Regskylt fram en verklighet?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Vi som sköter oss får sälla oss i leden och rätta oss efter dom lagförslag som ni som inte sköter er ser till att "dom" driver igenom (tack för det). Sedan kommer ni som inte sköter er ändå inte att rätta er efter lagförslagen.

Det låter ju på dig som det är en klar gräns för vilka som sköter sig och inte. Du kanske kan upplysa så att man vet vilken kategori man tillhör?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
Det finns lite funderingar här...
Om man vill har tag på mer fortkörare så måste det bli billigare att "vända" fartkameran så dom tar bild bakifrån och tar bort föraransvaret, dvs. samma straffskala som p-bot fast lite dyrare...
Att tillverka en ½ miljon reggplåtar kan inte vara billigt.

Sen rent prakitskt, hur har dom tänkt att den ska sitta?
ska den sitta på kåpglaset? blir inte sikten lite dålig när man drar ner huvudet då.
Kanske inte drabbar er som har lite nyare hoj, Kåplösa hojar då?
det finns mycket frågor och dåligt med svar, har läst ändringsförslaget men det är skrivet på byråkratsvenska så det är öppet för tolkning.. ingen ordning alls som vanligt:huvet

Sen får vi svenskar ta och skaffa lite mer skinn på näsan när staten kör över oss, vi skriver på alla jävla protestlistor och skickar till behörig person, och dom skrattar å gör som dom vill!!
tänk tanken att det rullar in 50 000 hojar framför riksdagen och visar sitt missnöje, kanske biter lite bättre när dom ser hur mycket 50k är IRL i stället för på papper.

själv ska jag motera en cykeldator på hojen så jag vet exakt hur fort det går då jag har hamnat i en dispyt om hur fort det gick, min mätare stod på 50km/h men polisen sa att det gick 60km/h men det rann ut i sanden..tack och lov..
 

Gabor

Guest
Vi som sköter oss får sälla oss i leden och rätta oss efter dom lagförslag som ni som inte sköter er ser till att "dom" driver igenom (tack för det). Sedan kommer ni som inte sköter er ändå inte att rätta er efter lagförslagen.

Tack till er som väcker uppmärksamhet i trafiken

.

samt att det finns redan skylt fram på bilen, hur många är det som tar bort den av de som klagar över att det ska vara skylt fram på hoj ?

Vägverket vill inte uppnå mer än närma sig 0-visionen, samt få in mera pengar så att fler kameror kan sättas upp.

Allt för att inte trafikanterna kan sköta sig å hålla sig till gällande lagar.

Om inte folk på sh klarar av att fatta det, ja då är vi dumförklarade. eller så har vi seriösa attitydsproblem.....:D å då får vi ta smällarna som kommer.

På med den jävla skylten å kör som folk. Vad är problemet ?

Det finns lite funderingar här...
Om man vill har tag på mer fortkörare så måste det bli billigare att "vända" fartkameran så dom tar bild bakifrån och tar bort föraransvaret, dvs. samma straffskala som p-bot fast lite dyrare...
Att tillverka en ½ miljon reggplåtar kan inte vara billigt.

Sen rent prakitskt, hur har dom tänkt att den ska sitta?
ska den sitta på kåpglaset? blir inte sikten lite dålig när man drar ner huvudet då.
Kanske inte drabbar er som har lite nyare hoj, Kåplösa hojar då?
det finns mycket frågor och dåligt med svar, har läst ändringsförslaget men det är skrivet på byråkratsvenska så det är öppet för tolkning.. ingen ordning alls som vanligt:huvet

Sen får vi svenskar ta och skaffa lite mer skinn på näsan när staten kör över oss, vi skriver på alla jävla protestlistor och skickar till behörig person, och dom skrattar å gör som dom vill!!
tänk tanken att det rullar in 50 000 hojar framför riksdagen och visar sitt missnöje, kanske biter lite bättre när dom ser hur mycket 50k är IRL i stället för på papper.

