Säkerheten på Sviestad

Status
Ej öppen för fler svar.

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Axxexs skrev:
2168347 På en Fransk bana som heter Ledenon så har man på vissa ställen lagt ca 1-1,5 meter bred oljegrusbeläggning vid sidan av asfalten. Det går att köra upprätt på ifall man råkar komma utanför banan. Man kan alltså ganska snabbt styra in igen på banan eller använda bromsarna för att få ner farten med bra resultat ifall man gjort ett misstag. Man kan inte köra på det och sätta bra tider men det ligger utanför som en nödlösning som man kan köra på. När man kör på banan så ser det ut som att det är grus som ligger där. Jag vet inte exakt hur den funkar men jag tycker att det känns som att kanske en sån lösning skulle kunna passa vid snabbknicken. Gissar att det bromsar farten bra även om man vurpat i det utan att man får samma brännskador som om det var asfalt.

Jag tror det är på LeMans (eller Boldor någon av de franska 24H banorna ivf) där man har någon asfaltgrus som första avåkningszon där det går riktigt undan, duger som sagt inte att köra i annat än för nödbromsningsyfte men bromsar inte så snabbt som Leca så man riskerar framåtvolt om man går i det i hög fart.
Låter som den optimala lösningen efter knicken på sviestad då vi är ute efter en avägning mellan stoppförmåga i materialet och möjlighet att bromsa då man gått av.

Vi närmar oss (och har i en del fall uppnått) gränsen för vad våra banor klarar av i säkerhetshänseende, Sviestad är byggd sent 60-tal när toppfarter på en bra bit över 200 inte var aktuellt och banan hade knappt (troligen inte alls) blivit godkänd vid ett nybygge. Visst är knicken på rakan fräck (helst av allt skulle jag vilja åka gamla sträckningen på Spa) men någon gång börjar mängden tillbud bli väl högt.
 

sandstream

Guest
Magnus-Sthlm skrev:
Jag har alltid varit skeptisk till bankörning och det här ger syndafloder av vatten på min kvarn. Om inte arrangörer och förbund hur underbetalda dom än må vara har ansvar för säkerheten så har dom få procenten av argument som eventuellt kunde tala för att prova på bankörning reducerats till noll.
Hur man kan vara skeptisk till bankörning lär jag nog aldrig förstå men jag tycker verkligen att du ska offra lite pengar på att ta dig till en bana i sommar och prova.
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
Ett par ord från Ordförande, eller den som kanske har lite ansvar.

Jag har läst "nästan" alla inlägg, utom personangreppen som jag inte tycker har med saken att göra.

Först av allt beklagar jag givetivs det inträffade, det är verkligen hemskt.
LMS (jag) har kontinuerlig kontakt med berörda träningsledare och funktionärer och de flesta är vid förvånansvärt gott mod. Faktum är att dom allihop deltog på en första-hjälpen-utbildning nu ikväll. Otroligt starkt gjort.
Det är inte någon nödlösning, det var planerat sedan länge och berörda funktionärer har gått utbildningen flera gånger tidigare. Dom blev snarare inlurade där av mig, då jag valde att ha lite eftersnacksmöte i samma lokal på samma tid som kursen skulle hållas.

När det gäller banan och säkerheten känner jag ett stort ansvar då jag oftast är banchef på tävlingarna och är den som håller i de mesta på anläggningen när det gäller RR.
Bergskurvan byggdes om och besiktigades för 1 år sedan. Lecahavet tömdes helt, grävdes ur så det blev djupare och längre. En tunn "väg" sparades längst in mot vallen för att göra det möjligt att bärga hojar den vägen istället för att flagga av och dra dom direkt ut på banan.
Det byggdes även en nivåskillnad i själva lecahavet så leca-horisonten blir högre ju längre in i området man kommer.

Vi har mig veterligen inte haft någon allvarlig, eller ens någon nämnvärd personskada i denna kurva sedan ombyggnationen.
En avåkningszon byggs för att fånga förare och fordon under normalt tänkbara olycksförhållanden. Följer man asfalten rakt ut i "havet" i tillräckligt hög fart kommer hela hojen att borras in i en vägg av leca.
Dom flesta som kör av kommer inte mer än ca 2 meter och har således ca 8-12 meter kvar till vallen.

