Publiksiffror

sandstream

Guest
Så, hur mycket bättre har sm-serien blivit sen det blev 1000cc i STCC? Eller vad hade du rätt i nåt annat? ;)
När det gäller ProSuperbike tycker jag faktiskt att det rent sportsligt och mediamässigt blev ett lyft i år jämfört med förra året. Har inga vetenskapliga belägg för påståendet, det är bara en känsla. Tror dock att det kommer att bli ännu bättre nästa år!
Så rent praktisk vad kommer du bidra med för att få detta att hända? Kan vara sådan enkel sak att kolla upp om ett intresse finns bland dom olika klubbarna.
Det var faktiskt jättelätt att kolla upp vad klubbarna tyckte i den här frågan :)
Fick precis svar från Lodnert och förslaget om någon typ av samordning med en ansvarig promotor/organisation hade funnits sedan något år men samtliga klubbar har sagt nej.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4

Fick precis svar från Lodnert och förslaget om någon typ av samordning med en ansvarig promotor/organisation hade funnits sedan något år men samtliga klubbar har sagt nej.

mig vetligen har ingen frågat mig men jag har bara varit med i två år, visst kan det vara så pga dom anledningar jag har försökt att belysa i tråden. Vad får vi tillbaka för våra pengar eller rättare sagt dinna pengar. Om du nu brinner för detta tycker jag du ska stanna kvar efter en träning och dra igenom det hela på ett månads möte. Då har du hela LMS bakom dig...! Du kanske är hemma några timmar senare men du har gjort ditt avtryck i RR historien

björn

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
När det gäller ProSuperbike tycker jag faktiskt att det rent sportsligt och mediamässigt blev ett lyft i år jämfört med förra året. Har inga vetenskapliga belägg för påståendet, det är bara en känsla. Tror dock att det kommer att bli ännu bättre nästa år!
Det var faktiskt jättelätt att kolla upp vad klubbarna tyckte i den här frågan :)

Sportsligt, ja, det har blivit lite tätare i toppen, trots att jimmy spöade alla andra rätt stort, varvtiderna har vart rätt imponerande också.
Medialt vetifan om det vart bättre, det var klar skillnad när cralle, börre, jimmy och folke alla körde, då var det iaf betydligt fler notiser och bilder i aftonbladet/expressen.
Får hoppas av de gör slag av de lovade tv-sändningarna i rätt kanal nästa år bara.

Fick du svaret från lodnert om vem som skulle vara den ansvariga promotorn?
Det kan ju vara en anledning till nej'et, inte att klubbarna inte vill ha samordning..

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
SO på Åsen 2004, prisbordet håller på att vika sig, men det kanske beror på alla tunga pokaler...

Bifogat

• 2004_0725_065432AA.JPG
    2004_0725_065432AA.JPG
    72.1 KB · Visningar: 85

sandstream

Guest
Fick du svaret från lodnert om vem som skulle vara den ansvariga promotorn? Det kan ju vara en anledning till nej'et, inte att klubbarna inte vill ha samordning..
Nej, det fick jag inget svar på.

Angående mediabevakningen tidigare år så är ju både Jimmy och Cralle duktiga på att få fart på media. Jimmy försökte hetsa i år men de andra kunde bara säga emot, inte slå honom på banan. 2 förare som enligt media tycker illa om varandra och som tampas om vinsterna är mumma för medierna.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Sportsligt, ja, det har blivit lite tätare i toppen, trots att jimmy spöade alla andra rätt stort, varvtiderna har vart rätt imponerande också.
Medialt vetifan om det vart bättre, det var klar skillnad när cralle, börre, jimmy och folke alla körde, då var det iaf betydligt fler notiser och bilder i aftonbladet/expressen.
Får hoppas av de gör slag av de lovade tv-sändningarna i rätt kanal nästa år bara.

QUOTE] Min "oro" vad det gäller tvsändningarna är att det oxå kan stjälpa om det inte blir jämna spännade race med flera förare som kan tampas om seger än som idag.
Risken finns att man kolla på ngt race på TV och tycker det är ett sömnpiller precis som vi kan tycka om vissa MotoGprace när ngn är överlägsen. Om man är insatt så kan man uppskatta att en förare är kan vara överlägsen för man ser hur otroligt duktiga dom är på att köra och vet vad det handlar om.
För att undvika missförstånd så är jag absolut inte emot att det visas på TV.