själv ska jag motera en cykeldator på hojen så jag vet exakt hur fort det går då jag har hamnat i en dispyt om hur fort det gick, min mätare stod på 50km/h men polisen sa att det gick 60km/h men det rann ut i sanden..tack och lov..
Nummerplåten kostar 15:- att tillverka, tops, du får betala 35:-, för det tar vägverket ut i en avgift från dig. Alltså ingen kostnad utan en liten vinst för VV.:tummenupp

Du får välja på en metallskylt eller klisterlapp, fästen medföljer inte.:yoparty


polisen skiter din cykeldator, den är inte kalibrerad av auktoriserad verkstad.
Å polisens lazer slår biltemas cykeldator lätt, så det så, för det har min pappa sagt...typ.:gnissla :rolleyes:

Det låter ju på dig som det är en klar gräns för vilka som sköter sig och inte. Du kanske kan upplysa så att man vet vilken kategori man tillhör?

De flesta, nästan alla missköter sig, men en del blir upptäckta, en del inte.:D

Jag tillhör de som inte blivit fälld för det jag gjort men blivit upptäckt för.
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250

De flesta, nästan alla missköter sig, men en del blir upptäckta, en del inte.:D

Jag tillhör de som inte blivit fälld för det jag gjort men blivit upptäckt för.

OK, då vet jag. Har själv varken blivit upptäckt eller fälld för något så då är jag alltså en sån som "sköter sig". :)
 

NASSE

Ny medlem
Gick med
13 Jan 2007
Ort
Huskvarna
Hoj
GSXR 750 98:a
om man skall se på vad som kan spara mera liv än o ha en nummerplåt fram så vore det att ha en obligatorisk synkontroll med jämmna mellanrum. för alla vi som har glasögon vet att synen blir sämmre o vi byter våra glasögon med ett par års mellanrum, Vi set oxå att det finns flertalet mäniskor som knappt ser handen framförsig men som ändå envisas med att dom ser minsan lika bra som alla andra även om dom har lite svårt att läsa skyltarna.
 

Gabor

Guest
OK, då vet jag. Har själv varken blivit upptäckt eller fälld för något så då är jag alltså en sån som "sköter sig". :)

:tummenupp ," right on target man" bara att köra som man gjort hela tiden, rätt vad det är så är det färdigkört. Då får man ta straffet som en man, många goda, glada gratismil " in the fast lane " :D

om man skall se på vad som kan spara mera liv än o ha en nummerplåt fram så vore det att ha en obligatorisk synkontroll med jämmna mellanrum. för alla vi som har glasögon vet att synen blir sämmre o vi byter våra glasögon med ett par års mellanrum, Vi set oxå att det finns flertalet mäniskor som knappt ser handen framförsig men som ändå envisas med att dom ser minsan lika bra som alla andra även om dom har lite svårt att läsa skyltarna.

Jag är för en OBLIGATORISK läkarundersökning samt NYTT teoriprov var 5: e år, för alla som har körkort, på alla fordon. Alla åldrar utan undatag.
 
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Det låter ju på dig som det är en klar gräns för vilka som sköter sig och inte. Du kanske kan upplysa så att man vet vilken kategori man tillhör?

Svårt att hitta någon distinkt gräns, och vilken just du tillhör kan förståss inte jag svara på.

Men om man ser till dom fakta som kommer fram, att många av bilderna i fartkamerorna innehåller motorcyklar med hög hastighet, eller åkande på bakhjulet, så anser jag att det faller under kategorin "inte sköta sig".

Köra fort på MC är inte svårt, och dom flesta gör det mer eller mindre. Dock är det ett fåtal som väljer sina tillfället mycket illa. Vilka är dom? Vägverket vet inte! Polisen vet inte! Så myndigheterna har ju inget val, dom måste ta till dom medel som står till buds. Och om det inte lyckas så kommer förbuden att trappas upp ännu mer.