Det som hände igår var att föraren körde av i kurvan innan och lyckades hålla sig på hjulen alldes bredvid bankanten i ytterkurvan som ligger "högre" än själva banan. Det finns fortfarande ett lecahav där men det är inte en lika stark uppförsbacke som i den "tilltänkta" avånkninszonen.
Detta har tills igår varit ett näst intill otänkbart scenario, det skall inte gå att hamna där.
Kör man av i den lilla kurvan på rakan så borde man köra omkull, det är inte lätt att hålla sig på hjulen i den hastigheten samtidigt som man svänger.
Kör man rakt fram i full hastighet men följer banan fram till lecahavet så fångas man av ett berg av leca och kör man omkull i själva kurvan kommer man bara några meter ut i havet.
Sannolikheten för något dylikt det som hände igår är mindre än minimal, men ändå kan det ju bevisligen hända.
Tyvärr kan oförutsedda saker hända på varje meter på varje bana och ingen kan någonsin bygga en 100% säker bana. De går inte, aldrig någonsin.

Jag tycker denna debatten är jättebra, bortsett från att det alltid blir "sporthoj.com-tjafs" åt alla håll. Säkerhet är det viktigaste för sportens framtid men diskussionerna på detta forum tenderar att spåra ur allt för snabbt.
LMS har givetvis inte gått oberörda ur detta och vi utreder och funderar på vad som kan / bör göras för att förbättra säkerheten.
Jag har även varit i kontakt med svemo, besiktningsmannen, rutinerade förare, tävlingsledare osv. för att skaffa mig så mycket information och åsikter som möjligt.

Min personliga åsikt, och den borde med min historia på banan räknas åtminstone lite, är att bergskurvan är en mycket säker kurva. Skall jag absolut köra omkull någonstans så är det ett bra ställe. (knäppt tänkt men ni fattar nog vad jag menar).
Däremot vill jag inte köra förbi avåkningszonen upprätt, varken där eller någon annanstans. Håller man sig på hjulen och inte kan bromsa kommer man förr eller senare att träffa på något olämpligt. Tänk dig själv ett varv runt valfri bana, vart skulle ovan inte stämma?

Fortsätt gärna diskussionen men håll er till fakta och spekulera inte i olyckor ni inte känner till eller som inträffat innan ombyggnaden av banan.
Ingen kan i dagsläget hållas ansvarig för det som hänt. Banan är besiktigad och godkänd i det skick den befinner sig i. De som var där som funktionärer och träningsledare har skött sig prickfritt.

Det finns 2 instanser som kan hållas ansvariga för vad som händer på banan. Dels vi själva när vi ger oss ut, dels vi själva när vi inte kan komma på fler säkerhetsrisker att bygga bort förrän det är för sent.

Jag hoppas jag gjort klart LMS ståndpunkt i denna fråga och att jag inte behöver skriva detta fler gånger i denna eller någon annan tråd. Vi är inga idioter utan vi tar åt oss och gör allt vi rimligtvis kan för att förhindra liknande saker i framtiden.

/ Hannes Westman
Ordf. LMS RR
 
Last edited:

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hannes, efter att ha läst ditt inlägg känns det helt OK att vara anmäld till LMS nästa helg, vilket det inte riktigt gjorde tidigare idag eller igår kväll.

HW skrev:
2169287
Det som hände igår var att föraren körde av i kurvan innan och lyckades hålla sig på hjulen alldes bredvid bankanten i ytterkurvan som ligger "högre" än själva banan.
Det här förstod jag, att man åker högre än banan om man håller sig på hjulen bredvid bankanten

HW skrev:
2169287
Det finns fortfarande ett lecahav där men det är en lika stark uppförsbacke som intill själva banan.
Men konsekvensen utav det nere vid lecahavet förstod jag inte lika bra. Har du eller ngn annan lust för att förtydliga det lite?
 

HW

Behandlar dig som du behandlar mig!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Klagstorp / Klåparp
Hoj
Tillfälligt hojlös
flugan skrev:
Men konsekvensen utav det nere vid lecahavet förstod jag inte lika bra. Har du eller ngn annan lust för att förtydliga det lite?

Det jag kallar "lecahavet" är där marken är urgrävd och återfylld med lecakulor. I den "riktiga" avåkningszonen är lecahavet högre än omgivande terräng, dvs. banan men denna kulle måste ta slut någonstans och det gör den utanför bansträckningen. Kurvan svänger åt höger, kör man till vänster om "avåkningszonen" så finns det bara leca, ingen förhöjning av leca. Däremot är det fortfarande en halvmeter djupt, nedåt så en förare eller liggande hoj skulle stanna snabbt, dock inte en hoj i full fart, den har inget moment nedåt.