Se där.. men eftersom detta är en fråga du brinner för så kanske du får börja lobba i dom olika klubbarna. Maila,ring presentera dej och förklara vad du vill och ha.. vem vet du kanske lyckas :)

Last edited:

sandstream

Guest
Min "oro" vad det gäller tvsändningarna är att det oxå kan stjälpa om det inte blir jämna spännade race med flera förare som kan tampas om seger än som idag. Risken finns att man kolla på ngt race på TV och tycker det är ett sömnpiller precis som vi kan tycka om vissa MotoGprace när ngn är överlägsen. Om man är insatt så kan man uppskatta att en förare är kan vara överlägsen för man ser hur otroligt duktiga dom är på att köra och vet vad det handlar om. För att undvika missförstånd så är jag absolut inte emot att det visas på TV.
Hur racen utvecklas kan vi inte påverka om men jag har svårt att se något som helst negativt med att ProSuperbike visas på en bra kanal på en bra tid. Det blir enklare för förarna att få sponsorer (eller att få de befintliga att gå in med mer pengar) vilket ger bättre satsningar från fler förare. Framförallt borde det underlätta för den undra halvan i fältet som kan sälja sig själva med hjälp av TV-tiden.
Se där.. men eftersom detta är en fråga du brinner för så kanske du får börja lobba i dom olika klubbarna. Maila,ring presentera dej och förklara vad du vill och ha.. vem vet du kanske lyckas :)
Jag tror inte att det är rätt väg att gå eftersom jag inte är känd i någon klubb. Då är det bättre att så fröet hos Lodnert och/eller hos Mike Luff och få dem att fundera på om det kan vara en bra lösning för alla parter.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Hur racen utvecklas kan vi inte påverka om men jag har svårt att se något som helst negativt med att ProSuperbike visas på en bra kanal på en bra tid. Det blir enklare för förarna att få sponsorer (eller att få de befintliga att gå in med mer pengar) vilket ger bättre satsningar från fler förare. Framförallt borde det underlätta för den undra halvan i fältet som kan sälja sig själva med hjälp av TV-tiden.
Jag tror inte att det är rätt väg att gå eftersom jag inte är känd i någon klubb. Då är det bättre att så fröet hos Lodnert och/eller hos Mike Luff och få dem att fundera på om det kan vara en bra lösning för alla parter.
Njaa.. Finns det inga tvtittare så syns du iaf inte.Alla kanaler kör med mätningar för att se om det finns intresse hos Tv publiken för en sändning. Jag tänker även lite långsiktigt att skapas det intresse så kan det generera mera publik på SM/So tävlingar. Där man har ett humanare inträde bla.
För om jag inte missuppfattat så vad det väl det denna tråd handlar om att få publik till befinntliga tävlingar.

Om man inte är känd så ser man till att bli det :) vad jag menade på att ju fler som kan bidraga med något praktisk så innebär det att redan nu människor som har fullt upp får lite avlastning.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r

Nu poppar ett visst namn upp som promotor igen.. Men SO har fått ha hand om NM i 10 år nu, den serien är fortfarande inte som STCC, har inte TV-sänts i bra kanaler eller på bra tider, den har inte lika bra depåer eller status.
Skulle nog kunna säga att vissa enskilda klubbars arrangemang varit bättre arrangerade också, även om SO oftast varit bra på att hålla tider etc.
Anledningarna är många, det har inte dragits in tillräckligt med spons, man har maximerat antal startande och klasser och det har till slut riktat in sig på att köra förarfinansierade arrangemang.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
Nej, det fick jag inget svar på.

Angående mediabevakningen tidigare år så är ju både Jimmy och Cralle duktiga på att få fart på media. Jimmy försökte hetsa i år men de andra kunde bara säga emot, inte slå honom på banan. 2 förare som enligt media tycker illa om varandra och som tampas om vinsterna är mumma för medierna.

Ja det är nästan omöjligt att överskatta värdet av starka profiler inom vilken sport som helst.

sandstream

Guest
Ja det är nästan omöjligt att överskatta värdet av starka profiler inom vilken sport som helst.
Vi får helt enkelt spela lite teater nästa år i R600/R1000, skrika och skälla på varandra, gå ut här på SH och piska upp stämningen osv :D
Nu poppar ett visst namn upp som promotor igen..
Det kanske beror på att han och Lodnert är de två namn jag kan komma på som har med flera arrangemang att göra redan idag.

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
Vi får helt enkelt spela lite teater nästa år i R600/R1000, skrika och skälla på varandra, gå ut här på SH och piska upp stämningen osv :D

Den tiden är förbi, vet inte hur många år jag försökt nu ska alla vara så jävla bundis med varandra, blir fan spy färdig på det :mad:

björn

Last edited:

Bosco

Hellsänglar finns dom?
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
6,5 tums hjul...
Läser så ögonen blöder.

Skall man alltså dra slutsatsen att STCC sänkte svensk roadracing?

