Ett par ord från Ordförande, eller den som kanske har lite ansvar.
Jag har läst "nästan" alla inlägg, utom personangreppen som jag inte tycker har med saken att göra.
Först av allt beklagar jag givetivs det inträffade, det är verkligen hemskt.
LMS (jag) har kontinuerlig kontakt med berörda träningsledare och funktionärer och de flesta är vid förvånansvärt gott mod. Faktum är att dom allihop deltog på en första-hjälpen-utbildning nu ikväll. Otroligt starkt gjort.
Det är inte någon nödlösning, det var planerat sedan länge och berörda funktionärer har gått utbildningen flera gånger tidigare. Dom blev snarare inlurade där av mig, då jag valde att ha lite eftersnacksmöte i samma lokal på samma tid som kursen skulle hållas.
När det gäller banan och säkerheten känner jag ett stort ansvar då jag oftast är banchef på tävlingarna och är den som håller i de mesta på anläggningen när det gäller RR.
Bergskurvan byggdes om och besiktigades för 1 år sedan. Lecahavet tömdes helt, grävdes ur så det blev djupare och längre. En tunn "väg" sparades längst in mot vallen för att göra det möjligt att bärga hojar den vägen istället för att flagga av och dra dom direkt ut på banan.
Det byggdes även en nivåskillnad i själva lecahavet så leca-horisonten blir högre ju längre in i området man kommer.
Vi har mig veterligen inte haft någon allvarlig, eller ens någon nämnvärd personskada i denna kurva sedan ombyggnationen.
En avåkningszon byggs för att fånga förare och fordon under normalt tänkbara olycksförhållanden. Följer man asfalten rakt ut i "havet" i tillräckligt hög fart kommer hela hojen att borras in i en vägg av leca.
Dom flesta som kör av kommer inte mer än ca 2 meter och har således ca 8-12 meter kvar till vallen.
Det som hände igår var att föraren körde av i kurvan innan och lyckades hålla sig på hjulen alldes bredvid bankanten i ytterkurvan som ligger "högre" än själva banan. Det finns fortfarande ett lecahav där men det är inte en lika stark uppförsbacke som i den "tilltänkta" avånkninszonen.
Detta har tills igår varit ett näst intill otänkbart scenario, det skall inte gå att hamna där.
Kör man av i den lilla kurvan på rakan så borde man köra omkull, det är inte lätt att hålla sig på hjulen i den hastigheten samtidigt som man svänger.
Kör man rakt fram i full hastighet men följer banan fram till lecahavet så fångas man av ett berg av leca och kör man omkull i själva kurvan kommer man bara några meter ut i havet.
Sannolikheten för något dylikt det som hände igår är mindre än minimal, men ändå kan det ju bevisligen hända.
Tyvärr kan oförutsedda saker hända på varje meter på varje bana och ingen kan någonsin bygga en 100% säker bana. De går inte, aldrig någonsin.
Jag tycker denna debatten är jättebra, bortsett från att det alltid blir "sporthoj.com-tjafs" åt alla håll. Säkerhet är det viktigaste för sportens framtid men diskussionerna på detta forum tenderar att spåra ur allt för snabbt.
LMS har givetvis inte gått oberörda ur detta och vi utreder och funderar på vad som kan / bör göras för att förbättra säkerheten.
Jag har även varit i kontakt med svemo, besiktningsmannen, rutinerade förare, tävlingsledare osv. för att skaffa mig så mycket information och åsikter som möjligt.
Min personliga åsikt, och den borde med min historia på banan räknas åtminstone lite, är att bergskurvan är en mycket säker kurva. Skall jag absolut köra omkull någonstans så är det ett bra ställe. (knäppt tänkt men ni fattar nog vad jag menar).
Däremot vill jag inte köra förbi avåkningszonen upprätt, varken där eller någon annanstans. Håller man sig på hjulen och inte kan bromsa kommer man förr eller senare att träffa på något olämpligt. Tänk dig själv ett varv runt valfri bana, vart skulle ovan inte stämma?
Fortsätt gärna diskussionen men håll er till fakta och spekulera inte i olyckor ni inte känner till eller som inträffat innan ombyggnaden av banan.
Ingen kan i dagsläget hållas ansvarig för det som hänt. Banan är besiktigad och godkänd i det skick den befinner sig i. De som var där som funktionärer och träningsledare har skött sig prickfritt.
Det finns 2 instanser som kan hållas ansvariga för vad som händer på banan. Dels vi själva när vi ger oss ut, dels vi själva när vi inte kan komma på fler säkerhetsrisker att bygga bort förrän det är för sent.
Jag hoppas jag gjort klart LMS ståndpunkt i denna fråga och att jag inte behöver skriva detta fler gånger i denna eller någon annan tråd. Vi är inga idioter utan vi tar åt oss och gör allt vi rimligtvis kan för att förhindra liknande saker i framtiden.
/ Hannes Westman
Ordf. LMS RR