Ok förklaring?

/HW
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Jag håller med Hannes i mycket det han säger. Bergskurvan är förhållandevis säker jämfört med väldigt många kurvor på svenska banor. Tänk er vad som händer om man går rakt fram i hög fart i många av kurvorna på knutstorp t.ex. Du sitter som en smäck i ett räcke innan du hinner tänka "DOH!". Avåkningszoner ska normalt få stopp på en om man krashar, inte om man kör rakt ut i hög fart. Om det kommer krav på att bygga om bergskurvan så är det ordentligt många fler kurvor i sverige som behöver ändras!
 

Näven

Medlem i SDK
Gick med
9 Feb 2004
Ort
Nässjö
Hoj
F042 by NFR
DreeTman skrev:
2167311 En lösning som kanske kan hjälpa är att man lägger Leca ända från högerknicken och sen fram till nuvarande fållan. Som jag ser det så uppstår problemen just i knicken och de som går av fortsätter i riktning mot vallen/bergskurvan/Lecafålla. En "sträng" med Leca utmed sista delen av rakan skulle få ner farten avsevärt jämfört med hur det är i dag.
Detta hjälper iofs inte mot olyckor där bromsar saknas efter rakan och man plöjer rakt fram i bergskurvan.

Bra förslag, tänkte samma i bussen på väg hem igår. Om man lägger lecakulor ca 5 m brett hela vägen från knicken ned till befintlig leca så kommer säkerheten att öka. Klart är väl att bästa vore att bygga bort farligheterna med genom att ändra banans utformning. (och mera avåkningsoner)
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
ZoulFly skrev:
2167925Bara för att man är säkerhetsansvarig någonstans innebär detta inte att man med automatik vet och kan allt.

ZoulFly skrev:
Det är uppenbart att det är förenat med helt sjuka risker att gå av där [i högfartsknicken, Nytekniks ant.] i 230-260 knyck. Det behöver man inte vara kärnkraftsfysiker för att räkna ut.
Ditt ena konstaterande får jag inte ihop med det andra. Någon med speciell lämplighet har förstås haft ansvar för att godkänna/intyga säkerheten på Sviestad. Jag tycker det känns förjävligt att ha kört runt där i tron att den är "utprovad" och "auktoriserad" av ansvarsfulla och kunniga människor. Torparen har jag alltid tyckt varit dåligt skyddad, liksom Sviestadböjen och förstås också det aktuella partiet. Men eftersom ingen verkar ha råkat riktigt illa ut eller på allvar krävt förbättrad säkerhet har jag tänkt att mina farhågor och önskemål om fler/större avåkningszoner varit ogrundade. Nu inser jag att mina aningar varit helt riktiga och befogade. Man ska förstås inte behöva dö för att man hamnar några decimeter utanför banan. Så jag håller inte alls med dig om att man inte kan kräva ansvar av de som godkänt säkerheten på Sviestad. Vem/vilka det än är så har de gjort en felbedömning som kostat en människa livet.
 

Wheeliegirl

Sporthojskonverterat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Brisbane, Australien
Hoj
Yamaha R6-08
Nyteknik skrev:
2169743 Ditt ena konstaterande får jag inte ihop med det andra. Någon med speciell lämplighet har förstås haft ansvar för att godkänna/intyga säkerheten på Sviestad. Jag tycker det känns förjävligt att ha kört runt där i tron att den är "utprovad" och "auktoriserad" av ansvarsfulla och kunniga människor. Torparen har jag alltid tyckt varit dåligt skyddad, liksom Sviestadböjen och förstås också det aktuella partiet. Men eftersom ingen verkar ha råkat riktigt illa ut eller på allvar krävt förbättrad säkerhet har jag tänkt att mina farhågor och önskemål om fler/större avåkningszoner varit ogrundade. Nu inser jag att mina aningar varit helt riktiga och befogade. Man ska förstås inte behöva dö för att man hamnar några decimeter utanför banan. Så jag håller inte alls med dig om att man inte kan kräva ansvar av de som godkänt säkerheten på Sviestad. Vem/vilka det än är så har de gjort en felbedömning som kostat en människa livet.
Banan är besiktigad och godkänd av Svemo.

Har du ens läst HW´s inlägg? Kanske du skulle ta och göra innan du sprider
oro med din okunskap. Tycker han förklarar väldigt bra hur läget är. Läs hela inlägget, så kan du ändra i ditt eget sen....:tummenupp
Citat HW:

".......Fortsätt gärna diskussionen men håll er till fakta och spekulera inte i olyckor ni inte känner till eller som inträffat innan ombyggnaden av banan.
Ingen kan i dagsläget hållas ansvarig för det som hänt. Banan är besiktigad och godkänd i det skick den befinner sig i. De som var där som funktionärer och träningsledare har skött sig prickfritt.

Det finns 2 instanser som kan hållas ansvariga för vad som händer på banan. Dels vi själva när vi ger oss ut, dels vi själva när vi inte kan komma på fler säkerhetsrisker att bygga bort förrän det är för sent......."

Sara
Sammankallande LMS Supermoto
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
2169743 Ditt ena konstaterande får jag inte ihop med det andra. Någon med speciell lämplighet har förstås haft ansvar för att godkänna/intyga säkerheten på Sviestad. Jag tycker det känns förjävligt att ha kört runt där i tron att den är "utprovad" och "auktoriserad" av ansvarsfulla och kunniga människor. Torparen har jag alltid tyckt varit dåligt skyddad, liksom Sviestadböjen och förstås också det aktuella partiet. Men eftersom ingen verkar ha råkat riktigt illa ut eller på allvar krävt förbättrad säkerhet har jag tänkt att mina farhågor och önskemål om fler/större avåkningszoner varit ogrundade. Nu inser jag att mina aningar varit helt riktiga och befogade. Man ska förstås inte behöva dö för att man hamnar några decimeter utanför banan. Så jag håller inte alls med dig om att man inte kan kräva ansvar av de som godkänt säkerheten på Sviestad. Vem/vilka det än är så har de gjort en felbedömning som kostat en människa livet.

Då kommer vi till den springande punkten igen, du lägger ansvaret på den som godkänt banan. Tråkigt men sant, det är många som flera som gjort en resa i gräset vid sidan av rakan, men först nu är det en som "lyckats" hålla sig på hjulen hela vägen ner.
Men återigen, skulle du klara en upprätt avkörning i 230km/h i trösen på karlskoga? Nu har jag inte sett årets ombyggnad än, men jag tror inte att meterna gräs/leka är avgörande i dessa farter.
Alla, ink de som godkänner banorna när de är "good-enough", när de är för alldeles för farliga som kinnekulle eller sturup ger man ingen banlicens.
Du kan inte mena på fullaste allvar att alla banor ska klara 300km/h upprätta avkörningar utan föraren bromsar/går omkull?
Släpp sargen..
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
oFFkeFF skrev:
2169841 Då kommer vi till den springande punkten igen, du lägger ansvaret på den som godkänt banan. Tråkigt men sant, det är många som flera som gjort en resa i gräset vid sidan av rakan, men först nu är det en som "lyckats" hålla sig på hjulen hela vägen ner.
Men återigen, skulle du klara en upprätt avkörning i 230km/h i trösen på karlskoga? Nu har jag inte sett årets ombyggnad än, men jag tror inte att meterna gräs/leka är avgörande i dessa farter.
Alla, ink de som godkänner banorna när de är "good-enough", när de är för alldeles för farliga som kinnekulle eller sturup ger man ingen banlicens.
Du kan inte mena på fullaste allvar att alla banor ska klara 300km/h upprätta avkörningar utan föraren bromsar/går omkull?
Släpp sargen..
Jag kan lika gärna formulera mig såhär: det är bortom all begriplighet att man saknat fantasi eller självbevarelsedrift för att inte ordna en avåkningszon utanför högfartsknicken på Sviestad. Vem som helst förstår att en avåkning just där är livsfarlig. Att mot detta synnerligen rimliga anspråk ställa oseriösa jämförelser om fullständig säkerhet i alla lägen tycker jag är cyniskt.
 

Kris955

#6 SEC
Gick med
12 Dec 2005
Ort
Köpenhamn
Hoj
Aprilia RSV4 RF -18 team #6 SEC, Triumph Street Triple -08,...
Vad med det där berget precis till vänster om den diskuterade olycksplatsen och lecafållan? Är det helt otänkbart att någon kör av efter knicken/böjen innan bergkurvan, håller sig på hjulen men siktar aningen till vänster, och... kör in i berget ?!?!!! Är det otänkbart och omöjligt?
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
HW skrev:
2169287 Jag har läst "nästan" alla inlägg, utom personangreppen som jag inte tycker har med saken att göra.

Först av allt beklagar jag givetivs det inträffade, det är verkligen hemskt.
LMS (jag) har kontinuerlig kontakt med berörda träningsledare och funktionärer och de flesta är vid förvånansvärt gott mod....... (långt men bra inlägg)

Tack Hannes!
Ett av det vettigaste inläggen i tråden tillsammans med "Elwe" och "JV"
Pajkastning och fingerpekande leder ingen vart!

Låt oss inte drabbas av panik nu, det inträffade är sjukt tragiskt och jag lider nått fruktansvärt med alla inblandande. Mina tankar går självklart till familj och vänner, men även till funktionärer och ansvariga på LMS som också måste ha det tungt nu.

Men Sviestad är ändå en relativt säker bana, det inträffade är ju en sjuk tillfällighet. Risken att man ska hålla sig på hjulen så länge på gräset utanför banan, och behålla så pass hög fart ända ner till bergskurvan är ju sjukt liten.

Det är omöjligt att bygga bort precis alla tänkbara farligheter på alla banor i Sverige. Såna här ställen finns på alla banor.
Ni som satt på läktaren tillsammans med mig på Anderstorp -04 när "Sorpa" highsidade i karusellen och dammade in i järnräcket inser nog att Anderstorp inte heller är så säker. Ett under att det inte resulterade i en mera tragisk utgång.
Eller Jimmy Lindströms vurpa på Knutstorp när han likaså dammade rakt in i järnräcket. Kunde också gått lika illa...
Hur långt är det till järnräcket i utgången på start/mål på Gelleråsen? Tänk om man får ett kast där, och hojen ger sig rakt ut mot räcket... Godnatt!
Baksidan på Falkenberg då. Högern strax innan vänsterknicken över krönet. Där är det inte heller långt till räcket...

Dom här ställena finns överallt. Risken att nåt ska hända där är minimal, men en gång på miljonen händer det. Och då kan det gå riktigt illa...

Jag säger inte att vi ska ge upp säkerhetsarbetet, tvärt om, vi måste fortsätta jobba målvedvetet med säkerheten på alla banor i Sverige. Men vi måste också inse att det saknas pengar, det är den tråkiga och sorgliga sanningen. Och vi måste också inse att vi sysslar med en farlig sport...
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
Nyteknik skrev:
2169890 Jag kan lika gärna formulera mig såhär: det är bortom all begriplighet att man saknat fantasi eller självbevarelsedrift för att inte ordna en avåkningszon utanför högfartsknicken på Sviestad. Vem som helst förstår att en avåkning just där är livsfarlig. Att mot detta synnerligen rimliga anspråk ställa oseriösa jämförelser om fullständig säkerhet i alla lägen tycker jag är cyniskt.

Visst men i slutänden så är det individen själv som bestämmer vilken bana han vill köra på och hur mycket gas han vill ge på.

Men visst skulle det vara trevligt med bättre avåkningszoner runt sviestads högfartspartier.
 

sportarn

Team Gasar tills det rasar!
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Granne med September
Hoj
Yamaha R1-00 *såld*
Tycker det är trist att en sån här diskussion som handlar om säkerheten inte kan diskuteras utan personangrepp.
Anser att HW förklarade situationen bra med att de har gjort vad som krävts av dem. Trots allt får man ta i beaktning att RR är en farlig sport. Att köra 200 km+ är farligt oavsett var man gör det. Att helt eliminera riskerna går inte, att ta bort fler och fler risker tänker säkerligen LMS hela tiden på och kollar om det kommer nya förslag på utformningar o liknande. Att sen ändra banan p.g.a denna tragiska olyckan är nog tyvärr att ta i. Som någon annan skrev så finns det andra kurvor som säkerligen är i större behov av att ändras.
Hoppas att de frivilliga i LMS orkar fortsätta och känner att de gör nytta. I ett sånt här läge så är det inte kritik de behöver höra utan stöd. Måste vara oerhört jobbigt även för säkerhetsansvariga o liknande.
 

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Ort
Värmdö
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Ja ni, det här har varit ett jobbigt dygn! Jag tycker så fruktansvärt synd om Stefan och alla som känner honom så det går verkligen inte att få ned i ord.