För det var precis motsatsen som sades när man satt i depån på Karlskoga och någon med W i namnet sade att nästa år skall Svensk roadracing köra med STCC (visserligen tog det två år)...
*och alla vi gamlingar skakade på huvudet åt denna absurda idé - japp sent 90-tal*

Det stora lyftet för roadracing skulle komma med STCC-samverkan.
Slutsatsen jag drar är precis tvärtemot. Det finns ett A samt B-lag men dessutom Rookie...

Intressant. Ankdammen _är_ för liten.
Är min nästa slutsats.
Även om det suttit affischer i Landskrona.

Kram till alla "nördar" - been there, done that
/Peter

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Läser så ögonen blöder.

Skall man alltså dra slutsatsen att STCC sänkte svensk roadracing?

För det var precis motsatsen som sades när man satt i depån på Karlskoga och någon med W i namnet sade att nästa år skall Svensk roadracing köra med STCC (visserligen tog det två år)...
*och alla vi gamlingar skakade på huvudet åt denna absurda idé - japp sent 90-tal*

Det stora lyftet för roadracing skulle komma med STCC-samverkan.
Slutsatsen jag drar är precis tvärtemot. Det finns ett A samt B-lag men dessutom Rookie...

Intressant. Ankdammen _är_ för liten.
Är min nästa slutsats.
Även om det suttit affischer i Landskrona.

Kram till alla "nördar" - been there, done that
/Peter
Åsså bumpar vi denna fina tråd.

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
gsxr 1000
allt det hela tiden handlar om är tid, inte pengar - utan tid!

Jag har pluggat marknadsföring och har drösavis med papper om idéer hur man skulle förbättra arrangemangen.

Problemet är att dygnet har 24 timmar och inte fler och att vi i Arc är 3 intresserade personer som vill driva rr.

Sandstream och övriga i läger 2: jätte bra att ni har idéer och att ni vill hjälpa till med saker så här via nätet. men missuppfatta mig rätt men idéer har vi men inte tid!

2007 körde vi både rix fm - radio för en ansenlig summa pengar med rejält många spotar.

affischer m.m.

men vad hjälper all reklam i världen när vi inte kan få tag i någon som är intreeserad av motorcyklar, någon som vill vifta flagga, sköta kiosken m.m.

som sagt det är väldigt lätt att hosta upp kritik via nätet (både bra o dålig) men när det väl är dags för våra möten då sitter det som vanligt bara vi 3 där...

Obs! all kritik är bra även den dåliga!

over and out!

walle-racing

Ny medlem
Gick med
9 Jan 2004
Hoj
gsxr 1000
med tanke på att ank-dammen (rr-sverige) inte är speciellt stor för närarande så tror jag inte (personlig åsikt) förarna har råd att finansiera en promotor eller liknande som det ser ut just nu.

men visst behövs det någon som vill/kan/har tid att jobba marknadsföring! Men vi arrangörer vill nog inte betala någon! min åsikt dock!

ditt jobb får bli att hitta någon som vill jobba med marknadsföring mer eller mindre på fritiden...

jag har för tillfälet ingen bättre idé!

allt går att sälja även rr...

sandstream

Guest
Att ingen vill betala är ju inget nytt under solen. Tanken som jag förstått det med en gemensam promotor är att denne delar vinsten från tävlingarna med klubbarna. Varje enskild klubb slipper en massa arbete i samband med arrangemanget och kanske på sikt kan tjäna mer pengar än vad de gör idag.

Tyvärr så får iaf jag känslan att en del klubbar vill göra allt på sitt sätt, som man alltid gjort osv.

Matulda

Tänker Själv
Gick med
28 Dec 2005
Hoj
En Pippigul 600.
Att ingen vill betala är ju inget nytt under solen. Tanken som jag förstått det med en gemensam promotor är att denne delar vinsten från tävlingarna med klubbarna. Varje enskild klubb slipper en massa arbete i samband med arrangemanget och kanske på sikt kan tjäna mer pengar än vad de gör idag.

Tyvärr så får iaf jag känslan att en del klubbar vill göra allt på sitt sätt, som man alltid gjort osv.
Då är vi ju där igen .. vilken vinst från klubbarna? Och även om du har en mindre vinst efter en tävlingshelg så är den inte på långa vägar så stor att det går att betala en promotor som ska ha en heltidslön 12 mån per år även när det inga tävlingar körs? Eller ska ha ev blivande promotor ha detta som halvtidsjobb under säsongen och söka jobba den andra delen av året? Vilka klubbar har ekonomi att dela en förlust oxå? Det räcker med en enda tävling för att skjuta en klubbs hela ekonomi i sank.

Tills sist återigen så måste förarna oxå vara aktiva att skapa ett intresse för sporten som sådan och även rekrytering av folk till klubbarna.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln