man hoppar in och är tyken. Jag skriver därför återigen att BMW har extrem teknik, men i alla lägen föredrar jag min HONDA INTE BMW.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Nu kom svaren på allt jag frågade , stor artikel i engelska superbike om varför Kawasaki inte fungerar(Kawwa själva säger att de är bland de sämsta och behöver all hjälp de kan få, och om teamen och deras arbete! Jag är nöjd med svaret!

Sen är nästan alla i tråden helt hopplösa att inte läsa hela tråden innan man hoppar in och är tyken. Jag skriver därför återigen att BMW har extrem teknik, men i alla lägen föredrar jag min HONDA INTE BMW.

Skönt att en tidning kunde ge lite vatten på kvarnen...

/ Jens
 

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Ort
halmstad
Hoj
yz 144,piaggio 125....
jag gillar hur tråden tog sig,tycker dock att kawasaki inte ens var riktigt konkurrenskraftig när den kom för 2 år sedan.visst vann freddy den eviga 2:an på den men var det protesternas förtjänst eller en fair prestation?
sedan får man ha i åtanke att det är teamet och inte freddy som protesterar,det går till så i bilracing och alla team har inte den hedern att erkänna sig besegrade utan ser bara färgen på medaljen,inte värdet.

även hondan är ju en lika gammal hoj men var långt före i mått när den kom.
yamaha 09 lider inte i första hand av deras motoreffekt utan av att de väger 182 kg (honda 168 kg) samt att motorn har blivit så bred att den tar i .detta beror främst på att de kunde sätta en kortare svingarm pga. motorkarraktären och vid komprimering bak blir markfrigången lidande.nästan alla vurpor i pro superbike har ju skett efter apex när man liggande slår på gasen och bakdelen komprimeras.

sedan vill jag minnas att freddy fick höja sin och ändra chassigeometrin för att den skulle fungera efter försäsongstränningen för liknande problem.

gillar fortfarande tanken på tråden men inte pajkastningen..
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Tycker det är ynkligt och väldigt dålig stil att inte hålla sig till forumets regler om personangrepp, saklighet /spam osv...
Även om man retar sig på personen ifråga, så skall man hålla sig till tråden, merparten av inläggen angriper mig som person, eller svamlar om saker som inte tillhör ämnet. Jag skriver en fråga och 1-2 personer har begripit vad jag frågade om. Det säger mer om er än om mig.

Om ni inte förstår en fråga, försök fråga någon annan, eller så kanske ni skall byta forum till något som passar i förhållande till hur långt ni kommit i er personliga utveckling. Läs frågan, läs svaren:va:va:va.

Men frågan var tillräckligt befogad för att en av de mest kända superbiketidningarna fann den så intressant att de gör en ovanligt stor och utförlig artikel där de intervjuar team/kawasakis tävlings och utvecklings ansvariga både i japan och europa, chefer för hela koncernen, motoGP avd osv.. allt för att få reda på varför kawasaki står och stampar 3-4år efter i utveckling av hojarna. Även om svårigheten att hitta kända förare/team som vill hjälpa till att utveckla maskinen. Men tyvärr har de hamnat i ett moment 22, att ingen bra förare vill köra en sån hoj de inte kan konkurrera med och därför kommer de inte vidare. Nu satsar de allt på Chris V. och de har köpt en del material, bla fjädringskomponenter från Pedrosas MOTOGP honda, de gamla showa delarna. Det kommer en kraftigt uppdaterad maskin 2011 för superbike, hur det blir med gatversionen uttalar de sig inte om, men säger sig "lida" av en 3-4år gammal konstruktion i originalskick.
Man kan bara hoppas att de flesta av er inser hur jä.la omogna ni är och hur mycket vatten ni trampat. Jag får pm med frågor, då folk inte kan med att fråga öppet!! Ni som hatar mig PM:a mig, men håll trådarna rena.
Over and out!
 

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
Stiga Park
Svenska [redigera]
Substantiv [redigera]
självinsikt

egenskapen hos en person som uppfattar sig själv på ett realistiskt vis.



Konstigt att dina trådar alltid går åt detta hållet. Eller till låsning på egen begäran. Du som är så omtyckt?
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Svenska [redigera]
Substantiv [redigera]
självinsikt

egenskapen hos en person som uppfattar sig själv på ett realistiskt vis.



Konstigt att dina trådar alltid går åt detta hållet. Eller till låsning på egen begäran. Du som är så omtyckt?

:gnissla:banana

Jag har ett passande uttryck till TS: Som man ställer frågor får man svar. Finns förresten ett till: Tala med bönder på bönders vis. Du skriver allt rätt konstigt, så vi gör samma sak..

Jag har f.ö svarat på din frågeställning en gång.

/ Jens
 

eviln

Missade apex
Gick med
10 Aug 2009
Ort
Södermalm
Hoj
Suler Duke 1290 GT 2022
Men frågan var tillräckligt befogad för att en av de mest kända superbiketidningarna fann den så intressant att de gör en ovanligt stor och utförlig artikel...

Låt mig gissa.
Den var Engelsk för endast i England vet man något om motorcyklar och WSB/BSB. :huvet
 

Jide

Svartvit
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
M1100S
Tycker det är jävligt många som inte har ett skit att säga men ändå måste ordbajsa som fan och predika om hur man ska vara eller bete sig. Är det kanske för att man själv vill känna nån slags tillhörighet? Människor med hög social kompetens är duktiga på att "ta" alla typer av människor. Det är inte en person här som gör bort sig!

Jag tycker att frågeställningen kring varför Kawasaki inte presterar bättre är intressant.
 

Benny C

Stadig men lite på sladd
Gick med
9 May 2008
Ort
Falkenberg
Hoj
2 st Kawasaki ZX-10R. 1 -08 och en -04 Racer limegrön och svart (blivit stulen). OBS hittelön, PM'a tips!
Första raden jag läste i tråden och direkt kände jag mig förnärmad och inte förvånad över vem författaren var.

Quote/
Hur kan någon välja att tävla med Kawasaki i superbike/superstock/eller bara köra privat. /end quote

Frågan i texten kan ju vara befogad men att pissa på alla kawa ägare i första meningen...ja vad förväntade du dig resultatet skulle bli?

Jag är en svensk man i medelåldern. Jag jämför de svenska hojarna och köper en jag trivs med, sitter bra på, kör fort på etc. Den hoj som i tester i Spanien är snabbast behöver inte vara snabbast för mig. Men visst den är coolast vid korvkiosken iofs.

Att tala om standard Kawa och MotoGP eller WSBK i samma mening visar oxå på en stor okunskap. Det är inte jämförbart och det är inte ens samma motorcyklar. MotoGP är ju uppenbart prototyp och har inget med våran verklighet att göra och WSBK hojarna är nästan bara ram och motorblock som har något med orginalet att göra ochär helt klart inte heller jämförbara med våra svenska hojar och därför inte relevanta ur mitt svenska perspektiv.
I våra svenska serier, åter igen det enda relevanta ur jämförelse synpunkt med svenska gat hojar, ja där klarar sig Kawasaki lika bra/dåligt som de andra, vågar påstå att det är extremt jämnt mellan befintliga märken vilket bevisar att bra förare kör fort oavsett hoj.

Visst har BMW och def, Aprilia nu ett jätteförsprång men det har ju alltid en ny modell, eller har alla glömt tidigare hojar? Gixxern? R1an?

Nej frågan är helt ok att debattera och är oxå en intressant sådan om Kawasaki Racing men det hade lyckats bätte om man varit lite mer ödmjuk i åtminstonde den första meningen i sin fråga.

/Benny
 

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Om man ska svara noge så där seriöst...

Kawa är en mycket bra hoj. Minst lika bra som Suzuki, Honda. (Dom kom 1,2,3a i ProSuperbike 2009)
Nya Yamaha behöver nog mera utveckling med sin nya motor innan den blir ordentligt konkurrenskraftig. (Blir ju riktigt bra när den trimmas men det får vi inte i Sverige, med det gjordes det nog i alla fall).

Kawasaki vs BMW.
Kawasakin släpptes i detta utförande redan -08. Den går alltså in på sitt 3e år.
BMW släpps till konsument i år. Och borde således ha 2år nyare teknik. Nästa år kommer Kawa med en ny modell, blir spännande att se vad som kommer då.

Och att BMW nu släppt en riktigt bra hoj är bara kul. Men egentligen är inte grejen med BMW att den är så mycket bättre än vad andra tillverkare kan göra. Dom har bara gjort det billigt. Man får alltså avancerad teknik till ett väldigt konkurrenskraftigt pris redan i standardutförande. Den har ju ingenting som inte går att skaffa till andra fabrikat. (Men som man enligt reglemente inte får göra eftersom det inte sitter standard).

Men BMW har ju satt en ny standard. Japanerna har ju regerat på toppen nu i många år. Utan att någon hotar dom. Och det tror jag har gjort att utveckling inte pressas så mycket som det borde.

Men varför väljer man ett märke...
Enkelt. Man kör med dom grejerna där man får en bra helhet med prestanda och ekonomi samt bra kontakt och samarbete. Det ger för mig en bättre slutprodukt.
Det gäller att köra med en hoj där man får tag på reservdelar, trimdelar, kunskap från mekaniker, övriga tillbehör, mm.

BMW är en nog grym hoj, men ingen förare i Svenska superbike har vad jag vet valt att köra med den. Just därför att övriga komponenter inte finns att tillgå till vettig kostnad mm (kompetens, delar, tillbehör, mm).
Och om jag inte gissar helt fel så kommer nog inte Honda, Yamaha, Kawasaki och Suzuki ligga på latsidan med sina kommande modeller. BMW har ett försprång i år, men som inte kommer synas på banan då ingen kör den. Och nästa år är nog dom andra tillverkarna ikapp.

Som jag sagt tidigare flera ggr så är det honda jag vurmar för. Men i artikeln jag refererar till om Kawasaki där intervjuar man bla Andrew Pitt som kört mycket Kawa, han körde BMW i första rejset på Philip Island, han hade knappt suttit på hojen. Den var HELT standard förutom nytt akrapovic, gatväxling osv.. , han vågade inte pressa för fullt, men tog ändå poäng. Han hade också högre toppfart än Corser och Xaus 312km/tim Biaggi 318km/tim. Tror inte man behöver göra så mycket för att hävda sig i sverige. Om du såg superstock i helgen där Bmw´n vann, så var det ganska många Bmw med och de engelska kommentatorerna sa att det bara senaste tiden beställs 1000Bmw för användning till racing, så de kommer nog komma på bred front ett tag framöver till något annat blir mer intressant. För Aprillian är ju förmodling bättre för racing, men den har om möjligt ännu dyrare delar för att ta in från 155bhp c:a mot Bmw´s c:a 35bhp mer från början. I annan tråd när jag blev trackad om effekt gick ju till slut Freddy P in och sa att reklamen om hans Kawa hade 200hkr, det var i motorn inte på hjulet. Med akra och enkel tuning ger Bmw´n 195 c:a på hjulet och RG--E. i Falkenberg sa ju när han bänkade min Honda , att det var den starkaste hoj han haft i bänken förutom extrembyggen och turbos. Men han bänkar för väldigt många i prosuperbike och han visade mig flera kurvor, nästan alla låg mellan 170-180bhp.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top