Jag kan dock inte låta bli att fälla en kommentar till säkerhetstänkandet som inte har med banorna att göra:
Är det klokt att rookiesarna (och NSB) är de som kör de effektstarkaste hojarna i Sverige? Ex Supersport 600-VM raketer som i det här fallet och literhojar på +180hk? Dessa maskiner i händerna på folk som kanske bara kört ett fåtal gånger på bana förut? Jag har väldigt svårt att se logiken i det annat än att det är praktiskt eftersom det finns många cyklar att välja på. Men snacka om att be om problem!

Sen borde licenskurserna utökas till att även innehålla lite praktiska tips om hur man beter sig i olika krissituationer, t.ex Hur bromsar jag i gräs? Hur gör jag när jag går in i svängen för fort?

Efter hjärt/lungräddningsmötet så satt vi och pratade säkerhetsförbättringar främst för de nylicensierade i säkert en timme, mycket nyttigt kom ur det snacket som vi ska försöka göra verklighet av.
 

MC Doktorn

Guest
Eftersom jag tycker det blir så mycket spekulationer så kan jag förklara min syn på det hela som SÅG hela förloppet och kan utan tvekan säga att det INTE är banans bristande säkerhet som ENBART gjorde den fatala olyckan.

På första varvet låg vi ganska tätt men inga omkörningar.

Direkt på andra varvet hamnade jag i en klunga där det vart oroligt någon körde långsamt ur esset han vart omkörd på bägge sidorna i crossböjen varav en körde utanför banan för att komma om på innern.
Jag anade oråd det kändes inte bra och backade det var lika stökigt i torparn och den långsamma föraren höll upp en klunga in i torparn några kom efter och det uppstod en lucka till dom framförvarande.
Dom som nu kom ur torparn i den oroliga klungan försökte ta in luckan mot framförvarande och kom således med en mycket högre fart mot dom framförvarande som inte hade full fart.

Den efterföljande sekvensen kom jag fram mot högfartsböjen och såg tydligt hur en förare vek av strax efter knixen väjde han för att kom för nära framförvarande? och resten vet ni.

Har gått igenom hela situationen flera gånger och kan bara konstatera att problemen startade redan innan och det var stökigt och fartskillnaden var stor mellan förare .

Som jag ser det var detta en förares misstag och detta kunde hänt på vilken bana som helst men en extrem otur att han satt kvar på hojen och visst hade en längre avåkningszon gjort sitt till men orsaken till avåkningen beror inte primärt på banans utformning enl min bedömning.

Hoppas att spekulationerna kan dämpas av inlägget och att man inser att det var FLERA faktorer som spelade roll.
 
Last edited:

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Ort
-
Hoj
Aprilia Sportcity One
Kom o tänka på en liknande situation från 250 racet i Turkiet.
Där kommer en förare ut i gräset i 250km/h+.
Som tur är finns det en stor asfaltsplan där, så han lyckas ju bromsa ner farten, om än väääldigt precis.
Att lägga leca ända uppifrån knixen tror jag inte blir bra, känns väldigt riskfyllt om man skulle gå rätt ut i lecakulor i 250km/h.

Gjorde ett klipp och slängde upp på min ftp: KLICKA HÄR
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Torkel har helt rätt!!

Jag har inte lagt mig i denna debatt, då jag inte kände Stefan.

Däremot så har vi tävlande undrat lite.

1: Varför försöka sätta banrekord på första träningspasset??
2: Varför inte lämmna hojen, han hade minst 200 meter på sig??.

Jag har alltid sagt åt min son, som numera kör i 125 Junior, att det första träningspasset är BARA TILL FÖR ATT lära känna BANAN & HOJEN!!!, inte att slå några rekord!

Klarar du inte av situationen, kasta dig av hojen, den kan man byta ut!!!
tro inte att du är Stålmannen!.



Livet är hårt, och bara för att man har gått en teorikurs med tillhörande praktik,( att köra i långsamt tempo i ett led ). gör inte någon till en som kan tygla vilken maskin som helst & i vilka hastigheter som helst.

Att köra fort på Bana är mycket säkrare än att köra på allmän väg.
Men ingen bör köra fortare än vad man kan klara av!, inte ens på en Racing-bana.




Med andra ord så förespråkar jag inte några större förändringar gällande bansträckning/säkerhet.

Däremot skulle det inte vara helt fel med en annan klassindelning!

1: Nybörjare, gat-hojåkare på bana.
2: Långsamma, har tävlat tidigare.
3: Snabba, dom som har rutin sedan flera år.


/Arne
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top