Man så att säga bränner hela höstacken (kollektivet) för att hitta nålen (dom som inte "sköter sig").

En skylt fram för att fånga dom som "inte sköter sig" i kameran kan vara ett steg, men jag tycker VV misslyckas med sina intentioner. Det är ett lite väl byråkratiskt beslut där underlaget för beslutet är baserat på ett fåtal som inte "sköter sig".

Klart som f-n att jag också inte "skött mig", men på ställen där man inte väcker uppmärksamhet.

Jag skurvar gärna dit en skylt om så krävs, eller klisterlapp eller hur det nu kommer att se ut, men min gissning är att en skylt fram inte gör skillnad i statistiken. Vad blir då vägverkets nästa tumskruv?
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T



Nummerplåten kostar 15:- att tillverka, tops, du får betala 35:-, för det tar vägverket ut i en avgift från dig. Alltså ingen kostnad utan en liten vinst för VV.:tummenupp

Du får välja på en metallskylt eller klisterlapp, fästen medföljer inte.:yoparty

polisen skiter din cykeldator, den är inte kalibrerad av auktoriserad verkstad.
Å polisens lazer slår biltemas cykeldator lätt, så det så, för det har min pappa sagt...typ.:gnissla :rolleyes:

De flesta, nästan alla missköter sig, men en del blir upptäckta, en del inte.:D

Jag tillhör de som inte blivit fälld för det jag gjort men blivit upptäckt för.

det är nog Vv som får stå för notan på skyltarna,eller har du fått pröjsa några av dom andra andringarna dom har gjort under åren?? det har inte jag..
och cykeldatorn ska jag sätta dit för att alla hastighetmätare har en felmarginal och jag vill veta hur fort jag kör!! så länge det inte finns någonstans att kalibrera mätare.. jo, jag har letat. vet du vart så säg till!!!

Men hur blir det med min.måtten på skylt? då måste dom göra om en lag till..
på mc är det 21X15 cm..

Ögontjänare ska man vara, det är bra för ekonomin, Har jobbat som yrkeschufför i 15 år, en fortkörning har jag åkt på.
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Skylten kostar 60 :- Det blir så här när några tror att dom står över oss vanliga slöa och tråkiga Svenskar. Nej man ska vara tuff och cool!! Jag skiter väl i det för mej tar dom aldrig osv. Det är lätt att dra från grisen, vi har ingen skylt fram. Det är attityden bland några % som straffar kollektivet.
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T


Jag är för en OBLIGATORISK läkarundersökning samt NYTT teoriprov var 5: e år, för alla som har körkort, på alla fordon. Alla åldrar utan undatag.

ja, varför inte.. det gäller för yrkeschufförer, förvisso efter du passerat 50 års strecket.
kan väl göra ett drogtest ochså, för att se om det förkommer långvarit drogmissbruk!
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jaa ni små vänner. Det är bara att inse att vi i Sverige inte kan leva med att livet är farligt. Livskvalitet kontra trygghet. Det är samma diskussion som med eller utan skyddskläder. Jag anser att - trots riskerna - så är det värt det att köra utan skinnställ ibland. Det ger mig njutning och livskvalitet.
På samma sätt VET jag att det dör folk i trafiken varje år men trots detta kör jag för fort på fel ställen, svinar i trafiken och är ett allmänt äckel som kör hoj. Eller hur? Jag har ju mc, då måste jag vara ett svin. Igår körde jag förbi min mamma på bakhjulet när hon var ute och rastade hunden, fifan va outlaw jag är. Tänk efter, är det värt det att köra hoj?

Jag vet flera som har dött av hojåkning i trafiken och inte en enda av dem har varit dessa svin som kör för fort och farligt. Alla som har dött har varit de som har 'skött sig', hållt hastigheterna någorlunda och vart allmänt trevliga i trafiken. Jag känner också flera som verkligen kör som svin - 130 på 50-vägarna i stan, fullt spett på motorvägen och alldeles för fort på kurviga vägar - som har kraschat men dessa har överlevt med ett nödrop, kanske legat skadade ett par månader men ändå kommit tillbaka.

Enligt min statistik, som jag ser, så är det mindre farligt att alltid köra för fort än att sköta sig. Ska jag lita på den då? Nä. Men jag anser att det är värt att riskera liv och lem för att få göra det jag tycker är kul. Vafan, det har dött massor inom fotbollen det senaste åren men gör man nåt där? Nej, fotbollen har jag slutat med.

Ni som anklagar 'oss andra' för att ha sett till att detta förslag blir verklighet får tänka till igen. Har du aldrig kört för fort har du anledning att gnälla men ni som HAR kört för fort, vare sig det var på 'rätt' ställen eller inte, är bidragande till att förslaget kommit fram. För att citera Jesus: "Den som är utan synd kastar första stenen".
 

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Ort
Norrköping
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Jaa ni små vänner. Det är bara att inse att vi i Sverige inte kan leva med att livet är farligt. Livskvalitet kontra trygghet. Det är samma diskussion som med eller utan skyddskläder. Jag anser att - trots riskerna - så är det värt det att köra utan skinnställ ibland. Det ger mig njutning och livskvalitet.
På samma sätt VET jag att det dör folk i trafiken varje år men trots detta kör jag för fort på fel ställen, svinar i trafiken och är ett allmänt äckel som kör hoj. Eller hur? Jag har ju mc, då måste jag vara ett svin. Igår körde jag förbi min mamma på bakhjulet när hon var ute och rastade hunden, fifan va outlaw jag är. Tänk efter, är det värt det att köra hoj?

Jag vet flera som har dött av hojåkning i trafiken och inte en enda av dem har varit dessa svin som kör för fort och farligt. Alla som har dött har varit de som har 'skött sig', hållt hastigheterna någorlunda och vart allmänt trevliga i trafiken. Jag känner också flera som verkligen kör som svin - 130 på 50-vägarna i stan, fullt spett på motorvägen och alldeles för fort på kurviga vägar - som har kraschat men dessa har överlevt med ett nödrop, kanske legat skadade ett par månader men ändå kommit tillbaka.

Enligt min statistik, som jag ser, så är det mindre farligt att alltid köra för fort än att sköta sig. Ska jag lita på den då? Nä. Men jag anser att det är värt att riskera liv och lem för att få göra det jag tycker är kul. Vafan, det har dött massor inom fotbollen det senaste åren men gör man nåt där? Nej, fotbollen har jag slutat med.

Ni som anklagar 'oss andra' för att ha sett till att detta förslag blir verklighet får tänka till igen. Har du aldrig kört för fort har du anledning att gnälla men ni som HAR kört för fort, vare sig det var på 'rätt' ställen eller inte, är bidragande till att förslaget kommit fram. För att citera Jesus: "Den som är utan synd kastar första stenen".

Rätt och fel! Vid en kamera behöver man väl inte begå ett upenbart brott bara för att man "KAN" utan risk för sura äpplen.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Rätt och fel! Vid en kamera behöver man väl inte begå ett upenbart brott bara för att man "KAN" utan risk för sura äpplen.

Är det 90-väg framför kamerorna så saktar inte jag ner nämnvärt. Varför ska jag hålla lägre hastighet där än på andra delar av vägen? Förra sommaren höll jag väl 100, 110 förbi ett 40-tal kameror och inte en enda fotade. En jobbarkompis till mig har kameraväg från sig och till jobbet. Han kör normalt sett ca 140 (med bil) förbi där och har fortfarande inte fått böter. Kan vi inte beskylla honom för att vi ska få plåt fram? Tror du verkligen att alla dessa hojar i kamerorna bidrar till att vi ska få skylt fram? Ville VV fota hojar hade de vänt på kamerorna.

Tror VV skiter i om min/din hoj blir fular med en skylt där fram.

Vad de kanske INTE skiter i däremot är att importen av motorcyklar kanske blir mindre, mindre pengar i omsättning, mindre skatt via bensin och sånt. Om hojarna ska designas om för att få plats med en skylt - för det måste många - så kommer nog hojtillverkarna helt enkelt sluta sälja hojar i Sverige. Vi är en för liten marknad.
 
Last edited:

Helios

ketchup, stark senap, rostad lök
Gick med
11 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki
Tror du verkligen att alla dessa hojar i kamerorna bidrar till att vi ska få skylt fram? Ville VV fota hojar hade de vänt på kamerorna.

Ärligt talat: ja.
VV är en byråkratisk instans som bygger beslut på "fakta" och det underlag som finns till hands. Man tager vad man haver. En djupare analys skulle kanske leda till andra åtgärder.

Sedan att dom inte vänt kamerorna eller köpt lådor som kan fota bakifrån tycker även jag är konstigt

Vi är en för liten marknad.

Det ligger knappast i VV's intresse. Dom har sina mål och gör vad dom tycker krävs. Handelsfrågor får någon annan byråkratisk verksamhet ta hand om och lösa. På svenskt vis.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Löjligt! Är det något land i hela världen som kräver regskylt fram på motorcyklar, och hur får man i så fall dit plåten fram på sin R1? Det är säkert inte omöjligt men jag ser inte direkt någon snygg och smidig lösning framför mig.

Det känns som det börjar bli lite av en häxjakt på motorcyklister, eller så är det bara hett just nu när olyckorna är många..? Funderar i alla fall på att gå med i SMC nu, och hoppas att dom orkar stå emot såna här dumma förslag framöver.

I de länder där kamerorna kan fota bakifrån, hur är det med ägaransvar där? Då går det ju verkligen inte att se vem som kör menar jag.

R1or blir nog undantagna VVs regler i så fall...just därför att det förfular trafikmiljön :hihi :tummenupp

I England plåtar man bakifrån och har ägaransvar. Fakturan går till ägaren, sen skiter myndigheterna vem som de facto betalar. Ett rätt lönsamt system för staten enligt en kompis som bor och jobbar i London.
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Vi är ett stort spretigt hojkollektiv

I ett så stort och trevlig forum som sporthoj.com så kan det vara en omöjlighet att nå samstämmighet. Det som är självklart som sanning för en människa är inte sant för en annan. Detta är inte märkligt

Vad som dock är märkligt, är hur en del väljer att inte se sina egna handlingars konsekvenser. Stora flertalet medlemmar här på Sporthoj har nästan ingen del alls i varför detta med regskylt fram uppkommer. Det är några få svinpälsar som min farfar skulle sagt, som kört så illa att flertalet bilister väljer att se motorcyklister som en hel mobb med idioter. Nåväl, det finns en större faktor än detta som gett oss detta förslag:

Den svenska avundsjukan, hur tror ni det känns för svensson, som själv inget annat vill än brassa på förbi kamerorna?
Han sitter där i bilen och ser i backspegeln hur en hoj hinner ifatt honom och viker ut och kör om just innan kameran och han kan inte göra ett skit. :D
Det är i HUVUDSAK svensk avundsjuka som ger oss detta lagförslag vill jag mena. Som bisats; skitstövlar i vårt kollektiv.
Men jag förstår även dessa människor som kör som dom gör i kollektivet, i många fall. Dålig personlig mognad och ungdomligt oförstånd. Har varit (och befinner mig) själv i den kategorin emellanåt.
 

Itacha75

V.I.F. min älskade vän Norton
Gick med
23 Nov 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
R1 '16, SV 650 S '03
Jag tror det kan bli verklighet. Om inget annat kanske bara klistra fast något där fram, för att undvika alla argument om aerodynamiska faror. Inget jag skulle vilja se i framtiden dock. Får väl sätta den i hjulhuset. :tungan
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top